Et elektrisk problem {{forumTopicSubject}}
Jeg har en kammerat, der har en Moto Guzzi 850....
Den gik skidt, så han ofrede en Dyno elektronisk tænding på den..... det virkede ikke..... så skiftede de en bukket udst. ventil..... dog gik den stadig dårligt...... så ringede han til mig.... og vi byttede lidt på tændspolerne, og fik problemet til at flytte sig, så jeg dømte spolen ned......
Så skiftede han spolen ..... og så gik den ok..... lige indtil den kom ned af central støttebenet, så mister den pusten på den venstre cylinder...... tryk benet lidt ned og den funker fint...... skal lige siges at der IKKE findes skyggen af kontakter eller andet på det støtteben..... motor og stel ligger på hver sin side af benet, så jeg stellede fra batteri minus til stel og motor med start kabler..... ingen reaktion.... stellede spolerne...... ingen reaktion...... så trak jeg stikket af lade ensretteren, der kommer fra felt spolerne...... så virker den...... problemet er elektrisk....Hvad fanden er der galt?....... uden feltspoler og uden støtteben kører den som en drøm......
Opdateringer følger....
Med venlig hilsen Mikael
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Er der gået en diode i ensretteren sender du pulser ud i elsystemet med en frekvens der passer med motorens omdrejningstal.
Nu kommer det vilde:
Denne frekvens kan blandes med en anden frekvens, som f.eks tændingspulserne og derved give en 3die frekvens som blander sig i alt fra elektronisk speedometer til forkert tændingsrækkefølge.
Støttebenet, koblingsgreb, bremsegreb - alt der kan bevæges - ændrer stellets kapacitet og derved ændres frekvenserne - resonanspunktsforskydning - og du kan få de mest mærkelige fejl/oplevelser.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
maj 2010
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 273
Der sidder 2 pick-up'er på den tænding og fra fabrikken er de ikke nødvendigvis justeret korrekt i forhold til hinanden ****. Ikke fordi det nødvendigvis har noget med jeres fejl at gøre, og alligevel, hvis den ligger lige på grænsen på den ene cylinder kan generatorstøj måske lige give det sidste til at fejle.
**** Når man justerer tændingen justerer man jo bare den ene side uden at bekymre sig om den anden side.
Kan huske på min egen der kunne den næsten ikke starte da den ene cylinder tændte 15-20 grader for tidligt på trods af at tændingen stod "rigtigt" (I forhold til den cylinder man justerer efter) den ene pick-up skulle flyttes på "ankerpladen".
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
når det er sagt, skal det nævnes, at den både starter og tager gas perfekt, når støttebenet er nede, eller stikket ikke er i ......*GG*
Et elektrisk problem