Motorex Olie - Viskositet ?? {{forumTopicSubject}}
OLIE-EKSPERTER - Please help...
Så er "olie-test-tiden" forbi... Nu har jeg efterhånden prøve en del olier, men Motorex er faktisk en af de få jeg ikke har prøvet, og faktisk en af de få jeg ikke har hørt noget som helst dårligt om. Rent faktisk skulle den være perfekt til FZR'en som jo er kendt for at fedte lidt engang i mellem i koblingen. Folk der har haft det problem, og så har skiftet til Motorex inden de brænder koblingen helt af selvfølgelig, siger at den stopper med at fedte lige så snart man har skiftet olien... Sikke et mirakel
Valget er Motorex Power Synt 4T.
Men jeg ved ikke helt hvad for et viskositetstal jeg skal vælge. Den bliver lavet i 3 versioner:
5W-40
10W-50
10W-60
10W-60'eren er anelsen for tynd i det efter min mening da jeg jo ikke kun bruger maskinen til race...
Så enten skal det være 5W-40 eller 10W-50.
Jeg bruger min maskine hver eneste dag til og fra arbejde. Dvs tidligt om morgen og kører på kold motor. Kører dog kun i lave omdrejninger de 2km jeg har til og fra arbejde. Men i fritiden kører jeg "rimelig meget frisk" kørsel. Hurtig acceleration, flittigt gearbrug, høje RPM's, meget koblingsbrug, og det hænder da også at jeg får lavet en del wheelies... Men selvfølgelig er det jo kun på lukket områder hvor det er tilladt ;-D
Hvad skal jeg vælge? Jeg vil have optimal smørring af motoren ved min vilde kørsel, men samtidig skal den også være god til min tidlige morgenkørsel på kold motor...
Hvad angår om den drikker en del olie, så synes jeg ikke at det er et problem på min FZR. Og hvis den gør, så er det underordnet så længe den kører og smørre optimalt.. Hvis tingene er iorden, så hælder jeg gerne en liter dyr olie på maskinen om måneden hvis den kommer til at bruge så meget. Bare den kører godt...
Hjælp mig lige så jeg kan blive klogere
mvh -Boxe-
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
Min gamle krikke bruger stadig kun ca. 1L på 8-10.000km og det selv om det har gået 94000km...
okt 2005
Følger: 1 Emner: 51 Svar: 935
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
Synes jeg har hørt, at en motor vil bruge lidt mere olie i starten, indtil alt er kørt til....
Jeg bruger den Castrol som kan fåes ved Thansen til 399kr for 4 L.... Den fungere fint på min CBR.... Men Olie er som med MC mærke.... smag og behag.... Vælg den du er tilfreds med og hold dig til den....
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Har også prøvet den Castrol GPS du nævner, men var ikke synderligt overrasket over den. Havde en lidt ujævnt tomgang, samt efter et par hundrede kilometers kørsel begyndte det at sige et lidt for højt "klonk" når man skiftede gear.. I hvert fald efter min mening...
Men skidt med producenterne.. Alt jeg har brug for at vide er hvilken viskositet jeg skal vælge til mit behov...
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Men måske har det også noget at gøre med at jeg samtidig skiftede til ny kobling.... Men skidtet virker nu perfekt..
Strada >> Det er også sådan jeg altid har fået det fortalt, MEN, nede hos forhandlere sagde de det omvendte om tallene... 10W står for hvor tyk olien er når den er varm... Det er det som W står for.. Warm... Det sidste tal er når olien er kold... Jeg ringede så til Kawazaki som er deres olie leverandør for Motorex olie.. Og de sagde det samme...
Rent faktisk synes jeg også at den her 10W-50 olie var en del tykkere da jeg hældte den på end alle de andre 10W-40 olier jeg har fyldt på... Men når olien er varmet op synes jeg de har samme tykkelse...
sep 2006
Følger: 98 Følgere: 106 MC-er: 4 Emner: 58 Svar: 482
Jeg var selv lidt skeptisk angående om olien nu var god ved min kobling. Har jo hørt så meget om at fuldsyntetisk olie er noget lort til vådkoblinger... Men jeg er da godt nok overrasket over hvor godt koblingen hukker til når man slipper den...
Motorex Olie - Viskositet ??