Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pulverlak vs almindelig lak
  • #1   15. dec 2014 Det bedste er helt klart en pulverlakering da den er meget mere holdbar, men er vist også lidt dyrere.

• #2   15. dec 2014 Altså mine fælge er pulver lakeret og her efter en del sæsonener og kørsel i alle former for vejr er der ikke en rise på dem!
    Pulver er meget stærker end lak.
    Jeg er ret sikker på det er en del billigere at få dem pulver lakeret end end alm maling. Det kostede hvertfald ikke al verden at må malet min.
    Plus minus omkring 1000 inkl alt.

• #3   15. dec 2014 ja det er ikke dyrere end vådlakering
    men det bliver ikke lige så "blankt" som vådlakering vel ?

• #5   15. dec 2014 Ja der er smugle mere dybe i lak meeeen så skal man sku også vide det er lak.
    Ja tror kun det er metal Søren da der jo skal strøm til før det binder også skal det i en meget varm ovn...

• #6   15. dec 2014 Med alm pulverlak kan man kun male på noget som er af metal. som ved hjælp af statisk elektricitet tiltrækker pulveret.

Pulverlak er nr 1 til fælge !

@Søren
    er det et DPPL anlæg du har købt ?

• #8   15. dec 2014 De er sku flotte
    Hvor har du fået dfm lavet?

• #9   15. dec 2014 det er dælme billigt smiley

• #10   15. dec 2014 kan også kun anbefale pulver lak til fælgene.. det holder..

• #11   15. dec 2014 Ja tøf tøf, hvem er det du kender? smiley

• #12   15. dec 2014 pulver lak er ikke dyrt. har en kammerat der fik lavet et stel og bagsvinger for 1700..
    har så selv et pulver anlæg herhjemme som jeg leger lidt med. det er som ikke så slemt.. det er mere ovnen der sætter begrændsningerne.. velkommen til at checke nogle af mine foto album..

• #13   15. dec 2014 Hehe øv du ikke bor på Sjælland
    Kunne nok finde mange dele der skulle pulverlakeres

• #14   15. dec 2014 Johnni du skal da bare ha dit eget anlæg, det er begrænset hvad det kræves og koster at komme igang smiley

• #15   15. dec 2014 johnni du skulle nu tage at have sådan et anlæg i garagen selv. det har været alle 1700 vær. har nu også købt lidt pulver siden... men har også lavet en del.

• #16   15. dec 2014 Pulverlak er fantastisk stærk og tåler meget. Ulempen er, hvis overfladen brydes, så begynder tæringen at kravle inde under overfladen og hvis det sker, så begynder problemerne for alvor.

Alm. lak er ikke nær så stærk som pulverlakken, men den har en større glans og kan meget nemt repareres hvis der opstår skrammer. Hvis du senere vil skifte farve så er det ingen problem, modsat pulverlakken.

Så intet er perfekt smiley

• #17   15. dec 2014 Købte et par tomme 2,5l malerbøtter i byggemarkedet, dem fik jeg fyldt med hhv hvid og sort for en hund hos den lokale pulverlakerer. Så det er ikke her man køber sig fattig, det rækker temmeligt langt smiley

• #18   15. dec 2014 har ikke problemer med klarheden på det jeg laver men hvis det skal have mere dybde eller være mere blank har jeg også klar lak i pulver..
    ole har nu aldrig oplevet de problemer endnu. men har også kun haft mit anlæg i 3 år. godt nok har jeg givet mine fodhvillere fået en ny tur med pulver så de ser helt fine ud til næste sæson..

• #20   15. dec 2014 Pulverlak er godt til fælge da de ska sstå imod lidt mere end resten af bilen/mcen..

Stel og kåber er længere over jorden og ska ikk stå imod lige så meget..

Men ja man ka kun pulver lakke metaler.. Obs! Ikke alle typer alu ka pulver lakkes.. smiley

Personligt ville jeg vælge pulver til fælge smiley

• #21   15. dec 2014 Madsen.. de fleste stel er også pulver lakket.. ville både vælge til stel og fælge. men det er så bare mig...
    der findes pulver pistoler der køre kun på luft og laver så meget statisk elektrisitet at det kan hænge på glas og porcelæn. havde en i hånden i da der var stumpemarked sidst, for der var jeg med på messen med dppl. cykel og mange andre stumper var også med dernede .. det skal jo selvfølgelig være noget der kan tåle at komme i ovnen ved 180 grader i 15 min.

• #22   16. dec 2014 her er de

profilbillede
  • #23   16. dec 2014 https://www.youtube.com/watch?v=8YOYNP3xtqU

• #24   16. dec 2014 Thomas N:
    Det er de pistoler jeg bruger. Jeg har malet adskillige fælge, og motorcykelstel. Kan tage det meste i min ovn.

• #25   16. dec 2014 For de fleste vil ovnen nok være problemet. Bygger man selv eller kan man købe en ovn til projektet uden det koster en herregård?

• #26   16. dec 2014 Både selvbyg og køb af ovn i den størrelse er dyrt imo. Jeg var så heldig at vi havde en på arbejdet der er på størrelse med et stort køleskab, der skulle kasseres, og den kunne lige være i min bil:) Mit første projekt var mine 20" fælge til bilen og det blev perfekt. Har lavet adskillige mc'ere efterhånden.

• #27   16. dec 2014 Se evt mit album med min ovn. Thomas skaffede varmelegmer til ingen penge. Thermostat fra en gammel ovn og en pakke gulvbats samt lidt træ fra lageret .. Den har ikke kostet en bondegård. Virker perfekt og varmer op fra 20 - 200 grader på 4 min ...

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #28   16. dec 2014 Jeg har læst - måske nogle ammestuehistorier - som primært er fra UK, hvor fælge der får pulver, ligeledes bliver mere "stive" og dermed kan skabe problemer. Dette betyder mindre (jf. ref.) ift. baneræs, da man primært kører på plan overflade og netop gerne vil have stivheden - også i fælgen. Men på alm. vej skulle der være mange advarsler vs. alm. lakering.

Alle I pulver-gutter... hvad er jeres erfaring mht. kørsel på vej?

• #29   16. dec 2014 Det er en ammestue historie Hans smiley de fleste fælge har fået pulverlakerer AB fabrik smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #30   16. dec 2014 Say what? Nu har jeg haft en del cykler- og nye - og har da aldrig haft nogen med pulverlak....

• #31   16. dec 2014 Langt de fleste mc fælge er pulverlakeret fra fabrikken. Det er bare et meget tyndere lag de oftest får, og derfor er det lettere at fjerne igen. Once you go powder, you never go back. KUN med kemisk afrensning. Bare så man ved det. Er umuligt at blæse eller slibe af.

• #32   17. dec 2014 Nu bliver jeg altså nødt til at "blande" mig, #31 skriver at pulver ikke kan blæses af, nej ikke hvis du blæser med munden smiley men bruger du sand/glas eller lignende avanceret metode, går det helt fint! Jeg vil faktisk påstå at det den måde alle bruger, for kemisk har jeg ikke hørt om. Så skal man ca. 25 år tilbage i tiden, da man stadig havde tri behandlingsanlæg stående. Det kan også lade sig gøre at pulverlakere andet end metal, f.eks. MDF plader, ikke for at forkleine jer der har et hobby-anlæg, men der er en del mere i det end det i gør i. Men jeg ved heller ikke meget om det, ud over de 30 år on/of jeg har arbejdet med anlæg til overfladebehandling, hvor jeg bla. har lavet pulverbokse som selvstændig, men jeg mener nu alligevel at jeg har fanget lidt undervejs smiley

• #34   17. dec 2014 #33 Søren, det bedste råd er næsten bare at prøve sig frem smiley og nyde at lave det selv, det er jo det der er sjovt. Og så se i øjnene at det er et hobbyanlæg, ligesom der er en grund til at folk står i lære som automalere, er der også en grund til at pulverlak ikke bare er noget enhver idiot kan klaske på smiley og at professionelle anlæg koster kassen! Som med al anden maling er rengøring/forbehandling alfa og omega, og pulverets kvalitet spiller også en stor rolle. Men har da set steder hvor man brugte gulvopfej til at "male" med. Og ovnen er vigtig, den rigtige (og jævne) temperatur og tid så pulveret smelter korrekt og flyder ud. Skulle du ville lidt mere, så brug krudtet på ovnen, det vil du få det bedste ud af. Men er det kun til småting, er det fint legetøj du kan få masser af fornøjelse af, og står du så med et stel eller lignende, så smid det ud til en professionel, det er både bedre og billigere smiley Men som sagt, der er mere i end bare lige, jeg har arbejdet med folk fra Wagner, der kommer nogen og monterer sprøjteboks, så kommer der nogen andre og monterer pistoler m.m. Derefter kommer pulverleverandørens folk og eksperterne for at sætte det i gang! Og hvis de er heldige, virker det nogenlunde smiley
    Men mon ikke der er noget på youtube, det skader aldrig at lure lidt på hvad andre har af erfaringer. Selv har jeg ikke gjort i at male med pulver, kun anlæg til det, men firmaer ofrer jo ikke millioner på noget de kunne undvære, så tag det for hvad det er, så kan du snildt få meget godt ud af det. Jeg er bestemt ikke ekspert, men stejler måske lidt når jeg læser noget der er lodret forkert, for der er altså heller ikke nogen der bliver verdensmester i pulverlakering hjemme i garagen smiley Held og lykke med det, jeg har da set andre herinde der har stor glæde af sådan et anlæg til hjemmebrug.

• #35   17. dec 2014 har haft stor glæde af mit anlæg.... men om det er proff eller hobby, autolak eller pulverlak. bliver resultatet aldrig bedre end det man starter ud med.. så ordentligt rent og affedet er mit bedste råd..

• #36   17. dec 2014 @søren

Det er samme anlæg Thomas og jeg bruger. Det er fantastisk til prisen.
    Et råd herfra må være, byg så stor en ovn som muligt smiley

• #37   17. dec 2014 Og hvis i der bruger det ikke lige har opdaget det, så sørg for at jeres emner ikke har skarpe kanter, knæk dem med en fil, vinkelsliber, båndpudser eller andet! Det er et svagt punkt for pulver, så brug lige lidt tid på det smiley

• #39   17. dec 2014 Du skal op på 200 grader, mindst smiley

• #40   17. dec 2014 Måske der var grundlag for og lave en list over hvem og hvor der var pulver anlæg og evt hvem der kunne glasblæse.
    Jeg har en olietank der godt kunne tåle en gang sort pulver lak.

• #41   17. dec 2014 Ja liste med hvor man kunne få det lavet
    Til en god pris

• #42   17. dec 2014 1. På listen:
    Ranlak, Randers. Yderst rimelige priser og godt arbejde. Bruger dem dagligt på job.
    Ulemper som privat,- en uge til to ( du kommer bagerst i køen for de gode kunder, fair nok) Fordel : god pris, og du kan altid få malet om, hvis det ikke er som aftalt.

• #43   18. dec 2014 Ranlak kan klart anbefales herfra. Brugte dem selv indtil jeg fik mit eget:)

• #44   18. dec 2014 Albertertsen i Svendborg, har godt nok kun fået sandblæst nogen cylindre og topstykker (meget fint sand, ligeså godt som glasblæsning) men har aldrig givet mere end 6 øl for det, incl. afdækning af ventiller m.m. smiley
    Men der er en del automalere der kan glasblæse, gå generelt efter de små firmaer, de er som regel lettere at få til at lave småting uden alt for meget papirarbejde (læs regning)

• Bo R
    Bo R Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 1
    #45   18. dec 2014 Pulverlak - no doubt.
    Jeg kan se du bor i StorKbh - vil anbefale Gladsaxe metalsliberi. De er rigtig gode til metal bearbejdning og lakering. Dog mener jeg at de kun lakere i RAL farver...

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #46   18. dec 2014 At hvad? At pulverlak har ikke dybde o glans? Så tror man ligeledes på at mindreårige ikke drikker øl!
    Se bare på amerikanske custom biler. Lipstick Red på ventildæksler med ca en halv meters dybde. Det afhænger af hvor mange lag af klarlakpulver ligger på.
    Det som gør pulverlak so fin og korrosionbestandig er faktum at det smelter sammen i varmen i en homogen overflade. Almindelige lakker fordamper fortynder og det efterlader mikroskopiske kanaler der leder ilt til overfladen.

• #47   18. dec 2014 Jeg har ved flere lejligheder benyttet mig af http://www.castellas.dk/ de gør det godt til fornuftige priser.

Jeg skal have ordnet mine fælge fra min Suzuki C1500, skal bare lige finde ud af om jeg skal have fjernet gummibøsninger i bagfælgen først pga. Temperaturen når de pulverlakerer.

• #48   18. dec 2014 45#
    Gladsaxe metalsliberi har jeg også været ganske godt tilfreds med. Både pris og arbejdet. Jeg gav 2000 for at få glasblæst, og bagefter pulver og vådlakket; svinger, alufælge, sissybar, støttefod, lygtekrans, og lidt småting. Alt stål blev pulverlakket, men fælge og svinger ville han ikke tage ansvaret for, mht ovnens temp for det ska hærde ordentligt. Det har noget at gøre med, at du ikke kender tætheden i alu'en smiley nu er det teknisk, og kun hva jeg fik forklaret, for har ikke noget særlig forstand på det smiley på godt Dansk, kan der være urenheder i metallet, og det kan svede i ovnen, og dermed boble op.
    Det skal så tilføjes, at det vådlakkede står knivskarp og blankt, på anden sæson. Har et par stenslag i forfælgen, men det kan repareres og lappes med vådlak,,, ikke helt det samme med pulver desværre. Til gengæld kan pulver tåle uanede mængder af smæk, før det blir kedeligt smiley

• #49   18. dec 2014 Man skal passe meget på med pulverlak, hvis det er behandlet før, jeg har repareret flere stel som var blevet sandblæst og pulver lakket, de var rustet op indefra og under lakken, pulverlak er så stærk at metallet ruster under lakken uden at brude i gennem, man skal være 110 % sikker på at der ikke er nogen antydninger af grav rust inden man lakere, og det kan være så små huller at man ikke kan se det med øjnene. Til fælge ville jeg ingen betænkeligheder have, men ville aldrig få pulverlakket stel mm, Det kommer til at ligne de have møbler man fik en gang der var pulverlakket med en slags halv plastik, til sidst var der kun lakken tilbage, og jeg har arbejdet med lakker på lakfrabrik så jeg kender problemet, og begynde med hobby pulver er helt nonsen hvis man ser på kvalitet og økonomi, det kan selvfølgelig være spændende at prøve, men nej !!!

• #50   18. dec 2014 #49 De havemøbler du hentyder til, var ikke pulverlakeret, men risalbelagte!! Og det er noget helt andet, som du da burde vide hvis du har arbejdet med det smiley

• #51   18. dec 2014 Pulverlak kan give problemer pga det tyke lag maling, og hvis fælgen ikke er forberedt ordenligt, kan malingen skalle af..

Men det hele afhænger jo af maleren, og I sidste ende din pengepung.

KVALITET KOSTER uanset hvordan det gøres..

Jeg foretrækker selv en dygtig autolakere, og betaler prisen for et ordenligt udført stykke malearbejde...
    Det kan nemt komme til at blive billigere I længden smiley

• #52   19. dec 2014 Grunden til jeg selv købte mit, var netop pga at jeg ville have bedre kvalitet. Laver man det selv så ved man det er i orden. Det er altså ikke så svært at bruge de 10 min ekstra på forarbejdet og så være sikker på et ordentligt resultat.

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #53   19. dec 2014 10 ud af 10 for Gladsaxe metalsliberi for sandblæsning og zink pådampning af min Fiat 500 1964.!

• #54   19. dec 2014 # 50 ja det ved jeg det var også derfor jeg skrev / plastik, men pointen er det samme , men måske nemmere at se, hvad jeg mener, Pulver lak er fremtiden i industrien på mindre spild og forurening, men til hjemme brugeren er der ikke rigtig kommet noget der dur endnu. sådan var det også da vi gik over til vandbaseret lak, men det er jo løst så mon ikke der kommer produkter og materialer der kan bruges når der er gået lidt tid med afprøvninger

• #55   19. dec 2014 #54 ja, og rent botanisk er jordbær en nød smiley og det er 40 år siden pulver var fremtiden, det har i mange år været forbehandlingen der blev gjort "grønnere" - men jeg gider faktisk ikke diskutere det, god jul og godt nytår smiley

• #58   20. dec 2014 Per og Claus.

Vil det være nødvendigt at trække gummimanchetterne ud af fælgene inden pulverlakering ? Jeg bor i Brøndby, ved ikke hvor i bor hvis en af jer kan lave det. Det er to fælge der skal være sorte.

• #59   20. dec 2014 Jeg vil IKKE anbefale at fjerne gummimanchetter I hjul nav !!!

ALLE steder hvor der skal placers lejer og aksler SKAL renses for maling, og der er et HESTEARBEJDE ....

Anbefaler på det kraftigste at lade de gamle lejer og pakdåser side I hjulet I forbindelse med malearbejde...
    Når hjulene er malet, skiftes alle lejer og pakdåser..

Det gamle kan ikke genbruges...Tro mig...

Hvis ikke de tager skade af sand, så tager de skade af varmen..

SOM jeg efterhånden har nævnt nogle gange.......For-arbejde er afgørende for slutresultatet... smiley

• #60   20. dec 2014 Selvfølgelig skal gummimanchetter og lign fjernes.. Man laver evt et par pæne dæksler som man montere for at undgå lak hvor der skal sidde lejer og pakdåser... Det er standart procedure...
    At putte lejer og pakdåser i en ovn på +200grader vil kun ødelægge lakken når der render fedt og lign fra dem.

Hvis man har hænderne skruet rigtig på. Og lejer/pakdåser ikke er slidt op. Kan de sagtens genbruges. på trods af dette plejer jeg at udskifte tætninger. For så er det gjort smiley

• #64   21. dec 2014
    Der er selvfølgeligt mere end en måde at gøre det på, men kommer der maling I et lejehus, så kommer man på arbejde...

Enhver mekaniker, smed, maskinmester eller håndværker i det hele taget ved, at man IKKE genbruger gamle lejer og dåser...

Og man er ikke for klog, hvis man banker gamle lejer I hjulet igen.
    Hjullejer er billige, og risiko for skader er stor.. Men den sidste torsk er jo selvfølgeligt ikke født endnu smiley

Johhny S pas på med hvem du lytter til smiley

• #66   21. dec 2014 @Poul N. #64

Det sejler lidt for dig.. Enhver smed, maskinmester eller lign. Ved hvordan man monterer og afmonterer korrekt. Samt hvornår man gør eller har gjort det modsatte ( kunne være at "banke" et leje i)
    Der findes lejer i prisklasser hvor al genbrug virker omsonst. Men også lejer i en prisklasse der overstiger en alm månedsløn, hvor man absolut ikke bare bruger "skift til nyt" modellen uden omtanke.

Hvis man eks har renoveret sit hjul med nye lejer og pakdåser samt en lækker pulver lakering, og skrammer det så utilgiveligt når man monterer bremsekaliberen, at en omlakering er nødvendig. Så er jeg sikker på at de fleste af os vil kunne af og remontere, både lejer og dåser.
    Medmindre man kun er i besiddelse af en hammer og en bøjet skruetrækker selvfølgelig ( går ud fra at alle der roder har værktøj til både af og på montering)

Mvh Brian

• #67   21. dec 2014 Poul #64, Hvor er jeg træt af de dumme bemærkninger, som eks den sidste Torsk, nej den er ikke født endnu, men det behøver den heller ikke så længe vi har dig

• #69   21. dec 2014 Hov hov . God tone tak..!

Syns den her discussion er løbet af sporet...

Jeg deler blot ud af egne erfainger, og det bør ikke afstedkomme et møgfald....

Har efterhånden prøvet det meste, og lidt til, når det kommer til motorcykler..

Forsegler normalt selv navet med en gevinstang og 2 store spændeskiver.. Derved ingen olie I lakken... uanset hvilken lak..

God jul.

• #70   28. jul 2019 Hejsa
    Jeg går og drømmer om at få pulverlakeret min MC tank mørkegrå, da mine skærme allerede havde fået en omgang inden jeg købte cyklen.
    Pt. er tanken slebet ned til det bare metal, og har fået metalspartel et par steder, for at udjævne buler.
    Kan man pulverlakere oven på metalspartel, hvis ja, hvor vil I så anbefale mig at få det gjort?

Skal helst være et sted mellem Århus og Middelfart, eller en overkommelig afstand fra disse(100km)

• #71   28. jul 2019 Hvis der er nogle af jer, som kan klare det for en fornuftig pris, må I endelig sige til!

Kommentér på:
Pulverlak vs almindelig lak

Annonce