{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.423 visninger | Oprettet:

efterårsadvarsel! {{forumTopicSubject}}

Taget fra dk.fritid.motorcykel
af Jens Jacob Bager Jensen

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe på
sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et enkelt
styrt.

1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og max
temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften. Derfor
er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt i
svingene fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er.
Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der ligger også en
masse døde blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.
2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.
3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.
5. Husk at checke dæktrykket temperaturen er faldet meget på det sidste og
derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en eftermiddag
ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med 5 grader.
Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk
giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på mindre end en uge.
7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.

Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.


Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  efterårsadvarsel!
  • #1   8. okt 2005 Fint topic, men det meste ved man vel.. Men nok ikke alle der tænker over det.

  • #2   8. okt 2005 Ja kæmpe tak herfra.. Jeg er stadig bruger af min mc i det her vejr. Men ved kun meget lidt endnu om de der risici der er ved at køre sidst på året! Jeg ku bruge det, så det er rart når man ik er helt på det rene! Mvh Louise

  • #3   10. okt 2005 Vedr pkt 7
    Nu er jeg slet ikke ekspert!, men er kølesystemet ikke på de fleste vandkølede mc'ere udstyret med termostat, således at motoren får den rette temperatur uanset om det 30 eller 5 C varmt.

    Og er den teperatur jeg kan aflæse på MC'en ikke blot vandets/kølervæskens temperatur og ikke motorens, hvorfor det kan være lige meget om man sætter en plade/stykke pap på køleren eller ej? (med mindre man vil øge kølervæskens temperatur?)

    Har jeg fat i noget? smiley


  • #4   11. okt 2005 Min TLl´er kommer ikke over 60 grader i dette vejr!
    Skal den over skal jeg igang med tape smiley


Kommentér på:
efterårsadvarsel!

Annonce