1.242 visninger
|
Oprettet:
Syn med Laser Potte ? {{forumTopicSubject}}
Hejs Alle..
Jeg er i dag blevet den lykke ejer af en GS500E. Men dyret skal jo til syn.. Og det er så her mit spørgsmål kommer ind i billedet.
Det sidder en Laser Potte på, og den larmer jo rimeligt meget.. Vil de godt godtage sådan en til syn ?
Mvh
Peder
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
Ellers en fin cykel
Hvor meget måtte du slippe for den?
Mvh
Martin
maj 2004
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 32
Jeg fik den ned i 35.000.
Syns selv at det var en rigtig god pris, når motoren ikke har gået mere. Cyklen har gået 43.000. og Motoren 11.000.
Nu ved jeg ikke ret meget om MC´ere endnu, men er en sådan Laser Potte sådan bare lige til at skille ad, for at fylde noget i den ?
Mvh
Peder
apr 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 70
Så lang tid den ikke larmer*, og de kan se at den ikke soder ud af udstødningen så BURDE der ikke ske noget.
Men vær beredt på det værste. Det skal nok gå!
* Nu tænker du nok, "Hvad mener han med larmer..?"..
Ja det er egentlig et godt spørgsmål. Personligt syntes jeg ikke at min GSX-R 2½'er larmer, fordi maskinen er opbygget på en måde der kræver omdrejninger.. :P'
Men kør en tur ned gennem byen, drejer folk hovedet efter dig, så skal du nok overveje at få en anden lydpotte monteret! Evt aflæg den lokale mekker et besøg og få hans syn på "problemet"..
God fart derude! Og tilløk med dyret! :=)
Mvh Søren
apr 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 70
Mvh Søren
dec 2003
Følger: 19 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 838
FOR IBRUGVÆRENDE BIL,MOTORCYKEL OG REG. PLIGTIG KNALLERT ME STØJNIVEAUET IKKE OVERSTIGE DET VED 1.REGISTRERING MÅLTE STØJNIVEAU MED MERE END 3db.
samtidig står der så også at hvis det originale udstødningssystem er udskiftet med andet kan det "vurderes" om kravene er opfyldt.
så i bund og grund står det nok på om den lokale synsmand gider at måle med hans måleapparatet eller om han bare syntes den lyder supergodt
Ps : fik min synet med en højtråbende arrowpotte
maj 2004
Mvh
Peder
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 115
maj 2004
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 7
Jeg skal nemlig til Syn Tirsdag(imorgen) med mit dyr, så jeg vil gern evide om jeg skal ud og invistere i en masse ståluld?
dec 2003
Følger: 19 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 838
Så var jeg jer ,Peder og Eddi , ville jeg tage det stille og roligt ,de synsfolk er faktisk ikke så slemme, og kan en 1340 ccm harley blive synet med en eller anden halvlarmende supertrap udstødning på , kan jeres 500 kubikkere sikkert også ryge igennem uden at synsmanden så meget som rynker på næsen ;o)
maj 2004
For mc reg. før 01.10.82 gælder følgende støjgrænser.
82 db for 125 ccm, 84 db fra 125-500 ccm, 86 db over 500 ccm, målingerne her skal foretages ved kørsels måling på en afstand af 7m og så skal den faktisk larme temmelig meget. Der kan også bruges en anden metode nemlig en standmåling; men så gælder lidt andre niveauer nemlig for 2-takts motor 84 db, for 4-takts motor 88 db her måles også på en afstand af 7 m.
Jeg håber at du kan få nerverne i ro nu, så du kan nyde køreturen hen til synsmanden. For der må brøles temmelig meget når der skal måles på en afstand af 7m.
MVH.
Bjarne Klit
maj 2004
Ud på mit arbejde har vi en professionel DB-måler. Anvendes til måling at støj på maskiner. Jeg tjekker lige hvad den måler.
Men det er sådan.. at når jeg kører ¨på den.. vender folk sig rundt og kigger. Så den er nok desvære for høj.
Jeg har hørt at det skulle være muligt at få en fløjte at sætte i.. når den skal til syn ?
Mvh
Peder
maj 2004
Du kører nok heller ikke 7 m. fra dem.
Hvad angår fløjte kommer det vel an på om den er baseret på det, ellers kan du jo redusere udblæsnings hullet med en fladskive, lige som så mange andre gør og du har jo mulighed for at ramme rimelig præsis nor du har adgang til en db måler. Du punkter den bare fast, så kan du jo efterfølgende gøre som du vil. Jeg tror ikke det er nødvendigt at proppe svampe inden for.
MVH
Bjarne Klit
maj 2004
Jeg har glemt at skrive at målingen skal foretages ved 2/3 dele af max omdrejninger, altså hvis din mc har 9000 omdr som max måles den ved 6000 omdr.
MVH
Bjarne Klit
maj 2004
På en afstant af 7 m lå den på 86 - 87 db. Men jeg gik ikke efter 2/3 dele omdr. Jeg gav den bare nogle ryk.
og den må vel komme helt på 88 ? når cyklen er stille stående.. ?
Mvh
Peder
maj 2004
Så skulle der ikke være noget at frygte, for jeg tror ikke de siger noget hvis den ikke overstiger 90 db.
Men gør opmærksom på at den skal måles i en afstand på 7 m. hvis han stiller sig tættere på. For han kan jo have glemt at det er en lidt ældre mc han har med at gøre.
MVH
Bjarne Klit
maj 2004
Det lyder godt.
Jeg tror nu jeg vil prøve at lave en test mere, med 2/3 omdr.
Er det 2/3 af total omdr. eller er det 2/3 omdr. af der hvor det røde felt starter ?
Mvh
Peder
maj 2004
Du skriver at reglerne med 7m.. og stand 88 db gælder For mc reg. før 01.10.82.
Men min er jo fra 98 ?
Mvh
Peder
maj 2004
Så er det s.. noget helt andet vi snakker om for så er det opgivet i typegodkendelsen hvor meget den må støje og ved hvormange omdr det skal måles ved, og så er det på en afstand af kun ½m og det er også stand måling. Jeg er s.. træt af at jeg kar stukket dig blår i øjnene; men hvis du oplyser mig om typegodkendelses nr. så kan jeg finde det til dig i morgen hvis ikke det er for sent.
maj 2004
Jeg har fået jeres indlæg blandet lidt, men hvis i nu læser det hele så kan i måske bruge lidt begge to.
MVH
Bjarne Klit
maj 2004
Det kan fint vente til i morgen, her er ingen ko på isen. Jeg har ikke bestilt tid til syn endnu.
Har du en mail adresse, så skal jeg maile dig nr´et.
Mvh
Peder
maj 2004
Her er får du lige min mail. bjarne.klit@pc.dk
Jeg har glemt at svare på det med omdr. max omdr er der hvor det røde felt starter.
MVH
Bjarne Klit
maj 2004
Tak for det, jeg har lige skrevet dig en mail.
Mvh
Peder
maj 2004
maj 2004
Målte de den op ?
Mvh
Peder
dec 2003
Når du engang får din synet, så smid lige et indlæg, så vi kan følge med i hvordan det gik.
Mvh
Martin
maj 2004
Det skal jeg nok, men jeg skal lige have lavt endnu en måling på gs´eren først. Jeg får typegodkendelserne af bjarne i aften.. Som fortæller hvor meget den må larme.
Mvh
Peder
maj 2004
Er der nogen der ved om man kan få en færdiglavet fløjte til laser potten... Den larmer lige i overkanten til at klare et syn. Ville være ret træt af at skulle svejse en ring i. Vil den ikke også sode til hvis man gør det ?
Mvh
Peder
maj 2004
maj 2004
Det er dejlig information at høre, havde du ikke engang sat grydesvampe i forrøret.. ? Eller var det bare larm for fuld udblæsning.. ?
Mvh
Peder
dec 2003
Noget helt andet er, tjekker de ALTID bremseskiverne? Min forreste er nemlig ved at være på grænsen.
maj 2004
Jeg syntes at min larmer Enormt meget. Så jeg har bestilt en filter til at sætte inde i potten, + en ny omgang uld.
Det skulle gerne komme hjem i dag, så håber jeg at det giver nok.
Filteret skulle tage ca. 2 - 3 db.
Mvh
Peder
dec 2003
Kan du forklare hvad det er du præcist gør?
Mvh
Martin
maj 2004
Ja.. så fik jeg endelig monteret filteret. Det tog lidt længere tid end forventet, da jeg havde ret store problemer med at få laser potten rykket fra hinanden.
Jeg har lagt et billede af filteret inde uder mine profil billeder.
Egenligt skulle det bare monteret ude i studsen ad potten, (se billede) men selvom at det var hjemkøbt specielt til min potte, "laser prof race" passede det nu ikke i. Den var ca. 1.5 - 2 mm for stor i diameteren.
Min model var jo en "race" og man kunne derfor se vejret på den anden side, ved at kigge igennem den. Så jeg besluttede mig for at tig-svejse den på inderrøret indvendigt i potten, og så ved samme skiftede jeg "uldet".
Resultat.: Rigtigt godt, det har ikke den overdrevet larme lyd mere, men kan sagtens stadig brøle hvis den får lidt gas. Jeg har dog ikke haft tid til at måle db på den endnu, men jeg regner stærkt med at den kan klare et syn nu. Ellers må den jo have en grydesvamp
Mvh
Peder
Syn med Laser Potte ?