961 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Justering af affjedring i Aalborg Justering af affjedring i Aalborg
Hej.
Er der en venlig teknik-nørd der vil bruge 10 min med mig en dag og gennemgå min opsætning af motorcyklens affjedring i forhold til min vægt og sådan...
Jeg er 2. ejer af cyklen og vil gerne sikre mig at affjedringen passer til mig som fører... Synes den er meget meget hård nu nemlig (ved godt den skal være hård på en racer, men alligevel)
Så hvis der er en venlig sjæl derude der ved hvad han snakker om (gider ingen "jeg tror nok" folk...) og gider hjælpe mig nær aalborg vil det være super!!!!
Jeg vil også gerne køre en bette tur for det hvis du befinder dig i området...
0 synes godt om
apr 2007
Følger: 67 Følgere: 64 MC-er: 9 Emner: 117 Svar: 799
http://www.mc-topgear.dk/
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
apr 2007
Følger: 67 Følgere: 64 MC-er: 9 Emner: 117 Svar: 799
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 49 Svar: 342
jan 2008
Følgere: 12 MC-er: 3 Svar: 40
ring til poul det er en gade cykel det tager 15 sek
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.710
Det eneste folk som Poul kan, er at grundjustere den med det rette statiske / dynamiske hæng - resten skal man SELV rode med og prøvekøre sig til. Affjedring er næsten en religion for mange mennesker, og bør også være noget man selv involverer sig en del i at få trimmet ind.
Der er en udemærket checkliste på hyperpro's hjemmeside som man kan printe ud og gå frem efter når man finder en passende vejstrækning at teste lidt på uforstyrret: (link fjernet)
Søger man på f.eks interweb, kommer der følgende: http://www.google.dk/search?hl=da&q=motorcycle+suspension+setup&meta=
Bruger man lidt tid på at søge forummet igennem, kommer der også lidt forskelligt: http://www.google.dk/search?hl=da&q=motorcykelgalleri.dk+affjedring+ops%C3%A6tning&meta=
Og hvis den smule læsning og fordybelse fejler totalt, kan man stadig spørge f.eks folk som ham Poul fyren eller f.eks Michael Graversen fra hyperpro.dk om hjælp - man skal bare vide at det koster klejner.
Hjælp til selvhjælp er ganske gratis. :o)
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Det er ingen spøg at sætte en affjedring.....
Først skal du finde ud af om dine "hæng" passer. "hæng" er det som du kan løfte op i affjedringen når cyklen bare står på vejen uden belastning.
Forgaflen skal ha ca. 25-30 mm hæng uden fører og bagdæmper 10-13 mm ...... foran måles det fra en ex. gaffelbro til top af nederste gaffelbel, dvs. fra et punkt der står på vejen til et punkt der fjedre med.
Hæng bagpå er "baghjuls millimeter" dvs. at afhængig af udveksling i linksystem er det forskelling hvor meget dæmperen rør sig, det måles fra bagsvinger( ex. bagakselmøtrik) til fast sted på bagstellet
Hænget ændres ved at ændre fjeder forspænding, mere forspænd, mindre hæng og omvendt.
Hæng MED fører skal også passe, det er ca. 30% af den totale vandring i affjedringen, typisk ca 40 mm foran og bagpå.....
Hvis kun det ene hæng kan bringes til at passe, er selve fjederens styrke forkert, dvs. hæng uden fører passer, hæng med for stort....fjedertryk for lille.........Hæng med fører passer, hæng uden fører for lille fjedertryk for stort.
Når fjedrene passer skal dæmpning og returdæmpning sættes.
DET ER MEGET VIGTIGT AT RETURDÆMPNING IKKE STRAMMES MERE END INDDDÆMPNING, IDET DÆMPEREN VIL TRÆKKE SIG SAMMEN OG BLIVE STIV OG HOLDER OP MED AT VIRKE.
Alle klik/omgange tælles indefra og ud, og som regel sættes alt i midten og der arbejdes derfra.
Er der både en "Hurtig" og "langsom" kompressionsdæmpning bag er det den langsomme der er vigtig, den hurtige er "nødtryksventil" hvis der rammes et hul i vejen.
En lille strips placeres rundt om stempelstang på bagdæmper, og en større rundt om gaffelbenet, og den skal kunne arbejde "næsten" helt ned, 1-2 mm fra bundstop er ok. Hele vandringen skal anvendes og stripsne viser hvor meget der er anvendt.
Bunder gaffel eller dæmper ud, strammes der på kompressionsskruen, kan der ikke opnåes fuld vandring, slækkes kompression.
Er der understyring ud af et sving, dvs. cyklen vil ud af sporet når der fyres, "strækker" gaflen sig ikke hurtigt nok, og der slækkes på returdæmpningen.
"Logre" cyklen med halen i en hård indbremsning, dvs. baghjulsløft, strækker bagdæmperen sig ikke hurtigt nok, og returdæmpning slækkes.
Skruerne på toppen af gaflen er hhv. den store 6 kantede er til fjederforspænding, har typisk ringe på siden der viser hvor langt den er nede, en lille kærvskrue i midten af den er returdæmpning, kompression sidder i bunden af gaflen.
Kompressions justering på bagdæmper sidder typisk "øverst" i huset der vender op mod stellet, der kan være to, hurtig/langsom, den der er tættest på et gas reservuar er som regel den langsomme, ellers check med manual, eller læs rundt om skruer, kan være stemplet i huset.
Returdæmpning på bagdæmper sidder nederst, og er som regel en skrue eller en "omløber" rundt om stempelstangen.
Håber det kan være til lidt hjælp.
Med venlig hilsen MIkael Einspor...... Wilbers DK.
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
Jan L: Det kan vi da sikkert godt finde ud af!
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det er ikke mere end et par dage siden det var oppe og vende.
Der blev smidt et par links
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 19 Svar: 594
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Nu findes der i min verden, ikke ret mange store affjedringsguruer, hvis de påstår at en komplex ting, som en affjedring kan sættes rigtigt op på 15 sek.
Alle har ret i at en gade cykel ikke kræver det samme som en racer, nu blev der bare spurgt.....og så svarede jeg..... Da Hyperpro lavede affjedring på ZX10R'.... Havde vi en tekniker fra deres VM service med til tre løb, og han fik den med hjem på fabrikken mellem hvert løb...... så gu ved hvad Poul kan som de store drenge der laver affjedringer ikke magter......griner.
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 49 Svar: 342
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
Selvfølgelig vil jeg da helst have én med noget baneerfaring til at sætte den op til mine behov da jeg umiddelbart tror det er dem jeg skal snakke med nu jeg har en racermodel... Men kan da godt ske jeg bare skal køre standartindstilling... Det kan bare ikke være rigtigt synes jeg...
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 46 Svar: 636
Justering af affjedring i Aalborg