1.127 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

At hoppe ud af 2. gear? At hoppe ud af 2. gear?

Ja nu har jeg efterhånden læst om at flere cykler får tendens til at hoppe ud af 2 gear når de bliver lidt ældre. Men hvad skyldes det? Og hvad nu vist man får købt en cykel der gør det? Er det en stor operation at udbedre ?

For det lyder jo nærmest på folk som om det er en umulig opgave smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At hoppe ud af 2. gear?
  • #1   23. nov 2009 Tror nu mest det sker på brians cykel (baghjulsblær) skyldes ofte det, eller nogen kiksede gearskift i forbindelse med brian skal vise han har en stor diller og skal lave en koger, og kikser fra 1 til 2 gear...

• #3   23. nov 2009 Så hvis Søren har ret, skal du ALDRIG købe en cykel af en som hedder Brian. smiley
    Det er sku da også altid ham Brian der får skylden. men det kompensere den store diller jo så åbenbart for smiley

• #4   23. nov 2009 Haha hvad hjælper det at have stor diller vist der er knas med gearene? ;P

Men er der nogen der får har kureret sådan en sygdom? Er det en dyr omgang eller hvordan?

Går nemlig med tanker om at få en R1 eller R6 som jeg har hørt kunne have problemer med 2. gear.

• #5   23. nov 2009 Jeg ved heller ikke hvad man skal med en stor diller hvis cyklen er i uorden smiley det er jo ulovligt at rende og vise den frem, hvorimod cyklen ikke er .
    tjaa, mon ikke bare det handler om at finde en som er passet og plejet ?
    men alt kan vel laves, har dog ingen ide om hvad det koster.

• #6   23. nov 2009 mmm nu er det meget forskelligt fra cykel til cykel, men på en R1 eller R6 synes jeg nu ikke det er så galt, det koster da lidt, men hvis man selv kan skrue, så kan motoren tages ud og puttes i samme dag, (har jeg gjort på flere maskiner). de ting du normalt skal bruge er et nyt 2 og 6 gearhjul, en skiftegaffel og pakninger til cykel.

der er flere grunde tiil det sker, men baghjulskørsel, skift uden kobling og brænder er gode grunde smiley

og så grunden til det generelt ikke sker på nyerer cykler at at Gearratio ligger tætterer på hinanden mellem 1 og 2 og der er mindre "slib" til frigearet når man går over det i gearkassen.
    derfor husk når du skal lave en god brænder starter du i 2 gear og kører op fra det, og ikke fra 1 til 2 smiley

• #7   23. nov 2009 egentlig sker det fordi der er meget power mellem 1 og anden gear og samtidig skal du forbi frigearet der kræver et fodfast gearskifte.... men det er ikke noget big deal.... egentlig burde det stå i servicemanualen at efter 40kkm skal 2. gears 2 tandhjul skiftes ...slut færdi'

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #8   23. nov 2009 Der er stort spring mellem 1. og 2. hvilket betyder stor hastigheds forskel på tandhjulene, så når de skal skubbes i indgreb bliver de let slidt runde på indgrebene, så glider tandhjulene fra hinanden, og skifte gaflen bliver bøjet, så det bliver kun værre og værre

• #9   23. nov 2009 Fik lavet tredie gear engang, det var skiftegafler, tandhjul og skiftetromlen! Det var en rep til ca 4.500 på værksted i 1984, tromlen alene kostede 500!
    Det var dengang jeg var grøn, siden har jeg faktisk kun været en enkelt gang på mc værksted!

• #10   23. nov 2009 Yamaha plejer at have et svagt andet gear - om det er på alle modellerne ved jeg ikke, det er bare ordet på gaden. Man kan vel skifte tandhjul og skiftegaflen ud selv så man slipper for en stor mekanikerregning.

• #11   23. nov 2009 Så er det vidst heller ikke værre.. Kender til flere r1'ere som jo efter fleres mening har tendens til at ødelægge 2. gear, der selv efter 80.000 km ikke fejler det mindste. Jeg har lige haft min egen totalt adskilt da jeg skulle skifte trækakslen, så der var jo rig mulighed for at se på gearene, og ikke så meget som brugsspor kunne man se efter snart 40.000 km.

Alt kan jo smadres, alt efter hvordan det bliver behandlet, men det er altså for det meste rimelig godt kram, og medmindre man er et fjols til at køre, burde man ikke lige sådan splitte sine ting ad.

Men ja, det er en rimelig dyr affære at skifte 2. gear, hvis man ikke selv kan gøre det. Det tager en hulens til tid at komme ind til sagens kerne - selve reservedelsprisen er ikke så stor.

• #12   23. nov 2009 Hvis nogen undrer sig over hvorfor jeg skiftede trækakslen, så var en sprunget kæde skyld i dette. Jeg var ufattelig uheldig at køre en lille stenflis op i kæden fra sådan noget fattigmandsasfalt - den smadrede så en rulle på kæden, hvorefter kæden rev sig over og satte sig i klemme mellem blokken og trækakslen, og trak dermed trækakslen skæv, ikke ret meget, men nok til jeg ikke havde lyst til at sætte en ny kæde på den. Men ud over et par lejer og selve trækakslen var der intet galt med gearkassen - og det hele var smadret pga. kæden - så det kan yamaha sådan set ikke gøre for. Det var bare sort uheld.

• #13   23. nov 2009 hehe på bladen har jeg udskiftet både 2. og 3. gear så ja det har ikke meget med cyklen at gøre kun hvordan man behandler den smiley

• #14   23. nov 2009 Forklaringen fra værkstedet dengang min blev repareret var at det var fordi 3 gearet var det mest brugte accellerations gear på den og mange andre mc. Honda CB500 1975

Kommentér på:
At hoppe ud af 2. gear?

Annonce