{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.021 visninger | Oprettet:

Kølervæske - en videnskab ???? {{forumTopicSubject}}

Jeg har ingen intention om at fornærme nogen, men jeg har min gang i et meget faktuelt miljø - som jeg har det godt med at agere ud fra :-)............
Jeg troede egentlig tidligere at jeg havde rimeligt styr på det med kølervæske, men som med andre ting man kan dykke længere ned i, har min uvidenhed (og BESTEMT også andres smiley ) vist sig ganske tydelig.
Når man læser på diverse fora og producentsider viser det sig hurtigt, at der utroligt mange subjektive og divergerende hypoteser på det her felt, at det kan være yderst vanskeligt at skelne fup fra fakta, når ingen kan give fyldestgørende henvisninger til pålidelig kilde eller som minimum kan fremvise fx et reaktionsskema nogle af os har mulighed for at forstå. At de forskellige produkter så ikke er godkendt efter samme standard/har benævnelser efter samme system gør det ikke sagen lettere.
At en producent (fx VW) angiver at deres kølervæske ikke må blandes med andre typer, kan jo sagtens skyldes andre ting, end at det (måske) faktuelt giver et uhensigtsmæssigt/ubrugeligt blandingsprodukt.
Bruger jeg tilstrækkelig tid på det kan jeg da sikkert nok nå konsensus, men hvorfor det, hvis det var lettere tilgængeligt for andre smiley
Med hensyn til farven på produkterne er jeg dog ret sikkert på at man IKKE kan slutte noget her ud fra, selvom der i DK tilsyneladende er en vis sammenhæng.

Er der nogen der har gode henvisninger til sider med (videnskabeligt) holdbare forklaringer vedr. bl.a. additivernes virkning og evt. interaktion gerne underbygget med reaktionsskemaer eller lignende.
Desuden gerne en evt. kort forklaring til en evt. sammenhæng mellem katagoriseringen med G-systemet og fx BS eller ASTM.

Der er formentlig nogen der har lettere adgang til dette end jeg. På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kølervæske - en videnskab ????
  • #1   23. jan 2011 Mener du det der vand med tilsætning så det ikke fryser?

  • #2   23. jan 2011 http://ing.dk/debat/6034

  • #4   23. jan 2011 Kan vi ikke bare lave en blindsmagning og så vælge den der smager bedst?

  • #6   23. jan 2011 Er det rigtigt forstået at nogle væsker skal være blandet i den rigtige mængde for at få den største virkningsgrad , alså ufortyndet virker det ikke , og for meget vand virker det heller ikke !
    Sådan har jeg forsået det , men er ellers bare bruger og gør som der står på dunken


  • #7   23. jan 2011 fortyndet virker det ikke, det kan sikkert ikke fryse, men det er ifølge min lærebog fra teknisk skole skyld i kemisk korrision

  • #8   23. jan 2011 Ja Per. Du er ikke helt ved siden af. Desuden kan vand flytte mere varme/køle mere end selve kølervæsken. smiley

  • #9   23. jan 2011 Et spændende emne, set i lyset af, at køleevnen for væsken, kan "geares" til behov og blandingens maximale evne.

    Der finder også en anden væske til optimering af kalorietransport, som handles fra producenten af KN-Filtre, produktet hedder HeatSink...

    I almindelige biler og motorcyklers kølesystem, tror jeg ikke at kalorietransporten kan blive et problem, idet de i forvejen begrænses af andre mekaniske faktorer, termostat, og evt. pumpens evne, samt materialernes beskafenhed, til at optage/afgive varmeenergien.
    Så i lyset af det, blandes der ofte 50/50 for at blandingen smører pakdåser, korrosionsbeskytter og frostsikre optimalt......typisk "holder" en kølervæske i et par år, så er korrosionsbeskyttelsen stort set opbrugt.....

    I racere og andre "hårdtpumpede" motorer, anvendes ofte enten destilleret/demineraliseret vand, grundet reglementsmæssige årsager og frygten for ion-transport med alm. postevand, eller der iblandes HeatSink, eller andre lignende væsker, der ikke fedter en bane hvis den kommer ud......

    Det er en nem, hurtig og billig løsning, til lige at snuppe de øverste varmegrader af termometeret.....samt at holde de bevægelige dele beskyttet.

    Hvis der rigtigt skal ydes, bør der nok testes med varmefølere forskellige steder på top og cylinder, samt evt. overvejes hvorvidt, de af fabrikken producerede begrænsninger i toppakningen, skal modificeres, mhp. øger gennemstrømning i udsatte områder i motoren.....

    Derforuden har rigtig mange std. motorcykler idag varmeveksler, imellem olie og vand, og en øget ydelse vil naturligt øge oliens temperatur, og dermed vandets......

    Med venlig hilsen Mikael


  • #10   23. jan 2011 Ret beste bør ren kølervæske igrunden kunne holde flere kalorier, idet vægtfylden er en halv gang højere, dog er det vel reægheden i væsken der gør at netto køleevnen forringes i forhold til vand...

  • #11   23. jan 2011 Trægheden ikke reægheden

  • #12   24. jan 2011 Igen et guldkorn fra dig Michael , takker for info

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #13   24. jan 2011 Uha Kim, du står til en koncencus.

  • #14   24. jan 2011 smiley

  • #15   25. jan 2011 Du kan nøjes med en helt enkelt hovedbetragtning:

    Der findes to grundtyper:

    Silikonebaseret (ikke blandbar med vand)
    Propylen/ethylenglycolbaseret (blandbar med vand)

    Det er således at holder man sig til sidste gruppe, er de alle blandbare i alle forhold, men de er ikke lige effektive i alle forhold. Ud over den frysepunktssænkende effekt indeholder de alle lidt forskellige men forligelige korrosionsnedsættende additiver. Producenten har det med at give sit produkt et eller andet kendetegn - typisk farve, men det har i praksis ingen betydning.

    Når VW fortæller at ,man skal anvende deres kølervæske, skyldes det udelukkende, at de opkøber partier - formodentlig forskellige fra gang til gang i eget label, og så foretager de et mark-up på prisen. Ved at anbefale deres egen og kun deres eget label - lægger de en bid til deres forretning.....det er en mega almindelig metode så snart der er et eller andet brand involveret - for år tilbage forsøgte et af de store batteriselskaber at sælge pissedyrt vand med deres egen etiket på!!!

    I teorien vil øget viskotitet give lidt mindre korrosion, men også mindre cirkulation. Øget massefylde vil også give lidt større varmeledning og dermed bedre køling, men der er tale om marginale effekter.

    Silikonebaserede væsker har passende viskositet og varmeledningsevne, og de kan fremstilles meget velspecificeret, men der er IKKE blandbare med noget som helst andet end silikoneprodukter.

    Endelig skal man ikke glemme, at et af de allerbedste kølemidler - altså set som kølemiddel alene - faktisk er vand. Problemet er bare at vand ved øget temperatur bliver ret aggressivt og kan opløse en del metal. Derfor - anvende altid noget kølervæske - hvis du da ikke ligefrem kører på bane.


  • #17   25. jan 2011 Jeg ved ikke selv så meget om det, blot at man ikke skal blande det med vand - det skiller ad og danner mayonnaise i grænsefladerne - men prøv at søge lidt i forum herinde. Det har været oppe temmelig mange gange.



  • #18   26. jan 2011 Mange mennesker lever af at vide noget andre ikke ved - Kemifirmaer der laver hokus pukus til motorer, lever af at gøre deres viden så svært tilgængelig som muligt smiley
    heldigvis er det meste af deres gøjl ret almindeligt når man så endeligt finder ud af hvad fanden det er smiley gamle "husråds" bøger er fantastiske, og man kan finde et væld af brugbare (og SPÆNDENDE) informationer i sådanne.. også egentlige "hjemmekemi" bøger er oplagte.. Men alle dem der er noget værd er ihvertfald 40 år gamle.. hvad de dog ikke lærer de (os) unge i dag!


  • #19   26. jan 2011 Jesper:

    Det er trist, man faktisk har du helt ret:-)


  • #20   27. feb 2011 vil lige høre om der er nogle der ved hvor man kan få kølevæske uden Ethylene Glycol da man ikke må bruge det når man køre bane.
    har kigget på Super Cool kølervæske men kan ikke finde ud af om det kan bruges.

    Mvh Anders


Kommentér på:
Kølervæske - en videnskab ????

Annonce