Køb af ombygget Shovelhead - Skat/syn {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation at jeg er blevet tilbudt en pæn Harley Davidson FLH 1200. Men må godt nok indrømme at det er noget af en jungle mht. syn, og evt. yderligere afgift af opgraderede dele.
Der er flg. på som går ind under konstruktive ændringer:
2 x skivebremser foran
1 x skive bagpå
Fremflyttersæt
Muligvis anden forgaffel
Der er jo ingen tvivl om at disse ting er blevet lavet løbende, men når jeg nu går op og vil syne den og ligeledes melder ændringer til skat. Står jeg så ikke i en situation hvor de bare mener at de ændringer er blevet lavet på en gang?
Hvordan får jeg den synet med dele som jeg ikke har godkendelsespapire på eks. TÜV?
Har læst SKADS rapport.
Alt i alt virker det uoverskueligt for en person der ihvertfald ikke rigtigt har været inde i alt dette med ombygninger, så hjælp modtages med kyshånd!
Vh.
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 69
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 16 Emner: 30 Svar: 382
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 16 Emner: 30 Svar: 382
•Udskiftning af en skærm er ikke en konstruktiv ændring.
•Montering af ryglæn er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af sæde er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af tank er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af styr er ikke en konstruktiv ændring hvis den oprindelige fastgørelsesmåde bibeholdes - 14.05.4
•Udskiftning af for- og bagblink er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af gaffel med ikke original (gaffelbro eller komplet gaffel) er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 4.01.031. Anvendes en gaffel fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
•Udskiftning af forhjul er ikke en konstruktiv ændring såfremt man anvender samme størrelse. Anden størrelse (omfang ændres med mere end 5 % op/ned, og ændret breddeforhold for/bag) kræve syn og dokumentation iht. 8.002.003 (1) og (2).
•Udskiftning af bremse(r) (både bremscylinder/v. håndtag, skive og kaliber og/eller fra tromle til skive) er en konstruktiv ændring hvis de afviger fra det cyklen er født med, og kræver syn og dokumentation - 5.01.001. Anvendes en bremse fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
•Udskiftning af motordele/motor (ved bibeholdelse af max. 20 % og hvis motoren yder mere end 20 %) Enhver udskiftning af motordele/motor som påvirker forbrændingen anses som konstruktiv ændring og skal dokumenteres og godkendes. f.eks cyl., topstykke karburator eller indsprøjtningssystem og manifold mm. Udskiftning af et sidedæksel ved overgang fra kæde til rem anses ikke som konstruktiv ændring. Anvendes en motor fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
Neddrosling af motor til under 20 % er ikke tilladt!!!
•Udskiftning af gearkasse er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af udstødning er normalt ikke en konstruktiv ændring og kræver almindeligvis ikke syn. Dog skal støjgrænser ved første reg. overholdes. Ved et e-godkendt køretøj (produceret efter 1. juli 2004) skal en e-godkendt lyddæmper udskiftes med e-godkendt- 7.05.001 (4).
Bemærk, at på EF-typegodkendt personbil M1, på EF-typegodkendt motorcykel og på enhver knallert må man kun udskifte til original eller EF-typegodkendt reservedelslyddæmper.
•Udskiftning af et baghjulsophæng/bagsvinger anses iflg 8.03.030 som en konstruktiv ændring – kræver syn og dokumentation. Der skal fremvises en prøvningsrapport fra anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks. TÜV) som dokumenterer at bagsvingeren er lige så stærk som den originale vil den blive accepteret. Anvendes et baghjulsophæng fra samme mærke, men anden model, så skal dette synes, hvor motorcykelproducenten godkender dette.
•Udskiftning af et baghjul(kun baghjul eller i forbindelse med udskiftning af bagsvinger til bredere baghjul). Udskiftning af baghjul er ikke en konstruktiv ændring såfremt man anvender samme størrelse. Anden størrelse kan (omfang ændres med mere end 5 % op/ned, og ændret breddeforhold for/bag) kræve syn og dokumentation iht. 8.002.003 (1) og (2).
•Fuldlakering af motorcyklens stel og lakdele er ikke en konstruktiv ændring.
•Den mindste ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller afskæring er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 8.01.001 - Fremmede stel (ikke originale) må ikke anvendes i Danmark! – SKAD har opnået at afskæring af fender struts på Softail ikke anses som konstruktiv ændring!
•Udskiftning af støddæmpere bagved er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af kædedrev til remdrev eller lign. er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af spejle er ikke en konstruktiv ændring.
•Udskiftning af fremrykkerkit, hvor bremse og gearskifte flyttes med, er en konstruktiv ændring og kræver syn og dokumentation - 8.01.001
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 69
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 16 Emner: 30 Svar: 382
"Udskiftning af fremrykkerkit, hvor bremse og gearskifte flyttes med, er en konstruktiv ændring og kræver syn og dokumentation - 8.01.001"
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 16 Emner: 30 Svar: 382
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
Jeg var bare under den forståelse at det kun var hvis man samtidig skiftede type af bremser (tromle vs. skive) etc., da det at rykke hvor det bliver skiftet, jo ikke gør noget for egenskaberne af cyklen.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 16 Emner: 30 Svar: 382
Nej det kan du da have ret i at det ikke gør den store forskel om det bliver flyttet 5-10 cm frem, men næsten altid er det jo andre fabrikater de fremflyttersæt end dem Harley davidson cykler er født med originalt, og derfor skal de så være godkendt (Evt. T.U.V.) og opfattes derfor som en konstruktiv ændring ...
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 69
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.368
Køb af ombygget Shovelhead - Skat/syn