4.203 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Carbon fælge vs Alu ? Carbon fælge vs Alu ?

Jeg har hørt at carbon fælge begynder at "skalle af" i løbet af få år ??
Er der nogen der har erfaring med dette ?

Jeg ville sindsygt gerne have sådan et sæt BST carbon hjul.
http://www.oppracing.com/products/782-bst-carbon-fiber-rims/

Alternativet er et par Marchesini eller PVM alu...
http://www.oppracing.com/show_product/2648-marchesini-forged-aluminum-rims-yamaha-r1-2004-2008/
http://www.oppracing.com/show_product/1275-pvm-10-y-spoke-yamaha/


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Carbon fælge vs Alu ?
  • #1   14. maj 2008 Både BST og Dymag fælge har samme levealder som alu fælge.
    De skaller ikke af og er godkendte af ret hårde krav i forskellige lande, så de må køre på gaden.
    De holder til hårdere slg (dvs fx når man kører gennem huller) end alu fælge.
    Men når de går i stykker så kan de ej reddes....

    Jeg har lige solgt mine Dymag carbon fælge og smidt std letvægts alu på min Superduke, da den simpelthen blev for voldsom at køre med carbon fælgene pga den lave vægt de har.


  • #2   14. maj 2008 Sebastian> Hvordan for voldsomt? For kraftig effekt, eller for levende styring? Eller noget helt tredje?

  • #3   14. maj 2008 Jeg vil lige gøre opmærksom på, at der er et fælleskøb af PVM fælge her:

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=77174

    Selvom at fælgene er bestilt, tror jeg godt, at du kan nå at være med.



  • #4   14. maj 2008 Hvor stor er vægt forskellen på carbon vs alu fælge da ?

    Jeg synes at carbon fælgene er de lækreste pga materialet, men designet på Marchesini'erne er bare de flotteste


  • #5   14. maj 2008 Jeg har kun haft mine carbon fælge et par uger, så jeg kan ikke svare for holdbarheden endnu, men jeg tror og håber, at Sebastian har ret på dette punkt.
    Til gengæld forstår jeg ikke hans kommentar om, at de skulle være for "voldsomme".
    De er bare fede at køre med på alle måder. Det eneste negative er prisen, som er rigeligt høj. Man kan få mange andre gode oplevelser for 20 kkr.
    Mvh.
    Jan L


  • #6   14. maj 2008 Carsten D:
    Har du et link til forskellige modeller der kan bestilles ?


  • #7   14. maj 2008 Der er en smule vægtforskel, men det der giver på carbonfælgene er at den vægt der er stort set er centreret. De vejer ikke ret meget ude i selve fælgen. Det er alunavet der vejer.
    En alufælg har mere vægt ude i selve fælgen..

    Buggi. den blev sindsyg kvik i styringen, hvilket den allerede var i forvejen. Det var nu ikke for meget, det var mere med kraften. Superduken er MEGA kvik på gassen og den yder voldsomt allerede ved 1500rpm.
    Med de enormt lette fælge var 1. og 2. gear mere eller mindre umulig at køre med i fx byen. Den gik konstant i vejret og kørte man over et humpel eller på ujævn vej skulle man holde mere end godt ved, da den mindst ujævnhed i gashåndtaget, grundet kvikheden på gassen, fik den til at accelere voldsomt.
    Kort sagt gik poweren direkte i asfalten så snart du bare kiggede på gassen. Ikke rart at køre med. Jeg havde dem på en uge, og hver gang jeg skulle køre var jeg snaspændt fordi jeg havde meget respekt for cyklen. Nu er std letvægtsfælgene kommet på, det er meget mere behalige at køre med, da man har "mere tid" at reagere på, selvom den stadigvæk er mere end voldsom..


  • #8   14. maj 2008 Jan: er der stor mærkbar forskel ?
    Jeg mener at din Honda jo har lette originale hjul, i stil med mine R1 hjul... (som er MEGET lettere end de originale Suzuki fælge fra først 90'erne smiley


  • #9   14. maj 2008 Hej J,
    Husk lige, at du skal tillægge fragt og TOLD til priser fra USA.
    Jeg købte hos:
    http://www.bikehps.com/acatalog/BST_Wheels.html
    Leveringstiden var en uge, og der er ikke told fra UK..
    Mvh.
    Jan L


  • #10   14. maj 2008 Sebastian> Oki, tak for svaret smiley

  • #11   14. maj 2008 der vil være mærkbar forskel på selv 1/2 kg.

    Kan ikke huske tallene, men det er noget med at 100g ved 100km/t giver en kraft der svarer til omkring 50kg elle rnoget i den stil....

    I praskis vil et par kg lettere fælge få cyklen til at føles lettere ved alt slags kørsel, netop da gyroeffekten ikke er så stor. Den vil være nemmere at smide fra side til side

    Da jeg skiftede fra std suzuki TL fælge til PVM alu var det helt vildt så meget det gav på TL´eren. Samme med superduken, der blev det dog bare for voldsomt...


  • #12   14. maj 2008 Jeg var mest overrasket over forskellen i accelleration.
    Jeg havde ikke forventet den forskel.
    Den er også lettere at vippe fra side til side, men den forskel opleves ikke så meget, da jeg havde ventet det, og min cykel i forvejen var god til det.
    En anden fordel er, at på ujævn vej holdes hjulene langt bedre trykket mod asfalten(mærkbart), da den uaffjedrede vægt er meget mindre. Det hævdes af samme årsag, at dette medfører mindre dækslid, hvilket jo kan bruges til at overbevise konen om, at det er fornuftig investering på sigt. smiley
    Jeg købte dem for at have et par ekstra hjul, og så er prisforskellen ikke så alarmerende, men hvis ikke du har behov for et par ekstra hjul, er det mange penge, som du måske vil få mere glæde af til andre formål.

    Mvh.

    Jan L


  • #13   14. maj 2008 Link til PVM fælge:

    (link fjernet)


  • #14   14. maj 2008 Prøv at læse denne test/sammenligning med andre fælgfabrikater.
    http://www.bikehps.com/PDFFiles/BST/BSTwheels.pdf
    smiley
    Jan L


Kommentér på:
Carbon fælge vs Alu ?

Annonce