9.468 visninger
|
Oprettet:
De der små pletter på bilruden??? {{forumTopicSubject}}
Hejsa MCG
Kender I det at I har kørt en tur(i bilen typisk) og parkerer den et sted. Når I kommer tilbage og skal køre igen kan man se at ruderne har fået en masse bittesmå pletter. Dette fjernes bare ved vask/sprinklervæske og så er de væk. De føles som små dupper og som om de er klstret fast. MEN - hvad er det??
Min indskydelse er at det må være flueklatter, men så mange fluer har jeg alligevel ikke set på bilen?
Kæresten mener det er klisterende pollen?
Hvad tror I?
Jeg kan ikke finde noget om det på google.. :S
MVH Ane
jan 2005
Følger: 49 Følgere: 45 MC-er: 2 Emner: 185 Svar: 689
Der er rigtig mange af dem for tiden. Vil dog ikke afvise, at der nok er et enkelt lille kryb i bland alle prikkerne.
jun 2004
Følger: 81 Følgere: 77 MC-er: 1 Emner: 117 Svar: 991
men pollen som ligefrem klistrer sig fast? (og nitte - så har kæresten ret)
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
ved ikke så pokkers meget om træer men hvorfor parkerer folk også under et træ ?
mar 2006
Følger: 41 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.092
jun 2004
ARH spiril - du er sq da også skide klog :o) Det lyder meget sandsynligt :o)
TAk for hjælpen :o)
jun 2004
Det starter omkring SanktHans og bliver ved sålænge vejret er lunt og godt.
Har uheldet været ude er det klogt at reagere omgående.
Der forekommer to former for "klister" (A) Harpiks og (B) sukker/sirup.
Situation A : Harpisk forekommer specielt under nåletræer. Ved høje temperaturer bliver harpiksen tyndtflydende, træet kommer til at "svede". Det resulterer i at fine små dråber daler ned. Tørrer de ind på bilens lak bliver de i løbet af nogle dage hårde som glas.
Situation B er klister på sukkerbasis, som stammer fra bladlus.
Prøv med en våd klud - kan den opløse fedteriet er en hurtig vask løsningen. Hjælper det ikke er der tale om harpiks (A) og så klarer SONAX HarpiksFjerner opgaven i de fleste situationer. Det er vigtigt at handle omgående for
efter blot nogle få varme dage vil dråberne tørre ind og så er det som sagt mere besværligt - harpiksdråberne bliver glashårde og vanskelige at fjerne !
Er Harpiksdråberne tørret ind - efter f.eks. en lang ferietur kan det være nødvendigt at rense lakken med harpiksfjerner og behandle lakken med Xtreme 3 eller SONAX LakRens og forsegle lakken efterfølgende.
jun 2004
så fandt jeg noget om det.. og det kan være to ting :o)
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
mar 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 4 Emner: 35 Svar: 1.926
gaasss, det er harpiksholdigt pollen.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Der skader ikke i sig selv, men det er en godt grund til at vaske bil regelmæssigt. Står den dagevis i sollys, brænder det fast sammen med diverse støv og møg der sidder i det, og så har man vundet en polering!
De der små pletter på bilruden???