7.031 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 54 Svar

Silas H
Silas H
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Måling af cylinder Måling af cylinder

Hello boys n' girls.
Jeg er i gang med renovering af min Aprilia rs 125 motor, men er stødt på en lille mur da jeg skulle bestille nyt stempel til den.

Det viser sig at der er flere størrelser stempler med næsten samme omkreds.
Det drejer sig om mål ned til 0.01mm
Så ville lige høre om der var nogle af jer der lå inde med det korrekt værktøj til at måle min cylinder?
Et skydelære dur ikke, de fleste er kun 0.05mm præcise,
Og det digitale skydelære jeg har er kun 0.02mm præcis.
Jeg bor i Herning.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Måling af cylinder
  • #1   27. jul 2015 Har det men bor i Kolding.

• #2   27. jul 2015 Du skal have fat i et micrometer.

• #3   27. jul 2015 Tror jeg .. Ved ikke med en cylinder om det virker .

• #4   27. jul 2015 står det ikke på det gamle stempel?

• #5   27. jul 2015 Det står ikke på det gamle stempel hvad cylinderen måler smiley

• #6   27. jul 2015 Der lå, i sin tid en cylinderservice på Holstebrovej i Herning - få dem til at måle

• #7   27. jul 2015 knud: det er lang tid siden det stoppede

• Silas H
    Silas H Tilmeldt:
    jan 2015

#8   27. jul 2015 Får først fri efter kl 16:30 i hverdagen, så kan ikke gå til MC mekaniker eller metal værksteder med den fordi de lukker jo kl 16.
    Og jeg vil gerne have at min MC bliver færdig inden ugen er omme.
    Så tænker lidt på at tage en tur til Kolding hvis der ikke er andre der har værktøjet? smiley

• #9   27. jul 2015 Hvad diameter snakker vi om, må lige tjekke at jeg har den udvendige mikrometer?

• Silas H
    Silas H Tilmeldt:
    jan 2015

#10   27. jul 2015 60mm var cylinderen som ny.

• #11   27. jul 2015 Jeg har spærmålene et sted, men ikke den udvendige mikrometer, der er den man aflæser målet på, str skal hedde 50-75 mm, jeg har kun 0-25 mm, analog der kan måle i tusinddele, kræver gode øjne.

• Silas H
    Silas H Tilmeldt:
    jan 2015

#12   27. jul 2015 Øv. Hvor kan man købe sådan et værktøj? Pris?

• #13   27. jul 2015 Billigste et par hundrede kr og dyreste 3.500-5.000,- digital udlæsning og 3 decimaler efter kommaet.

• #14   27. jul 2015 Trådstater:

Det er meget at ulejlige en flok private for at finde navnet på et styke værktøj, endnu mere at købe det for at bruge det en eller to gange. Du kan søge i Ikast, Herning og Holstebro, og hitte en cylinderservice der kan måle det her for dig. Og så er det ikke nær så hjælpeløst!!!!

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #15   27. jul 2015 Kig oven på det gamle stempel, og så køb et der er 1 hundrededel større,
    det er som regel det cylinderen er blevet slidt.

• #16   27. jul 2015 Fanta
    Altså 0.01 mm større, ikke 0.1 mm ?
    Men 0.01 er jo inden for tolerancen?

• Silas H
    Silas H Tilmeldt:
    jan 2015

#17   27. jul 2015 #15 Jeg har læst at de her sports 2 takter er MEGET følsomme omkring stempel størrelse.
    0.02mm for stor og den vil sætte sig efter nogle få hundrede km,
    Er hvad andre har erfaret.
    Så vil gerne have præcise mål.

Men tror jeg får en ven til at tage den med til et værksted og få den udmålt i morgen.
    Ville bare lige høre om nogle af jer dejlige mennesker lå inde med special værktøjet til det smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#18   27. jul 2015 Allan 0,1 er 1 tiendedel

• #19   27. jul 2015 Ja det er, arbejder med det hver dag, derfor jeg spørger om 0.01 spiller så stor en rolle på en del hvor tolerancen er .0.02-3 ?

Mener også ovaliteten burde måles, men du mener bare han skal smække et nyt stempel i uden honing?

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#20   28. jul 2015 Ja det er nicasil, det skal man ikke røre for meget ved, så skal det være med en special diamant honer, og jo 0,01 mm gør meget,
    hvis du har en ny cyllinder og sætter 0,01 for stort stempel i, sætter den sig helt sikkert, men for det meste passer det med at når et stempel er slidt op, så er cylinderen blevet slidt 0,01mm. når det er nicasil.
    tolerancen mellem stempel og cylinder er på 2 taktere som regel omkring 0,05mm
    så 0,01mm gør jo en forskel på 20 %.

• #21   28. jul 2015 Er der nogen andre mc der kører med Nicasil, eller er det kun de sporty typer?

• Silas H
    Silas H Tilmeldt:
    jan 2015

#22   28. jul 2015 Jeg ved at det er meget brugt ved de her 125cc 2 takts racere.
    Cagiva mito 125.
    Honda Nsr 125.
    Yamaha yzf 125.
    Derbi gtr 125. (samme motor som yamahaen)
    And so on...

Men har ik hørt om nogle 4-takts motor med det.

• #23   28. jul 2015 Nej, Nicasil er vist kun til 2-taktere.

• #24   28. jul 2015 Har 3 punktsmålere fra ø 11-ø100mm på Mols , har åben 24/7 smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#25   28. jul 2015 De sidste 10 år eller mere, har næsten alle mc. haft nicasil eller noget der ligner.

• #26   28. jul 2015 Så de kan køre mange flere km før de er slidt? Hvor meget mere mon?

• #27   28. jul 2015 Du kan bare ikke måle ovalitet med 3-punktsmålere Brian, du må have et mål med et spærmål på tværs og på langs, det giver max målene, det gør 3-punktsmåler ikke, den får et mindre mål.

• #28   28. jul 2015 Hmmm Allan.. Har også både spærmål og mikrometer . Men dem gider jeg først bøvle med hvis jeg får let uens mål med 3 punktsmåleren, har endnu ikke set et oval hul som 3punktsmåleren ikke registrerede smiley

• #29   29. jul 2015 På en cylinder har du det største mål på tværs og det mindste på langs, de 2 tal trukket fra hinanden vil vise ovaliteten.
    Har du en 3-punktsmåler måler du aldrig max målet, da du ikke kan måle på tværs, du har de 2 ben med 60 grader ud til siderne, de måler således på et sted der er mindre slidt.
    F.eks. hvis du med spærmålene måler 0.05 i ovalitet vil du med 3-punktsmåleren måle 0.03 mm.

https://www.google.dk/search?q=m%C3%A5ling+af+cylinder&rlz=1C1CHMO_daNO561NO562&espv=2&biw=1093&bih=522&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIj9_e2-z-xgIVaCZyCh33iQgA

• #30   29. jul 2015 Ja ja.. Jeg er godt klar over hvordan man måler ovalitet smiley

Tager man en 3 punktsmåler og drejer den 20 grader og måler igen, og gentager dette 5 gange uden afvigelser, så er der ingen betydelig ovalitet. Og man har målet på hullet, det tager under 1 min.
    Skal man måle med spærmål tager det meget længere tid, da det er en meget svære proces, samt der er så store chancer for fejl, st man skal tjekke flere gange.

Som jeg skrev, bruger spærmål HVIS jeg får uens mål med 3 punktsmåleren.

• #31   29. jul 2015 Spærmål er lidt bøvlet, især hvis ikke man bruger den jævnligt, men den er billig hvor 3-punktsmåleren er svinedyr.
    Jeg synes den skjuler fejl, fordi den måler en mindre afvigelse end der er.

Når vi i Norge målte noget med 3-punktsmåler, vi skrev jo kontrolblad, kunne man være stensikker på det blev udtaget til 100% kontrol på en 3-D måler.

• #32   29. jul 2015 Ja 3punktsmåler er svinedyr, Men præcis og minimere de menneskelige fejl ved måling betragtelig.
    Hvis du måler noget som har været i en drejebænk, så skulle det helst ikke være ovalitet. i hvert fald ikke noget som kan måles med et spærremål.

Som jeg skrev i #28, så er spærremålet i næstøverste skuffe hvis der er uens mål med 3 punkts måleren.

Måler man meget kan udgiften til 3 punktsmålere godt forsvares. De er både langt hurtigere og man mindsker den menneskelige fejl faktor betragtelig smiley

• #33   29. jul 2015 Brian S> Værktøj kan ALTID forsvares smiley

• #34   29. jul 2015 Prisen for et sæt med 3 er måske 20.000 og så de tilhørende nødvendige kontrol ringe, de er for det meste med i sættet.
    Ja der er rige muligheder for at måle fejl med spærmålet, husker det fra læretiden i 79-83 for vi havde kun spærmål, pga af prisen, og vi lavede da mange dele til CERN, der kom aldrig noget tilbage.
    Men da vi lavede dele til nybygningen af Superfoss i Vamdrup i 81-82 da kom der masser af 3-punktsmålere og andet godt grej, det var lånt et sted, men det forlod aldrig fabrikken igen, så om han "glemte" det eller lavede en handel ved jeg ikke, tænker mest det første smiley

• #35   29. jul 2015 Der kræves nogen gange ovalitet inden for 0.02 mm i tyndvægget gods, det er ikke altid nemt.

• #36   30. jul 2015 I stedet for en mere eller mindre "tilfældig" måling af cylinderen, ville det være mere rigtigt at få den boret til et nyt stempel. Der er så delte meninger om den skal behandles igen efter det, men det er nok også et spørgsmål om det kan betale sig. Har du undersøgt hvad en ny cylinder koster??

• Silas H
    Silas H Tilmeldt:
    jan 2015

#37   30. jul 2015 Original Aprilia cylinder koster 9500kr
    Men 4500kr den cylinder jeg har på

• #38   30. jul 2015 Så er det her da røvbilligt smiley Du får et helt kit med pakninger og det hele, for noget der ligner 1700kr.
    http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS125_Engine_Top_End_.html

• Silas H
    Silas H Tilmeldt:
    jan 2015

#39   30. jul 2015 Der er er polini big bore kit på

• #40   30. jul 2015 De skal ikke bores siger Fanta jo, han ved noget om motorer smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#41   30. jul 2015 Hvis der ikke er rive mærker eller en voldsom slid kant øverst, hvor stempelringen vender, så skal der bare et nyt stempel i der er 0,01 større.
    hvis der står bogstaver feks, A går man op i et B
    hvis der står feks 58,95 skal man op i 58,96
    fordi cylinderen er blevet slidt 0,01mm.

• #42   30. jul 2015 #41 Som jeg læser TS oplæg, er problemet at han ikke kender str. på stemplet/cylinderen. Og så kan det jo være ret ligegyldigt hvor meget eller lidt det er slidt smiley Derfor mener jeg at det rigtige er få den boret til et nyt stempel, så er man sikker på at det passer sammen! Men jeg er sikkert galt på den, chancen er pænt stor smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#43   30. jul 2015 Ja for du kan ikke bore en nicasil cylinder, så skal der ny nicasil i og det er rimelig dyrt,
    stempel størelsen står altid oven på stemplet, ellers står det ved polini.
    ang, stempel størelsen, kan man somregel kun få 3 størelser, og det er med 0,01 spring,

• #44   30. jul 2015 Jeg har kun set stempler i overstørrelse til 4 taktere, de sprang med 0.25 af gangen, gade Hondaer.

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#45   30. jul 2015 Ja men det er til opboring, til 2T racerne kan man som regel få 3 størelser, med et spring på 0,01 til samme boring.

• #46   30. jul 2015 Tror du mener 0,1 Fanta smiley

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#47   31. jul 2015 Nej det er en hundrededel pr step. ikke en tiendedel.

• Silas H
    Silas H Tilmeldt:
    jan 2015

#49   31. jul 2015 Har løst problemet nu.
    Fik min søde momse smiley til at tage cylinderen forbi en motorcykel mekaniker
    (Bjarne Jensen i snejbjerg)
    imens jeg var på arbejde.
    Jeg skrev en seddel som min mor afleverede til mekanikeren

"jeg er i gang med renovering af min motorcykel og skal bruge mål på min cylinder.
    Målene skal være i en tusindedel af 1 mm.
    60.xxx mm.
    Vh Silas
    Tlf. Xx Xx Xx Xx."

Vil ik mene der er noget at misforstå?

Da jeg kommer hjem ligger min cylinder på mit bord med en seddel ved siden af, jeg ligger straks mærke til at cylinderen er blevet hornet.
    Og på sedlen står der

"Cylinderen fejler intet.
    Honing 200kr
    Vh Bjarne Jensen . "

Det var ikke hvad jeg skulle bruge!?
    Ingen mål, og så har tumpen hornet min cylinder som er belagt med nikasil og ikke må hones..
    Men det ser ikke ud som om han er gået igennem belægningen.

Ringer til ham stille og roligt og spørger hvorfor han har honet den selvom den intet fejlede, og hvad mål han har honet den til?.

Hans svar var "Det er altid godt at hone en cylinder, og det der nikasil vidste han ik så meget om, " men det er lige meget" og jeg skulle bare købe et A stempel til den så skulle det nok gå.

Samtalen forsatte i lang tid, hvor jeg blev ved med at spørge om hvilke mål den havde, men han svarede mig aldrig helt.
    Men har bestilt et 59.955mm stempel nu (A).

Men syntes virkelig det er yderste uprofessionelt behandling jeg fik hos Bjarne Jensen.

• #50   31. jul 2015 Der sgu da ingen mc mekanikere som kan måle i tusindedele, cylinderværksteder sandsynligvis, men hundrededele skulle du have bedt om.
    Man må formode at den så er på mål, og at du skal have standard stempel, eller 0.01 plus som Fanta foreslår?

Var du selv taget afsted med sagerne så havde du haft kontrol over udveiklingen:)

Og jeg har set de stempler Brian, de varierer med 0.01 pr overstørrelse, ret syret alligevel.

• #51   31. jul 2015 @johan & Fanta

Respekt.!!
    Gad godt vide hvad tolerance sådan et stempel har smiley

• #52   31. jul 2015 Jeg tænker produktionstolerancerne er plus/minus 0.003 mm, slidtagegrænsen er åbenbart 0.01-0.02

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#53   31. jul 2015 A stempel er det mindste der kan fås, så forstår ikke hvorfor du ikke går en størelse op, når nu cylinderen højst sandsynligt er blevet slidt en hundrededel, og nu er den også blevet honet lidt større, måske en halv til en hundrededel, men dig om det, den kommer ihvertfald ikke til at sætte sig.

• #54   31. jul 2015 Er det forkert at sætte sig??? Satans da også! Jeg har siddet ned hele tiden, så har jeg nok sat mig smiley

Kommentér på:
Måling af cylinder

Annonce