{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.221 visninger | Oprettet:

Høj "lyd" ved skift til 1 og 2 gear {{forumTopicSubject}}

Når jeg holder stille og sætter i 1. gear, så siger den lige en ret høj "klonk" lyd, og hele cyklen kan det mærkes i, det gør den også når den skal i 2 gear.

Har prøvet at sætte den i gear blidere, men den gør det stadig.

Der er dog intet i alle andre gear.

Er det normalt? Det en suzuki bandit 600 fra 96.

Har lige hældt fuldsyntetisk mc olie på og skiftet filter.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høj "lyd" ved skift til 1 og 2 gear
  • #1   6. maj 2014 Tjek kæde tilstand, og om den er korrekt strammet op. Er det iorden så af med baghjul og tjek op på dine gummi der ligger bag tandhjulsnavet (chokkoblingen)

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

Emner: 4 Svar: 291
    #2   6. maj 2014 Det lyder umiddelbart meget normalt. (afhængigt af hvor højt dit "klonk" er)
    Husk at en mc gearkasse virker anderledes end i en bil.
    Sørg for at geare ned løbende når du tager farten af for at holde stille, så du ikke holder stille inden du skifter ned.

Derudover hjælper det meget at tilpasse omdrejningerne ved gearskift, eller eventuelt at skifte op uden brug af kobling.

• #3   6. maj 2014 Det KAN også være at du skal stramme dit koblingskabel en anelse. Trækker den lidt frem når du går i første gear. Uden at du påvirker gassen ? .

• #4   6. maj 2014 Chris:

Har for nyligt renset og smurt kæden. Kæden fik vi strammet op ved at rykke baghjulet lidt tilbage.

Christian n:

Geare altid løbende ned når jeg skal bremse.
    Har også prøvet at køre den længere ud i gearne inden skift, da jeg tit triller stille afsted i de første gear, og først gasser op i f.eks 3 gear.

Det med at skifte gear uden kobline har jeg aldrig helt kunne finde ud af om det skader motoren eller ej. (ved godt hvordan man gør)

• #5   6. maj 2014 Chris:

Den "hopper" /rykker sig lige frem, sådan. hvis du forstår ..

Tænker det godt kan være det... Må lige få det tjekket

• #6   6. maj 2014 Ja der er ikke så mange andre måder at stramme en kæde på end ved at stramme baghjulet længere bagud. MEN , trækker du det for langt (stram kæde) så vil den klonke mere end normalt. Og ligeledes ved for løs.

• #7   6. maj 2014 Jeg har ihvertfald lidt at gå efter nu, så det må jeg gøre imorgen.

- måske det generelt tid til en ny kæde?

• #8   6. maj 2014 Gjorde den det også før olieskift? ??? Hvis nej, skift til den anden olie igen.....

• #9   6. maj 2014 Det KAN da sagtens være tid til nyt kædekit. Ikke kun kæde :-).

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #10   6. maj 2014 Hvis den klonker fra 1. til 2. gear, er det fordi du skifter for langsomt. Det kan også være alle de andre forslag, men oftest er det fordi man er for langsom til at skifte gear, så motoren når at falde i omdrejninger.

• #11   6. maj 2014 Jeg skifter til 1. Lige inden jeg holder stille og skift hurtigt mellem gear med let tryk på kobling så virker det, på min.
    Hvad olie har du på ?

• #13   6. maj 2014 Min siger også klonk og giver et ryk når jeg sætter i første ved stilstand. Og jeg har faktisk ikke set nogen mc'er der ikke gør. Det er ikke voldsomt, men bestemt ikke lydløst. Jeg har været til service hvor bla. kæde er justeret og chokkobling tjekket. Min har i øvrigt kun kørt 7000 km fra ny, og alt er helt fint.
    Fra 1. til 2. kunne det godt lyde til langsomt gearskifte som Sajmon er inde på. Det kan nærmest kun gå for langsomt med skifte på mc, den skal bare have et hak smiley

• #14   6. maj 2014 Der BEHØVER jo ikke være nogetsomhelst galt. Masser af mver har "Klonk-gearkasser" Du kan sagtens risikere at to eksemplarer af samme model med seienumre lige efter hinanden er forskellige - den ene skifter gear som om alt går i smør, den anden klonker!

• #15   6. maj 2014 Det er meget normalt, men høj tomgang gør det værre.

• #16   6. maj 2014 Min har kardantræk, og klonk'er også lidt fra stilstand til 1 og mellem 1-2, og jeg prøver altid at gøre det så nænsomt (lave omdrejninge) så muligt, men måske skulle jeg bare skifte lidt hurtigere som sajmon skriver.....

• #18   7. maj 2014 Hvis kæden er smurt, 2-3cm kædeslæk, omdrej 900-1300 tomgang, så er det nok bare det naturlige 1 gear klonk fra stillestående.

stram kæde eller høj tomgang kan faktisk få den til at skære lidt tænder hvis du fra stilstående sætter den i 1 gear.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #19   7. maj 2014 Klonk når man sætter den i 1. er helt normalt, da koblingen stadig løber rundt selv efter man har trukket grebet ind.

Klonk mellem 1. og 2. bør ikke forekomme.

• #20   7. maj 2014 Min gixxer 750 k8 siger os klonk i første ved stilstand men ik hvis man triller det faktisk kun fra N-1 gear det kommer. Har ik oplevet cykler der ik gjorde det mere eller mindre

• #21   7. maj 2014 som sajmon påpeger så er nogle cykler noget støjende hvis man skifter lidt "dovent" incl min egen , det var kun et problem på min de første 5-8km jeg kørte på den , så lærte man at skifte "ordentligt" , ser det altid hvis nogen lige skal prøve en tur på den og tror de kan skifte lige som når de kører bil , klonkskrammel/gearkiks og frigear smiley

Kommentér på:
Høj "lyd" ved skift til 1 og 2 gear

Annonce