Udgifter til ejerbolig nær centrum? Udgifter til ejerbolig nær centrum?
Jeg har sat mig for mål og bosætte mig nær centrum indenfor 6 års tid, hvor det dog kræver at jeg får sparet nok op til og undgå banklån ved køb af bolig.
Hvis jeg så får et lån på 1.634.000 kr. i realkreditlån, vil min månedlige udgift til lånet være på 5.517 kr.efter skat / 6.079 kr. før skat.
Det hele lyder jo ganske fornuftigt, men ved siden af kommer der jo licens, tvpakke, internet, mobil, vand, el varme, ejendomsværdiskat, ejendomsskat og diverse forsikringer. Hvad ville være realistisk for og dække de ting alene pr måned, ved og bo i en 4 værelses i Valby på ca 85 kvm?
Jeg er ved og uddanne mig som elektriker, og ifølge lonstatistik.dk skulle gennemsnitslønnen ligge på 31.151 kr før skat. (hovedstanden), og jeg gætter på at det så naturligvis må være uden overarbejde, diverse tillæg osv... så hvis vi regner med små 30.000 brutto hver måned / 18-19.000 efter skat.
Til den tid har jeg så ingen gæld (ikke at jeg i forvejen har) og kører rundt i en bil som er betalt kontant, med 55-60 km til og fra arbejde.
Ville jeg kunne stå i lejligheden når alle udgifter er dækket?
Grunden til at jeg vælger en 4 værelses, er fordi at jeg ønsker en lejlighed til den tid, hvor jeg får 3 identiske værelser på 12 kvm, (3x4 meter) som jeg så hver især kan udleje møblerede til studerende for 3000 pr måned, og grunden til at det er Valby, er fordi det er 3 stationer fra Hovedbanen med og gå / cykelafstand til strøget, rådhuspladsen og diverse ting i København.
Lånet på lejligheden vil være et F3 lån.
Jeg spørger herinde, fordi at der med sandsynlighed findes personer herinde som allerede står i den situation, som jeg vil stå i til den tid. Måske ikke med en 4 værelses i Valby og med og skulle udleje værelser til studerende, men mht. og tage ud og optage gæld i en ejerbolig .
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
ok så ikke lige det første , men så god fornøjelse med opsparingen
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
mar 2013
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 90
Det derfor jeg skriver dette i første linje
<b>Jeg har sat mig for mål og bosætte mig nær centrum indenfor 6 års tid, hvor det dog kræver at jeg får sparet nok op til og undgå banklån ved køb af bolig.</b>
Det vil sige, at de 80% i realkreditlån vil være mit eneste lån, da jeg vil undgå banklånet på 20%
Så nej, jeg har ikke glemt det.
mar 2013
Gå på dba eller diverse andre hjemmesider og se hvad folk tager for leje af deres værelser. Nu skal man tænke på, at de eventuelle lejere som lejer sig ind på et af mine møblerede værelser, kommer til og kunne bruge resten af lejligheden nøjagtig på samme måde som jeg selv benytter lejligheden. Så og bo nær centrum, med eget værelse og hel lejlighed til fri benyttelse, til 3000 incl forbrug, incl licens, internet + fuldpakke, er da (i mine øjne) ikke røveri, og med garanti noget som ikke kommer til og ligge på dba særlig mange dage til den pris
Nu har folk svært ved og finde et kollektiv i københavn, så mange må vente eller helt droppe og tage uddannelse i København, og finde et mølberet værelse i centrum, til den pris, og med det skreven ovenfor, så er det ikke røveri
Det ikke lige som og bo i Ry i Midtjylland
mar 2011
mar 2013
Jo tak, det skal nok lykkedes
mar 2011
jeg tvivler
mar 2013
mar 2011
mar 2013
Nu vil jeg helst gerne høre fra folk der kunne sætte mine informationer op, og udregne hvad det eventuelt kunne være af månedlige udgifter til boligen alene
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
lavet fede studenterbyer , der udhuler griske boligejeres økonomi
8 dobling af ejendomsskat ,eller helt bortfald .
en inflation der udhuler din opsparing ,
+ 100vis af andre ting
og du kan have været uheldig og knaldet 2 kvinder tykke med tvillinger , eller forelsket dig 3 gange og giftet dig.
spar op betal kontant uddan dig og lev livet , så skal det nok gå dig godt økonomisk.
mar 2013
Jeg er udemærket klar over at man ikke kan forudsige hvordan et F3 lån vil se ud til den tid, og om der er kommet mange flere kollektiver i hovedstaden osv.... men brug mine oplysninger som er skrevet ovenfor, og sæt det samme som hvis jeg I MORGEN skulle ud og finde en bolig, ikke om 6 år.
mar 2011
og nu har jeg ikke rigtig nogen gæld 150000kr på bankkontoen og en nettoløn noget over den bruttoløn du nævner
så har sandsynligvis en del mere tilovers når de faste udgifter er betalt, end de fleste
og stadigvæk er kreditforeningerne ikke særlig villige til at låne mig ret mange penge
deruover skal du for at dit regne stykke går op med din opsparing på de 400000 ligge knap 6000kr tilside hver måned hvilket nok bliver lidt svært specielt når du er i lære:-)
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.421
men trøst dig alle oplysninger kan findes på nettet , god fornøjelse.
mar 2013
Du har 150.000 på bankbogen, ingen gæld, er 48 år og skal ud og investere i bolig, har har mere end 31.000 netto (efter skat), som så må være over 50.000 brutto, og alligevel har du besvær med og blive godkendt til en bolig? Der må da være noget som ikke helt hænger sammen
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
Du kan låne det beløb der svare til ca 3 x din årlige brutto indkomst, og opsparede penge tæller dobbelt i det regne stykke...
Så i følge dine tal og min oplysning ser regnestykket jo ok ud...
At bankerne i dag så helst ikke vil låne penge ud mere, er jo så en anden side af sagen..
Aftal et møde med din rådgiver, og få ham til at lave regne stykket for dig... Alt andet bliver bare en gang ubrugeligt gætværk...
Men go plan med at sparre op til udbetalingen..:-)
mar 2011
mar 2013
http://www.mybanker.dk/debat/privatoekonomi/5132-koeb-af-bolig
1,6 er de godkendt til, dog med 55000 kr. pr. måned.BRUTTO
Men det var så i 2010 hvor tingene måske så anderledes ud. Ingen kan jo forudsige hvordan tingene ser ud om 5-6 år
mar 2013
<b>Hej igen Dennis.
Ja - 12.000 kr mdl lyder jo udemæeket.
Hvordan vil I financiere underskuddet på salg af fritidshus?
Jeg tænkte m´vi måske kunne regne omvendt - ment på den måde, at der er jo tal der vil være til at forudsige.
Vi kunne f.eks. sammenligne med vores situation.
Vi har et hus der er ca. 2.000.000 kr værd.
Vi har en belåning på ca. 1.450.000 kr. hos realkreditten - vi har så overhovedet ikke andre lån. Vores lån er et med med rentegarantiloft på 6%. Vi har frit valg på afdragsfrihed, som vi dog aldrig har brugt - men bare som en sikkerhed og mulighed.
Vi afdrager 6.500 kr mdl til realkredit.
Vi bruger ca. for 11.000 kr. el.
Opvarmning ca. 10.000 kr.
Kommuneskatter, vand og renovation: 16.500 kr.
Så er der licens, bredbånd, tlf, fagforening, kabeltv, ferier, institutioner, uforudsete udgifter, vi har også 2 hunde osv osv
Tilbage står vi med et rådighedsbeløb på knapt 15.000 kr. (Vi må jo regne med at renten stiger - så vi kan sagtens afdrage med 2.000 kr mere om månenden)
Af disse har vi en opsparing på ca. 2000 kr. mdl (en bil er jo desværre ikke et varigt forbrugsgode - pt. har vi en 5 år gammel C5'er)
Vi tjener tilsammen 31.000 kr. netto om måneden - og har et "barn" boende hjemme. Hun er 18 år og på su.
Vi bruger knapt 2.000 kr om ugen til husholsning samt diesel.
Ved ikke om disse tal kan hjælpe Jer?
Men et købsbevis fra en bank vil jo nok være en god ide - og kan man ikke shoppe lidt rundt hos bankerne for at se hvordan de beregner det.
Hilsen Henriette</b>
mar 2011
Du skriver de og det gør en stor forskel på hvor villige kreditforeningerne er til at låne penge
aug 2011
Følger: 23 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 14 Svar: 478
Jeg kan godt se, du ikke er mere end 22 år gammel, men du er godt nok naiv, hvis du tror, at du kan få et realistisk svar på et scenarie, der ligger 6 år ude i fremtiden... Bare min mening!
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.033
jan 2014
Følger: 1 Svar: 2
Udgifter til ejerbolig nær centrum?