{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.599 visninger | Oprettet:

Første "cykel" {{forumTopicSubject}}

Jeg har endelig i en alder af 31år fået taget mig sammen til at få taget MC kortet smiley og skal jo selvfølgelig ha mig en "cykel" her til foråret( gerne før selvf:-) ).. Jeg har kigget meget på en GSX F 750.
og også en 900´er... er disse gode og solide cykler??
er der noget man skal være ekstra opmærksom på med dem??

Er der ellers nogen sports tourer modeller i kan anbefale.. min krav er 600ccm eller over. pris loft er 35000kr til en start "cykel"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første "cykel"
  • #1   21. okt 2012 Hmm jeg har, efter at have været igennem nogle cykler, fået mig en CBR 600 f2 den er jeg squ glad for. Køre praktisk talt problemfrit. Min har lidt over 80000 på klokken og spinder som en mis. Jeg ved godt den er noget ældre end en gsxf til samme penge, men kende mange, og har hørt om flere, der hurtigt sælger de der gsxf'ere igen...


  • #3   21. okt 2012 Hvis det skal være en solid cykel. så prøv at vende øjnene mod Honda istedet...
    en VFR eller 600 Hornet.


  • #4   21. okt 2012 VFR750 fra 92 og frem

  • #5   21. okt 2012 Hold dig fra gsxf, hold kæft en dårlig maskine på mange punkter.

  • #6   21. okt 2012 det kommer vel også an på om du er til
    Ræser, Allround sportsmaskiner eller Touring lang ture
    men en GSX F 750.og en Cbr 600 er sku nogle fine maskiner Ja dem er der jo mange af


  • #7   21. okt 2012 Anders
    Hvilke problemer er det generelt eller bare enkelte tilfælde du har oplevet


  • #8   21. okt 2012 Hvad med en zx6r fra sidst i 90'erne? Den er noget sjovere.

  • #9   21. okt 2012 Hvad med at starte på noget mindre? Fx noget 500-kubiks twin. 600 eller 900 ccm er efter min mening voldsomt at starte på, og det kan hurtigt gå galt, også selvom man ikke kører for stærkt eller råddent generelt.

  • #11   21. okt 2012 Bandit 600 - 650 er en fed maskine, min har ikke fejlet, heller ikke dem jeg kender der har den samme.

  • #12   21. okt 2012 Den er tung og træt at køre, meget vildfølsom, 20 år gammel teknik. Dårlig toppakning. Bestemt ikk noget jeg kan anbefale.

  • #13   21. okt 2012 ´Mac.. En 500 bliver man hurtigt træt af.. Altså efter min mening. 750 er et godt sted at starte.

  • #14   21. okt 2012 http://www.123mc.dk/honda-vfr-750-f/mcid-57267s2

    http://www.dba.dk/honda-vfr-750-ccm-90/id-86846473/

    Bare et par muligheder.. Og de kan sikkert presses lidt i pris.


  • #16   22. okt 2012 Som sagt er det ikke fornuften den er gal med, men hvis man fumler lidt med gassen på en 600'er (som mange nybagte MC kørere gør) fx. i en rundkørsel eller ved skift fra 1. til 2. osv. så kan man nemt smide den. Synes man skal have lidt rutine før man begiver sig op i den størrelse hvor den kan blive lumsk, men det er selvfølgelig bare min mening smiley

  • #17   22. okt 2012 Jeg startede i foråret på en VFR 750 fra 1990 - kan anbefales smiley

  • #19   22. okt 2012 I øvrigt er der en stort værditab på GSXF-modellerne og den kan også blive svær bare at finde køber til, da der er så mange på markedet..
    HVIS det skal være så kig efter en "ældre" GSX 1100 F.. Eller en RF900R, som også er et godt alternativ til en VFR..
    Her er et par bud:

    http://www.123mc.dk/suzuki-gsx-1100-f/mcid-58476s10

    http://www.123mc.dk/suzuki-rf-900-r/mcid-57520s3



  • #20   22. okt 2012 MAC>>> Kan godt forstå din holdning ingen tvivl om det, men jeg vil ikke sammenligne med med en på 20 eller 22 som har en djævel på skulderen når de får MC kortet, ikke at alle er sådan men mange er desværre... (havde bl.a et par stykker på holdet)

    Kigger lidt på de fleste forslag der er kommet.. et ultimativt krav er at det SKAL være en sportstourer, og den skal være med fuldkåbe...


  • #21   22. okt 2012 Jeg har i sidste uge i en alder af 32 købt min første cykel. En dragstar 650 Classic. Så hvis du er til den type cruiser, så kan sådan en anbefales. Der er en hvid en til salg her på sitet til 40 tusinde. Den kan måske fås for de 35 som du er villig til og smide.

  • #22   22. okt 2012 Jeg vil da gerne starte med at sige, at det efter min mening er fornuftigt at du forsøger at "undersøge, om der er noget galt" eller om der er kendte fejl på en eller flere ønskemaskiner. Jeg ved ikke hvor langt du evt. er nået, men jeg synes også du skal prøve at finde tests og beskrivelser i blade, på nettet og også gerne på udenlandske fora. Der går selvfølgelig en hel del tid hermed. Nogle gange bliver man mere oplyst og nogle gange bliver en evt. forvirring (endnu mere) total ,-)
    Du har spurgt som RIGTIG mange andre bl.a. her i mcg vedr. første cykel. -Og du vil få MANGE forskellige svar, hvoraf en del uden tvivl er mere eller mindre subjektive vurderinger (hvilke er i øvrigt ikke det?). -Og derfor kan det være vanskeligt at bruge andres forhold til-/indtryk af en eller flere maskiner. Bevares der findes såvel biler som motorcykler, hvor man kan beskrive helt specifikke tekniske/konstruktionsmæssige detaljer der fx giver sig udslag i kendte eller hyppige nedbrud m.v. eller mere hyppige behov for eftersyn/vedligehold i forhold til andre.
    Her skal du jo også som én af detaljerne, der kan påvirke et valgt ganske meget, også være opmærksom på, om du selv kan vedligeholde din mc eller ikke. Og det samme har jo garanteret også indflydelse på mange andres vurderinger af mc´ere. Bl.a. af, hvor dyr en given mc er at have.
    Så er der også sådan noget som "teknik" som jeg kan se flere har været omkring. (Også) på dette felt kan man jo have ganske forskellige opfattelser. Personligt kan jeg på ingen måde se, at "gammel teknik", hvilket jo er et SÆRDELES uspecifikt begreb, skal "diskvalificere" en bil/mc. Man kunne jo fx argumentere FOR gammel OG velprøvet teknik idet det jo så har vist pålidelighed (hvis ikke det modsatte smiley ). Ser vi på indsprøjning vs. karburatorer ser jeg ihvertfald både ulemper og fordele ved begge typer. Personligt er jeg ikke specielt vild med teknik jeg ikke kan skille ad og finde fejl på (altså indeni teknikken/elektronikken) og der har jeg personligt en begrænsning, når det kommer til fejl i selve softwaren og elektronikken i fx styringer. Derfor foretrækker jeg egentlig karburatorer velvidende at disse bestemt også har ulemper. De skal synkroniseres en gang imellem (er det gjort ordentligt kan der gå mange imellem det er nødvendigt!), de skal måske renses en sjælden gang (hvis man ikke har filter mellem tank og karb) og der kan komme fugt i dem, der i visse tilfælde kan give problemer på kolde og fugtige dage osv. MEN det er til at skille ad og "forholde sig til" og jeg kan lave det hele selv.
    Nogle føler jo fx også en tydelig tilfredsstillelse ved altid at have "det nyeste", smarteste, det p.t. mest hotte osv. hvor andre slet ikke er med på den gallej smiley
    -Og sådan kan jeg blive ved med at skitsere detaljer som betyder mere eller mindre for den enkelte, og som har indflydelse på ens valg.

    umiddelbare forslag jeg kan bidrage med:
    1) Er du til en bestemt type mc´er. racer, touring eller fx choppere? Her kan man så også SAGTENS ændre mening hen ad vejen. fx troede jeg aldrig selv, at jeg skulle køre på en plasticMC (dvs mit kåbe und alles).
    2) Kan- og vil du makke med mc´en selv? Hvis du kan, udvider det mulighederne for valg. Dels vil du kunne blive ganske tilfreds med selv mc´ere fra 50´erne og dels vil du kunne få mere for pengene fx ved køb af en mere eller mindre defekt mc.
    3) frasorter de mc´ere du af en eller anden grund er utryg ved fx pga tests, beskrivelser her på mcg, eller afprøvning i praksis.
    4) Prøv forskellige mc´ere i praksis. Ser vi bort fra tekniske problemer m.v. er det der i sidste ende betyder allermest for de fleste, om man sidder godt og behageligt og føler man har magt over tohjuleren. Man kan få en smagsprøve ved at prøve nogle forskellige ved motorcykelforhandlere. Og her er det HELT bevidst jeg skriver "smagsprøve" for du kan ikke vurdere din siddestilling og interaktion med mc´en ordentlig, efter fx 20 - 30 minutter på ryggen af den. Gener i fx håndled, hofter/knæ/ryg/nakke m.v. viser sig normalt først efter lidt længere tid.
    hvis det var muligt for dig, ville det bedste være at låne en mc i nogle dage og så køre både lidt længere tid på motorvej, landevej og bestemt også i større byer. Sidstnævnte er der hvor man med visse maskiner vil opleve om den er for "tung" at danse med ift. én selv eller om en meget foroverbøjet racerstil er for hård ved fx ens håndled. Her vil jeg dog OGSÅ lige supplere med at fordi du måske sidder dårligt på én racer er det slet ikke sikkert du sidder dårligt på en anden. Det kommer meget an på din anatomi ift. mc´ens geometri. Fx sidder jeg ganske godt på den nye ZX10 men føler det belastende på en ældre GPX750 hvis vi taler bykørsel.
    Personligt synes jeg nogle områder rigtig godt om Suzukis Intruder 1400. Den har vist sig særdelles pålidelig og er pga den fysiske størrelse relativt let af sin type at tumle.
    Intruder M1800 er jeg ret vild med at køre på og blev faktisk overrasket over, hvor komfortabel, hvor (relativt) hurtig den er og hvor stærkt den kan køre i forhold til hvad jeg havde forventet. Men den er STOR og er noget bøvlet at vende og dreje fx på grus (indkørsel) og ved meget lav hastighed.
    Kawa GPX750R. Efter min mening en ganske god og også ret hurtig maskine fra slutfirserne. Eneste umiddelbare ulempe er, at den er lidt bøvlet at skifte oliefilter på hvis der er 4 i én udstødning på. Men det er ikke noget man tumler med ret tit.
    Hayabusa, 2011. Dejlig maskine men lang smiley betyder noget rent praktisk hvor den skal opbevares hos mig.
    ZX10, 2011 og 2012. Min ønskemaskine. kender dog ikke meget til teknikken i praksis.
    Generelt synes jeg at Suzukis gearkasser er langt mere (gammeldas) grove og nogle tilfælde "klonkede" set i forhold til hovedparten af nyere kawa og Honda.
    Huha der er meget at forholde sig til smiley - men de bedste ønsker til dig vedr. valget!


  • Hans-Jacob S
    Hans-Jacob S Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 106
    #23   22. okt 2012 Min far har en hvidmetal VFR 750 fra 1990 til salg, den står godt nok til 44000 men er sikker på han godt vil forhandle
    Den står super godt! (:


  • #24   22. okt 2012 Bare for lige at drille de VFR drenge, så kan jeg informere om at en CBR f2 trækker fra en VFR 36-2 - de ligger ens på toppen - for satan jeg var ved at grine min røv i laser da min kammerat kom med hans fine nye VFR og mente han var hurtigst hihi smiley

  • #25   22. okt 2012 Chris.. Du må da aldrig sammenligne en VFR med en CBR.. Vifferen er en sports tourer og CBR'en er ren sport..


  • #26   22. okt 2012 Snehvide>>> Hold da k**t en "smøre" at komme igennem smiley men det blev læst, og fandt det meget behjælpeligt/interesant ...

    Hvad jeg søger er relativt... Jeg vil helst ha en sports tourer, da racer cykler siger mig intet, det gjorde de i de "unge" dage, men ikke mere, bevares de er da fede og lyder godt, men ik lige min stil.... Jeg er til sports tourer, måske kan jeg lokkes på en cruiser af en art..... mit krav til hvad den må koste er relativt, jeg synes bare for mig at et beløb på ca 35000kr er passende til min starter cykel... og jeg ved jeg kan få meget MC for de penge.... da som mange andre også selv er inde på , det er købers marked..... tak for indlægget, det må sku siges at være noget der kan bruges...


  • #27   22. okt 2012 Kim.. Ta ud og prøv en viffer... Og du er solgt smiley

  • #28   22. okt 2012 modsat manges holdning, så vil jeg ikke anbefale at du køber én der er for svag/lille selvom det er den første cykel. Det bliver det ihvertfald ikke billigere af og du bliver næppe bedre af at køre mc ved at vælge en bette éen. Hvis du rent fysisk kan tumle de store cruisere/shoppere så vil jeg ikke anbefale under 1100 ccm. Kender en del der meget hurtigt blev trætte af deres ellers fede intruder 800 til eksempel. Intruder 1400 har den fordel at den ikke er så monstrøs og voldsom rent fysisk som en del af de andre. 1500 fx er helt anderledes klodset.

  • Jens
    Jens Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 3
    #29   22. okt 2012 Helt klart en VFR startede også på sådan en fed fed cykel. Holder også prisen meget godt.. Touring nyt har og en artikel om en der har kørt jorden rundt på en. Held og lykke.. smiley

  • #31   23. okt 2012 Hmm, der må være noget galt med den CBR min køre ihvertfald fra min kammerats VFR sådan godt og grundigt...
    Bare lige til orientering så er f2'eren også en sportsture, ligesom alle de andre "f" modeller.
    Syntes bare at mange af de VFRere der er tilsalg er alt for dyre, det var bare for at foreslå et billigere alternativ, hvor man måske kunne få et pænere eksemplar til billigere penge...


  • #33   23. okt 2012 Hmm, når han mener han ikke kan give hans mere, så må det betyde min er hurtigst, han har squ prøvet at køre fra mig flere gange, det er ikke lykkedes endnu smiley

  • #34   23. okt 2012 Vil også bare drille nogle af VFR tosserne lidt - kan selv enormt godt lide maskinen, men syntes bare den er blevet lidt for hypet, og generelt for dyr...

  • #36   23. okt 2012 Chris G.. Det er muligt at vifferen er blevet lidt hypet.. Meen nu er den jo også bare en konge fed cykel, som bare lyder pisse fedt. smiley Og ja selvfølgelig har jeg en gammel VFR. AND I LOVE IT.. smiley

  • #37   23. okt 2012 Steffen>>> Jeg har også luret på en 650´er og ja den er lidt mere moderne, det vil jeg godt give dig ret i..... men indtil videre har der været flere gode indlæg, andre mindre gode/aktuelle smiley men jeg vil ud og prøve flere forskellige modeller og se hvad jeg ender op med... men kom endelig med flere input, jo flere jo bedre...

  • #38   23. okt 2012 Her er også en mulighed http://www.123mc.dk/yamaha-fzs-600-fazer-fzs/mcid-53081

  • #39   23. okt 2012 Tja og en der ikke koster så meget og tøjet kan komme med i prisen c",) http://www.123mc.dk/yamaha-fz6-s/mcid-57530

  • #40   24. okt 2012 Bent >> Har kigget lidt på dem, men kan ik helt bestemme hvad jeg synes omkring de "kun" har halvkåbe på..

  • #41   24. okt 2012 Hej igen Kim
    Nu er det jo ikke rigtigt til at vide, hvad der ligger bag din kommentar: "hvad jeg synes omkring de "kun" har halvkåbe på.."
    Jeg kan ihvertfald komme i tanker om flere muligheder.
    Er det fx designet du ref. til, er det "frygten" for gener fra fartvinden evt. om du kommer til at fryse (mere) i nogle måneder eller?
    Hvis dine betænkeligheder går på det med fartvinden, så ved jeg godt jeg gentager mig selv lidt, men PRØV, PRØV OG ATTER PRØV smiley
    Personligt kører jeg meget gerne naked (altså mc´en smiley ), men kører også med såvel halv som helkåbe. Nogle gange er jeg dog blevet positivt overrasket. Fx da jeg prøvede en M1800 for første gang (den med den grimme langnæsede forlygte). Jeg havde bestemt forventet orkanagtige tilstande med undertegnede blafrende efter styret ved høj hastighed. Det var imidlertid overhovedet ikke tilfældet, så derfor kan man selv med en vis erfaring på området blive "snydt" af en mc´s udseende.
    Derfor skal du enten på et tidspunkt bare vælge den mc du imiddelbart finder bedsst ud fra udseende, specs, historier fra andre osv eller også SKAL du ud og prøve et antal mc´ere før køb...... -Men det kan bestemt også blive til mange gode oplevelser.
    I øvrigt kan jeg anbefale dig at deltage i de arrangementer Rydberg MC afholder, selvom der vel nærmest er kaotiske tilstande i miniputbyen Aidt, når de afholdes. Megafedt arrangement hvor man kan få lov at afprøve alle nye mc´ere i deres program - i praksis vel at bemærke smiley


  • #42   24. okt 2012 Kim S
    Man kan da godt få den med helkåbe eller købe det til den. http://www.123mc.dk/yamaha-fz6/mcid-18564


Kommentér på:
Første "cykel"

Annonce