Udstødning til syn {{forumTopicSubject}}
Hej alle MC bøller der ude!
Jeg har fået indkøbt mig en Suzuki gs 500.
Der sidder et komplet laser udstødnings sytem i rustfri på. Mit spørgsmål er kan den synes med dette? Eller skal det originale påmonteres?
Hvis den kan synes med dette, er der så nogle krav om der skal være papir på udstødningen ( som jeg ikke har ) eller noget? Eller er sådan et udstødning stemplet et sted med en EU godkendelse?
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
Mit eget system på min gs500 er kun lovlig til vejbrug i England da den ikk har e mærket. Var også bekymret mht syn men personen der kontrollerede cyklen kiggede blot efter om db killer var på monteret.
Men det vel forskelligt fra sted til sted.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 41 Svar: 677
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
"Udskiftning af udstødning er normalt ikke en konstruktiv ændring og kræver almindeligvis ikke syn. Dog skal støjgrænser ved første reg. overholdes. Ved et e-godkendt køretøj (produceret efter 1. juli 2004) skal en e-godkendt lyddæmper udskiftes med e-godkendt-7.05.001 (4). Bemærk, at på EF-typegodkendt personbil M1, på EF-typegodkendt motorcykel og på enhver knallert må man kun udskifte til original eller EF-typegodkendt reservedelslyddæmper"
jun 2011
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 8
mar 2016
Emner: 4 Svar: 10
Med den besked der..
Men det vil sige, at hvis den har et E mærke. Skal synsmanden godtage det??
Og hvordan ser jeg om der er dB kuller i?
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
7.05.001 Generelle bestemmelser
"E-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendt udstødningssystem."
Ved hvilket jeg personligt forstår at før den dato er det ikke nødvendigt. Men jeg er ikke advokat, så jeg kan ikke udelukke at det tolkes anderledes i lovens forstand.
Der står desuden:
"For ibrugværende bil, motorcykel og knallert må støjniveauet ikke overstige det ved første registrering efter metode IV målte støjniveau med mere end 3 dB"
Derfor er en DB killer vigtig hvis den skal kunne gå igennem syn.
Edit: Her er linket. Det starter på side 246
http://www.fstyr.dk/~/media/4D25F6D3BB6E4990A27B708D7F58BC96.ashx
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Maskinen er fra 1990 og i perfekt stand, de godtager ikke at udstødningen er med dB killer og lyder som en symaskine.
De dumper den og må skaffe en original udstødning.
De har jo handlet efter bogen, set i bakspejlet skulle jeg have valgt et andet sted. Fint de ikke syner noget der larmer, men en 26 år gammel MC der fint overholder alle støj grænser, herre Jemeni siger jeg bare.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Det er nok bare en synsmand der ikke har haft dybdegående forstand på det med motorcykler. Var den e-godkendt den udstødning, eller en du selv havde lavet?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Så ved man bare hvor man aldrig kommer igen eller anbefaler andre at komme.
Moralen er blot at nogle syns paver er mere flueknepper agtige end andre.
Det var jo ikke noget trafik farligt stads jeg kom med, det hele var 100% i orden.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
E-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendt udstødningssystem.
Dvs. at hvis cyklen er E-godk. OG er fra jan 2004 eller nyere, er der kun en lovlig løsning. Et E-mrk. udstødning godkendt til OG beregnet til den pågældende cykel. Selvfølgelig med monteret dB killer hvis den er til at tage ud.
Og dvs. at alle cykler før jan 2004 eller nyere men IKKE E-godkendte cykler. (findes kun meget få af da cyklen i så fald har været synet på en dataerklæring fra ny af) skal opfylde de gennerelle krav for støj:
Motordrevet køretøj skal være således indrettet, at det ikke afgiver unødig støj.
For ibrugværende bil, motorcykel og knallert må støjniveauet ikke overstige det ved første registrering efter metode IV målte støjniveau med mere end 3 dB(A).
Om dette er overholdt vil som regel bero på en subjektiv vurdering i første omgang.
MEN såfremt synsvirksomheden vurderer, at der er tale om en væsentlig ændring, skal synsvirksomheden – uanset tolerancen på de 3 dB(A) er opfyldt – kræve, at køretøjet opfylder de gældende støjgrænser ved forbikørselsmetoden, med tillæg af en tolerance svarende til den forværring, der kan forventes ud fra køretøjets alder.
Udstødning til syn