Kold/varm motor i tomgang. {{forumTopicSubject}}
En 2 cyl motor med karburatorer som man starter i en temperatur som nu, omkring stuetemperatur....kold kan man vel ikke helt sige, men ikke varm ihvertfald....Hvordan kan det være, at sådan en fætter står så lavt i tomgang, at den (næsten) ikke selv kan stå de par minutter som det tager at tage hjelmen og handsker på? Jeg mener under 500 omdr/min. Men når den har fået lidt varme, står den over 1000 omdr?
Jeg vil prøve at stille den bitte smule op, da den iflg manualen skal stå omkring 1100 omdr. Det klarer det måske.
Men hvordan kan det være? Har en motor med indsprøjtning det samme (store) spænd mellem "kold" og varm?
Hvis du ikke har forstået hvad jeg vil, er jeg bare nysgerrig på, hvorfor det er sådan. Det eneste mine mcer (og knallerter) har haft tilfælles, er at de alle har haft en røvfuld km på tælleren. Oplever man det samme hvis det var en ny motor med karbs? (Og det er vel en selvmodsigelse i sig selv, ny med karbs?!)
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 18 MC-er: 7 Emner: 28 Svar: 166
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
"Solrød strand" det lyder som et dejligt sted...
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 18 MC-er: 7 Emner: 28 Svar: 166
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 18 MC-er: 7 Emner: 28 Svar: 166
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 18 MC-er: 7 Emner: 28 Svar: 166
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
Hvorfor: For at minimere slid på motoren, simpelthen, har jeg altid gjort det sådan. Dog ikke 10 min. Men så er vi tilbage til, at med så lave omdr, kommer olietrykket alligevel ikke ordentligt op, og så er det det da bedre at køre med det samme, og bare ikke give den fuld skrald de første km. Så det vil jeg gøre. Og, den står fint i tomgang ellers. Ca 1000omdr. Men den kunne godt stå 100omdr højere iflg manualen. Jeg tror dog, at jeg bare piller snitterne, og triller med det samme fra nu af.
#10: Ja, simpelt.... Men jeg er ufrivillig regional mester i at gøre simple ting meget meget (unødigt) komplicerede....
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Kold motor er lig med kold olie. Og du snurrer ikke kun motoren rundt i tomgang, hjulene i gearkassen kører også rundt (allesammen) da din gearkasse er i konstant indgreb med alle tandhjul. Specielt olien gearkassen er tyk og svær at dreje rundt når den er kold derfor går den lavere indtil den er varm.
Nu er motorer jo forskellige, men jeg bruger kun choker når det er rigtigt koldt, under 10 grader. Ellers vrider jeg håndtaget 2-3 gange for at pumpe lidt ekstra benzin ind i manifolden via accelerationspumpen og trykker derefter på knappen med LUKKET gashåndtag, så starter den med det samme. Min kan holde sig igang efter få sekunder men det tager et par kilometer før den går 1000/min i tomgang... men nu har min også et svinghjul fra den gamle storebæltsfærge, det hjælper!
Nogle gashåndtag har en lille fingerskrue du kan stramme, så holder håndtaget sig selv og du kan lade den stå med lidt åben gas imens du kommer i klunset, hvis altså det er det du mener er bedst
LAD VÆRE med at stille på MC'en hvis urban har stillet den, så står den som den skal
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
(Hans cykel er endda rød ligesom min...he-he)
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
okt 2017
Følger: 41 Følgere: 290 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 807
jan 2018
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 41
Jeg har fløjet fra lufthavne i det nordøstlige USA om vinteren... Har prøvet opstart af motorer i -38° - her varmer man med et oliefyr de første 20-30 minutter - ellers er olie så tyk og friktion så stor at du slet ikke kan tørne motorerne. Når de så er i gang, så er det bare at holde alle spjæld i cowl'et lukkede for at "holde på varmen".
Kold/varm motor i tomgang.