961 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Justering af affjedring i Aalborg Justering af affjedring i Aalborg

Hej.
Er der en venlig teknik-nørd der vil bruge 10 min med mig en dag og gennemgå min opsætning af motorcyklens affjedring i forhold til min vægt og sådan...
Jeg er 2. ejer af cyklen og vil gerne sikre mig at affjedringen passer til mig som fører... Synes den er meget meget hård nu nemlig (ved godt den skal være hård på en racer, men alligevel)
Så hvis der er en venlig sjæl derude der ved hvad han snakker om (gider ingen "jeg tror nok" folk...) og gider hjælpe mig nær aalborg vil det være super!!!!
Jeg vil også gerne køre en bette tur for det hvis du befinder dig i området...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Justering af affjedring i Aalborg
  • #1   31. maj 2009 Prøv at ring til Poul fra mc topgear, han vil sikkert gerne hjælpe og han bor i Ålborg...

http://www.mc-topgear.dk/

• #2   31. maj 2009 Er det som en venlig sjæl, eller tager han kassen for det???

• #3   31. maj 2009 Tror sikkert han vil hjælpe, men han gør det nok ikke gratis... Til gengæld ved han hvad han snakker om... Ring og snak med ham, så kan i sikkert finde ud af noget...

• #4   31. maj 2009 Jeg lytter lige med her, evt. kan vi få gjort det sammen af en expert på dette område...:-)

• poul b
    poul b Tilmeldt:
    jan 2008

Følgere: 12 MC-er: 3 Svar: 40
    #5   1. jun 2009 kwak snakker
    ring til poul det er en gade cykel det tager 15 sek

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.710
    #6   1. jun 2009 Den som er størst ekspert i om affjedringen står korrekt, er nu engang kun den som kører på cyklen. Det er kun ham som kan mærke om det føles nogenlunde rigtigt eller forkert, da det afhænger meget af kørestil og temperament...

Det eneste folk som Poul kan, er at grundjustere den med det rette statiske / dynamiske hæng - resten skal man SELV rode med og prøvekøre sig til. Affjedring er næsten en religion for mange mennesker, og bør også være noget man selv involverer sig en del i at få trimmet ind.

Der er en udemærket checkliste på hyperpro's hjemmeside som man kan printe ud og gå frem efter når man finder en passende vejstrækning at teste lidt på uforstyrret: (link fjernet)

Søger man på f.eks interweb, kommer der følgende: http://www.google.dk/search?hl=da&q=motorcycle+suspension+setup&meta=

Bruger man lidt tid på at søge forummet igennem, kommer der også lidt forskelligt: http://www.google.dk/search?hl=da&q=motorcykelgalleri.dk+affjedring+ops%C3%A6tning&meta=

Og hvis den smule læsning og fordybelse fejler totalt, kan man stadig spørge f.eks folk som ham Poul fyren eller f.eks Michael Graversen fra hyperpro.dk om hjælp - man skal bare vide at det koster klejner.

Hjælp til selvhjælp er ganske gratis. :o)

• #7   1. jun 2009 hejsa

Det er ingen spøg at sætte en affjedring.....

Først skal du finde ud af om dine "hæng" passer. "hæng" er det som du kan løfte op i affjedringen når cyklen bare står på vejen uden belastning.

Forgaflen skal ha ca. 25-30 mm hæng uden fører og bagdæmper 10-13 mm ...... foran måles det fra en ex. gaffelbro til top af nederste gaffelbel, dvs. fra et punkt der står på vejen til et punkt der fjedre med.

Hæng bagpå er "baghjuls millimeter" dvs. at afhængig af udveksling i linksystem er det forskelling hvor meget dæmperen rør sig, det måles fra bagsvinger( ex. bagakselmøtrik) til fast sted på bagstellet

Hænget ændres ved at ændre fjeder forspænding, mere forspænd, mindre hæng og omvendt.

Hæng MED fører skal også passe, det er ca. 30% af den totale vandring i affjedringen, typisk ca 40 mm foran og bagpå.....

Hvis kun det ene hæng kan bringes til at passe, er selve fjederens styrke forkert, dvs. hæng uden fører passer, hæng med for stort....fjedertryk for lille.........Hæng med fører passer, hæng uden fører for lille fjedertryk for stort.

Når fjedrene passer skal dæmpning og returdæmpning sættes.

DET ER MEGET VIGTIGT AT RETURDÆMPNING IKKE STRAMMES MERE END INDDDÆMPNING, IDET DÆMPEREN VIL TRÆKKE SIG SAMMEN OG BLIVE STIV OG HOLDER OP MED AT VIRKE.

Alle klik/omgange tælles indefra og ud, og som regel sættes alt i midten og der arbejdes derfra.

Er der både en "Hurtig" og "langsom" kompressionsdæmpning bag er det den langsomme der er vigtig, den hurtige er "nødtryksventil" hvis der rammes et hul i vejen.

En lille strips placeres rundt om stempelstang på bagdæmper, og en større rundt om gaffelbenet, og den skal kunne arbejde "næsten" helt ned, 1-2 mm fra bundstop er ok. Hele vandringen skal anvendes og stripsne viser hvor meget der er anvendt.

Bunder gaffel eller dæmper ud, strammes der på kompressionsskruen, kan der ikke opnåes fuld vandring, slækkes kompression.

Er der understyring ud af et sving, dvs. cyklen vil ud af sporet når der fyres, "strækker" gaflen sig ikke hurtigt nok, og der slækkes på returdæmpningen.

"Logre" cyklen med halen i en hård indbremsning, dvs. baghjulsløft, strækker bagdæmperen sig ikke hurtigt nok, og returdæmpning slækkes.

Skruerne på toppen af gaflen er hhv. den store 6 kantede er til fjederforspænding, har typisk ringe på siden der viser hvor langt den er nede, en lille kærvskrue i midten af den er returdæmpning, kompression sidder i bunden af gaflen.

Kompressions justering på bagdæmper sidder typisk "øverst" i huset der vender op mod stellet, der kan være to, hurtig/langsom, den der er tættest på et gas reservuar er som regel den langsomme, ellers check med manual, eller læs rundt om skruer, kan være stemplet i huset.

Returdæmpning på bagdæmper sidder nederst, og er som regel en skrue eller en "omløber" rundt om stempelstangen.

Håber det kan være til lidt hjælp.

Med venlig hilsen MIkael Einspor...... Wilbers DK.

• #8   1. jun 2009 Mikael: Tak for et super svar... Men det er vist ikke noget jeg skal rode med selv kan jeg regne ud... Må vist hellere finde nogle der ved hvad de skal kigge efter så jeg kan få det lavet ordentligt så...

Jan L: Det kan vi da sikkert godt finde ud af!

• #9   1. jun 2009 Du kan sagtens selv gøre det hvis du følger en guide til det
    Det er ikke mere end et par dage siden det var oppe og vende.
    Der blev smidt et par links

• #10   1. jun 2009 Drop alt det teori og kig i din manual hvordan den skal stå standard! Affjedring har ikke det store og sige på gade.

• #11   1. jun 2009 Jeg ville nu også vælge at benytte mig af Poul B`s metode..... Selv med en alvorlig timeløn kan 15 sek. arbejde jo ikke ruinere nogen.....

• #12   1. jun 2009 Kwak....

Nu findes der i min verden, ikke ret mange store affjedringsguruer, hvis de påstår at en komplex ting, som en affjedring kan sættes rigtigt op på 15 sek.
    Alle har ret i at en gade cykel ikke kræver det samme som en racer, nu blev der bare spurgt.....og så svarede jeg..... Da Hyperpro lavede affjedring på ZX10R'.... Havde vi en tekniker fra deres VM service med til tre løb, og han fik den med hjem på fabrikken mellem hvert løb...... så gu ved hvad Poul kan som de store drenge der laver affjedringer ikke magter......griner.

• #13   1. jun 2009 Jeg behøves ikke en prof indstilling, jeg vil bare gerne ha den indstillet rigtig efter jeg har fået den sænket, plus ha den tilpasset til min egen vægt.

• #14   1. jun 2009 Det er også noget i den stil jeg gerne vil have stillet på min... Tidligere ejer var vist lidt tungere kaliber så jeg får den slet ikk ned i knæ når jeg rammer et hul eller bump... Så hopper jeg pænt rundt ovenpå og vil bare gerne vide om cyklen står som den skal eller om jeg evt kan få en bedre køreoplevelse ved at få den justeret ind efter mine kg...
    Selvfølgelig vil jeg da helst have én med noget baneerfaring til at sætte den op til mine behov da jeg umiddelbart tror det er dem jeg skal snakke med nu jeg har en racermodel... Men kan da godt ske jeg bare skal køre standartindstilling... Det kan bare ikke være rigtigt synes jeg...

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #15   1. jun 2009 Jacob stil den som skrevet i manualen men 2 klik strammere (indad) på både ind og uddæmpning både for og bag, fordi de som regel er til den bløde side fra fabrik, og din olie er blevet lidt brugt = tyndere, hvis der ikke er klik, så ca. en halv omgang ind, denne indstilling vil kunne bruges eller være et godt udgangs punkt, fjedrene kan sikkert også strammes lidt da de også bliver blødere med tiden, men tjek hvor meget den hænger som beskrevet ca. 2 cm. for, og ca. 1 cm. bag uden fører, ca 1 cm. mere med fører, (groft og enkelt sagt)

• #16   3. jun 2009 Så har jeg en aftale med Poul på fredag - bliver spændende om jeg kan mærke forskel...

Kommentér på:
Justering af affjedring i Aalborg

Annonce