1.186 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Taber en cylindre Taber en cylindre

Købte mig en 1986 VT 1100 Shadow igår. Motoren går rigtig godt og motorcyklen ser flot og velholdt ud. Den går så lavt i tomgang, at jeg kan blive helt i tvivl om den overhovedet er tændt smiley

Jeg ville teste mit nye køb ordentligt af igår aftes, så kørte en tur på et par timer, med både landevej og motorvej smiley

På motorvejen oplevede jeg et lille problem. Efter ca. 30min kørsel ved omkring 120 km/t satte den ude på den ene cylindre. Kørte ind til siden, gav den lidt gas i frigear og så kom begge cylindre med igen. Kørte så videre ca. 15-20min og oplevede præcis de samme. Resten af turen gik fint, også det sidste stykke motorvej ved samme hastighed.

Er det en tændspole som er ved at være træt? Eller er der andre kvalificerede bud.

Mange tak! smiley



Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Taber en cylindre
  • #1   12. jun 2014 Tillykke med den, jeg har desværre ingen bud, men gætter også på tændspole/ tændkabler......følger med, kom endelig med update, når du finder fejlen....

  • #2   12. jun 2014 Er det den bagerste cylinder den gør det på?

  • #4   12. jun 2014 Periodiske fejl MÅ være noget fanden fandt på en dag han kedede sig, og var i særligt ondt humør, det er noget af det værste skrammel der findes! Hvis jeg skulle komme med et bud, bliver det også noget med at prøve et par nye tændrør, jeg har oplevet at de kan være ekstremt "drilske" underligt nok mener jeg aldrig vi havde de problemer i "gamle dage" dvs. for 25/30 år siden. Men håber at du finder fejlen, det er virkeligt irriterende med sådan noget der kommer og går, og det er altid galt når det er mest ubelejligt!

  • #5   12. jun 2014 Som andre foreslår, tændspole eller tændhætte. Imponerende at den går så langsomt i tomgang, men du bør skrue den op til det foreskrevne antal rpm, da den evt kan få for lidt smøring ellers. Olien vil simpelthen rende tilbage i blokken hurtigere end pumpen for det op igen. Resultatet kan blive revne knaster og vippearme = DYRT

  • #6   12. jun 2014 Tror det er bagerste cylindre, men er ikke sikker. Lidt svært at høre/vurdere når man brøler afsted ude på motorvejen.

  • #7   12. jun 2014 Min svigerfars har opført sig præcist ligesom din den smed toppakningen på den bagerste cylinder hele 2 gange.
    De har en svaghed med toppakningen på den bagerste de vt'er.


  • #8   12. jun 2014 Men tændrør er da et nemt og billigt sted at starte. Det må prøves når jeg er hjemme igen.

  • #10   12. jun 2014 Ja men vil nu ikke sige at den køre ujævnt, faktisk så køre den fantastisk...lige bortset fra at den satte ud.

  • #11   12. jun 2014 Synkroniser karburator smiley

  • #14   12. jun 2014 Har prøvet at sådan noget sker hvis der er en ram sidevind, ved ikke om det var det du var udsat for smiley

  • #15   17. jun 2014 Kan skifte tændrør for omkring 150 kr., så der starter jeg smiley

    Og så kan det jo være lidt af en udfordring at finde reservedele til sådan en gammel dame smiley har kigget lidt efter andre tændspoler, for at være lidt på forkant...men har ikke kunnet finde noget til denne model smiley

    MEN! Er vi ikke enige om, at en tændspole er (mere eller mindre) en universal ting? Altså jeg har fundet en del tændspoler på Ebay til VT1000R fra 1985-86, men ingen til VT1100. Dem til VT1000R er (udseende) identiske med dem til VT1100. Kunne det ikke tænkes at Honda har brugt de samme tændspoler til de to modeller?

    http://www.ebay.com/itm/1985-1986-Honda-VF1000R-VFR-1000-interceptor-one-ignition-coil-spark-plug-wires-/321243533231?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item4acb9b4faf



  • #16   17. jun 2014 Jeg har ikke noget svar på dit spørgsmål, men jeg tænder helt af på den lave tomgang. Sådan en sjover har en oliepumpe der sidder i bunden af maskinen og OVERLIGGENDE knaster, samt sammenbygget motor og gearkasse.. De SKAL smøres - dvs at den skal i tomgang rotere mindst ved ca. 1000 omdr. Hvilke andre idiotiske tiltager har forrige ejer gjort????

    Knastakslerne er sikkert helt blå af varme - løb væk fra den handel, så man ikke kan se din røv for fodsåler!!!!!


  • #17   17. jun 2014 Arhh rolig nu Knud. For det første er den købt, for det andet har den ikke den mindste mislyd fra motoren.

    Kan da også godt være at jeg har overdrevet lidt mht. tomgang, må lige se hvad den står på af omdr. - min pointe var bare at den står helt stille og roligt i tomgang, uden at sige en lyd smiley


  • #18   17. jun 2014 Super gode bud, tændrør, kabler, hætter det er altid godt og så evt lige kaburator sprit i på en tank fuld, hvis der var en dråbe vend som driller lidt. Spoler som næste tanke lyder også godt.


  • #19   17. jun 2014 OK Lad os nulige sige at tomgangen er rimelig. Hvor længe har den så stået stille??


    Når den begynder at gå på en cylinder, så lad den lige gå lidt, så kan du hed bagsiden af hånden ret hurtigt mærke hvilket udstødningsrør, der køler af, og så vil du vide, om det er bageste eller forreste cylinder, der halter - #7.

    Ellers hælder jeg nu mest til noget benzintilførsel.


  • #20   17. jun 2014 Jeg vil skyde på at den har stået stille siden sidste sæson, minus et par enkelte køreture. Han havde købt en mindre, da den var blevet for stor/tung til ham.

    Vil prøve at se om jeg kan holde den lidt på en cylinder næste gang, for at isolere problemet.


  • #21   17. jun 2014 Men af hvad jeg fik at vide fra sælger, så skulle den for nyligt have fået renset karburatorer og sat nye dæk på (300km siden ca.). Dækkene kan jeg se er nye, karburatorene har jeg jo så kun hans ord for.

  • #22   17. jun 2014 Hvis den har stået længe med benzin i tanken, kan det give problemer. Det "nye" benzin med bio-halløj er noget være pis, hvis det står og fordamper ender du op med en mærkelig grødet masse, har lige døjet med det på en scooter jeg faldt over og tog med hjem til knægten. Selv om han har renset tanken grundigt, bliver der ved med at være noget der kommer med i karburatoren. Men nu ( i går, faktisk) har jeg renset det hele igen, og sat et ordenligt filter på, så hjalp det. Men han stoler ikke rigtigt på den endnu, så i aftes kørte han i små cirkler omkring herhjemme, hvis nu han skulle trække igen : ). Men hvis det skulle være sådan noget, kan du se det hvis du tager et bundkar af en karburator, det er meget tydeligt!

  • #23   20. jun 2014 Nå... nu er jeg blevet lidt klogere!

    Jeg har som sagt (i en anden tråd) været til syn i dag, og dyret gik igennem smiley

    Straks efter jeg kom hjem, fik jeg så pillet lyd dæmperne ud af udstødningsrørene for lidt ekstra lyd.. og nørj den lyder godt! smiley men det har gjort cylindre problemet meget være! smiley

    Nu taber den en cylinder selv ved stille by kørsel smiley Og jeg kan høre at den foreste cylinder ikke går ordenligt i tomgang.

    Har prøvet at bytte rundt på tændrør (fra den bagerste til den forreste og omvendt), men problemet forbliver på den forreste cylindre.



  • #25   20. jun 2014 Det kan ikke være noget så simpelt som tændkablerne/Tændspolen?

    Den er ellers flot! smiley


  • #26   20. jun 2014 Umiddelbart er tændkabler/spole nok det næste jeg går efter. Er det noget man kan måle sig ud af?

  • #27   20. jun 2014 Og tak Martin smiley

  • #28   20. jun 2014 Lige et billede af de lyddæmpere jeg pillede ud...hvilket måske også godt kan indikere at nogen et ikke køre helt rigtigt?

    Den sorte er fra bagerste cylinder som går rigtigt, den anden er fra den forreste.


    profilbillede
  • #31   21. jun 2014 Tænker det samme som #29
    Frem med dieselstarten smiley


  • #34   13. jul 2014 Kommer lige med en lidt forsinket update! smiley

    Satte dæmperne tilbage i udstødningerne og har skiftet brændstofpumpen, den nye lyder mere frisk end den gamle! Har indtilvidere kørt perfekt både i by, landevej og motorvej.

    Skal på et tidspunkt lige prøve at have dæmperne ud igen, og se hvordan den opfører sig uden dæmpere med den nye pumpe.


  • #35   13. jul 2014 Kom i snak med en, som havde haft samme problem på hans VT'er. Hans problem var en træt pumpe,og det lød meget identisk med hvad jeg oplevede på min.

    Derfor skift af pumpe smiley


  • #36   13. jul 2014 Det ER faktisk en ting man ser på en del af Hondas V-motorer!

  • #37   13. jul 2014 En dag ved lejlighed, skal jeg også lige prøve at gå brændstofsystemet igennem efter pumpen, for at se om der er en grund til, at det lige er den forreste som den smider.

  • #38   4. sep 2014 Ja jeg er så ikke kommet problemet helt til livs alligevel...Men det har taget en underlig drejning smiley

    Samme historie, den begynder at hakke lidt, taber så en cylindre og får den lov til at stå 5 min. så er den køreklar igen. Problemet er helt sikkert stadig noget med brændstof, den løber simpelthen tør for benzin på den ene karburator...

    Her kommer så den del hvor det bliver lidt mystisk...Jeg har prøvet at finde et sammenhæng med fejlen, og har lagt mærke til dette: Efter jeg har skiftet pumpen, så sker det KUN når jeg har kæresten med bag på smiley ???

    Igår kørte vi sammen en tur (ind til en kammerat i Odense). Blandet kørsel, landevej, by osv... Den tabte en cylindre 3 gange i alt på turen der ind og hjem igen.

    Igår aftes (altså samme dag) kørte jeg fra Sydfyn til Køge af motorvej, landevej og bykørsel og der skete ikke det mindste.

    Jeg ved at kæresten (til tider) godt kan være lidt mopset/jaloux over jeg bruger for meget tid på motorcyklen...men fungere det også den anden vej rundt? At motorcyklen er mopset over jeg bruger for meget tid på kæresten...


  • #39   4. sep 2014 Det eneste jeg selv kan komme frem til er, at motorcyklen jo synker lidt ned bag til når jeg har passager ombord.

    Men skulle det virkelig kunne få den til at gå ud?

    Eller bruger den mere brændstof, når den skal trække lidt ekstra vægt??


  • #40   4. sep 2014 Jeg tør næsten ikke (men kan omvendt heller ikke nære mig) spørge om kærestens vægt? Det KUNNE jo være et simpelt spørgsmål om overbelastning smiley

    I den mere alvorlige afdeling, kan det være noget elektrisk der bliver klemt, når der er passager på? Ellers er der nok ikke andet at gøre end at skifte kæresten ud smiley


  • #41   4. sep 2014 Kæresten størrelse er 180cm og omkring 80-85kg, så hun er da ikke et lille nips...men syntes da heller ikke det er voldsomt smiley

    ...Hun kunne da for pokker også bare se at få sig det mc-pap, så jeg kan købe en motorcykel mere smiley


  • #42   4. sep 2014 Er der to pumper, for ellers lyder det lidt underligt hvis det skulle være den (hvis der kun er en) så burde der vel være udsættere på begge cylindre?

  • #43   4. sep 2014 Er ret sikker på at der kun er én pumpe, men har da godt nok ikke kigger efter... Mon ikke at slangen forgrener sig?



  • #44   4. sep 2014 Det lyder for mig, som om den får falsk luft på den ene cylinder og derfor dør den. Check om der er ravner / utætheder fra karburatoren.

    Når kæresten så sætter sig på cyklen, dykker den mere og åbner for "hullet", så der kommer falsk luft ind.


  • #45   4. sep 2014 Det er sikkert min logik der halter, men jeg vil mene at hvis det var pumpen, så skulle den sætte ud, sådan generelt og ikke bare den ene cylinder. I mine ører lyder det mere som en (periodisk) el fejl, og så er vi ude i noget være pis!

  • #46   4. sep 2014 Ja det lyder underligt, men problemet er jo forsvundet ved at skifte pumpe...bortset fra når vi køre to.

    Jeg må prøve at splitte det ad, og se hvordan det ser ud. Tænker selv at slangen fra pumpen forgrener sig i to slanger, en til hver karburator. Hvis den ene slange så er dårlig, utæt, stoppet til eller lign. så for den måske ikke tilført den mængde den skal bruge, og går så ud efter noget tid. Så får den lov til at stå 5min, hvor bundkaret bliver fyldt igen, og så er vi køre indtil den tømmes næste gang.

    Det er min egen umiddelbare teori...Det hvor filmen knækker, at den kun sker når jeg har damen med, og ikke ved solo kørsel ??? smiley


  • #47   4. sep 2014 Hvis det benzintilførsel du mistænker, så tag dog den "hårde" måde. Skift alle benzinslanger, fra tank til karburatorer, så er du 100% sikker på at de er i orden og forløbet er rigtigt, uden knæk, steder de kan blive klemt osv. Og det kan da ikke koste meget med et par meter slange smiley Men kan sagtens følge dine frustrationer, sådan noget er pisse irriterede, og som regel er det en bagatel der er skyld i det!

  • #48   7. sep 2014 Hm...det er jo sådAn at først får de. Ene karb benzin, så den anden. Er der problemer med fødeængden står den sidste altid af først. Om det så er møg eller pumpe. Kan du kun finde ud af ved at skifte systematisk.

  • #49   7. sep 2014 Hvad mener du med at skifte systematisk?

    Ved du hvad der styrer, hvilken karb. så får brændstof?


  • #50   7. sep 2014 Med at skifte systematisk mener jeg:

    1 Frisk benzin og skyllet tank. His dette ikke hjælper
    2 slanger skiftes ud, karburatorer renses. Hvis dette ikke hjælper
    3 benzinpumpe
    herfeter bliver det hele noget "Iffy" hvis ingen af tre ovennævnte hjælper.

    Du kan se en hul "bom", der forsyner begge karbs med benzin. Denne BOM forsynes af en slange fra benzinpumpen. Den karburator, der sidder nærmest slangen får altid først benzin, Er der problemer med din pumpe, vil den sidste karburator, der vist føder (er ikke helt sikker) venstre eller forreste cylinder have for lidt at arbejde med, ogcylinderen derfra vil gå uregelmæssigt. Håber det er forståeligt!

    Tændrørshætter, kabler, cdi osv.


Kommentér på:
Taber en cylindre

Annonce