6.592 visninger
|
Oprettet:
Hvilken forgaffel olie {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg skal til at skifte forgaffelolie på min gsxr 600 fra 1998, men jeg er sgu ikke helt sikker på hvad jeg skal hælde på.
Er der en der kan hjælpe mig lidt? jeg har selv overvejet en der hedder SAE 10w-20, men hvad kan den i forhold til feks en SAE 10W-5
På forhånd tak for hjælpen
Tommy
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
http://www.louis.de/_10f532716b26f3992d16a90de040de3400/index.php?topic=bikedb&article_context=bikedb&anzeige=0&CONTENT=technik&typ_id=AD3112
Fork olie pr stang: 533 ML SAE 10W
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 826
http://www.louis.de/_30d95284fbca839051dbc197284dbeb97a/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038580
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.289
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Nu kan du jo se hvad andre evt. kommer med af inputs. Jeg har kun brugt singlegrade og så er der kun ét tal
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Jeg ved godt jeg er lidt fagligt belastet på visse områder og derfor ikke er så meget "vi-prøver-sku-bare-typen", men da jeg selv fik affjedringsproblemer og forsøgte at sætte mig mere ind i problematikken (vil tro sammenlagt ca 16 timer på nettet) så blev min konklusion ihvertfald at de der lykkes med ændringer i affjedringssystemer enten ikke er istand til at vurdere resultatet ordentligt eller også har de været heldige. På mig ihvertfald virker det forholdsvist kompliceret (mmen formentlig ikke umuligt) og der kan jo have fatale følger at lave ændringer her. Var sq selv ved at tage biletten sidste sommer pga en helt uduelig affjedring!
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
http://www.louis.de/_30e7a0c07dbeb7c28b69b1a440adbc71fe/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038217
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Men har du ikke travlt kan du jo vente og se hvad andre svarer, evt. søge lidt ekstra på nettet og evt. overveje at købe indenlands ud fra det jeg skrev
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
så er valg af gaffelolie er IKKE det samme som valg af motorolie, bremsevæske osv... her afhænger olien utrolig meget af kørestilen, temperaturen, og vægten af føreren...
det er med at prøve sig frem, føles gaffelen for stiv ved nedbremsning, skal du nok bruge en anelse letter vægt.. prøv en blanding af 5/10, føles den for bounchy prøv en tungere olie.
Man kan også eksperimentere med at hælde mere eller mindre olie i gaffelerne (selvfølgelig lige meget i hver)..
Vigtigste er vel at din gaffel ikke "bunder" helt ned uanset hvor kraftig din opbremsning er, men sammen tidig stadig giver sig godt, så det bliver behagliget og grip bevares...
En gav mig det trick at binde strips let omkring sine to gaffelrør, og så bremse hårdt op. på den måde kan du se hvor langt ned dine gaffeller rammer, og ved om de rammer bunden, som de ikke må.
Det er et stort forsøg, hvis det skal side 100% i skabet. men at gå efter standard mål som udgangspunkt er en god ide.
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
SAE vedr. multigraqde olier har efter min bedste overbevisning intet med køremåde at gøre. Det er udelukkende en angivelse af viscositeten ved forskellige temperaturer.
Er forg<flen for blød skal den enten justeres efter førerens vægt HVIS dette er muligt eller også skal der en stivere fjeder i. evt. progressive fjedre. At blande olien ind i denne problematik er efter det jeg har læst også en fejl. At hælde mere olie i end foreskrevet kan jo i yderste instans helt eliminere forgaflernes virkning og gøre mc´en decideret farlig især i pressede situatoner.
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.289
Hårhed mv kan du justerer bagefter, som du også selv skriver. Og husk så at skifte olien ca hvert 2 år så får du den bedste virkning, også selvom mange mener forgaflen er vedligeholdels-fri, på nær hvis den skal have nye pakdåser...
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Du har i princippet helt ret. Hårdheden afgøres af fjedringens stivhed og intet andet. Oliens dæmpende effekt har meget mere med fastholdelse af vejkontakt og svingningsvillighed i gaflen at gøre.
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.289
Hvilken forgaffel olie