&%¤#”€$£%@! SVin {{forumTopicSubject}}
Det lettede lidt..
Nå, har langt om længe fået taget mig sammen til at bestille en ny udstødning hjem til min SV 650, en Mivv carbonioooo GP style. Den kom så i går med pakkemanden, og havde lige et par timer inden jeg skulle på arbejde, og efter at hvad jeg havde læst mig frem til, skulle det være en nem og overkommelige opgave. Men efter en times sliden og massen med diverse forskellige værktøjer, lykkes det mig ikke at løsne spændebåndet ved den bagerste cylinder, som sidder midt inde i cyklen, hvor det ikke er nemt at få giflet noget værktøj ind. Nå, på med de andre bolte igen også på arbejde.
I dag vil jeg så lige give det en endnu en chance, og efter godt med WD 40 og en torx bit i stedet for en unbrako, lykkes det at få banket den godt rusten unbrako skrue ud. YES, tænkte jeg, og pillede hurtig de andre bolte ud. Troede jeg kunne hive udstødningen af, uden at løsne forrøret til den forrest cylinder, men nej. Men ak, den sad også godt fast, så der måtte ligges kræfter i. BANG sagde det, og så sad Peter med en knækket unbrako bolt, og et forrør der stadig sad på. Nøj hvor kan man blive sur på sig selv!
Så nu efter 2 timers arbejde, har jeg en gammel udstødningen der hænger halvt på SVinet og ikke kan komme af, og indenfor ligger en ny Mivv der ikke kan komme på. PLUS at det er blevet godt vejr, også kan jeg ikke engang komme ud at køre.
Så hvad nu? Bolten er knækket halvt inde i flangen(hedder den ikke det?!) og heldigvis ikke inden i cylinderen. Hvad er løsningen til at få den ud, uden at ødelægge cylinderen. Er ked af at skulle have den trillet på værksted, men har nok ikke lige umiddelbart tilgang til værktøjet og et svejseapparat til opgaven.
Og hvad gjorde jeg iøvrigt forkert? Unbrako bolten havde fået lidt WD40 inden og motorcyklen var helt kold. Havde også prøvet at banke lidt skraldnøglen ,inden jeg bare trak til. Er det bare suzuki kvalitet, eller har jeg bare ikke sorte gør det selv fingre.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
har du et billede af hvor den sidder den knækkede bolt?
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
Har smidt et par billeder under min SV'er:
http://motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=36554
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 134
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 53 MC-er: 13 Emner: 277 Svar: 965
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Af med udstødningen, som der står kan være en fordel hvis den er varmet op når du skal have den anden bolt af.
Ta så en 10 mm. møtrik og sæt ind over stumpen af den knækkede bolt. Så fuld skral på svejseren og svejs den fast så hele møtrikken er rødglødende. Lad den køle så meget at svejsningen ikke er blød længere. På med en nøgle og løsen den i gevindet, så køl den ned med WD40 ryger en del men er også med til at bløde det ir op som sidder gevindet. Så ellers bare skrue den ud ad, er der tendens til at den binder i gevindet, så mere smørelse på og skru den lidt ind inden du skruer udad igen.
jun 2009
Følger: 27 Følgere: 36 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 358
Peter, udstødninger er nemmest at adskille når de er varme, på med hanskerne
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
Af med hele udstødningen og få fat i en med en CO2 svejser som VED hvad han laver...
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
Lige et par uddybende spørgsmål:
1) Hvor varm skal motoren være? Er det nok med 5 min. i tomgang, eller skal den ud og have noget gas i 20 min. Kan den blive for varm?
2) Når Steen siger en 10 mm bolt, og det er et 8 mm gevind der stikker ud. Mener han så stadig en 10´mm bolt, fordi der skal være lidt luft imellem bolt og gevind til at fylde svejse klatter i, eller skal det være en 8 mm bolt, som passer på gevindet.
3) Når der skal en ny skrue i, skal motoren så stadig være varm? Normal vil jeg give den lidt fedt inden den skrues i, men duer det når den skal sidde i varm motorblok?
4) Der skulle vel ikke være en SV ejer, der ved hvor lang den unbrakoskrue er? Jeg skal jo ud og have fat i en ny eller to inden
5) Sker der noget ved at køre med en udstødningen der er lidt løs i samlingerne, ud over den måske lyder lidt underlig? Den er både løs ved den bagerste cylinder, hvor det nuværende spændebånd ikke kan samles igen og så sidder den kun fast med en skrue i den forreste cylinder. De resterne bolte vil selvfølgelig blive sat i, så vægten fra udstødningen ikke rykker den af.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Der stikker jo stadig noget af den knækkede 8 mm. bolt ud af topstykket. Derfor skal du tage en 10 mm. møtrik, så kan den gå ind over stumpen. Når der skal svejses skal der ikke bare klattes med den! Svejseren skal ramme lige i midten og så skal hele møtrikken bare fyldes op i et hug, så stor er hullet i en 10 mm. møtrik jo heller ikke !
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Ud fra dette link er det en 8x25 bolt. Men det kan du vel måle på den anden bolt når du får den ud.
(link fjernet)
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
Part 1(rør ved bagerst cyllinder) i dit link, er der vist ingen grund til at skrue af.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
(link fjernet)
Evt. med en kobbermøtrik, og så smøre med kobberfedt. Så burde det være til, at få af hvis det skal skilles ad igen en gang.
Hygge
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
Part 13 i dit link Mads, er det bare et stykke gevindstang der er tilpasset i længden?
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
http://www.lrparts.dk/images/te108051l-r.bmp
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
(link fjernet)
Jeg vil mene at ethvert fornuftig autoværksted bør ligge inde med begge dele.
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
Peter: Som Steen har nævnt, hedder de støttebolte. Fidusen med denne løsninger er, at du herved har to steder hvor det kan løsne sig, hvorimod det med løsningen på din cykel kun er ét sted. At det er kobbermøtrikker gør desuden det hele endnu nemmere at skille ad
Hygge
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
Fandt ikke nogen i min omgangskreds der kunne hjælpe, så dyret er i dag kørt på værksted, også for den lavet lidt service samtidig med.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
Mekkeren havde også forsøgt med at påsvejse møtriker, men efter at bolten var knækket et par gange mere, var der ingen anden udvej, end at bore den ud. Han nævnte at suzuki ikke er for gode til fedte boltene ind inden de monteres, og det derfor giver de her problemer.
Han påmonteret to nye bolte godt fedtet ind, så de skulle være til at få ud en anden gang.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Hvad måtte du så af med for sådan en lille operation?
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 27 Svar: 372
4 kilo, men det var inkl. 24.000 km service m. ventiljustering. Brugt 5 timer på den.
&%¤#”€$£%@! SVin