1.038 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Udgifter til ejerbolig nær centrum? Udgifter til ejerbolig nær centrum?

Jeg har sat mig for mål og bosætte mig nær centrum indenfor 6 års tid, hvor det dog kræver at jeg får sparet nok op til og undgå banklån ved køb af bolig.

Hvis jeg så får et lån på 1.634.000 kr. i realkreditlån, vil min månedlige udgift til lånet være på 5.517 kr.efter skat / 6.079 kr. før skat.

Det hele lyder jo ganske fornuftigt, men ved siden af kommer der jo licens, tvpakke, internet, mobil, vand, el varme, ejendomsværdiskat, ejendomsskat og diverse forsikringer. Hvad ville være realistisk for og dække de ting alene pr måned, ved og bo i en 4 værelses i Valby på ca 85 kvm?

Jeg er ved og uddanne mig som elektriker, og ifølge lonstatistik.dk skulle gennemsnitslønnen ligge på 31.151 kr før skat. (hovedstanden), og jeg gætter på at det så naturligvis må være uden overarbejde, diverse tillæg osv... så hvis vi regner med små 30.000 brutto hver måned / 18-19.000 efter skat.

Til den tid har jeg så ingen gæld (ikke at jeg i forvejen har) og kører rundt i en bil som er betalt kontant, med 55-60 km til og fra arbejde.

Ville jeg kunne stå i lejligheden når alle udgifter er dækket? smiley
Grunden til at jeg vælger en 4 værelses, er fordi at jeg ønsker en lejlighed til den tid, hvor jeg får 3 identiske værelser på 12 kvm, (3x4 meter) som jeg så hver især kan udleje møblerede til studerende for 3000 pr måned, og grunden til at det er Valby, er fordi det er 3 stationer fra Hovedbanen med og gå / cykelafstand til strøget, rådhuspladsen og diverse ting i København.
Lånet på lejligheden vil være et F3 lån.

Jeg spørger herinde, fordi at der med sandsynlighed findes personer herinde som allerede står i den situation, som jeg vil stå i til den tid. Måske ikke med en 4 værelses i Valby og med og skulle udleje værelser til studerende, men mht. og tage ud og optage gæld i en ejerbolig . smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udgifter til ejerbolig nær centrum?
  • #1   25. jan 2014 Du har vist lige glemt at du kun kan låne 80% i en kreditforening

ok så ikke lige det første , men så god fornøjelse med opsparingen smiley

• #2   25. jan 2014 Undskyld jeg siger det men 3000 kr for 12 kvm er da tyveri ved højlys dag smiley

• #3   25. jan 2014 Bo J

Det derfor jeg skriver dette i første linje

<b>Jeg har sat mig for mål og bosætte mig nær centrum indenfor 6 års tid, hvor det dog kræver at jeg får sparet nok op til og undgå banklån ved køb af bolig.</b>

Det vil sige, at de 80% i realkreditlån vil være mit eneste lån, da jeg vil undgå banklånet på 20% smiley

Så nej, jeg har ikke glemt det.

• #4   25. jan 2014 Danger

Gå på dba eller diverse andre hjemmesider og se hvad folk tager for leje af deres værelser. Nu skal man tænke på, at de eventuelle lejere som lejer sig ind på et af mine møblerede værelser, kommer til og kunne bruge resten af lejligheden nøjagtig på samme måde som jeg selv benytter lejligheden. Så og bo nær centrum, med eget værelse og hel lejlighed til fri benyttelse, til 3000 incl forbrug, incl licens, internet + fuldpakke, er da (i mine øjne) ikke røveri, og med garanti noget som ikke kommer til og ligge på dba særlig mange dage til den pris smiley

Nu har folk svært ved og finde et kollektiv i københavn, så mange må vente eller helt droppe og tage uddannelse i København, og finde et mølberet værelse i centrum, til den pris, og med det skreven ovenfor, så er det ikke røveri smiley

Det ikke lige som og bo i Ry i Midtjylland smiley

• #5   25. jan 2014 Ja det så jeg så lidt forsent men hvis det lån du skriver om er 80 % af prisen så skal du jo spare lidt over 400000kr op på den næste 6 år eller små 70000 kr pr år så igen god fornøjelse

• #6   25. jan 2014 Bo

Jo tak, det skal nok lykkedes smiley

• #7   25. jan 2014 Noget helt andet er om en kreditforening vil låne dig det beløb på den ene lønning
    jeg tvivler

• #8   25. jan 2014 Hvis det var med banklån ved siden af, så giver jeg dig ret. smiley

• #9   25. jan 2014 med eller uden banklåne så tvivler jeg de vil , står selv mit i at blive godkendt som ene person til at låne og kreditforeningerne er meget forsigtige smiley

• #10   25. jan 2014 Nu kender jeg intet til dine nuværende udgifter til bil, forsikring, forbrug, indkomst før og efter skat osv... så det jo ikke rigtig noget jeg kan sammenligne med. Nogle har 300.000 i gæld til skat og 250.000 i gæld til bil, andre er gældfrie, lige som jeg.

Nu vil jeg helst gerne høre fra folk der kunne sætte mine informationer op, og udregne hvad det eventuelt kunne være af månedlige udgifter til boligen alene smiley

• #11   25. jan 2014 Mener du seriøst du ønsker et svar på noget der ligger 6 år ude i fremtiden ? der kan jo være sket masser af ting !
    lavet fede studenterbyer , der udhuler griske boligejeres økonomi
    8 dobling af ejendomsskat ,eller helt bortfald .
    en inflation der udhuler din opsparing ,
    + 100vis af andre ting
    og du kan have været uheldig og knaldet 2 kvinder tykke med tvillinger , eller forelsket dig 3 gange og giftet dig.

spar op betal kontant uddan dig og lev livet , så skal det nok gå dig godt økonomisk.

• #12   25. jan 2014 Skal det her nu ende med og blive en lang og kedelig debat hvor ikke en eneste af brugerne på motorcykelgalleri har kunne komme med noget brugbart til hvad emnet handler om? Jesus, så meget forlanger jeg da heller ikke.

Jeg er udemærket klar over at man ikke kan forudsige hvordan et F3 lån vil se ud til den tid, og om der er kommet mange flere kollektiver i hovedstaden osv.... men brug mine oplysninger som er skrevet ovenfor, og sæt det samme som hvis jeg I MORGEN skulle ud og finde en bolig, ikke om 6 år.

• #13   25. jan 2014 Nu prøver jeg bare at fortælle dig at det ikke er særlig realistisk at du ville kunne låne det beløb af en kreditforening ,

og nu har jeg ikke rigtig nogen gæld 150000kr på bankkontoen og en nettoløn noget over den bruttoløn du nævner

så har sandsynligvis en del mere tilovers når de faste udgifter er betalt, end de fleste

og stadigvæk er kreditforeningerne ikke særlig villige til at låne mig ret mange penge smiley

deruover skal du for at dit regne stykke går op med din opsparing på de 400000 ligge knap 6000kr tilside hver måned hvilket nok bliver lidt svært specielt når du er i lære:-)

• #14   25. jan 2014 Mcawesome : pissetræls når folk ikke vil lege med smiley og bare kommer med realiteter.
    men trøst dig alle oplysninger kan findes på nettet , god fornøjelse.

• #15   25. jan 2014 Bo J

Du har 150.000 på bankbogen, ingen gæld, er 48 år og skal ud og investere i bolig, har har mere end 31.000 netto (efter skat), som så må være over 50.000 brutto, og alligevel har du besvær med og blive godkendt til en bolig? Der må da være noget som ikke helt hænger sammen smiley

• #16   25. jan 2014 Min bankrådgiver gav mig en tommelfingeren regel da jeg skal købe hus...

Du kan låne det beløb der svare til ca 3 x din årlige brutto indkomst, og opsparede penge tæller dobbelt i det regne stykke...

Så i følge dine tal og min oplysning ser regnestykket jo ok ud...

At bankerne i dag så helst ikke vil låne penge ud mere, er jo så en anden side af sagen..

Aftal et møde med din rådgiver, og få ham til at lave regne stykket for dig... Alt andet bliver bare en gang ubrugeligt gætværk...

Men go plan med at sparre op til udbetalingen..:-)

• #17   25. jan 2014 Ja det vil jeg også mene , men sådan er realiteterne idag smiley der er sket store ændringer efterkrisen startede .i til hvem/hvad kreditforeningerne vil låne penge

• #18   25. jan 2014 Jeg har googlet lidt og fundet frem til følgende.
    http://www.mybanker.dk/debat/privatoekonomi/5132-koeb-af-bolig

1,6 er de godkendt til, dog med 55000 kr. pr. måned.BRUTTO

Men det var så i 2010 hvor tingene måske så anderledes ud. Ingen kan jo forudsige hvordan tingene ser ud om 5-6 år smiley

• #19   25. jan 2014 Jeg fandt frem til følgende tekst i det link jeg har sendt

<b>Hej igen Dennis.

Ja - 12.000 kr mdl lyder jo udemæeket.
    Hvordan vil I financiere underskuddet på salg af fritidshus?

Jeg tænkte m´vi måske kunne regne omvendt - ment på den måde, at der er jo tal der vil være til at forudsige.
    Vi kunne f.eks. sammenligne med vores situation.
    Vi har et hus der er ca. 2.000.000 kr værd.
    Vi har en belåning på ca. 1.450.000 kr. hos realkreditten - vi har så overhovedet ikke andre lån. Vores lån er et med med rentegarantiloft på 6%. Vi har frit valg på afdragsfrihed, som vi dog aldrig har brugt - men bare som en sikkerhed og mulighed.
    Vi afdrager 6.500 kr mdl til realkredit.

Vi bruger ca. for 11.000 kr. el.
    Opvarmning ca. 10.000 kr.
    Kommuneskatter, vand og renovation: 16.500 kr.
    Så er der licens, bredbånd, tlf, fagforening, kabeltv, ferier, institutioner, uforudsete udgifter, vi har også 2 hunde osv osv

Tilbage står vi med et rådighedsbeløb på knapt 15.000 kr. (Vi må jo regne med at renten stiger - så vi kan sagtens afdrage med 2.000 kr mere om månenden)
    Af disse har vi en opsparing på ca. 2000 kr. mdl (en bil er jo desværre ikke et varigt forbrugsgode - pt. har vi en 5 år gammel C5'er)

Vi tjener tilsammen 31.000 kr. netto om måneden - og har et "barn" boende hjemme. Hun er 18 år og på su.
    Vi bruger knapt 2.000 kr om ugen til husholsning samt diesel.

Ved ikke om disse tal kan hjælpe Jer?
    Men et købsbevis fra en bank vil jo nok være en god ide - og kan man ikke shoppe lidt rundt hos bankerne for at se hvordan de beregner det.

Hilsen Henriette</b>

• #20   25. jan 2014 McAwesome

Du skriver de og det gør en stor forskel på hvor villige kreditforeningerne er til at låne penge

• #21   26. jan 2014 McAwesome

Jeg kan godt se, du ikke er mere end 22 år gammel, men du er godt nok naiv, hvis du tror, at du kan få et realistisk svar på et scenarie, der ligger 6 år ude i fremtiden... Bare min mening!

• #22   26. jan 2014 Du kender ikke lejlighedspriserne om 6 år, men hvis den nuværende udvikling fortsætter, så kan du næppe købe en god 4-værelses i nærheden af København centrum/ Valby for de ca 2.000.000 du regner med nu. Der hedder prisen nok 500.000 oveni. Rentenuveauet er med sikkerhed heller ikke på det niveau du regner med nu.

• #23   26. jan 2014 Hvis du kan spare op som du planlægger tror jeg ikke du får problemer med at låne. Jeg har selv købt lejlighed mens jeg var på SU, og det var da krisen var godt igang og bankerne var blevet forsigtige med udlån - jeg viste hvad jeg havde sparet sammen og hvad lejligheden kostede og hvad man kan forvente at få for at leje et værelse ud, hvad jeg dengang tjente i SU og studiejob, samt hvad jeg forventede at tjene efter uddannelse. Regnestykket hang sammen og de lånte mig pengene. Det er gået skide godt, Jeg skylder snart ikke mere i lejligheden, har totalrenoveret den, smider den snart på markedet og indkasserer. Held og lykke med projektet, hvis du bare tænker dig om og giver den en skalle så kan det sagtens lykkes!

• jakob S
    jakob S Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #24   30. jan 2014 jeg troede du skulle spare 200000 op på seks år, og så udforske thailand?

Kommentér på:
Udgifter til ejerbolig nær centrum?

Annonce