6.892 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Hvilken forgaffel olie Hvilken forgaffel olie

Hej

Jeg skal til at skifte forgaffelolie på min gsxr 600 fra 1998, men jeg er sgu ikke helt sikker på hvad jeg skal hælde på.
Er der en der kan hjælpe mig lidt? jeg har selv overvejet en der hedder SAE 10w-20, men hvad kan den i forhold til feks en SAE 10W-5

På forhånd tak for hjælpen

Tommy

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken forgaffel olie
  • #2   10. feb 2013 ja, du køber bare den billigste som er deres eget mærke..

http://www.louis.de/_30d95284fbca839051dbc197284dbeb97a/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038580

• #3   10. feb 2013 Det er også det jeg har smidt i kurven smiley

• #4   10. feb 2013 Øhhhhh hvorfor bruger du ikke det der er foreskrevet? De 2 du har spurgt til har da himmelvid forskel i funktion. Nu kender jeg ganske vist ikke din forskel men selv små forskelle i viscositeten gør en meget stor forskel på den ene type af mine mc´ere. faktisk ubrugelig hård til en anelse for blød!

• #5   10. feb 2013 Ja men så vidt jeg kan se skal det bare hedde SAE 10W

• #6   10. feb 2013 louis.de har da en bike data funktion, der burde det stå, samt en masse andet

• #7   10. feb 2013 Ja det er det jeg mener :-). SAE 5 - 10 stykker indeholder vist spændet for standardviscositeten på mange mc. Men medmindre du kører når det er ret koldt så er der jo meget stor forskel på en SAE 5 og SAE 20. Men, og nu kan det sagtens være jeg er galt afmarcheret (korreks mig bare .-) ) men jeg mener altså ikke de olier jeg selv har anvendt til gafler har været multigrade som du indikerer. de har alle været singlegrade................?

• #8   10. feb 2013 533 ML SAE 10W står der på louis men det siger jo ikke noget om nr 2 tal

• #9   10. feb 2013 Wuuups vore beskeder krydsede vist...... Jamen her underbygger din besked også det jeg skrev, nemlig at du skal have fat i en singlegrade olie liggende mellem 5 og 10. Du skriver 10 og det kan også godt passe ud fra en generel betragtning. Hvilket mærke det så skal være, er der så sikkert flere holdninger til.

• #10   10. feb 2013 Hmmm vi fortsætter med at krydse beskeder .-)
    Nu kan du jo se hvad andre evt. kommer med af inputs. Jeg har kun brugt singlegrade og så er der kun ét tal

• #11   10. feb 2013 mEN VÆLGER DU DEN DER MULTIGRADE DU NÆVNTE, SÅ VIL JEG PÅSTÅ AT DU GODT KAN LAVE ULYKKER

• #12   10. feb 2013 Ja det er jo derfor jeg skriver herinde smiley jeg ved ikke en skid om det

• #13   10. feb 2013 Hmmmmm jamen hvor har du de to multigrade-angivelser fra?

• #14   10. feb 2013 Fra den procycel olie fra louis

• #15   10. feb 2013 link?

• #17   10. feb 2013 Ellers kan jeg vel nappe denne http://www.louis.de/_30e7a0c07dbeb7c28b69b1a440adbc71fe/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038215

• #18   10. feb 2013 *S* ja jeg kan besttemt godt forstå du er i vildrede. Jeg var faktisk lige ude i værkstedet og her har jeg udelukkende singlegrade stående hhv. 7,5 og 10. m.h.t. multigrade så er der sikkert andre som kan fortælle dig noget mere herom (men husk at vurdere svarene *S*). Jeg kan godt følge idéen i multigrade´s men jeg vil stadig holde på, at de 2 forslag du lagde ud med må give væsentligt forskellige køreegenskaber.
    Jeg ved godt jeg er lidt fagligt belastet på visse områder og derfor ikke er så meget "vi-prøver-sku-bare-typen", men da jeg selv fik affjedringsproblemer og forsøgte at sætte mig mere ind i problematikken (vil tro sammenlagt ca 16 timer på nettet) så blev min konklusion ihvertfald at de der lykkes med ændringer i affjedringssystemer enten ikke er istand til at vurdere resultatet ordentligt eller også har de været heldige. På mig ihvertfald virker det forholdsvist kompliceret (mmen formentlig ikke umuligt) og der kan jo have fatale følger at lave ændringer her. Var sq selv ved at tage biletten sidste sommer pga en helt uduelig affjedring!

• #19   10. feb 2013 Så det er sådan en fyr her jeg skal gå efter?

http://www.louis.de/_30e7a0c07dbeb7c28b69b1a440adbc71fe/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038217

• #20   10. feb 2013 Har ikke brugt tid på at tjekke dine priser, men selv har jeg brugt olie fra hhv THansen og Biltema samt fra en motorcykelforhandler her fra DK. Hvis det kun er en enkelt mc du skal skifte på tvivler jeg umiddelbart på, at det kan betale sig at få det udenlands fra *S*

• #21   10. feb 2013 Hvis der er foreskrevet en 10W er den her jo et udmærket forslag!
    Men har du ikke travlt kan du jo vente og se hvad andre svarer, evt. søge lidt ekstra på nettet og evt. overveje at købe indenlands ud fra det jeg skrev

• #22   10. feb 2013 Der er også nogle andre sager jeg skal ha med. Det var nu heller ikke så meget prisen men det er en syntetisk olie og en mineralsk olie begge i 10W

• #23   10. feb 2013 Her er lidt v edr. motorolie. en vis grad af paralleller til olier generelt kan man dog godt drage http://www.mctc.dk/?id=27078

• #24   10. feb 2013 Jeg ville umiddelbart altid vælge en syntetisk eller halvsyntetisk fremfor de gamle mineralske.

• #25   10. feb 2013 Udfra hvad jeg har forstået....

så er valg af gaffelolie er IKKE det samme som valg af motorolie, bremsevæske osv... her afhænger olien utrolig meget af kørestilen, temperaturen, og vægten af føreren...

det er med at prøve sig frem, føles gaffelen for stiv ved nedbremsning, skal du nok bruge en anelse letter vægt.. prøv en blanding af 5/10, føles den for bounchy prøv en tungere olie.

Man kan også eksperimentere med at hælde mere eller mindre olie i gaffelerne (selvfølgelig lige meget i hver)..

Vigtigste er vel at din gaffel ikke "bunder" helt ned uanset hvor kraftig din opbremsning er, men sammen tidig stadig giver sig godt, så det bliver behagliget og grip bevares...

En gav mig det trick at binde strips let omkring sine to gaffelrør, og så bremse hårdt op. på den måde kan du se hvor langt ned dine gaffeller rammer, og ved om de rammer bunden, som de ikke må.

Det er et stort forsøg, hvis det skal side 100% i skabet. men at gå efter standard mål som udgangspunkt er en god ide.

• #26   10. feb 2013 Elias G - man kan jo stille på rebounce så det er vel kun hvis man er i ydre området på det man kan indstille at man skal kigge efter en anden olie.

• #27   10. feb 2013 Jeg skal ikke spille klog på det her område, men jeg mener altså det må være en fejl når man vil bruge olien til at gøre gaflerne stivere. Jo - det er nok korrekt at de gør dem stivere men det er jo ikke "fjederstivere" for bliver de stivere pga olien er fjederevirkningen mere eller mindre eleimineret og i min bog i bedste fald dårlige/ubrugelige og i værste fald direkte farlige fordi mc´en så kan komme til at hoppe henoverbundlaget istedet for at optage ujævnhederne. Oliens eneste opgave er vel som dæmper ved returslagene så mc´en ikke hopper sfa fjedervirkningen.

SAE vedr. multigraqde olier har efter min bedste overbevisning intet med køremåde at gøre. Det er udelukkende en angivelse af viscositeten ved forskellige temperaturer.

Er forg<flen for blød skal den enten justeres efter førerens vægt HVIS dette er muligt eller også skal der en stivere fjeder i. evt. progressive fjedre. At blande olien ind i denne problematik er efter det jeg har læst også en fejl. At hælde mere olie i end foreskrevet kan jo i yderste instans helt eliminere forgaflernes virkning og gøre mc´en decideret farlig især i pressede situatoner.

• #28   10. feb 2013 hvis den skal bruge 10w, så hæld da det på, jeg bruger altid syntetisk, har fået en længere forklaring, men kan faktisk ikke huske den. Og så må man vist ikke blande.
    Hårhed mv kan du justerer bagefter, som du også selv skriver. Og husk så at skifte olien ca hvert 2 år så får du den bedste virkning, også selvom mange mener forgaflen er vedligeholdels-fri, på nær hvis den skal have nye pakdåser...

• #29   10. feb 2013 Snehvide.

Du har i princippet helt ret. Hårdheden afgøres af fjedringens stivhed og intet andet. Oliens dæmpende effekt har meget mere med fastholdelse af vejkontakt og svingningsvillighed i gaflen at gøre.

• #30   10. feb 2013 NB: hvis man ikke kan justere sin gaffel kan man godt hælde lidt mere olie i, og her mener jeg LIDT, så vil den blive trægere/hårdere. Der er gjort med succes.

Kommentér på:
Hvilken forgaffel olie

Annonce