{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Syn med Laser Potte ? {{forumTopicSubject}}

Hejs Alle.. smiley

Jeg er i dag blevet den lykke ejer af en GS500E. Men dyret skal jo til syn.. Og det er så her mit spørgsmål kommer ind i billedet.

Det sidder en Laser Potte på, og den larmer jo rimeligt meget.. Vil de godt godtage sådan en til syn ?

Mvh

Peder

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn med Laser Potte ?
  • #1   29. maj 2004 Puha, det er sgu et godt spørgsmål. Jeg har selv tænkt på det flere gange, men jeg tror ikke den går igennem, med mindre du smider noget ind i potten under syn.
    Ellers en fin cykel smiley
    Hvor meget måtte du slippe for den?

Mvh
    Martin

• #2   29. maj 2004 Hej Martin.

Jeg fik den ned i 35.000.

Syns selv at det var en rigtig god pris, når motoren ikke har gået mere. Cyklen har gået 43.000. og Motoren 11.000.

Nu ved jeg ikke ret meget om MC´ere endnu, men er en sådan Laser Potte sådan bare lige til at skille ad, for at fylde noget i den ?

Mvh
    Peder

• #3   30. maj 2004 Jeg fik min GSX-R 2½'er synet med en Laser Slip On Potte, den gik lige igennem!
    Så lang tid den ikke larmer*, og de kan se at den ikke soder ud af udstødningen så BURDE der ikke ske noget.
    Men vær beredt på det værste. Det skal nok gå!

* Nu tænker du nok, "Hvad mener han med larmer..?"..
    Ja det er egentlig et godt spørgsmål. Personligt syntes jeg ikke at min GSX-R 2½'er larmer, fordi maskinen er opbygget på en måde der kræver omdrejninger.. :P'
    Men kør en tur ned gennem byen, drejer folk hovedet efter dig, så skal du nok overveje at få en anden lydpotte monteret! Evt aflæg den lokale mekker et besøg og få hans syn på "problemet"..

God fart derude! Og tilløk med dyret! :=)

Mvh Søren

• #4   30. maj 2004 Slip On og Slip On..., ja det er måske så meget sagt, Bolt On ville nok være mere rigtigt at bruge, evt kig i min profil hvis du er i tvivl hvad jeg mener! :=)

Mvh Søren

• #5   30. maj 2004 Registreringsbekendtgørelsen siger :
    FOR IBRUGVÆRENDE BIL,MOTORCYKEL OG REG. PLIGTIG KNALLERT ME STØJNIVEAUET IKKE OVERSTIGE DET VED 1.REGISTRERING MÅLTE STØJNIVEAU MED MERE END 3db.

samtidig står der så også at hvis det originale udstødningssystem er udskiftet med andet kan det "vurderes" om kravene er opfyldt.

så i bund og grund står det nok på om den lokale synsmand gider at måle med hans måleapparatet eller om han bare syntes den lyder supergodt smiley

Ps : fik min synet med en højtråbende arrowpotte smiley

• #6   30. maj 2004 Oki.. jeg må jo bare prøve at køre den til syn og se hvad der sker..

Mvh
    Peder

• #7   30. maj 2004 Kender du en der har en af de moderne nokia mobiltelefoner, jeg ved at der er en model der er støj måler i kaldet db måler. Og hvis du så oplyser mig om godkendelses nr. på din 2½ så skal jeg finde ud af hvor meget sådan en må støje. Støjmålingen foretages på en halv meters afstand vinkelret ud fra udstøningsmundningen. Godkendelses nr. starter enten med et af følgende bogstaver, S,E el A efterfulgt af et fire el. fem cifret tal. Står højre side midt på reg. attest.

• #8   31. maj 2004 Må man lige sige hej som ny herinde på siden, og måske stille et spørgsmål,,, hvad hvis der ikke er lavet nogen standard for støjniveau, på ældre maskiner som min f.eks, den er fra 77, må den så støje som den vil?
    Jeg skal nemlig til Syn Tirsdag(imorgen) med mit dyr, så jeg vil gern evide om jeg skal ud og invistere i en masse ståluld?

• #9   31. maj 2004 Tror seriøst ikke at en mobiltlf er god nok til at måle med ,har selv haft en(nokia5100) og den db måler der var i den ville jeg absolut ikke løbe an på.

Så var jeg jer ,Peder og Eddi , ville jeg tage det stille og roligt ,de synsfolk er faktisk ikke så slemme, og kan en 1340 ccm harley blive synet med en eller anden halvlarmende supertrap udstødning på , kan jeres 500 kubikkere sikkert også ryge igennem uden at synsmanden så meget som rynker på næsen ;o)

• #10   31. maj 2004 Hej Eddi H
    For mc reg. før 01.10.82 gælder følgende støjgrænser.
    82 db for 125 ccm, 84 db fra 125-500 ccm, 86 db over 500 ccm, målingerne her skal foretages ved kørsels måling på en afstand af 7m og så skal den faktisk larme temmelig meget. Der kan også bruges en anden metode nemlig en standmåling; men så gælder lidt andre niveauer nemlig for 2-takts motor 84 db, for 4-takts motor 88 db her måles også på en afstand af 7 m.
    Jeg håber at du kan få nerverne i ro nu, så du kan nyde køreturen hen til synsmanden. For der må brøles temmelig meget når der skal måles på en afstand af 7m.
    MVH.
    Bjarne Klit

• #11   31. maj 2004 Hejsa..

Ud på mit arbejde har vi en professionel DB-måler. Anvendes til måling at støj på maskiner. Jeg tjekker lige hvad den måler.

Men det er sådan.. at når jeg kører ¨på den.. vender folk sig rundt og kigger. Så den er nok desvære for høj.

Jeg har hørt at det skulle være muligt at få en fløjte at sætte i.. når den skal til syn ?

Mvh
    Peder

• #12   31. maj 2004 Hej Peder N
    Du kører nok heller ikke 7 m. fra dem.
    Hvad angår fløjte kommer det vel an på om den er baseret på det, ellers kan du jo redusere udblæsnings hullet med en fladskive, lige som så mange andre gør og du har jo mulighed for at ramme rimelig præsis nor du har adgang til en db måler. Du punkter den bare fast, så kan du jo efterfølgende gøre som du vil. Jeg tror ikke det er nødvendigt at proppe svampe inden for.
    MVH
    Bjarne Klit

• #13   31. maj 2004 Hej Peder N
    Jeg har glemt at skrive at målingen skal foretages ved 2/3 dele af max omdrejninger, altså hvis din mc har 9000 omdr som max måles den ved 6000 omdr.
    MVH
    Bjarne Klit

• #14   31. maj 2004 Hej Bjarne.

På en afstant af 7 m lå den på 86 - 87 db. Men jeg gik ikke efter 2/3 dele omdr. Jeg gav den bare nogle ryk.

og den må vel komme helt på 88 ? når cyklen er stille stående.. ?

Mvh
    Peder

• #15   31. maj 2004 Hej Peder N
    Så skulle der ikke være noget at frygte, for jeg tror ikke de siger noget hvis den ikke overstiger 90 db.
    Men gør opmærksom på at den skal måles i en afstand på 7 m. hvis han stiller sig tættere på. For han kan jo have glemt at det er en lidt ældre mc han har med at gøre.
    MVH
    Bjarne Klit

• #16   31. maj 2004 Hej Bjarne.

Det lyder godt.

Jeg tror nu jeg vil prøve at lave en test mere, med 2/3 omdr.
    Er det 2/3 af total omdr. eller er det 2/3 omdr. af der hvor det røde felt starter ?

Mvh
    Peder

• #17   31. maj 2004 Lige en ting mere..

Du skriver at reglerne med 7m.. og stand 88 db gælder For mc reg. før 01.10.82.

Men min er jo fra 98 ?

Mvh
    Peder

• #18   31. maj 2004 Hej Peder N
    Så er det s.. noget helt andet vi snakker om for så er det opgivet i typegodkendelsen hvor meget den må støje og ved hvormange omdr det skal måles ved, og så er det på en afstand af kun ½m og det er også stand måling. Jeg er s.. træt af at jeg kar stukket dig blår i øjnene; men hvis du oplyser mig om typegodkendelses nr. så kan jeg finde det til dig i morgen hvis ikke det er for sent.

• #19   31. maj 2004 Hej Peder N og Eddi H
    Jeg har fået jeres indlæg blandet lidt, men hvis i nu læser det hele så kan i måske bruge lidt begge to.
    MVH
    Bjarne Klit

• #20   31. maj 2004 Hej Bjarne..

Det kan fint vente til i morgen, her er ingen ko på isen. Jeg har ikke bestilt tid til syn endnu.

Har du en mail adresse, så skal jeg maile dig nr´et.

Mvh
    Peder

• #21   1. jun 2004 Hej Peder
    Her er får du lige min mail. bjarne.klit@pc.dk
    Jeg har glemt at svare på det med omdr. max omdr er der hvor det røde felt starter.
    MVH
    Bjarne Klit

• #22   1. jun 2004 Hej Bjarne.

Tak for det, jeg har lige skrevet dig en mail.

Mvh
    Peder

• #23   2. jun 2004 Vil da lige fortælle at man IKKE kan syne en Honda CB fra 77, med effektlydpotter*GG* det har lige netop idag kostet mig 10 dages yderligere ventetid på mctur

• #24   2. jun 2004 Hej Eddi H

Målte de den op ?

Mvh
    Peder

• #25   2. jun 2004 Hey Peder
    Når du engang får din synet, så smid lige et indlæg, så vi kan følge med i hvordan det gik.
    Mvh
    Martin

• #26   2. jun 2004 Hej Martin..

Det skal jeg nok, men jeg skal lige have lavt endnu en måling på gs´eren først. Jeg får typegodkendelserne af bjarne i aften.. Som fortæller hvor meget den må larme.

Mvh
    Peder

• #27   2. jun 2004 Hej Alle

Er der nogen der ved om man kan få en færdiglavet fløjte til laser potten... Den larmer lige i overkanten til at klare et syn. Ville være ret træt af at skulle svejse en ring i. Vil den ikke også sode til hvis man gør det ?

Mvh
    Peder

• #28   3. jun 2004 Hejsa Peder. Nej de målte den ikke op, det var heldigvis en usædvanlig flink synsmand (ja de kan sq forekomme), så han startede med at fortælle mig, at de desværre ikke kunne syne den uden prøveplade, som jeg havde glemt, og lige meget hvor meget jeg insisterede på bare lige at hente den imens han synede cyklen sagde han at det skulle jeg ikke, men han ville arrangere at jeg kunne få mine kroner igen for synet, så jeg måtte gå den tunge vej ind efter mine penge igen. Derinde mødte jeg så selv samme synsmand, som fortalte mig, at jeg skulle have styret sænket, og at den larmede alt for meget, så det skulle jeg lige ordne inden jeg kom til syn, så det var slet ikke for at være led eller sippet han havde sagt nej til at syne den, men for at spare mig for mine penge jeg skulle give for synet. Behøver jeg at sige, at det er det mest positive jeg har oplevet med synshaller, og det var endda her i Esbjerg. hvor de er kendt for at være rigtig strikse.

• #29   6. jun 2004 Hej Normann P.N

Det er dejlig information at høre, havde du ikke engang sat grydesvampe i forrøret.. ? Eller var det bare larm for fuld udblæsning.. ?

Mvh
    Peder

• #30   7. jun 2004 Jeg regner med at tage min til syn her om kort tid, og jeg tror sgu jeg tager chancen! Jeg ved nemlig ikke om jeg tør åbne potten op, og smide noget derind, jeg er ikke så skide teknisk på fingrene. Desuden synes jeg heller ikke den larmer så meget igen, jeg er da gået igennem 1 politirazzia med den. Men det kan selvfølgelig også være fordi jeg har vænnet mig til lyden smiley
    Noget helt andet er, tjekker de ALTID bremseskiverne? Min forreste er nemlig ved at være på grænsen.

• #31   8. jun 2004 Hej Martin..

Jeg syntes at min larmer Enormt meget. Så jeg har bestilt en filter til at sætte inde i potten, + en ny omgang uld.

Det skulle gerne komme hjem i dag, så håber jeg at det giver nok.

Filteret skulle tage ca. 2 - 3 db.

Mvh
    Peder

• #32   8. jun 2004 Hey Peder
    Kan du forklare hvad det er du præcist gør?

Mvh
    Martin

• #33   12. jun 2004 Hej Martin.

Ja.. så fik jeg endelig monteret filteret. Det tog lidt længere tid end forventet, da jeg havde ret store problemer med at få laser potten rykket fra hinanden.

Jeg har lagt et billede af filteret inde uder mine profil billeder.

Egenligt skulle det bare monteret ude i studsen ad potten, (se billede) men selvom at det var hjemkøbt specielt til min potte, "laser prof race" passede det nu ikke i. Den var ca. 1.5 - 2 mm for stor i diameteren.

Min model var jo en "race" og man kunne derfor se vejret på den anden side, ved at kigge igennem den. Så jeg besluttede mig for at tig-svejse den på inderrøret indvendigt i potten, og så ved samme skiftede jeg "uldet".

Resultat.: Rigtigt godt, det har ikke den overdrevet larme lyd mere, men kan sagtens stadig brøle hvis den får lidt gas. Jeg har dog ikke haft tid til at måle db på den endnu, men jeg regner stærkt med at den kan klare et syn nu. Ellers må den jo have en grydesvamp smiley

Mvh
    Peder

Kommentér på:
Syn med Laser Potte ?

Annonce