{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.998 visninger | Oprettet:

Matrikel hævd? {{forumTopicSubject}}

Rent tilfældigt falder jeg over kort over matriklen til min ejendom og her studser jeg så lidt over at naboen rent faktisk bruger min grund til parkering! Vi har et godt naboskab, men har faktisk brug for pladsen.
Jeg har for nyligt kontaktet ejendomsmægler for netop at tilkøbe en grund øst for vores, for evt at bygge en garage...

Nu ser det jo så rent faktisk ud til at jeg sagtens kan bygge min dobbeltgarage, ved udvidelse af eksisterende smiley

Spørgsmålet er nu om jeg kan være 100% sikker på at det faktisk er min ejendom han parkerer på, eller om der kan være en form for hævd!
Jeg har undersøgt tingbogen og der er ingen servitutter på det.

Naboen på den anden side (syd) havde faktisk "stjålet" et lige så stort stykke - det løste jeg dog ved montering af plankeværk på en formiddag smiley - (udlejning/alkoholikere og generelt nogle tosser, så gad ikke dialog!)
-er dog glad for min nordlige nabo, men lidt trist over at han ikke har informeret mig, men måske han ikke selv ved det!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Matrikel hævd?
  • #2   6. dec 2015 Dette vil helt sikkert tage et par år og nogle kasser øl sammen med naboen for at komme over sådan en sag uden men... Plus at du skal stoppe med at se hans kone i arbejdstiden.. Men tag en snak med ham først, det kan være han er villig til en løsning på almindelig vis.. Er han ikke ville jeg da tage sagen, den er det værd i mine øjne da du ønsker en dobbeltgarage..

Længere er den ikke i mine øjne.. Det er selvfølgelig ærgerligt med dig og naboen, men det er jo din jord.

• #3   6. dec 2015 Ja det er en lidt skidt situation og der er ikke andet for end at tage en snak med ham - spændt på om han egentligt bliver så overrasket, for fatter virkelig ikke, at jeg ikke selv har set det før!
    Konen kan han beholde - har selv en (altså kone) og det er alt rigeligt, det er lidt ligesom med motorcykler...bare modsat smiley

• #5   6. dec 2015 Byg din dobbelt garage, og lad naboen bruge den.
    Du får din vilje, og naboens bil holder i tørvejr smiley
    eller!!

T

• #6   6. dec 2015 Ja lige nøjagtigt. - eller!

• #7   6. dec 2015 De digitale matrikel kort kan sådan cirka ikke bruges til en skid.. De er upræcise og derfor intet bevendt! Har arbejdet med det, du skal have fat i en landmåler eller som minimum de oprindelige matrikel kort hvis de findes. Ellers har landmåleren måske noget smiley

• #9   6. dec 2015 nu tager jeg den med naboen og kan vi ikke blive enige må jeg til landmåler. det virker desværre bare temmeligt dyrt.

• #10   6. dec 2015 Få nu tjekket op på de oprindelige matrikel kort.. Det er garanteret fordi der er fejl i de digitale. Det er sæt alt for mange gange før smiley

• #12   6. dec 2015 Hvis du kender en med en metal-detektor, kan han måske finde en skel-pæl.
    Hvis den står oppe i det øverste venstre hjørne, så har du en god sag.
    Hvis den står for enden af hækken, lidt længere nede, har du ikke en sag... smiley

• #13   6. dec 2015 ja har været ude og lure - der er ingen skelpæl i nordvesthjørnet. der er i de andre 3 hjørner!
    jeg skal nok undersøge det grundigt, inden jeg smider bilen i naboens indkørsel smiley
    det virker også umiddelbart som en underlig inddeling af grundene, så det er sikkert bare digitalt sjusk, når det kommer til stykket smiley

• #15   6. dec 2015 Jeg har fundet de gamle kort og der ser grunden ud til at være nogenlunde vinkelret - ganske som skel fungerer i dag.

Kunne være man skulle kontakte kommunen med henblik på at få rettet fejlen, men de er sikkert ligeglade. Og det er jeg jo egentlig også, så længe jeg ikke beskattes af for mange kvm.

Så det ender nok med man skal købe lidt jord til hvis man ska have en ordentlig garage smiley
    Nogen der ved om man må anvende en helårsgrund udelukkende til en garage?

• #16   6. dec 2015 Lad os høre hvad der sker (-;

• #19   7. dec 2015 lige et tillægs spørgsmål. hvordan har du fremskaffet det billede. kunne godt bruge det over mit eget hus. ? smiley

• Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

Emner: 11 Svar: 278
    #20   7. dec 2015 #19 søg på webgis for din kommunes navn - f.eks. "webgis odder kommune". Her kan man vælge baggrund og diverse "overlays" som f.eks. kloakledninger, matrikelkort etc.

• #21   7. dec 2015 #20

syntes ikke lige at jeg kan finde sådan et billed som Ronni har lagt ind her

• #22   7. dec 2015 Har i år bygget til vores hus, og modtog for nyligt et lignende billede fra BBR.
    Det morsomme er at "kortet/billedet" ikke hverken indeholder tilbygning eller optegninger herpå. Det billedmateriale det er baseret på er i øvrigt mere end 9 år gammelt da det viser der er ved at blive "gravet ud til indkørsel".
    Billedet har en sjov skæring på de forskellige skel, så giver ikke ret meget for hvad det viser.
    Der i modtagne mail også tydelig gjort at det blot er vejledende og skellets beliggenhed udelukkende kan fastsættes/foretages af en praktiserende landinspektør.

• #23   7. dec 2015 #21
    Kan via http://boligejer.dk/ logge ind med LetId og finde "billede/kort" under BBR meddelelser.

• #24   7. dec 2015 Fandt det, mange tak..

Mit ser ud til at passe på en prik smiley

• #25   7. dec 2015 det er fra bbr - er efter at have tjekket gl matrikelkort sikker på det bare er en fejl. så ingen dobbeltgarage denne gang smiley

• #26   13. dec 2015 Det eneste man kan bruge et matrikelkort til, er for at se geometrien på ens grund. Det afslører på ingen måder hvor skellet falder. der kan være forskydninger op til 5 meter i de værste tilfælde. De kan dog også passe inden for omkring 30 cm, typisk hvis der er sket ændringer i nyere tid. Hvis et skelpunkt har en stor cirkel/kreds er det lagt ind i matrikelkortet efter mål fra landinspektør, er der en lille kreds er det digitaliseret og har en ret flydende nøjagtighed. Det er ikke alle former for matrikelkort der opgiver forskelle på store og små kredse.
    Bbr's kortmateriale er ofte meget ringe, dog passer arealer typisk ret godt, men kan også sagtens variere lidt.
    Kort udleveret fra ejendsommæglere er lige så ofte forkerte, de henter bare matrikelkort fra bbr/ois eller lignende. De har sjældent forstand på det.
    Det eneste der gælder er et måleblad nyere end 20 år. Over 20 år er det de faktiske grænser i området.
    Jeg så emnet lidt sent, men spørg bare ind til mere. Jeg sidder med det til dagligt.

Kommentér på:
Matrikel hævd?

Annonce