3.376 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

CBR 600 ikke holde omdrejningerne... CBR 600 ikke holde omdrejningerne...

Hej

Jeg har en skøn CBR 600 F3, men oplever desværre efter en hovedrengøring af karburatore og derefter synkronisering at det står meget og svinger med omdrejningerne.

Til dels i tomgang kan det svinge mellem 1000 og 1500 omd (når motoren er varm). hvilket jeg kommet i tvivl om det er normalt.

men det er mere når jeg kører. Så føles det som om nogen trykker let på speederen og slipper igen konstant - selv om jeg holder gassen i et fast position. Lidt irriterende...

samtidigt når jeg giver den bundgas ved 4000 omd så hugger den en lille smule før den tager fat.
Jeg tænker den måske får en for fed blanding, men er kommet helt i tvivl.

Den trækker ellers ganske godt og starter som den skal.

Så jeg håber på at der nogle kloge hoveder herinde som kan få mig på den rette kurs.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  CBR 600 ikke holde omdrejningerne...
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
    #1   2. maj 2011 Sikker på du har sat alle slanger korrekt og grundjusteret det hele korrekt?

• #2   2. maj 2011 Er helt sikker på at alle slanger er sat rigtig på. Det er tjekket op til flere gange...

hvad tænker du på med hensyn til grundjusteringen?

• #3   3. maj 2011 Synkroniseringen hvad med den?

• #4   3. maj 2011 Ja lyder som synkroniseringen der ikke er rigtig, det går nemlig ud over de lave omdrejninger og specielt tomgang, så check lige det igen.
    Ellers er det nok karburatorene der ikke er justeret ordentligt, har du haft pillet ved justerings skruerne der ?

• #5   3. maj 2011 Hvis den ikke er synkroniseret ordentlig, kan den måske godt gå lidt dårligt i tomgang, men når du først kører er det ikke det der driller dig!
    Hvis den kører og nærmest nykker lidt ved dellast, er det fordi den er for mager!
    Hvis den ellers kørte fint inden du rensede karburatorer, vil jeg tro du har fået noget skidt ind da du samlede dem!
    Hvis ikke, kan du prøve at hæve nålene, men det kan du ikke på en CBR, da de ikke har clips du kan flytte, men du kan trylle lidt, ved at tage nålene op, og ligge en eller et par 3mm skiver under.
    Så får den lidt mere benzin under dellast, og vil afhjælpe dit problem!
    Vær dog opmærksom på, at hvis du har skiftet udstødning og luftfilter ud til noget mere åbent, bør du få den rullet, da hoveddysen sikkert skal skiftes til en større...

• #6   3. maj 2011
    I kan lige så godt få hele historien.

Jeg købte motorcyklen for godt et år siden (uden afgift). Den kørte helt perfekt. Ingen problemer overhovedet.
    Den har så stået stille i et halvt år før jeg fik den på prøveplader. Den kunne slet ikke starte. Den hostede bare og druknede. Rensede tændrørerne og frisk benzin - så startede den, men kørte som en pose lort ( undskyld sproget).

Det frustrede mig at en så perfekt stillet motor - pludselig kunne køre så dårligt,

Fik af vide jeg skulle rense karburatorne ( med diesel start), dog har jeg ikke rørt stilleskruerne. Har kun haft svømmerne og vacuum-menbranerne uden.
    Derefter skulle jeg synkronisere den.

Nu har jeg så fået motorcyklen på plader og synkroniserede den den ekstra gang. Synkroniseringen står helt fint. De ligger meget ens på alle cylinderne selv ved tomgang hvor omdrejningerne står og hopper.

og det er derfor jeg er kommet lidt på bar bund.

Torben:
    Motorcyklen er helt standard. Standard luftfilter og udstødning.
    Jeg vil stærkt overveje at prøve at hæve nålene. du tror den går for mager? - jeg havde ellers troet det omvendte.

• #7   3. maj 2011 hvis det er din synkronisering er det hele tiden den skal skabe sige både når den får gas og når den ikke gør! man justere gasspjældene i forhold til hinanden og de styre motoren både i tomgang og ved fuld gas... den skal jo altså have den samme mængde benzin på alle cylindere lige gyldigt om den holder stille eller køre... jeg syntes det lyder lidt som falsk luft eller evt en tændings fejl... når du siger det som om der bliver givet gas og slippet igen er det så meget kontant eller stille og roligt ????

Nikolaj

• #8   3. maj 2011 For lige at kommentere Nikolaj, så ja selvfølgelig er der en forskel gennem hele registret hvis synkroniseringen ikke passer, men det har minimal betydning for motorgangen over tomgangsområdet! Jeg går ikke ud fra det er helt vildt den er ude af synkronisering...

Thomas, jeg tror der sidder skidt i de små kanaler i karburatorene! Aflejringer fra den gamle benzin der har været på!
    Du må ha karburatorene af igen, og pille alle dyserne ud, og blæse dem igennem! Også de 3(så vidt jeg husker) små huller/kanaler bag i karburatorene. Brug evt WD40 og sprøjte igennem!
    Du skal også ha skruet co skruerne ud, og pas på de små o-ringe og skive!
    Tæl evt omgange, hvor langt ind de er skruet ind før! Vil tro de skal skrues 2 1/2 omgang ud, når du samler den igen, men de skal lige justeres med en gas tester bagefter...

Men ja, jeg tror roligt du kan hæve nålene en lille smugle, de plejer at køre lidt for magert standard!

• #9   3. maj 2011 Torben hehe jeg har satme lavet mange cykler der kørte dårligt pga synkroniseringen var helt ude i skoven, men ikke med sympthomer der ligner dem thomas har.. Men lige gyldigt hvad vil det aldrig få din tomgang til at stå og svinge fra 1000 til 1500 rpm. og da slet ikke på en kaburator cykel...

Hvis du er i tvivl om din cykel går for magert så kik på dine tændrør( hvis de er hvide eller meget lyse er den for mager!), det er en dårlig ide at rykke rundt på dine nåle med mindre cyklen går dårligt i mellem området.. og du skal undeer alle omstændigheder få den til at gå ordeneligt i tomgang først. det dumt at justere på en cykel med fejl!.. og hvis du skal kontrolere om dine stråle rør skal skiftes, da de sikkert er slidt ovale .......

Og HUSK nu at cykelen har gået super der hvis nålene sidder nu så hvorfor skulle det gøre noget bedre ?!

• #10   4. maj 2011
    Lige først. Tak for jeres råd.

Hvis i tror jeg måske har gjort synkronisering forkert så kan jeg lige kort forklare hvordan jeg har gjort det. Så kan i lige vurdere.
    Jeg har kørt motoren varm. Jeg har justeret alle cylinderne efter cylinder nr 2, som er sat til en standard som ikke kan stiles. Synkroniseringen er fortaget ved 2000 omdrejninger. og så har jeg stillet på den indtil alle stod rimelig ens. ( Der er en meget lillle forskel - en så lille forskel at den ikke betyder noget har jeg fået at vide)

Ja jeg havde også tænkt på at det kunne være falsk luft, men har bare prøvet at sprøjte meget diesel start omkring karburatoren og indsugningen. Det gav ingen udslag fra motoren. Så den må jo være tæt.

Det er meget stille og roligt at den giver gas og slipper. Når den kommer over 6000 omdrejninger så mærker jeg slet ikke til det. Glemte jeg at skrive før.

Jeg tror bestemt også at jeg må have karburatoren af igen og få den blæst igennem.
    Har fået af vide at WD40 fedter mere end det gavner?

Puha.. Det er godt nok svært når i skriver to forskellige ting. men alt i alt så vil jeg tjekke jetnålene om de er ovale. Og ja Nikolaj det undre mig at nålene skal ændres efter et halvt år, men nu ser jeg tændrørerne efter og vurdere derfra om den går for magert. Har også bestilt nye tændrør.

• #11   4. maj 2011 Ja du skal sq ikke rense i WD40, køb noget bremserens eller karburatorrens, også gør dem rent i det smiley

• #12   4. maj 2011 Det er helt sikkert ikke dine rør!
    WD40 forsvinder jo når der kommer benzin igennem systemet, så tror ikke det betyder noget for karbur om det fedter!
    Og der sidder ikke nogen slanger i klemme?
    Hvad med varmeskjoldet der hindrer varm luft i at komme op til luftfilterkassen, sidder på en F2, men kan ikke lige huske om det er på F3, selvom jeg har en?

• #13   4. maj 2011 Du skal ikke være nærvøs for at bruge WD40!
    Det bliver opløst når der kommer benzin igennem!
    Hvis den har kørt perfekt før, er det nok bare skidt, og du skal kun justere synkroniseringen og coén når du samler den igen!
    Det rigtige er selvfølgelig at få cyklen rullet, og se om den er for mager i mellemområdet, før man ændre på nålehøjden, men lige netop de Hondaer har det med at gå lige magert nok standard, så det gør nok ikke nogen skade til med en skive under...

• #14   4. maj 2011 Ellers kunne du ligeså godt få et Jet Kit i, det er andre dyser og nåle og KN filter, det findes til din!

• #15   4. maj 2011 Koster ca 850 i DK og måske 110$ i USA

(link fjernet)

• #16   11. maj 2011
    Så har jeg fået renset karburatorne helt igennem.
    Tændrørene var meget hvide og derfor besluttede jeg for at give det et forsøg med at sætte en skive på nålene.

Den har fået et langt bedre træk fra mellemområdet plus en lille smule på toppen. Så det er en bonus.
    Dog svinger den desværre stadig i tomgangen. Jeg har fundet ud af at på enten cylinder eller to så klikker ved tændspolen. man kan høre at når det klikker så svinger den i omdrejningerne - så jeg tænker det måske faktisk er et tændningsproblem.

Er det noget i kender til?

• #17   11. maj 2011 Måske er det du kan høre, at gnisten springer ved siden af?
    Hvis du har et multimeter, kan du prøve at måle tændspolerne ud!
    Du kan måle ned i tændrørshætten, mellem cylinder 1 og 4, og mellem 2 og 3. Du skal måle modstand(Ohm) de skulle gerne være ens, ellers har du måske dårlig tændrørshætte...

Der kan du se med de nåle, jeg sage jo den ville gå bedre:)

• #18   12. maj 2011 Ja det ved jeg du gjorde.
    men du skrev 3 mm skive? Jeg har kun sat en skive på 1 mm.

Det lader til det godt kunne være tændkabel på cylinder 2 som er problemet.

Jeg har bare ikke finde nogen steder hvor man kan købe et tændkabel sæt til min cykel? - kender du nogle steder?

• #19   12. maj 2011 Jeg tror ikke du kan få løse kabler til den, men det kan være du kan skrue tændrørshætten af, den er muligvis bare skruet på kablet, og så klippe en centimeter af, og skrue den på igen!
    Med hensyn til den skive, så er en 3mm skive betegnelsen for en skive med et 3mm hul i!
    Og ja, den er vel ca en mm tyk, og det var lige sådan en jeg ville ha dig til at komme under nålen!
    Hvis du ikke kan rede dine kabler, kan du jo prøve eBay!
    Du kommer nok til at købe en hel spole, da jeg ikke mener kablerne kan pilles ud, uden kreativitet:)
    Men kan de det, kan tændkabel sikkert købes på metermål i fx Thansen!?

• #20   16. maj 2011
    Har klippet lidt af tændkablet. Det hjalp desværre ikke så meget.
    Kan købe tændkabler til den orignalt for 570 kr. så det er faktisk ikke så slemt. Så det overvejer jeg stærkt.

Med hensyn til skiven. Self. der var jeg ikke helt vågen, da du skrev det. smiley

Du/i skal have mange tak for hjælpen. Det har virkelig hjulpet mig meget.

Kommentér på:
CBR 600 ikke holde omdrejningerne...

Annonce