udluftning af bremser {{forumTopicSubject}}
Jeg er i gang med vinterservice, men udluftningen/skift af bremsevæske på min bagbremse driller.
Jeg bruger en udlufter fra Louis.de, men selv om jeg pumper og pumper med pedalen, sker der ingenting og bremsevæsken står aldeles stille i begge ender.
Hvad søren kan det skyldes? Alt er gået godt med forbremsen, hvor der straks var sug i den nye væske, som jeg hældte på foroven.
Men bagtil står det altså helt stille. Kan det skyldes, at der skal være vakuum bagtll, men ikke fortil? Jeg tror ikke, at pågældende apparat kan bruges til vakuum. Den er alene til at 'tage imod', mens man driver den gamle væske ud med pedalen/håndtaget.
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
den kan godt være meget langtid om at komme igang. har jeg oplevet et par gange.
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
Jeg plejer at bruge min thansen bremseudlufter - den kan lave vacuum og få væsken ud i systemet på 5 sekunder, og så fortsætter man bare på den traditionelle måde med at pumpe og åbne / lukke luftskruen.
Hvis du bor i nærheden af Roskilde, er du da velkommen til at låne den. :o)
jan 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 350
Sajmon: Flot tilbud Og jeg bor faktisk i Roskilde.
jan 2008
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Til sidst tog jeg et lille sykke slange satte det ned mod hullet i bunden af bremsevæskebeholderen og pustede til jeg var helt blå i hovedet. Selvfølgelig mens udluftningsskruen er helt åben. Da væsken begyndte at komme ud lukkede jeg skruen og kunne lufte ud på normal vis.
Hvis du har tømt systemet helt, så pust i etapper hvor du fjerner pusteslangen indimellem og lader væske løbe ned i tilførselsslangen til mastercyl.
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
jan 2008
jan 2008
Ja, det er ikke nogen dårlig ide. Jeg har forhørt mig, og det er nu klart, at jeg har begået en fejl. Jeg har nemlig pumpet løs med åben udluftningeskrue på kaliberen, så den har suget luft med ind nedefra.
Så der må altså stå en del luft i slangen, som er kommet ind nedefra.
Mon det kan hjælpe at sprøjte bremsevæske ind nedefra? Eller skubber det bare luften længere op i slangen?
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Sad også og bøvlede ok langtid med mine forbremser indtil jeg prøvede at pumpe bremsen med luftskruen lukket,så kom der skub i den
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
jan 2008
Måske står der en ordentlig balje luft oppe i slangen et sted, som bare arbejder med, når jeg pumper løs. Bremsevæsken i resorvoiret står også helt stille og bliver ikke suget ned i systemet.
Jeg har også prøvet at ha en kanyle på kaliber og suge løs med pedalen i bund. Ingen resultat.
Fandens også. Bremserne fejlede ingenting, før jeg gik igang med mit roderi.
Nogen ideer?
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.302
Luk luftskruen - tryk pedalen i bund sæt noget på så den bliver nede og lad stå til imorgen, slæk bremsen roligt og se om ikke du kan få tryk på
der står med garanti en luftlomme og driller, om ovenstående virker på bagbremse - jeg har kun prøvet på foreste
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.629
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.233
Der ud over prøv at tage en gaffel ring nøgle så slår du bare stille og roligt først på masteren så på slangen hele vejen ned også lidt på kaliberen så kan evt luft bobler løsne sig.
Men syntes det lyder som om du gør det forkert.
jan 2008
Der er slet ingen tryk på pedalen uanset hvor meget jeg pumper. Jeg har prøvet at pumpe 10x10 gange med åbne/lukke (altså lukke, pumpe, åbne med pedal nede, lukke, slippe pedal etc).
Til at begynde med synker niveuaet i reservoiret en lille smule, og der kommer lidt ud af udluftningsskruen. Så står alt stille. Det har gentaget sig flere gange.
Jeg tænker, at der måske kan stå luft ved selve pumpen v bremsepedalen, så pumpen arbejder i luft?
Jeg har ladet den stå i nat med pedalen nede, men har ikke været ude og kigge endnu.
jul 2008
2. tryk pedalen halvejs ned og hold den der, mens du åbner udluftnings skruen, også når den er åben tryk pedalen i bund.
3. når pedalen er lige ved at være i bund så luk udluftnings skruen igen.
4. gentag
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 525
Jeg skal selv igang med ovenstående, for min har holdt stille i 2års tid og bremserne føles bløde når jeg bremser.
jul 2008
Den eneste gang jeg har prøvet det, var da min forgaffel var skæv, så troede jeg det var luft fordi jeg hele tiden kunne pumpe håndtaget, men var fordi stemplerne blev klemt ind igen fordi skiven kørte skævt
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 525
Det er bare gummiagtigt, så det er nok rimelig sikkert snavs, gammel væske eller luft.
Men det bliver en anden dag, for nu skal jeg på Nørrebrogade.
udluftning af bremser