{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.747 visninger | Oprettet:

Kold/varm motor i tomgang. {{forumTopicSubject}}

En 2 cyl motor med karburatorer som man starter i en temperatur som nu, omkring stuetemperatur....kold kan man vel ikke helt sige, men ikke varm ihvertfald....Hvordan kan det være, at sådan en fætter står så lavt i tomgang, at den (næsten) ikke selv kan stå de par minutter som det tager at tage hjelmen og handsker på? Jeg mener under 500 omdr/min. Men når den har fået lidt varme, står den over 1000 omdr?
Jeg vil prøve at stille den bitte smule op, da den iflg manualen skal stå omkring 1100 omdr. Det klarer det måske.
Men hvordan kan det være? Har en motor med indsprøjtning det samme (store) spænd mellem "kold" og varm?
Hvis du ikke har forstået hvad jeg vil, er jeg bare nysgerrig på, hvorfor det er sådan. Det eneste mine mcer (og knallerter) har haft tilfælles, er at de alle har haft en røvfuld km på tælleren. Oplever man det samme hvis det var en ny motor med karbs? (Og det er vel en selvmodsigelse i sig selv, ny med karbs?!)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kold/varm motor i tomgang.
  • #1   8. maj 2018 Har du choker på ved start? Altså kold motor

  • #2   8. maj 2018 Nej, ingen choker. Jeg har prøvet lidt med at give den halv choker, men det reagerer den ikke på. Og jeg tør ikke at give mere, da jeg ikke vil drukne den.
    "Solrød strand" det lyder som et dejligt sted...


  • #3   8. maj 2018 du skal bruge choker ved start af kold motor. Når den er driftvarm så juster tomgangsskruen så den holder de 1100-1200.

  • #4   8. maj 2018 Også choker, når der er så varmt i vejret? Det er stadig en kold motor? Det prøver jeg. Sidst den gik istykker fik jeg en skideballe af mekanikeren, da han påstod, at jeg drukner den ad helvede til med choker. Og selvom det ER modbevist, sidder det lidt i mig, og jeg er meget forsigtig med chokeren nu smiley Men jeg prøver at gi den lidt mere. Ka du ha en god dag! Og takker!

  • #5   8. maj 2018 Du kan prøve med 1/3 choker. Hver mc har sine "særheder" ved start. Nogle skal have fuld choker... andre ingen osv. Man må prøve sig frem. Mener bare hvis mc er varm og rpm er 1100 så står den fint. Ved kold og kun 500 så mangler den lidt benzin (magert blanding )

  • #6   8. maj 2018 Du skal ikke lade den stå "et par minutter" i så lav tomgang, den kan dårligt smide olien rundt ved de omdrejninger! Start når du er klædt på, har børstet tænder og redt håret, og kør med det samme!

  • #7   8. maj 2018 Jeg kan også bare udtrykke mig mere præcist: Jeg har prøvet med 1/2 choker, og der er ikke nogen forskel....Men du har sikkert ret i, at jeg bare skal finde grænsen hvor chokeren lukker lige akkurat nok af. Så jeg prøver med lidt over halv-2/3 når jeg skal starte.

  • #8   8. maj 2018 urbanviking sagde det samme til mig ang olietryk. Men jeg fik ind med moderwhiskyen, at man slider allermest på motor når den er kold. Men det nytter selvf ikke noget, at olien ikke bliver trykket rundt...Kan du ha en god dag, Tom. Ps: At børste tænder og rede hår, er for piger...Jeg plejer at få en spiller, når mcen varmer op smiley

  • #9   8. maj 2018 Bare for at skære det ud i bølgepap, hvis den står rigtigt i tomgang når den er varm (og mon ikke at det er tilfældet nu) er det helt normalt at den står lavere når den er kold. Og den med at "varme op" ??? Hvorfor?? Lader du også bilen stå 10 min. for at varme op inden du tør køre??? Bare start og kør smiley

  • #10   8. maj 2018 Ja, det er "bare" at starte op og så kør. Simpelt;-)

  • #11   8. maj 2018 Nej, jeg lader ikke bilen stå....Og jeg må vænne mig til at køre, når jeg starter. Så gør jeg bare som med bilen, og kører stille og roligt de første par km.
    Hvorfor: For at minimere slid på motoren, simpelthen, har jeg altid gjort det sådan. Dog ikke 10 min. Men så er vi tilbage til, at med så lave omdr, kommer olietrykket alligevel ikke ordentligt op, og så er det det da bedre at køre med det samme, og bare ikke give den fuld skrald de første km. Så det vil jeg gøre. Og, den står fint i tomgang ellers. Ca 1000omdr. Men den kunne godt stå 100omdr højere iflg manualen. Jeg tror dog, at jeg bare piller snitterne, og triller med det samme fra nu af.
    #10: Ja, simpelt.... Men jeg er ufrivillig regional mester i at gøre simple ting meget meget (unødigt) komplicerede....


  • #12   8. maj 2018 Som Tom og flere andre skriver står din MC som den skal hvis tomgang er ok ved VARM motor!

    Kold motor er lig med kold olie. Og du snurrer ikke kun motoren rundt i tomgang, hjulene i gearkassen kører også rundt (allesammen) da din gearkasse er i konstant indgreb med alle tandhjul. Specielt olien gearkassen er tyk og svær at dreje rundt når den er kold derfor går den lavere indtil den er varm.

    Nu er motorer jo forskellige, men jeg bruger kun choker når det er rigtigt koldt, under 10 grader. Ellers vrider jeg håndtaget 2-3 gange for at pumpe lidt ekstra benzin ind i manifolden via accelerationspumpen og trykker derefter på knappen med LUKKET gashåndtag, så starter den med det samme. Min kan holde sig igang efter få sekunder men det tager et par kilometer før den går 1000/min i tomgang... men nu har min også et svinghjul fra den gamle storebæltsfærge, det hjælper!

    Nogle gashåndtag har en lille fingerskrue du kan stramme, så holder håndtaget sig selv og du kan lade den stå med lidt åben gas imens du kommer i klunset, hvis altså det er det du mener er bedst

    LAD VÆRE med at stille på MC'en hvis urban har stillet den, så står den som den skal smiley


  • #13   8. maj 2018 Per: Tak for det. Det var sådan set mest det, jeg eftersøgte: Hvorfor en motor gør sådan. Jeg tvivler ikke på, at uviking har stilt den korrekt. Den kører helt forrygende efter han har haft fingrene iden. Det hersker der ingensomhelst tvivl om. non. nada. zip. Overhovedet. Jeg kører rundt med et stort, bredt smil på....belive u me. Jeg er snart kendt i lokalomr som den flækkede træsko, faktisk smiley

  • #15   8. maj 2018 God tur!

    profilbillede
  • #16   8. maj 2018 Tak, lige over! jeg havde ikke lagt mærke til, at en eller anden har knipset mig. jeg skal dog lige male i et par timer, inden jeg som belønning kører en tur smiley
    (Hans cykel er endda rød ligesom min...he-he)


  • #17   8. maj 2018 Tak , Per T. dog har er5 ingen acc.pumpe , min egen skruer jeg op i tomgang af mangel på choker og har justeret min egen til den fede side ... Kan så til gengæld have problemer med tomgang ved varm motor ??

  • #19   8. maj 2018 #18 Hvor læser du så om at der er ændret på noget????

  • #22   8. maj 2018 Den har 2-1 udstødning intet andet ændret , egr system doneret bort ... og justeret for en uge siden , justeret på varm motor hvilket man forventer at være bedst ...

  • #23   8. maj 2018 Rådede iøvrigt til mindst mulig brug af Chile da en drukning oftest koster nye tændrør

  • #24   8. maj 2018 @23- det vidste jeg faktisk ikke, men jeg synes overdreven brug af choker oftest giver sodede tændrør, bl.a. derfor er jeg på afvænning.

  • #25   8. maj 2018 Så har du lært lidt i dag Per smiley

  • #27   8. maj 2018 Pip...Det har jeg osse...

    profilbillede
  • #28   12. maj 2018 Efter at ha været meget observant på, når jeg tænder cyklen inden jeg kører, ved jeg nu, at det er mine nerver som spiller mig et puds...Selvom den står lavt i tomgang når kold, og jeg er sikker på, at nu går den ud, kan jeg tage det roligt og blive færdig med at tage handsken på istedet for at smide den i panik for at gasse op. For den går ikke ud. Men nu er jeg alligevel ved at vænne mig til at starte når jeg er klar til at køre stort set. Og bare køre stabilt med "lave" omdr de første par km mindst.

  • #29   16. maj 2018 I forlængelse af tidligere indlæg (#12) gælder også at ingenting passer sammen når motoren er kold (= øget friktion)... når motoren bliver varm udvider det hele sig en smule sådan at det kommer til at passe sammen. Derfor gælder netop at det IKKE er en god ide at varme op i tomgang - bare se at komme afsted; dermed bliver motoren hurtigere varm. Naturligvis kun med let hånd på rullen. Husk dog at det kan tage tid for olietrykket at komme op (f.eks. efter lang tids stilstand)... på en gammel Nimbus går der op mod 30 sekunder før der er olie på det bagerste kamakselleje (knastaksel).
    Jeg har fløjet fra lufthavne i det nordøstlige USA om vinteren... Har prøvet opstart af motorer i -38° - her varmer man med et oliefyr de første 20-30 minutter - ellers er olie så tyk og friktion så stor at du slet ikke kan tørne motorerne. Når de så er i gang, så er det bare at holde alle spjæld i cowl'et lukkede for at "holde på varmen".


Kommentér på:
Kold/varm motor i tomgang.

Annonce