Enretter/Laderelæ? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en idé om at mit laderelæ er fucked. (Brændte begge tændspoler af den anden dag) Så nu har jeg fundet et andet, som desværre ikke er originalt.
På min ensretter, er der 5 ledninger der går ud.
3 fra generator
1 stel
1 til plus på batteri
På den nye jeg har, som er fra en Suzuki GS 450 1983 er der 7 ledninger.
Mit spørgsmål er nu.
Hvad sker der inde i sådan en ensretter/laderelæ?
Er det ligemeget hvilke ledninger jeg forbinder hvor, eller hvad?
Jeg har fundet et ledningsdiagram fra en GS 450 så jeg kan nok se mig ud af det, men tænker på hvad det egentligt sker inde i sådan et relæ?
Min cykel er forresten en GS 500 fra 1980. Elstart er afmonteret på min.
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 508 MC-er: 4 Emner: 2 Svar: 124
Den dims der styrer tændingen.
Ensretteren eller regulatoren er en alu/sort box med ribber på dvs. den dims der styrer opladningen af batteriet.
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 153 Svar: 1.060
dec 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 63
Enretter den laver vekselstrøm om til jævnstrøm.
Laderelæ regulere spænding ml 12-14 volt for at lade batteri optimalt og give strøm til forbrug. Måden laderelæ virker er ikke ens på alle mc, det afhæger af hvordan stator og rotor er bygget.
Jeg kender ikke din mc, så kan ikke hjælpe
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Får kigget på det i dag.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Teknik/200700-braendte_taendspoler
Få fat i et batteri du VED dur, før du måler på noget som helst. Du kan ikke starte hvis batteriet er dødt/kortsluttet.
Enretter/Laderelæ?