Kølervæske - en videnskab ???? {{forumTopicSubject}}
Jeg har ingen intention om at fornærme nogen, men jeg har min gang i et meget faktuelt miljø - som jeg har det godt med at agere ud fra :-)............
Jeg troede egentlig tidligere at jeg havde rimeligt styr på det med kølervæske, men som med andre ting man kan dykke længere ned i, har min uvidenhed (og BESTEMT også andres ) vist sig ganske tydelig.
Når man læser på diverse fora og producentsider viser det sig hurtigt, at der utroligt mange subjektive og divergerende hypoteser på det her felt, at det kan være yderst vanskeligt at skelne fup fra fakta, når ingen kan give fyldestgørende henvisninger til pålidelig kilde eller som minimum kan fremvise fx et reaktionsskema nogle af os har mulighed for at forstå. At de forskellige produkter så ikke er godkendt efter samme standard/har benævnelser efter samme system gør det ikke sagen lettere.
At en producent (fx VW) angiver at deres kølervæske ikke må blandes med andre typer, kan jo sagtens skyldes andre ting, end at det (måske) faktuelt giver et uhensigtsmæssigt/ubrugeligt blandingsprodukt.
Bruger jeg tilstrækkelig tid på det kan jeg da sikkert nok nå konsensus, men hvorfor det, hvis det var lettere tilgængeligt for andre
Med hensyn til farven på produkterne er jeg dog ret sikkert på at man IKKE kan slutte noget her ud fra, selvom der i DK tilsyneladende er en vis sammenhæng.
Er der nogen der har gode henvisninger til sider med (videnskabeligt) holdbare forklaringer vedr. bl.a. additivernes virkning og evt. interaktion gerne underbygget med reaktionsskemaer eller lignende.
Desuden gerne en evt. kort forklaring til en evt. sammenhæng mellem katagoriseringen med G-systemet og fx BS eller ASTM.
Der er formentlig nogen der har lettere adgang til dette end jeg. På forhånd tak!
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
jul 2005
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 75 Svar: 350
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Sådan har jeg forsået det , men er ellers bare bruger og gør som der står på dunken
dec 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Svar: 100
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Der finder også en anden væske til optimering af kalorietransport, som handles fra producenten af KN-Filtre, produktet hedder HeatSink...
I almindelige biler og motorcyklers kølesystem, tror jeg ikke at kalorietransporten kan blive et problem, idet de i forvejen begrænses af andre mekaniske faktorer, termostat, og evt. pumpens evne, samt materialernes beskafenhed, til at optage/afgive varmeenergien.
Så i lyset af det, blandes der ofte 50/50 for at blandingen smører pakdåser, korrosionsbeskytter og frostsikre optimalt......typisk "holder" en kølervæske i et par år, så er korrosionsbeskyttelsen stort set opbrugt.....
I racere og andre "hårdtpumpede" motorer, anvendes ofte enten destilleret/demineraliseret vand, grundet reglementsmæssige årsager og frygten for ion-transport med alm. postevand, eller der iblandes HeatSink, eller andre lignende væsker, der ikke fedter en bane hvis den kommer ud......
Det er en nem, hurtig og billig løsning, til lige at snuppe de øverste varmegrader af termometeret.....samt at holde de bevægelige dele beskyttet.
Hvis der rigtigt skal ydes, bør der nok testes med varmefølere forskellige steder på top og cylinder, samt evt. overvejes hvorvidt, de af fabrikken producerede begrænsninger i toppakningen, skal modificeres, mhp. øger gennemstrømning i udsatte områder i motoren.....
Derforuden har rigtig mange std. motorcykler idag varmeveksler, imellem olie og vand, og en øget ydelse vil naturligt øge oliens temperatur, og dermed vandets......
Med venlig hilsen Mikael
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Der findes to grundtyper:
Silikonebaseret (ikke blandbar med vand)
Propylen/ethylenglycolbaseret (blandbar med vand)
Det er således at holder man sig til sidste gruppe, er de alle blandbare i alle forhold, men de er ikke lige effektive i alle forhold. Ud over den frysepunktssænkende effekt indeholder de alle lidt forskellige men forligelige korrosionsnedsættende additiver. Producenten har det med at give sit produkt et eller andet kendetegn - typisk farve, men det har i praksis ingen betydning.
Når VW fortæller at ,man skal anvende deres kølervæske, skyldes det udelukkende, at de opkøber partier - formodentlig forskellige fra gang til gang i eget label, og så foretager de et mark-up på prisen. Ved at anbefale deres egen og kun deres eget label - lægger de en bid til deres forretning.....det er en mega almindelig metode så snart der er et eller andet brand involveret - for år tilbage forsøgte et af de store batteriselskaber at sælge pissedyrt vand med deres egen etiket på!!!
I teorien vil øget viskotitet give lidt mindre korrosion, men også mindre cirkulation. Øget massefylde vil også give lidt større varmeledning og dermed bedre køling, men der er tale om marginale effekter.
Silikonebaserede væsker har passende viskositet og varmeledningsevne, og de kan fremstilles meget velspecificeret, men der er IKKE blandbare med noget som helst andet end silikoneprodukter.
Endelig skal man ikke glemme, at et af de allerbedste kølemidler - altså set som kølemiddel alene - faktisk er vand. Problemet er bare at vand ved øget temperatur bliver ret aggressivt og kan opløse en del metal. Derfor - anvende altid noget kølervæske - hvis du da ikke ligefrem kører på bane.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
heldigvis er det meste af deres gøjl ret almindeligt når man så endeligt finder ud af hvad fanden det er gamle "husråds" bøger er fantastiske, og man kan finde et væld af brugbare (og SPÆNDENDE) informationer i sådanne.. også egentlige "hjemmekemi" bøger er oplagte.. Men alle dem der er noget værd er ihvertfald 40 år gamle.. hvad de dog ikke lærer de (os) unge i dag!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det er trist, man faktisk har du helt ret:-)
dec 2003
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 44
har kigget på Super Cool kølervæske men kan ikke finde ud af om det kan bruges.
Mvh Anders
Kølervæske - en videnskab ????