1.374 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

GS500f hvad er det - et overløb? GS500f hvad er det - et overløb?

Godaften.

Jeg kørte en god tur på min GS'er i går, og i dag da jeg kom ud til den, havde den smidt en lille fin pøl af benzin under maven..
Der er ellers aldrig bøvl med den.

Det drypper fra en lille samling af benzin fra den forreste, nederste del af kåben, altså foran forrørene.

Jeg tog "siderne" af kåben af for at kunne se hvor det kommer fra, men motorcycklen er tør og drypper ikke, heller ikke i tomgang nu.
Dog synes jeg den var lidt svær at få i gang, og den lyder måske også lidt "indelukket" på en eller anden måde.

Det eneste jeg kan finde der ser lidt vådt ud er denne "blindtarms-lignende" slange, som jeg ikke ved hvad er. Er det et overløb fra karburatorene? Den er utæt i enden, endten skal den være det, eller også er den blevet mør og er flækket?

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre/kigge efter herfra.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.
  • Installation af lamper 1.000 kr.
  • Setter op 4 loft lamper 650 kr.
  • Samling af havestol 300 kr.
  • Skærer bar stole Ben i sort metal 500 kr.
  • Hænge to lamper op 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  GS500f hvad er det - et overløb?
  • #2   5. jun 2017 Billederne driller, jeg prøver lige igen.

    profilbillede
  • #3   5. jun 2017 https://youtu.be/hjaVc07IEvc

  • #4   5. jun 2017 Jeg har nu bekræftet at det er fra "blindtarmen" det drypper - men først når jeg slukker den og lader den stå lidt

  • #5   5. jun 2017 Uden at være sikker, er det ikke et dræn fra luftfilterkassen?

  • #6   5. jun 2017 Det må jeg lige prøve at se om det kan være. I så fald, hvorfor løber der så en god sjat benzin herfra når jeg slukker motoren?

    Når jeg tænker over det, virkede "start problemerne" lidt som hvis karburatorene er blevet tømt. At jeg synes den lyder anderledes kan godt være noget jeg bilder mig ind, men jeg vil stadig ikke udelukke at det er tilfældet


  • #7   5. jun 2017 Slangen ender i bunden af luftfilterkassen smiley

  • #8   5. jun 2017 Pas, karburatorne kan vel hænge lidt i svømmeren så de pisser lidt i filteret smiley
    Du kan jo taget låget af kassen og så fremprovokere spildet? smiley


  • #9   5. jun 2017 Du har formegentlig en udluftning fra krumtapshuset, der går op i luftfilterkassen. Det skaber noget olietåge. Noget suges med ind i motoren igen, og noget samles over tid i luftfilterkassen og havner i den drænslange der.

    Du tager lige gummihætten af og tømmer den, og så på med hætten igen.


  • #10   5. jun 2017 Der går med garanti en slange fra dit topstykke/topdæksel et sted, og så til luftfilterkassen.

    Fra kassen går så den slange du allerede har fundet.


  • #11   6. jun 2017 Hmm, det er i hvert fald benzin, og ikke olie.
    Det er muligt at der går en slange fra topstykket til kassen, men hvorfor smider den pludselig benzin hver gang den har kørt? Det er i hvert fald en 10-20ml - som laver en plet på en fod i diameter under cyklen.


  • Mads E
    Mads E Tilmeldt:
    mar 2015

    Svar: 4
    #12   8. jun 2020 Hej

    Fandt I nogensinde frem til hvad forudsagede dette?
    Står i præcis samme situation med min kærestes mc, noget usikker på hvad faen der foregår?
    Præcis samme model.

    Det skal siges sidste tur var 800m med choker til. Kan det være derfor?


  • #13   9. jun 2020 Ja. Jeg kørte den til mekanikker, som sagde at det bare var normalt. “Blindtarmen” som jeg kaldte den var i virkeligheden ikke helt blind, men kan åbne sig når man trykker på den. Det er et olieoverløb som motoren kan smide overflydende olie ud gennem, hvilket den gør lidt af gangen. I stedet for at det bare drypper på jorden en gang i mellem, er det meningen at man med jævne mellemrum skal tømme den, det vidste jeg bare ikke.

    Når motoren kører, skabes der et overtryk i blokken, og derfor skal den have et sted at sende overskydende olie hen. Overløbsslangen løber først opad, således at olien kan stå i slangen, og løbe tilbage i blokken når trykket falder, men noget af det må en gang imellem løbe dertil hvor slangen begynder at falde.

    Jeg var en anden gang kommet til at give overløbsslangen et knæk (formentlig under vask af cyklen), således at motoren ikke kunne trykudligne ved hjælp af slangen. Det resulterede i at olien fandt en anden vej ud, i det tilfælde ved gearskifteren. Den dag var jeg sikker på at det var helt galt, og kørte den til mekanikker, som bare rettede slangen ud igen smiley

    Bare husk altid at tjekke at der er olie nok på, så burde alt være godt


  • #14   9. jun 2020 Men hvordan bliver olien lavet om til benzin?

  • #15   9. jun 2020 Hov undskyld, jeg læste ikke mit eget indslag, og huskede det som om det var olie. Det var olie min dryppede fra gearvælgeren, i den sidste del af min historie ovenfor, og jeg kom vidst til at blande de to historier sammen.

    Jeg kan godt huske det nu. Jeg kan huske at min mekanikker sagde, at det var normalt, og problemet gik i sig selv så vidt jeg husker.
    Hvis det var mig, ville jeg prøve at tømme slangen (den åbner sig når man klemmer på den) og se om problemet gentager sig. Hvis ikke, kan det da godt være det skyldes at din kæreste har kørt så længe med choker på.

    Jeg ved ikke helt hvordan gs’eren fungerer ift choker, men jeg har fået at vide, at der findes forskellige choker systemer. Nogle begrænser luftindtaget, eksempelvis med et spjæld der lukker delvis for luftindtaget i karburatoren - andre lukker op for en ekstra dyse, således at benzintilførslen øges.
    Begge dele resulterer i en federe blanding, men sidstnævnte kan efter sigende nemmere drukne motoren, hvis man bruger det for længe ad gangen.

    Vær opmærksom på at jeg ikke selv er fagmand, så jeg kan have forstået noget af det forkert smiley


Kommentér på:
GS500f hvad er det - et overløb?

Annonce