1.272 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Batteri på CBR600 F4i (Sport), samt. / service? Batteri på CBR600 F4i (Sport), samt. / service?

Da den står inde og ikke bliver brugt i vinter perioden, vil jeg tage batteriet af, og lade og aflade det til jeg skal bruge cyklen igen.

Mit spørgsmål lyder som følger.

Der er hvad jeg tror er en styreboks der ligger ovenpå batteriet, men for at få batteriet op, eller bare at komme til plus polen, så skal jeg have styre boksen længere væk end jeg kan imens den sidder på, og der er jeg nødt til at vide, om der kan ske noget ved at tage stikkene ud af styre boksen, her vinteren over. Grunden til at jeg ikke kan komme til batteriet uden at fjerne boksen er at ledningerne til boksen simpelthen er for korte til at jeg kan få batteriet op.

Mit andet spørgsmål, hvilket handler om noget lidt andet er.

Jeg har sat cyklen ind, uden at lave andet end at gøre den ren.

Burde jeg skifte olie, samt. luft og olie filtre nu, eller først når den skal ud og køre igen??

Er der andre ting man skal sørge for, før man tager maskinen i brug igen?

På forhånd tak, og glædelig jul til jer alle. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batteri på CBR600 F4i (Sport), samt. / service?
  • #1   24. dec 2013 Jeg kan ikke hjælpe dig med det første, men har lidt kommentarer til det sidste.
    Har lidt erfaret at det er lidt et religions spørgsmål med hvad man gør ved cyklen vinteren over.
    Men noget af det jeg ser gå igen er:
    Fyld tanken op (eller tøm helt), så dannes der ikke kondens og derved rust.
    Skift filter, olie osv inden den sættes hen, da olie har syre i sig. (Nogle mener det er lidt bullshit og fint kan vente til foråret)
    Køb en lader til batteriet der kan lade med impulser så holder batteriet sig langt bedre. (Ctek lader)
    Hæl en lille skvæt olie ned til at cylindrene og lade dem kører en omgang på starteren, men altså uden hætter på tændtørene.

Det er lige hvad jeg husker.
    Nogle gør intet, nogle gør meget mere.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.915
    #2   24. dec 2013 Med hensyn til batteriet, så kan du roligt pille stik osv af - men det er selvfølgelig nemmest hvis du bare futtede i thansen og købte en CTek lader med tilhørende fastmonteret stik på cyklen, så du aldrig behøvede at pille noget fra. Dovenskaben længe leve. smiley

Mads A - Det er vist en smule selvmodsigende at olie danner syre og at man så hælder det i cylindrene???? smiley
    Ja jeg er en af dem der ikke er hysterisk med olieskift kontra vinteropbevaring, da ingen af de cykler jeg har haft, har vist sig at tage skade.

Står den tørt og ved konstant temperatur, behøver man ikke gøre noget som helst andet end at sørge for at den er ren.
    Står den fugtigt, så flytter man den til et tørt sted. smiley

• #3   24. dec 2013 Jeg er heller ikke hysterisk med olie skift. Jeg gør det til foråret.
    Men det var for at give trådstarter et indtryk i de forskellige holdninger der er hos de forskellige. Så kan man selv gøre op med sig selv hvad man finder nødvendigt. Og det er jo en beslutning han må tage smiley

• #4   24. dec 2013 alle dem jeg har haft er blevet sat ind i værkstedet på sidestøttefod og så til marts trukket ud trykket på starteren og kørt. skifter olie ved km antal . alt det andet pis er spild. hvis man har en nyere cykel kan det være en ide at tage en batteripol af da der er mulighed for at det står og dræner en lille smule og så er 3-4 måneder lang tid.

• #5   24. dec 2013 Min er rengjort, og står nu i inde i stuen ( altså tørt og varmt ), har fyldt tanken op ( ikke til kanten, men tæt på ).

Jeg har fået at vide, at man skal lade sit batteri en gang om måneden ca.

Min stedfar har koblet en pære på hans lader, så den både aflader og kan lade ( hvordan ved jeg ikke, har ikke set det ).

Sajmon # 2 - Hvad menes der med et tilhørende fastmonteret stik på cyklen?

Jeg har planer om at skifte olie og olie filter, samt. evt. luft filter, før jeg starter den igen, men er i tvivl om det er nok, og om jeg burde gøre det allerede nu.

Min stedfar tapper olien af cyklen når han sætter den ind, hælder nyt olie på, ( billig olie ) for derefter at tappe det af og påfylde nyt kvalitets olie inden han starter den igen, for mig virker det bare dyrt og overdrevet, men som han siger det er jo, hvad man sværger til. smiley

Mange tak for jeres indlæg, og må i og jeres nærmeste, have en fantastisk jul. smiley

• #6   24. dec 2013 Hvis du søger på en ctek lader, så medfølger der et stik som du kan sætte til polerne, og så gemme stikken et let tilgængeligt sted. Når du så ikke kører eller skal vinteropbevare, så er det nemt at lade på det, og derved for længe dets levetid smiley

Lyder som en dyr løsning ja, men der mange måder at gøre det på.
    Du skal nok bare huske at du skal tømme olien når motoren er varm, og forestiller mig at du ikke er interesseret i at starte den indenfor smiley men ved ikke hvor nem din er at få ud, det er hvert fald bøvlet med min:D

God jul til dig også smiley

• Sajmon ™

#7   24. dec 2013 http://www.thansen.dk/soeg/?q=ctek

Det der hedder "Comfort Connect" monteres på batteripolerne, så man ikke behøver pille batteriet af cyklen for at oplade det.

Man SKAL ikke lade sit batteri en gang om måneden - men det er sikkert fint.

• #8   24. dec 2013 Hvis man SKAL tømme olien med varm motor, så er det da dumt at vente med at skifte olie til foråret er det ikke?

Jeg tænker at når olien ( gammel olie ) har stået i så langtid, så er det da ikke smart at starte maskinen op??

Må lige se på sådan en CTek lader, det lyder smart og nemt. smiley

• Sajmon ™

#9   24. dec 2013 Det er, i mine øjne, komplet tåbeligt at skifte til lorte olie og bagefter til "bedre" olie i foråret.

Og hvilket argument er der for at gøre det?

Hvis han siger "sådan har jeg altid gjort, og det har aldrig givet mig problemer" - så gør det samme sig jo også gældende hvis han havde lagt cyklen ned under en palme i stuen, eller stillet den på hovedet under et vævet tæppe, belyst af blå dioder.

Det er aldrig en god ide at starte en MC motor op, uden den bliver gennemvarm før man slukker den igen. DET skaber netop en masse kondens, som æder aluminium og de andre oxyderende metaller, som motordele er lavet af.

Værd at tænke over... smiley

• #10   24. dec 2013 Sajmon - # 7 - Hvilken en af dem med comfort connect skal jeg købe? Der er jo flere forskellige, og forstår mig ikke så godt på det tekniske nemlig.

Evt. hvis du vil, må du meget gerne skrive hvilket vare nummer, eller numre jeg skal have for at have det jeg skal bruge. smiley

Tak skal i have, og ja igen god jul. smiley

• #11   24. dec 2013 Mener at han skifter det gamle olie ud med billig olie når han sætter den ind, og så til foråret fylder han ny kvalitets olie på. Måske mig der fik formuleret mig forkert tidligere. smiley

• #12   24. dec 2013 Mads A # 6 - Skal bare flytte spise bordet, så kan jeg køre den lige ud på terrassen. smiley

• Sajmon ™

#13   24. dec 2013 Nej det var skam sådan jeg forstod det. Stadig dumt at fylde ny olie på, for derefter at tappe det af og fylde ny olie på 4 mdr senere, i mine øjne...
    Hvis han sværger til det, bør han få et takkebrev fra et olieselskab og et hadebrev fra en genbrugsstation en gang om året. smiley

Du tager en 40540 (fordi der med al sandsynlighed er M6 gevind på dine batteripoler) og en 40538 - så er du kørende... smiley

• #14   24. dec 2013 Så er den hurtig klaret! smiley
    Argumentet ned at starte motoren og gøre den varm, er at så bliver olien lidt "blødere" og så får du mere af det gamle "med ud af krogene". Og så er det vel netop smart at starte den, selvom det er lidt gammel olie, så der ikke er rester. Men nu bliver mit olie ikke mere end et år gammelt, så jeg er ikke så urolig for at starte den op. Er det meget gammel olie, kan jeg godt se dit argument med ikke at starte den op smiley

• #15   24. dec 2013 Min fik service i juni eller juli, men troede at det ville være dumt at starte den efter så langtids stilstand. smiley

Angående den ctek batteri lader, skal det så være sådan en nummer 38, for at den passer til comfort connect, eller kan man købe en lidt billigere lader istedet. De har f.eks. En til 249kr i Harald Nyborg, men kan de bruges sammen eller er det kun ctek der passer med comfort connect?

Nu har vi spist, og hold nu op, hvor er det godt man kun spiser sådan her få gange om året. smiley
    - Håber i har fået lige så god mad som os. smiley God aften. smiley

• #16   24. dec 2013 Tror det igen er et holdnings spørgsmål, så der skal nok være nogen der mener anderledes. Jeg ville ikke være bange for det.

Det smarte ved Ctek laderne er at den impulslader på batteriet, og du derfor bare sætter den til og så skal du ikke gøre andet end at tage det fra når sæsonen starter igen. Det gætter jeg lidt på at laderen fra Harald Nyborg ikke kan. Det er jo heller ikke et krav, men jeg synes det var værd at give det ekstra og så måske få en sæson eller to mere ud af ens batteri.

Der bliver spist god mad! Ligger også sofaen nu og lige sunder mig smiley

• #17   24. dec 2013 Forstår godt det med impuls opladningen, men det er det jeg forstår af det her. Er det mig der har misforstået noget?? smiley

profilbillede
  • #18   24. dec 2013 Vi har pakket jule gaver ud, og hold nu op alle de gaver den lille hun har fået. smiley

Er godt nok mæt nu, og træt, og ser frem til at komme hjem og slappe af på sofaen. smiley

• Sajmon ™

#19   24. dec 2013 Comfort connect stikket er bare lavet så det passer til ctek'ens stik direkte. Om du bruger det eller 2 stykker ledning med runde kabelsko på, gør ingen lademæssig forskel.

Velbekomme. Jeg er også flad nu. smiley

• #20   24. dec 2013 Jeg kan se at den er billig på Rundtombilen.dk, der koster den 501kr inkl. Forsendelse, så det bliver min forsinkede julegave fra mig selv. smiley

• #21   25. dec 2013 Håber i havde en god juleaften, og blev et par kg tungere. Ellers har i ikke gjort det ordentligt. smiley

• #22   1. jan 2014 SÅ fik jeg laderen hjem her d. 29 dec. Ctek 3,8, der jo det der comfort connect, så den kan være fastkoblet på batteriet, og så kobler man bare stikkene sammen når man har behov for det, men nogle siger at batteriet skal afmonteres resten af cyklen før man kobler laderen på, men så syntes jeg jo at det smarte forsvinder lidt, hvis man alligevel skal afmontere batteriet.

Hvad skal jeg gøre, bare koble det på eller afkoble batteriet først??

• Sajmon ™

#23   1. jan 2014 Jeg afkobler ingenting - og det virker fint her.

• #24   1. jan 2014 Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor det skulle give problemer, eller hvorfor der er lavet sådan en permanent løsning, hvis man skulle afkoble batteriet, så ville bare lige være sikker. smiley

Hvilken maskine bruger du den på Sajmon?

• Sajmon ™

#25   1. jan 2014 Min SV1000 og min XT660. KTM'en kører så ofte at det ikke er nødvendigt...

Kommentér på:
Batteri på CBR600 F4i (Sport), samt. / service?

Annonce