RF600 går ikke på alle cylindre {{forumTopicSubject}}
Hej MCG
Så er jeg på banen igen med et teknisk spørgsmål omkring min kære RF600.
Cyklen har svært ved at gå på alle cylindre, den lyder anderledes og har færre kræfter. Dog starter den fint, og går fint i tomgang, men den kan slet ikke tage gassen ordentligt.
Dette er dog periodisk, imorges da den var kold kørte den på alle 4 omkring 1km indtil symptomerne kom igen da den blev lidt varmere.
Baggrundshistorie: Cyklen var ude og køre i et forfærdeligt regnvejr sidste efterår, hvorefter at cyklen havde startproblemer næste gang den skulle startes. Det gik dog over og blev istedet til ujævn motorgang og reduceret motorkraft, hvor nogle af cylindrerne stod af.
De ting jeg har prøvet indtil videre:
Benzinrens i tanken - løste ikke problemet
Der er gnist på alle 4 tændrør, og kablerne er blevet afisoleret og klippet så der er god forbindelse mellem ledning og hætte.
Der var tegn på fugt over tændrøret på cylinder 1 og 2, da metal clip'en som går omkring tændrøret var rusten. Det blev renset og gjort blankt igen.
Tændrøret på cylinder 1 var lidt fugtigt at se på.
Næste skridt er at tjekke tændspolerne. Der er to, og de sender ud til henholdsvis cylinder 1og4 og 2og3, jeg har meget svært ved at finde ud af hvilke cylindre som driller, da jeg mistænker at de kører lidt en gang imellem, og dermed også varmer forrøret op, derfor kan jeg ikke mærke mig frem til et koldt rør.
Anyway, grunden til denne lange smørre er at jeg nu står med en to do liste jeg skal igang med for at finde fejlen, og jeg ville høre om folk her på MCG har erfaring med dette og måske kunne give et par tips til nogle ting jeg ellers også kunne kigge efter.
De næste ting jeg ville kigge på er:
EL:
Tændspolerne: Her kan jeg måle modstanden i dem, men i min manual står der at man også kan undersøge dem med en "electro tester", som jeg ikke har i mit værkstedsarsenal. Dette skulle være den mest korrekte måde at gøre det på.
Tændrør: Skifte alle sammen
CDI Boks: Undersøge modstanden i denne
KARBS:
Rense karburatorerne
KOMPRESSION:
Lave en kompressionstest på alle cylindrerne (kan bare ikke se hvordan problemet er her når problemet opstår når motoren bliver driftsvarm, samtidig med at problemet opstod pludseligt sidste år)
Er der nogle kloge hoveder der lige har en god idé eller fornemmelse om hvad der ellers kan gøres, og om evt. hvilken løsning af ovenstående ville virke?
Mvh
Steven
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
Der mister de kapacitet. ..
Så ku være et godt sted at starte. .
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 14 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 602
Jeg havde et lign. problem på min gamle 1100 på et tidspunkt, og den kørte fint først 100 km, så køle den lidt, af også kunne den køre 50 igen, så blev det til 25 km, og til sidst kunne den ikke køre andet en 2 km før den begyndte at gå meget mærkeligt og skyde osv. det blev så værre i løbet af et par uger. Der var det CDI boksen der var færdig, men den tændte stadig på alle tændrør, bare ikke på det rigtige tidspunkt. Der startede jeg også med opkorte tændkabler, skifte tændspoler og til sidst prøv med en anden CDI boks.
Mvh. Mathias
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 187
Indtil videre hedder det fejlfinding på ledninger, tændspoler og CDI boks.
Kan det ikke lade sig gøre at tage tændspoler og CDI boks ned på et værksted og få det målt igennem?
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 187
Til hjælp for andre i fremtiden, så vil jeg lige skrive hvad jeg gjorde.
Jeg trak forbindelserne til tændspolerne ud og rensede dem. Derefter målte jeg spolerne igennem, og samtidig tjekkede at der var forbindelse fra CDI til tændspole.
Derefter forkortede jeg alle kablerne der går ned til tændrørerne.
Efter denne lille reparation virkede skidtet sku igen.
Tusind tak for hjælpen herinde!
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 187
jul 2013
Følger: 1 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 41
RF600 går ikke på alle cylindre