{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.784 visninger | Oprettet:

&%¤#”€$£%@! SVin {{forumTopicSubject}}

Det lettede lidt..
Nå, har langt om længe fået taget mig sammen til at bestille en ny udstødning hjem til min SV 650, en Mivv carbonioooo GP style. Den kom så i går med pakkemanden, og havde lige et par timer inden jeg skulle på arbejde, og efter at hvad jeg havde læst mig frem til, skulle det være en nem og overkommelige opgave. Men efter en times sliden og massen med diverse forskellige værktøjer, lykkes det mig ikke at løsne spændebåndet ved den bagerste cylinder, som sidder midt inde i cyklen, hvor det ikke er nemt at få giflet noget værktøj ind. Nå, på med de andre bolte igen også på arbejde.
I dag vil jeg så lige give det en endnu en chance, og efter godt med WD 40 og en torx bit i stedet for en unbrako, lykkes det at få banket den godt rusten unbrako skrue ud. YES, tænkte jeg, og pillede hurtig de andre bolte ud. Troede jeg kunne hive udstødningen af, uden at løsne forrøret til den forrest cylinder, men nej. Men ak, den sad også godt fast, så der måtte ligges kræfter i. BANG sagde det, og så sad Peter med en knækket unbrako bolt, og et forrør der stadig sad på. Nøj hvor kan man blive sur på sig selv!

Så nu efter 2 timers arbejde, har jeg en gammel udstødningen der hænger halvt på SVinet og ikke kan komme af, og indenfor ligger en ny Mivv der ikke kan komme på. PLUS at det er blevet godt vejr, også kan jeg ikke engang komme ud at køre.


Så hvad nu? Bolten er knækket halvt inde i flangen(hedder den ikke det?!) og heldigvis ikke inden i cylinderen. Hvad er løsningen til at få den ud, uden at ødelægge cylinderen. Er ked af at skulle have den trillet på værksted, men har nok ikke lige umiddelbart tilgang til værktøjet og et svejseapparat til opgaven.

Og hvad gjorde jeg iøvrigt forkert? Unbrako bolten havde fået lidt WD40 inden og motorcyklen var helt kold. Havde også prøvet at banke lidt skraldnøglen ,inden jeg bare trak til. Er det bare suzuki kvalitet, eller har jeg bare ikke sorte gør det selv fingre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  &%¤#”€$£%@! SVin
  • #1   16. jul 2011 Iøvrigt, hvis der skulle være en venlig sjæl der havde lyst til at hjælpe, så står den i Viborg.

  • #2   16. jul 2011 problemet er at du har brugt LIDT wd40, man kan KUN bruge for lidt

    har du et billede af hvor den sidder den knækkede bolt?


  • #3   16. jul 2011 Synes ellers den var godt fedtet ind.
    Har smidt et par billeder under min SV'er:
    http://motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=36554


  • #4   16. jul 2011 hvi du er heldig så kan du tage de andre bolte af også af med udstødningen også kan du få fat i stumpen med en rørtang.

  • #5   16. jul 2011 du skal bore et lille huld i mitten af den brækket boldt og skrue en årnepiller i så er du moske heldig, kan også hjælpe at blokken er varm når du gør det

  • #6   16. jul 2011 GLEM alt om ornepikke, hvis du ikke har det sorte bælte i "Gør-det-selv" skruning. Chancen for at du ødelægger noget er større end muligheden for at det går godt!

  • #7   16. jul 2011 Glem alt om ornepilar og rørtænger !
    Af med udstødningen, som der står kan være en fordel hvis den er varmet op når du skal have den anden bolt af.

    Ta så en 10 mm. møtrik og sæt ind over stumpen af den knækkede bolt. Så fuld skral på svejseren og svejs den fast så hele møtrikken er rødglødende. Lad den køle så meget at svejsningen ikke er blød længere. På med en nøgle og løsen den i gevindet, så køl den ned med WD40 ryger en del men er også med til at bløde det ir op som sidder gevindet. Så ellers bare skrue den ud ad, er der tendens til at den binder i gevindet, så mere smørelse på og skru den lidt ind inden du skruer udad igen.



  • #8   16. jul 2011 steen P nemli, lige mine ord
    Peter, udstødninger er nemmest at adskille når de er varme, på med hanskerne


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #9   17. jul 2011 Den skulle have været kørt varm som de to andre siger - men Steens metode er den eneste mulighed du har nu.

    Af med hele udstødningen og få fat i en med en CO2 svejser som VED hvad han laver...


  • #10   17. jul 2011 Evt. varm den med gas og ilt, tror ikke at motorens varme er nok, desuden kommer det til at larme en del, hvis du starter den op nu. :o)

  • #11   17. jul 2011 Okay, tak for svarerne. Må finde en med en svejser så.
    Lige et par uddybende spørgsmål:

    1) Hvor varm skal motoren være? Er det nok med 5 min. i tomgang, eller skal den ud og have noget gas i 20 min. Kan den blive for varm?

    2) Når Steen siger en 10 mm bolt, og det er et 8 mm gevind der stikker ud. Mener han så stadig en 10´mm bolt, fordi der skal være lidt luft imellem bolt og gevind til at fylde svejse klatter i, eller skal det være en 8 mm bolt, som passer på gevindet.

    3) Når der skal en ny skrue i, skal motoren så stadig være varm? Normal vil jeg give den lidt fedt inden den skrues i, men duer det når den skal sidde i varm motorblok?

    4) Der skulle vel ikke være en SV ejer, der ved hvor lang den unbrakoskrue er? Jeg skal jo ud og have fat i en ny eller to inden smiley

    5) Sker der noget ved at køre med en udstødningen der er lidt løs i samlingerne, ud over den måske lyder lidt underlig? Den er både løs ved den bagerste cylinder, hvor det nuværende spændebånd ikke kan samles igen og så sidder den kun fast med en skrue i den forreste cylinder. De resterne bolte vil selvfølgelig blive sat i, så vægten fra udstødningen ikke rykker den af.


  • #12   17. jul 2011 Til 2)
    Der stikker jo stadig noget af den knækkede 8 mm. bolt ud af topstykket. Derfor skal du tage en 10 mm. møtrik, så kan den gå ind over stumpen. Når der skal svejses skal der ikke bare klattes med den! Svejseren skal ramme lige i midten og så skal hele møtrikken bare fyldes op i et hug, så stor er hullet i en 10 mm. møtrik jo heller ikke !


  • #13   17. jul 2011 Til 4)

    Ud fra dette link er det en 8x25 bolt. Men det kan du vel måle på den anden bolt når du får den ud.

    (link fjernet)


  • #14   17. jul 2011 Okay fint, skulle bare lige være sikker. Har ikke forsøgt mig endnu, men det kunne godt være at der lige kunne listes en 8 mm møtrik på det lille styk bolt der stikker ud.

  • #15   17. jul 2011 yes, men vil ikke forsøge med den endnu, før jeg skal forsøge at få den anden ud. Hvis nu også den knækker så er der slet ikke noget der holder den, når jeg skal have trillet den hen til et svejse apparat.

  • #16   17. jul 2011 Hvis ikke du fjerner udstøning / røret ved den bagerste cyl. helt tror jeg du får svært ved få det til lykkes med at svejse en møtrik på.

  • #17   17. jul 2011 Steen, det er forrøret ved den forrest cylinder, hvor den knækket bolt sidder. Og det skal selvfølgelig fjernes før jeg kan få den svejst en møtrik på den knækket bolt ud.
    Part 1(rør ved bagerst cyllinder) i dit link, er der vist ingen grund til at skrue af.


  • #18   17. jul 2011 Nå ok men der er jo masser af plads ar arbejde med. Hvis det er det forreste rør sker der heller ikke noget ved at køre lidt med det pga. af varmen som kommer ud, dog kan pakningen godt ske at brænde lidt.

  • #19   17. jul 2011 ar=at

  • #20   17. jul 2011 Det undrer mig, at Suzuki har lavet løsningen som de nu en gang har. Nu hvor du skal skifte bolten ud, ville jeg lave løsningen som den er lavet på den forreste cylinder på SV'eren fra 99:
    (link fjernet)

    Evt. med en kobbermøtrik, og så smøre med kobberfedt. Så burde det være til, at få af hvis det skal skilles ad igen en gang.

    Hygge


  • #21   17. jul 2011 Enig!


  • #22   17. jul 2011 Ja, det må være lidt nemmere ikke at skal have bolten ud af motorblokken, når røret skal pilles af.
    Part 13 i dit link Mads, er det bare et stykke gevindstang der er tilpasset i længden?


  • #23   17. jul 2011 den her type vil nok være bedt egnet da der er mere gevind.

    http://www.lrparts.dk/images/te108051l-r.bmp


  • #24   17. jul 2011 Disse møtrikker er egnet til varme sammen med støttebolte.

    (link fjernet)

    Jeg vil mene at ethvert fornuftig autoværksted bør ligge inde med begge dele.


  • #25   17. jul 2011 Enig med Steen smiley

    Peter: Som Steen har nævnt, hedder de støttebolte. Fidusen med denne løsninger er, at du herved har to steder hvor det kan løsne sig, hvorimod det med løsningen på din cykel kun er ét sted. At det er kobbermøtrikker gør desuden det hele endnu nemmere at skille ad smiley

    Hygge


  • #26   19. jul 2011 Opfølgning:
    Fandt ikke nogen i min omgangskreds der kunne hjælpe, så dyret er i dag kørt på værksted, også for den lavet lidt service samtidig med.


  • #27   22. jul 2011 Så fik jeg en ny bike tilbage i dag fra mekkeren. Utroligt hvad lidt ny lyd kan gøre ved køreoplevelsen smiley
    Mekkeren havde også forsøgt med at påsvejse møtriker, men efter at bolten var knækket et par gange mere, var der ingen anden udvej, end at bore den ud. Han nævnte at suzuki ikke er for gode til fedte boltene ind inden de monteres, og det derfor giver de her problemer.
    Han påmonteret to nye bolte godt fedtet ind, så de skulle være til at få ud en anden gang.


  • #28   22. jul 2011 Herligt at det virker nu ! og ja lyden er jo det halve af oplevelsen *S*

    Hvad måtte du så af med for sådan en lille operation?


  • #29   22. jul 2011 Ja, lyden gør virkelig meget. Nu må det bare godt blive lidt bedre vejr smiley
    4 kilo, men det var inkl. 24.000 km service m. ventiljustering. Brugt 5 timer på den.


Kommentér på:
&%¤#”€$£%@! SVin

Annonce