3.550 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
ensretter eller generator problemer! ensretter eller generator problemer!
jeg har lidt problemer med min TL'er.
Den kan ikke holde spændingen når jeg kører med lys. når jeg slukker lyset og gir den ca 3000 rpm viser voltmetret ca 14V men tænder jeg lyset ryger spændingen ned på 12V øjeblikkeligt.
jeg tænker umiddelbart generator eller ensretter...
hvad siger den store tænktank....
0 synes godt om
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
feb 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
jeg håber godt nok at der sidder en kløgtig person derude og kan fortælle os hvad vi skal gøre ved vores problemstilling.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Fejlfinding i ladekredsløbet.
Inden fejlfindingen skal batteriet være ladet op, og man skal sikre sig at alle
forbindelser er rene, både mellem generator og ensretter, og mellem ensretter og
batteri.
Måling af generator.
Generatoren er forbundet til ensretteren med 3 gule ledninger. Skil stikket ad og
mål (Kig i service manualen for din model for at lokalisere stikket):
1. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være forbindelse fra de
gule ledninger til stel
2. med et multimeter i OHM stillingen må der ikke være mere end et par
OHM mellem 2 vilkårlige gule ledninger. Prøv alle kombinationer
3. med et multimeter i stilling VAC at der mellem 2 vilkårlige gule ledninger
være mellem 20-70 volt, når motoren kører alt efter omdr. Prøv alle
kombinationer
Er der afvigelser fra ovenstående er generatoren defekt.
Måling af ensretter:
Med fuldt opladet batteri og forbundet generator startes motoren. Mål med et
multimeter i stilling VDC direkte på batteriet
1. ca 13V med motoren gående i tomgang.
2. mellem 14 og 15 volt ved ca. 5000 omdr., uanset om der er lys på eller ej.
Er der afvigelser fra ovenstående er ensretteren defekt (Kig i service manualen
for din model for at lokalisere ensretteren).
Måling på batteri:
Batteriet skal når det er fuldt opladet kunne holde ca. 12,6V når det står
ubelastet i et par dage.
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 211
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
feb 2005
Følger: 78 Følgere: 78 MC-er: 4 Emner: 96 Svar: 1.932
på de SRAD motorere/ledningsnet jeg har haft, har jeg haft problemer med alle 3 ledningsnet (ensretter /det stik der går fra ensretteren.)
prøv at kontroller stikket for ir etc. rens stikkene og se om det blir bedre.. hvis ikke er det med stor sandsynlighed din ensretter der trænger til en udskifter.
et af mine stik smeltede engang, pga dårlig forbindelse.. så stod jeg der i england med en cykel der afladede batteriet på en halvtimes kørsel... værkstedet mente det var en kombi af en svag ensretter og dårlig forbindelse i stikket der gjorde det. de fiksede ledningerne i stikket og jeg ku køre videre dagen efter, men de anbefalede mig at skifte ensretteren når jeg var kommet hjem
husk SRAD modellerne er nogenlunde samme årgang som din TL'er .. så de deler sikkert samme problem
sep 2007
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 123
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 826
feb 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
ensretter eller generator problemer!