{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.865 visninger | Oprettet:

Maskinmester - praktik til søs {{forumTopicSubject}}

Godaften MCG

Dette emne har ikke meget med motorcykler at gøre, men jeg tænkte at der var en chance for at få svar herinde alligevel.


Jeg har klare planer om at skifte uddannelse fra maskingeniør og til maskinmester, blandt andet fordi at jeg gerne vil ud og sejle. Derfor er det jo åbenlyst at tage praktikperioden til søs også.

Men hvad skal man vælge af rederi? Er det sparsomt med praktikpladser og skal man derfor søge alle rederier? Eller kan man tillade sig at være "kræsen" og hvad bør man i så fald gå efter? Fordele/ulember ved de forskelige rederier?

Jeg er rimelig lost og kan ikke rigtig finde noget om det på nettet.


På forhånd et stort tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maskinmester - praktik til søs
  • #1   7. mar 2014 Var selv ude med Torm, det var godt, saa dem kan jeg anbefale.

    Kender en der var ude med lauritzen, og dem var han ogsaa glade for.

    Nu er det ved at vaere noget siden jeg var i praktik, saa ved ikke med laerepladser og plads.


  • #2   7. mar 2014 Jeg er sikker på du vil blive glad for at finde et veletableret rederi. Gik i skole med folk fra Torm, DFDS og jeg selv er mærsk mand. Der er styr på tingene i de nævnte rederier, ihvertfald når man sammenligner med de mindre (hvor jeg er nu).
    Held og lykke.


  • #3   7. mar 2014 Tror ikke du kan tillade dig at være kræsen:-) men måske du skulle gøre op med dig selv, hvad slags skibstype du har lyst til at prøve og så kigge på nette og så ringe til deres bemandings afdeling.

    Og fordele og ulemper ved de forskellige rederier er lidt svært , har været i over 10 år i maersk og er ganske tilfreds med det smiley

    En ting du måske skulle tænke lidt over inden du skifter er at du højst sandsynlig ikke kommer til at møde ret mange andre dansker på din vej smiley

    Mvh Bo


  • #4   7. mar 2014 #1
    Tak for indputtet


    #2
    Jamen så vil jeg se om jeg kan få fat i en af dem. Er der nogen videre årsag til at du valgte Mærsk frem for en af de andre, som fx dine kammerater sejlede med? Eller var det bare tilfældigt at du tog/fik Mærsk? smiley


  • #5   7. mar 2014 #3
    Jamen jeg er sådanset sikker på at skifte væk fra maskiningeniør. Lidt for meget teori og nogle af vores kursuser er pået for højt niveau til at jeg kan følge ordentligt med. Vektorer og den slags er sku godt nok og vældig praktisk, men når man begynder at snakke lineær algebra i uendelige dimensioner, calculus med imaginære tal, vanvitige La place transformationer og alt den slags, så kan jeg ikke helt følge med og mister også helt interessen.
    Jeg ved at der er meget teori for en maskinmester, men læser man til maskiningeniør, så er der stort set intet praktisk. Du kan komme igennem uddannelsen med glimrende karakterer uden at vide hvad en skruetrækker er - og det er helt uden overdrivelse. Tilgængel er der absurd teori, som ikke nødvendigvis har nogen relevans, da kursusgangene er standardiseret til mange forskelige uddannelser.

    Hvad er præcist forskelen på skibstype? Altså jeg mener hvad er den store forskel i arbejdet? Om det er et containerskib, olietanker, passagerskib eller hvad det nu er, så er en motor vel stadig en motor, en pumpe stadig en pumpe og en given mekanisk anordning stadig en given mekanisk anordning?
    Jeg nærer stor interesse og kærlighed for alt mekanik og maskin. Om det er en forskruet puch monza, en splinterny BMW, en gammel kompressor eller en gigantisk hovedmotor. Det er mig ikke så vigtigt smiley

    Dansker eller ej gør mig ikke noget. Jeg kan fint engelsk. Jeg kan naturligvis ikke fillipinsk eller indisk, men det er der vel heller ikke nogen der forventer jeg skal kunne? smiley


  • #6   7. mar 2014 Nej det var ikke helt tilfældigt jeg valgte Maersk , syntes ikke der var så mange andre muligheder hvis det skulle være dansk.

    Ja rent motor mæssig er der nok ikke den store forskel udover størrelsen dog vil supply skibe have medium speed motorer

    og ja størstedelen af arbejdet er ens men på en Tanker er der er del mere at tage hensyn til feks lasten om den er brændbar og hvor brændbar og der er en del mere arbejde med check af skibet og man skal have et tankskib certifikat for at sejle på tanker

    nu var det ikke så meget sproget jeg tænkte på , men mere det sociale som på mange skibe næste ikke er tilstede


  • #7   7. mar 2014 Hej Jeg tror det er en god investering at skifte til maskinmester, der er rigtig gode jobmuligheder for tiden, specielt i land og hvis du stadig gerne vil have fat i lidt værktøj er der mange jobs som service engineer både for MAN og Aalborg Industries (Alfa Laval), dog skal du være beredt på at som maskinmestre er det næsten umuligt at undgå ledelse, så man skal have det i mente, og det er som regel ingeniører du vil komme til at lede

    http://shippingwatch.dk/Rederier/article6369073.ece


  • #8   7. mar 2014 Hvad med Søværnet? Du bliver nok ikke maskinmester der de næste par år pga. besparelser, men hvis det er sejlpraktik som maskinmand du søger, så er der god mulighed for sejladser. Jeg har selv sejlet en del år omkring Grønland, Island og Færøerne og nu i danske farvand. Det var en fantastisk tid. Det sociale er også i langt større fokus end i handelsflåden -ihvertfald hvad jeg har erfaret.


  • #9   7. mar 2014 Jeg valgte Mærsk da jeg er fra Svendborg. Det lå derfor helt naturligt at det skulle være dem.
    Jeg er glad for de 12år jeg var derinde, det har givet en god base til at komme videre. Nu er jeg i vindmølle branchen og der vil jeg ikke væk fra igen!
    Har stadig kolleger i Mærsk, både til lands og til vands. De er stadig glade for det. Men det er rigtig at der ikke er så mange danskere tilbage derinde, så find et "dansker" skib.
    I vindmøllebranchen er det derimod noget helt andet. Her er kun danskere og vi bestemmer selv hvornår vi vil arbejde smiley


  • #10   7. mar 2014 kan bestemt anbefale Torm.
    men som det er nu så er der massere af ansøgere, så det er rederierne der kan være de kræsne for tiden. så søg dem alle.


  • #11   7. mar 2014 #7
    Maskiningeniør er der endnu mere mangel på. Som regel så når man knap halvvejs igennem uddannelsen før man allerede er headhuntet af et firma, som står klar med en godt job når man er færdig.
    Men der er også gode muligheder for maskinmester ja, så det har jeg det fint med.

    #8
    Jeg kender alt til Søværnet. Har boet i Grønnedal i 3 år i min barndom, begge mine forældre er i søværnet og flere andre familiemedlemmer har også været derinde Jeg har selv (uofficielt) sejlet lidt med et af skibene sammen med min far.
    Men Søværnet er ikke som det var for 5-10 år siden. Langt dårligere forhold, usikkert job(der er fyrringsrunder hele tiden) osv osv. Derudover så er maskinmesteruddannelsen helt lukket ned og bliver ikke åbnet igen. Når officeruddannelserne åbner igen, så kræver de at man allerede har taget den civile maskinmester. Arbejder man så derinde, så er lønnen langt lavere end i det civile.

    Så Søværnet ønsker jeg ikke... Det kan ikke betale sig.


  • #12   7. mar 2014 Et stort problem jeg har er at jeg er styrkeløfter. Som jeg forstår det, så skal jeg have et BMI på under 25 for at blive godkendt til sejlads? Mit BMI er dog på 30. Det er jo ikke fordi at jeg er fed. Jeg har bare en stor mængde muskelmasse.

    Men kan det virkelig passe at jeg skal smide 15kg(for at komme ned på 25)? Er 174 høj, vejer 90kg. Jeg bliver jo nærmest sygeligt tynd hvis jeg skal smide 15kg fedt? Er de virkelig så firkantede?


  • #13   7. mar 2014 Nej det er ikke noget problem , for du skal jo forbi lægen og have en blå bog og så kan han jo se du ikke er fed smiley

  • #14   7. mar 2014 Folk med bmi 40 sejler også

  • #15   7. mar 2014 Thomas S

    Ja desværre sker det indimellem


  • #16   7. mar 2014 Nå okay. I søværnet ved jeg nemlig at der er strenge krav til ens BMI. Man kan være 100kg muskler, ingen fedt og verdens sundeste person i den bedste kondition, men hvis ens BMI er højere end et vist tal, så bliver man stemplet som fed og i for dårlig kondition... Fuldstændig vanvitigt...

  • #17   7. mar 2014 BMI alene kan ikke bruges til en skid , præsis på grund af det du nævner

  • #18   7. mar 2014 Bare se at få søgt smiley der er rift om pladserne. Læser selv som maskinmester i Svendborg lige nu, og jeg vil sige at 80% af aspiranterne er under Mærsk. Jeg selv skal i praktik på Bornholmerfærgen (Hammerodde) her fra april.

  • #19   8. mar 2014 Det skal lige siges at Torm stadig betaler for dine bøger og andet relevant skole materiale.
    Mærsk giver kun tilskud, og andre rederier giver intet.


Kommentér på:
Maskinmester - praktik til søs

Annonce