2.064 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

Skifte tandhjul!? Skifte tandhjul!?

Hej, jeg har hevet min kawa zx6r 636 (2002) ind for vinteren. Nu er jeg ved at skille den ad for at gå den igennem fra a-z. Jeg skal derfor naturligvis også tjekke tandhjul og kæde, regner med at skifte begge tandhjul samt kæden nu jeg er igang. Til dette har jeg to spørgsmål!?

Når det forreste/lille tandhjul skal skiftes, så ville jeg normalt sørge for maskinen stod i frigear, blokere baghjulet med et samt sørge for at bagbremsen blev holdt inde når bolten der holder det forreste tandhjul skulle løsnes.
Men, i Haynes manual, foreslår de at man sætter maskinen i 1. Gear og får en makker til at holde bagbremsen(sidstnævnte var jeg godt med på). Men altså, jeg ville vælgefrigear og blokere baghjulet fysisk med et objekt samt med bremsen, dette for at mindske eventuelt stress i gearkassen - I Haynes manual har man åbenbart ikke denne bekymring, hvad gør/mener i?

Iøvrigt, så overvejer jeg at sætte tandhjul på med flere tænder. Det normale er at folk sætter -1/+2 på for at få bedre acceleration. Jeg vil derimod gerne have den til at holde lidt færre omdrejninger på toppen så den bliver roligere at køre langt på! Er det muligt med en +1 foran og hvad skal der så være af tænder på det bagerste tandhjul? Vil det tage meget af accelerationen og vil det overhovedet give den effekt jeg søger/ønsker?

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skifte tandhjul!?
  • #1   27. nov 2014 Kan ærlig talt ikk huske hvad jeg gør mht gear eller frigear, men jeg sætter en kost på tværs inde i hjulet mellem eger på fælg og bukken som motorcyklen står på, og så løsner jeg.. Hvis du kan gøre det i frigear så er det jo fint.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.914
    #2   27. nov 2014 Gearkassen er lavet til at modstå enorme påvirkninger, så hvis du ødelægger den ved at løsne møtrikken på fortandhjulet, har du helt andre problemer. Du kan roligt smide den i 1. og blokere hjulet samt holde bagbremsen nede.

Prøv at regne på hvor lille en procentmæssig ændring der er i at skifte gearing. Gearer du 10% op, sænker du omdrejningerne med de samme 10% ved konstant hastighed. Men husk på at den potentielt bliver meget sværere at sætte igang med og holde en rolig hastighed på ved bykørsel.
    Jeg ville holde mig til standard gearing og så evt købe en speedholder eller hvad den nu hedder. Det er sådan en sort flap man sætter for enden af gashåndtaget så din hånd kan hvile på den - den giver mere kontrol med gassen ved konstant hastighed.

• #4   27. nov 2014 Der er nok kun lige plads til plus 1 for, men det giver også lidt. og ja det koster ikke det vilde.

• #5   27. nov 2014 Ellers kan du geare den 3 tænder ned i bag smiley

Kommentér på:
Skifte tandhjul!?

Annonce