4.048 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Syn af ombygget mc !!!! Syn af ombygget mc !!!!

Kære motorcykel entutiaster !
Jeg har en gammel Kawasaki GPZ 900 84´
Jeg køber mc´en på plader, men køber tager dem af da jeg fortæller jeg ikke skal bruge den de næste par år minimum.
Den er da jeg køber den blevet "bygget om" ikke skåret nogen steder, men fået Forgaffel, Bagsvinger, Fælge, Bremser fra en Kawasaki ZX9R 1999´på. og synet med disse et par år tilbage.
Nu kan jeg jo så læse at der er fra d 1 januar I år blevet lavet lidt om på reglerne, vil jeg komme til og stå med et problem når jeg skal have plader på her den 1????????

Hjææælp ^^

mvh. Mikkel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lampe 400 kr.
  • Drill in concrete 300 kr.
  • Ophængning af lampe i loft udtag 500 kr.
  • Reparation af plæneklipper 880 kr.
  • Vakskemaskine tilslut 1.200 kr.
  • Ikea Pax Skab Estimat 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Syn af ombygget mc !!!!
  • #1   27. feb 2017 Tjaa...hvis den ikke tidligere er synet med ombygningerne registreret, kan du få problemer, hvis du kommer til en synsmand, som har styr på den model

• #2   27. feb 2017 som sagt det var den jo ( :

• #3   27. feb 2017 Du køre den bare til syn, når den tid kommer og fortæller intet om de ombygninger der er lavet.
    Men hvorfor tage pladen af, du har vel kun ansvarsforsikring på sådan en ældre cykel. Og det kan ikke koste mange basøre i mdr. Så lad dog pladen blive på og du skal ikke bekymret dig om syn.

• #4   27. feb 2017 PS. Hvornår er den synet sidst, for den skal ikke synes, hvis den er synet indenfor de sidste 12 mdr

• #5   27. feb 2017 Hey Foss tak for svar, desværre er det hmmmm.. ca 3 år siden tror jeg. jeg havde ikke stort kørekort den gang, og har været I udlandet og arbejde I mellemtiden. men nu er jeg klar og motorcyklen er klar! ^^ men var også min udmiddelbare indtryk "spil uvidende" og se hvad der sker.. plus jeg kender sysnmanden lidt, så nu må vi se.... (: og tak for Høj stemme

• #7   27. feb 2017 Hej Ivan, Tusind tak for link, jeg fik lige læst 50 sider ^^
    lader ikke til jeg har et problem selvom min ikke er registreret I DMR ( ved jeg ikke om den er, skal lige hjem og finde reg att ) for man kan få den afprøvet hos Synsmanden, og tror min ligger inde for alle normer og standarder da de alle er anerkendte dele fra en nyere og bedre model Kawasaki.

mvh.

• #8   27. feb 2017 Du kører bare til syn og får den synet uden problemer.
    Det er en ældre mc, snart veteran og det er naturlig at der er blevet udskiftet mange dele, originale eller uoriginale gennem de mange år den har haft på landevejen.
    Det er først en anden sag, hvis den er blevet ombygget så det er blevet en hel anden og dyrere model end oprindelig. F.eks en Harley med papirer fra 1950 der pludselig opstår med skivebremser og en moderne motor osv. for så brænder lokummet smiley

• #9   27. feb 2017 Desværre er du nok ude i at din cykel har mistet sin tekniske identitet og dermed også sin afgift. Det skyldes at den (umiddelbart) er bygget om med uoriginale dele i alle tre zoner uden at blive registreret i DMR med minimum 12 måneders mellemrum imellem. Hertil kommer hvis de dele der sidder på, ikke er godkendt til at sidde på den i forhold til enten producent eller TÜV.
    Du kan, som andre foreslår, selvfølgelig vælge at få den synet trods din pligt til at oplyse det, samt køre uden at SKAT er opmærksom på det. Jeg synes bare at du skal være opmærksom på at det kan koste dig både afgiften, plus en bøde på op til samme størrelse som afgiften hvis du bliver taget i det. Hertil kommer at din mc bliver konfiskeret indtil at begge dele er betalt.

• #10   27. feb 2017 Hvis du er rigtig uheldig og som du siger der er mange nyere dele fra en anden cykel, kan du komme ud i en sag om ny identitet og dermed en ny afgift for den "nyere" cykel

• #11   27. feb 2017 Flex.
    Har du nogensinde hørt om anden mc mærke end HD der er blevet kørt sag mod, for så må du gerne ligge det op her.
    En ældre Kawasaki gpz 900 der har fået nyere originale dele sker der Intet ved når den køres til syn, andet end den bliver godkendt.
    Tror ikke du har prøvet at bygge lidt om på en mc, for så vil du ikke skrive som du gør.

• #12   27. feb 2017 FOSS>>>>det er da underordnet om han har eller ej...han skriver blot om reglerne.
    Lige meget om det er sket før eller ej, så foreligger muligheden stadig.
    Så er det op til trådstarter at vurdere om han vil tage chancen eller ej

• #13   27. feb 2017 Er det muligt at min kone vil skilles i morgen. Ja. Men jeg tror ikke på det sker og navigerer ikke efter det :). De gamle japanere er så uinteressante for skat pga lav værdi, at man i praksis har ret frie hænder til ombygning.

• #14   27. feb 2017 Mikael: Det skal du selvfølgelig også have lov til at tro. Jeg synes dog at det er naivt at tro at loven kun gælder for et specifikt mærke smiley

Jeg tror personligt at grunden til at man udelukkende hører om at det sker ved Harley'er, er at det er der hvor der mistes størst værdi - ergo er det nogle mere sensationelle nyheder for medierne. Og så er det generelt ikke noget folk går og bræger op om på diverse fora.

Det var nu også mere ment som en "heads up" når man nu overvejer bevidst at at bryde loven. Mener at det er lige så meget på sin plads at advare folk om de potentielle konsekvenser, som folk mener at det er på sin plads at opfordre til ulovligheder. Hvad folk gør er sådan set mig fuldstændig ligegyldigt. Men de bør træffe valget på en oplyst baggrund og ikke på hvad andre folks meninger er om lovgivningen (som jeg i øvrigt selv synes er fjollet).

• #15   27. feb 2017 Flex: Ja der er også kørt sager med Yamaha WildStar

• #16   27. feb 2017 Jesper: Jeps, og Triumph, BMW og Dragstars. Men det er fint nok hvis folk ikke vælger at tro på det. Det er jo deres egen sag. Prøver sådan set bare at hjælpe folk ved at oplyse dem. Men det er jo op til folk selv om de vil tro på det og/eller følge det. Og det er jo også fint nok. Jeg gør det jo ikke for at genere smiley

• #17   27. feb 2017 Flexx: Sorry, den var egentlig til Foss

• #19   28. feb 2017 Der går mange rygter om, at nogle er blevet taget for at ombygge deres gamle mc´er.
    Jeg har spurgt mange gange før, men så prøver jeg igen : Er der ikke en, bare 1 eneste, der vil træde frem og fortælle at han eller hun er blevet straffet for at gøre det ? og gerne fortælle hele historien.
    (Harley ejere undtaget)

• #20   28. feb 2017 Toys4Boys har lige kørt en lang sag på en 1600 Wildstar, som de heldigvis vandt - men her krævede SKAT ellers at der skulle betales ny afgift, og den gamle self. var gået tabt. Nu er Lasse heldigvis en lidt erfaren herre på det punkt... men en privat person kunne meget vel have tabt kampen.

profilbillede
  • #21   28. feb 2017

profilbillede
  • #22   28. feb 2017

profilbillede
  • #23   28. feb 2017

profilbillede
  • #24   28. feb 2017 Ja de var mere end heldige i den sag. Bemærk også at de kun frikender Toys4Boys fordi at ombygningen er sket i forbindelse med første registrering. Det have med stor sandsynlighed set helt anderledes ud hvis den var ombygget efter det tidspunkt.

• #25   28. feb 2017 Bestemt smiley

Havde de ikke haft billederne fra første registrering, så var afgiften gået tabt og der skulle betales en helt ny.

• #26   2. mar 2017 Tak for alle svarene folkens. jeg vover pelsen I første omgang og siger, at jævnfør det reglement IVAN smed op, der kan jeg få den Prøvet hos en synsmand og få den vurderet. MEN vil først få den på plader. derefter gå ned og spørge selv samme synsmand ( som I øvrigt intet har at vinde ved at stikke mig ) om jeg kunne få den indført I DMR med 3 "store" "ombygninger" og med TÜV ved en afprøvning. hvis han mener ja , så gør jeg det, selvom chancen er lille for at blive taget, men siger han nej, så har jeg ALLE original delene og så kan det være de ryger på I en evt renovering smiley tak for alle svarene og kan I nu enes, vi vil alle sammen bare køre, I guess... smiley

• #27   4. mar 2017 Jeg vælger at følge dig så jeg kan se hvad det ender ud i.
    Held og lykke med det.

• #28   4. mar 2017 Allan det cool, regner med og køre den til syn mandag eller tirsdag. Var forbi en mekainker forleden som også sagde det intet problem ville være.

• #29   7. mar 2017 Allan idag blev min mc synet og godkendt uden anmærkninger. Tak for alle svar , min oplevelse siger mig ift hvad synsmanden sagde det intet havde af betydning når det er de her japanere og det er bedre og godkendte dele. Og at reglerne faktisk er blevet lempet i år mht ombygning. Mvh.

• #30   7. mar 2017 Ja lempet, men stadig lidt mystiske, men de går nok knapt så hårdt til stålet nu.

• #31   7. mar 2017 Præcis Allan imellem linierne, du har fuldstændig ret. Det sagde han endda til mig.

• #32   7. mar 2017 Synsmænd er en spøjs størrelse. For få dage siden, var der en der skrev om en modsat oplevelse. Her ville synsmanden registrere den uoriginale bremseskive som en konstruktiv ændring, selvom det var en remskive af samme type og størrelse.

• #33   7. mar 2017 Præcis som jeg sagde, ingen problemer. smiley

• #34   7. mar 2017 #33: Inden du bliver for kæphøj, uden noget at have det i, så læs denne tråd
    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/teknik/313862-til_syn?t=1488924764&unread=1#lastViewed
    Udfaldet af syn af en ombygget MC, kan være et lotteri.

• #35   7. mar 2017 Udfaldet var godkendelse...

• #36   8. mar 2017 Jeps. Lige indtil hvis SKAT får den imellem deres grådige fingre.

• #37   8. mar 2017 #34 " Inden du bliver for kæphøj, uden noget at have det i "
    Arhhh Jesper, nu har jeg da leget med og især ombygget motorcykler on og off siden 1969 og aldrig fået en eneste kasseret. Så det kan da hvis ikke blive ved med at kaldes uden erfaring.

• #38   8. mar 2017 #35

Udfaldet var en godkendelse på forkert grundlag smiley

Det er egentlig ganske enkelt, der skal være dokumentation på de dele du har sat på den, er der ikke det og er det ikke skrevet i motorcyklens papirer - så er den synet på forkert grundlag.

Ikke at det nødvendigvis har nogen praktisk betydning, men godkendt er den ikke.

• #39   8. mar 2017 #38 den er godkendt. Og det betyder intet om skat stopper mig. Den har åbenbart været synet over tre omgange over 2. Men det da noget fis du siger med den ikke er godkendt. Grundlaget er underordnet.

• #40   8. mar 2017 Det der menes er at hvis synsmanden overser en ting der skulle have været skrevet ind som en ændring, så er det ikke hans problem, men dit. Dvs du skulle gøre opmærksom på det af egen fri vilje.

• #41   8. mar 2017 #37: Jeg påstår ikke du ikke har erfaring. Læs igen. Og læs også den tråd jeg linker til.

• #42   8. mar 2017 Mikkel: Du skal være opmærksom på at godkendelse hos en synsvirksomhed og godkendelse hos SKAT er to helt forskellige ting. Den ene part godkender at den er i forsvarlig stand at køre på, den anden om identiteten af motorcyklen er dem samme. Det eneste der lapper ind over er at synsvirksomheden rådgiver (i mange tilfælde forkert) og indskriver de konstruktive ændringer som SKAT bl.a. bruger dom grundlag når de ser på om den tekniske afgift (der findes to måder du kan liste den på) er mistet. Så den godkendelse du har betyder lige præcis ingenting hos SKAT med mindre at den overholder SKATs regler.

• #43   8. mar 2017 Hey alle tre ! smiley jamen det forstår jeg udemærket godt chancen er nok lig 0 for at en betjent kalder skat ud til en på min cykel, men gik også lidt hurtigt tidligere, det jeg mente var at alle mine "udskiftninger" er ført i DMR som skat srbejder ud fra må man formode dvs den er synet forrige gang og godkendt MED de ændringer selvom synsmanden måske overså det i den her omgang, For det var jeg inde i DMR og se at den var over 2 omgange med 3 udskiftninger. Mvh

• #44   9. mar 2017 #41
    Det jeg skriver, er ikke for at være kæphøj, det er bare for at vise at jeg har erfaring med, hvad der går og ikke går. Og fordi jeg selv har prøvet det selv flere gange, har jeg også noget at have det i smiley

• #45   11. mar 2017 Jamen så er det jo også dokumenteret og skrevet i den papirer. I så fald er det hele efter bogen.

Kommentér på:
Syn af ombygget mc !!!!

Annonce