{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.105 visninger | Oprettet:

Bil spørgsmål: Renault 4 tænding {{forumTopicSubject}}

Davs folkens. Jeg er ikke aktiv på bilgalleri, så nu smider jeg spørgsmålet her:
Min 4'er fra '83 kørte ret skidt efter vinterpausen, så jeg valgte at købe en del dimser og få den klar til foråret.
Efter skift af: platiner, tændspole, tændrør, tændkabler, strømfordeler-låg og kondensator gider skidtet ikke starte mere. Platiner har korrekt åbning (0.4mm) og den statiske tænding er også korret.

Når jeg finder en til at tænde mens jeg tjekker gnist skal det også gøres, men hvad søren kan det ellers være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil spørgsmål: Renault 4 tænding
  • #1   22. mar 2015 http://www.renaultklubben.dk/index.php <- prøv at spørge der.

  • #2   22. mar 2015 Hmm.. Når du skiftede tændkabler, er du sikker på du ikke er kommet til at bytte rundt på tændingsrækkefølgen, så den gnister på det forkerte tidspunkt?

    Dette er overhovedet ikke en erfaring jeg selv har gjort mig! smiley


  • #3   22. mar 2015 Ja det er jeg ret sikker på, da jeg har sat dem i efter et billede i haynes-manualen.
    Tændrør nr. 1 burde tænde når mærket på svinghjulet står rigtigt som det er nu.
    Der sker heller ingen ændring hvis jeg tvister fordeleren lidt den ene eller anden vej.


  • #4   22. mar 2015 Hmm.. Så kan jeg ikke lige se hvad problemet skulle være..
    Så virker det jo nærmest som om den slet ikke gnister..


  • #5   22. mar 2015 Nemlig. Og det burde være fordi tændingen er helt off, men det ser den jo netop ikke ud til at være.
    Så må tjekke tændrør pronto, nu jeg har en hjemme til at dreje nøglen. Hvis den ingen gnist har, så ved jeg sgu ikke helt hvad jeg skal finde på


  • #6   22. mar 2015 Hvordan sidder tændspolen? Er den nem at skifte ud? Prøve evt. At sætte den gamle på igen, og så om du kan få liv i den med den.

    Som jeg forstod det virkede det jo før, måske bare ikke ordentligt..


  • #7   22. mar 2015 Det har jeg prøvet. Også med de gamle kabler, og det gamle fordeler-låg. Har dog ikke sat den gamle kondensator på igen.

  • #8   22. mar 2015 Hmm, så er jeg ikke nok mekaniker til at komme med flere bud!
    Håber du får det til at virke!


  • #9   22. mar 2015 Jotak smiley Næste gang må jeg huske at skifte delene en efter en og ikke alle på én gang. Det trak bare op til regn, så jeg ville lige nå det hele.

  • #10   22. mar 2015 Tjo, men omvendt er det jo også en operation der ikke burde give så store problemer som den gør smiley

  • #11   22. mar 2015 Du skriver at den står til at tænde på nr.1 i forhold til mærket på svinghjulet, men er du sikker på det er på den rigtige omgang?

  • #12   22. mar 2015 Ja umiddelbart for i den ene omgang står den spot on, men i den anden er den så langt fra cylinder 1's kontakt at man enten skal dreje fordeleren rigtig meget eller bytte gevaldigt om på tændkablerne.
    Jeg har tjekket at der kommer strøm nok til spolens + pol, men umiddelbart kommer der ingen gnist fra spolen. Men jeg har prøvet at sætte den gamle spole på igen og der var ingen forskel.


  • #14   22. mar 2015 Da du allerede har flyttet på strømfordeleren, kan du teste hele systemet, ved at stille motoren hvor nr.1 skal tænde, så skal du få en gnist på nr.1 når du flytter strømfordeleren frem og tilbage.
    På den måde belaster du ikke starteren eller drukner motoren totalt.


  • #15   22. mar 2015 Strømfordeleren kan være vendt en halv omgang i forhold til billedet i Haynes, stil krumtap på tændingstidspunkt for cyl 1, tjek samtidig af ventiler på cyl 4 "vipper".
    Nu skal rotoren pege mod kablet til cyl 1 og platin være ved at åbne. Så starter den sikkert som en mis igen.


  • #16   22. mar 2015 Det lyder bare meget som det jeg har gjort ad flere omgange. Facit er pt. at der ingen gnist er, og ingen forskel med nye eller gamle dele. Så de eneste ting der burde være ændret er timing eller platin afstand, hvilke begge er tjekket.
    Men nu er der ca. 0 grader udenfor, så jeg vil vente lidt med den videre analyse smiley


  • #17   22. mar 2015 Altså jeg mener der burde vel være gnist på generelt når man tjekker med tændrøret ude ligemeget hvordan timingen er ift. motoren.

  • #18   22. mar 2015 Ja det skal der.
    Hvis du har spænding på plus siden af tændspolen, og ikke får en gnist, når platinerne åbner og lukker, er problemet platinerne, condensatoren eller forbindelserne mellem dem og spolen.
    Har du gnist ved spolen men ikke på tændrøret, er det rotoren eller strømfordelerdækslet der er defekt eller monteret forkert.
    Måske kørte den dårligt på grund dårlige elektriske forbindelser, som er blevet en en brudt forbindelse, i forbindelse med at du har udskiftet dele?


  • #19   22. mar 2015 Det må det næsten være. Jeg må tjekke ledningen fra spolen til fordeleren igen, eller skifte den ud. Platiner og kondensator er som sagt nye, men kan vel godt have fejl anyways. Jeg har en fornemmelse af at der er sket noget lusket i fordeleren efter den har været ude smiley Træls at den skal fjernes for at komme til det ene tændrør ...

  • #20   22. mar 2015 Selv hvis den er flyttet (jeg ved ikke om man kan det på en renault), så ville du få en gnist.
    Det er med garanti noget helt simpelt, som får dig til, at føle dig dum når du finder fejlen smiley


  • #21   22. mar 2015 Ja helt sikkert smiley Der er garanteret enelleranden fandens lille ledning/jord/kontakt etc der er isoleret eller knækket eller gud ved hvad. Det var dog utroligt! smiley


  • #22   23. mar 2015 Jaja, jeg skildte alt i fordeleren ad (alt omkring platinerne) og satte det sammen igen med de gamle (men ret fine) platiner. Så stillede jeg tænding og platin afstand igen, og bum så startede den....
    Enten har der været et sted i fordeleren hvor der var overgang, eller også har de nye platiner været meget meget meget fedtet ind i beskyttelsesolie.

    Learning by doing må man sige smiley


  • #23   23. mar 2015 Godt du har fået den startet!

  • #24   23. mar 2015

    profilbillede
Kommentér på:
Bil spørgsmål: Renault 4 tænding

Annonce