14.004 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Hvilken fedt til hvilke dele i bremsekalibre? Hvilken fedt til hvilke dele i bremsekalibre?

Ok, nu ER jeg nødt til at spørge, fordi der er 1000-vis af forskellige svar til dette på internettet:

Hvilke dele i en bremsekaliber skal smøres med hvilken type fedt?

Jeg er med på, at gummidelene (såsom glidelejemanchetterne og stempelpakningerne) skal smøres med syntetisk, oliefrit bremsefedt, men der er åbenbart mange forskellige meninger om hvilke TYPEr og hvilke MÆRKER, man bør bruge til de 2 dele.
Altså, JEG vil jo mene, at silikonefedt generelt ville kunne bruges til begge dele - jeg har købt en tube Loctite 8104 hos THansen. Se dens egenskaber her:

(link fjernet)

Kan dét fedt bruges til BÅDE glidelejerne OG stempelpakningerne?

Og ja, jeg er med på, at kobberfedt IKKE må bruges til gummidelene og derfor UDELUKKENDE mellem stempel og bremeklods. Så dét behøver I ikke pointere overfor mig. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken fedt til hvilke dele i bremsekalibre?
  • #1   26. jun 2014 Jeg bruger også altid silikone fedt også mellem stempel og klodser

• #2   26. jun 2014 Ok, dét har jeg bare læst mig til skulle være RET usmart, for silikonefedt bliver meget tyndt, når det varmes op - og dermed risikerer du, at det smelter ud på skiver og klodser.

• #3   26. jun 2014 Hmm har aldrig haft problemer, men er jo hellere ikke at jeg " sovser " det til bare lige et tyndt lag. Mener også det er varmebestandig.

• #4   26. jun 2014 Jeg smør kun kanten + bagsiden af klodserne og der bruger jeg keramisk fedt.
    Resten holder jeg bare rent for, det ikke skal samle støv.

• #6   26. jun 2014 Indvendig i bremsecyl. blå Ate bremsefedt til Dot 3, 4 og 5.1, ditto siliconebaseret til Dot 5 bremsevæske.
    Udvendig glideflade mellem klods og antiskrigeblik hhv kaliber kobber- eller keramisk fedt, alt. holdes rent.
    Flydende kalibres lejring i tværpinde/styr siliconefedt.
    Mellem stempel og klods rød Permatex ell tilsv. flydende pakning ( hvis klodserne har svært ved at følge stemplet tilbage).

• #7   26. jun 2014 #6: Ok, men er blå ATE ikke netop silikonefedt? Hvis ja, så vil man vel også kunne bruge det til glidelejerne?

• #8   27. jun 2014 Ates blå er til bremser, hvor du ikke bruger den siliconebaserede dot 5(0), så den er næppe siliconebaseret, men check det. Til kaliberophængene bruger jeg hellere siliconefedt som Klubers den gule, som jeg kendte fra mili, god drøj konsistens.

• #9   27. jun 2014 Ates blå er til bremser, hvor du ikke bruger den siliconebaserede dot 5(0), så den er næppe siliconebaseret, men check det. Konsistensen er dog næppe drøj nok til at give lang holdbarhed, det behøver en montagepasta jo ikke smiley
    Til kaliberophængene bruger jeg hellere siliconefedt som Klubers den gule, som jeg kendte fra mili, god drøj konsistens.

Kommentér på:
Hvilken fedt til hvilke dele i bremsekalibre?

Annonce