Ny honda XR600 ejer, med problemer... {{forumTopicSubject}}
Hej alle her på galleriet.
Jeg er, som overskriften hentyder blevet ejer af en Honda Xr600. Den er importeret fra Tyskland, er født i 1990, og har rundet 25000 på tælleren.
Jeg købte cyklen af en fyr, som ikke havde brugt den de sidste par år, og den har derfor stået næsten stille i to år. Dette gjorde sig da også bemærket ved min første prøvetur hvor motoren hakkede og pruttede og flere gange gik i stå. Ikke desto mindre var jeg allerede forelsket i maskinen, og købte den på stedet, med tanke på at den havde stået stille så længe, og at dette var årsagen til den ringe kørsel.
Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var at skifte luftfilter og hælde ny benzin på, og det hjalp gevaldigt! Jeg var idag ude på en 20 km. tur hvor den "kun" gik i stå en´gang. Dette skete efter jeg gav den fuld gas og nåede 140 km/t, hvor efter den satte ud som et lys. Jeg lod den stå et par min, hvorefter den startede efter et spark, og dernæst kørte hele vejen hjem. Jeg synes ellers den kører okay, dog mener jeg der burde være lidt mere træk i den. jeg kan næsten ikke få den til at løfte forenden (hvilket jeg har læst mig til, at modellen nemt skulle kunne gøre).
Når jeg giver den gas trækker den ok, men det er som om den ikke går helt rent. Lydmæssigt (når jeg giver gas), kan jeg bedst sammenligne det med, når min gamle knallert 4-taktede (håber det giver mening)
Jeg har altså på fornemmelsen, at der noget der kan forbedres -jeg vil, som det næste, skifte tændrør og rense karburatoren.
Er der nogle er jer erfarne der har en ide´ om hvad problemet kan være -og måske komme med mulige løsningsforeslag??? [:P]
Bonus info: der sidder, så hvidt jeg kan se, en original karburator på cyklen. Den er okay at starte, jeg skal dog lige finde den helt rigtige teknik...
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 23 Svar: 166
dec 2004
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 82 Svar: 687
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 2 Svar: 124
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
http://www.exriders.com/archive/topic/229923-1.html
Lignende grundjusteringer kan du finde mange steder, bla. på mikuni's hjemmeside.
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 41 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
http://www.honda.de/service/motorraeder/service_leistungsumruestung.php
men ikke for en XR600; er du sikker på, det ikke er en XL600R?
Alt. gå frem efter modelkoden, fx PE04, som fremgår af motornummeret, i så fald PE04E-2xxxxxx, whatever.
Husk også at stille ventilerne, når du har fået renset karburatoren grundigt, bedst med ultralyd.
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
Carsten H: Mainjet'en er en str. 165. og pilotjet'en står der ikke noget nr. på. Den ene idle jet står der 62 på. Udstødningen er en ARROW med en kæmpe hul! Luftkasse åbningen er standart... håber det giver mening?
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
Når den nu ikke har baffel i.
Så det nok den rensning der skal til, giv kanalen mellem pilotjet og pilot skrue, masser af rens og trykluft begge veje.
Men prøv den "simple" guide, med justering af pilot kredsløbet ( 0 til 1/4 gas )
De sidste 2 enstampere jeg har haft, kørte for magert i netop det område, og det fjerner meget af kørbarheden, går let istå ved igangsætning, og tøver lidt, ved lille gasgivning.
En tur på felt ville være at foretrække, men det er jo lidt pebret
PS: pe04 er en XR600R
http://www.motorera.com/honda/h0600/xr600/xr600.htm
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
http://www.cmsnl.com/honda-xr600r-1993-usa_model884/partslist/?model_q=xr600
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
Jeg har kørt en lille tur, og er der umiddelbart ingen forandringer at føle.
Er der nogle der har erfaring med denne model og kan fortælle mig om den ikke normalt skal have overskud til at løfte hjulet uden man skal hoppe på bagenden, eller er det bare mig der har haft for store forventninger?
Kan forkert indstilling af ventiler, sænke kræfterne i motoren? tror mit næste projekt må være at kigge på dem.
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
Det kan være problemet er at finde ved benzinhanen. Man har i tyskland gennem flere år tilsat ethanol til benzinen, når det damper ind efterlader det beg de mest mærkelige steder :-S
Kan kun tilslutte mig flokken der råder dig til en snarligt olieskift (og andre væsker for den sags skyld) og kan klart anbefale dig at overveje en gang olierens i samme omgang!
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
Hvilken stilling står din blandingsskrue i og er o-ringen i toppen af skruen intakt ?
(2 omg fra forsigtig bund er grundinds.)
Check ventilerne og undersøg for "falsk" luft med evt dieselstart omkring indsugningen, hvis omdrejningerne ændrer sig, skal det løses først.
Spec.
http://www.louis.de/_10b2e011701d57f169712398752ac297c3/index.php?topic=bikedb&article_context=bikedb&anzeige=0&CONTENT=technik&typ_id=XR600R
Hvis du stiller tomgangen lidt over normalt niveau, (driftsvarm motor) og i halve omgange skruer "pilot screw" ind (mager) går motoren så ud? eller kan du skrue den helt ind, uden den dør?
Hvis den går ud skal du gå op i størrelse på pilot jet, måske #68, og prøve igen.
Hvis du ikke kan "kvæle motoren med for mager blanding (skrue i bund), skal du ned i størrelse.
Pilot screw skal stå mellem "lean" og "rich" med den højeste og roligste tomgang.
Denne justering gøres hver gang, der ændres på indsugning, udstødning eller højde over havet !! (hvis du kører i 2km højde ikke 100m
Når du har fået det trimmet ind til pilot screw melllem 1 og 3 omgange fra bund, kan du bekymre dig om mellem og fuld gas, alias nål og mail jet
Håber min fortolkning er til at forstå
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
de andre ting : rens kaburator og skift olie samt filter ! bør du absolut gøre nu , 2 år gammel bundfældet snask ved ikke om din kaburator er med acc.pumpe .. membranen til accelerationspumpen kan være mørnet og hullet som en si ... = 0 benzin ved pludselig acceleration , hvilket giver et mærkbart dyk i power
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
Men check membranen i air cut off ventilen på venstre side.
http://www.cmsnl.com/honda-xr600r-1993-usa_model884/vlvset-air-cut_16048kb7901/
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
Blandeskruen sad 2 omgange ude, og ringen så fin ud! Men hvordan fa'en kommer jeg ind og skruer på pilotjet'en nå bundkaret sidder på karburatoren?
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
(olien løber ned af kæden og ikke til nikketøj og knast hvis hullet ikke lukkes)
Og hvis du vil tilbage til status que koster det 34€
http://www.cmsnl.com/honda-xr600r-1993-usa_model884/arm-c-rocker_14442mn1671/
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
http://www.cmsnl.com/honda-xr600r-1993-usa_model884/partslist/E++16.html#results
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
Find TDC top dead center, bliver hård.
Træd forsigtigt over TDC med ventilen trukket, slip, og i øverste klip med kickstarteren, og tramp så igennem,
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
Når motoren går under 500 omdrejninger bliver systemet aktiveret, og trykker på højre udstødningsventil.
Når motoren er startet, holder centrifugalkraften systemet deaktiveret.
Der er en detalieret beskrivelse af systemet, og om at fjerne det på justxr.com under info/setup.
Men pas nu på ikke at få gang i for mange ting, på en gang.
Foretag kun en ændring af gangen, ellers er det ikke til at styre hvad der gør hvad.
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
Jeg overvejer endvidere at linvisterre i en Mikuni karburator, som jeg kan forstå bare er "The shit" til en xr600r. Nogle der har erfaring med denne, i så fald, hvad skal jeg så vælge, en 40 eller 41 mm?
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
http://www.mikuni-topham.de/ENGLISHSITE/Carburetor_kits/Honda_English/XR600_english/TM40-6_main.html
Men der bliver ikke mindre at holde styr på
dec 2004
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 82 Svar: 687
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
Hvordan tjekker jeg lige tankudluftningen?
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 9 Emner: 7 Svar: 459
Der kan godt være sat en ventil på, der kun kan suge ind i tanken.
(link fjernet)
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
maj 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
cyklen går ikke i stå længere når jeg kører, men jeg mener stadig ikke den kører rent når jeg giver den gas. Kan det så være fordi den får for meget benzin, når nu main jeten er for stor?
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
Ny honda XR600 ejer, med problemer...