1.605 visninger
|
Oprettet:
Første "cykel" {{forumTopicSubject}}
Jeg har endelig i en alder af 31år fået taget mig sammen til at få taget MC kortet og skal jo selvfølgelig ha mig en "cykel" her til foråret( gerne før selvf:-) ).. Jeg har kigget meget på en GSX F 750.
og også en 900´er... er disse gode og solide cykler??
er der noget man skal være ekstra opmærksom på med dem??
Er der ellers nogen sports tourer modeller i kan anbefale.. min krav er 600ccm eller over. pris loft er 35000kr til en start "cykel"
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.077
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
en VFR eller 600 Hornet.
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 88 Svar: 438
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
Ræser, Allround sportsmaskiner eller Touring lang ture
men en GSX F 750.og en Cbr 600 er sku nogle fine maskiner Ja dem er der jo mange af
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
Hvilke problemer er det generelt eller bare enkelte tilfælde du har oplevet
aug 2012
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 91
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 522
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 88 Svar: 438
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
http://www.dba.dk/honda-vfr-750-ccm-90/id-86846473/
Bare et par muligheder.. Og de kan sikkert presses lidt i pris.
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 183
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
HVIS det skal være så kig efter en "ældre" GSX 1100 F.. Eller en RF900R, som også er et godt alternativ til en VFR..
Her er et par bud:
http://www.123mc.dk/suzuki-gsx-1100-f/mcid-58476s10
http://www.123mc.dk/suzuki-rf-900-r/mcid-57520s3
aug 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 13 Svar: 233
Kigger lidt på de fleste forslag der er kommet.. et ultimativt krav er at det SKAL være en sportstourer, og den skal være med fuldkåbe...
jul 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 7
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Du har spurgt som RIGTIG mange andre bl.a. her i mcg vedr. første cykel. -Og du vil få MANGE forskellige svar, hvoraf en del uden tvivl er mere eller mindre subjektive vurderinger (hvilke er i øvrigt ikke det?). -Og derfor kan det være vanskeligt at bruge andres forhold til-/indtryk af en eller flere maskiner. Bevares der findes såvel biler som motorcykler, hvor man kan beskrive helt specifikke tekniske/konstruktionsmæssige detaljer der fx giver sig udslag i kendte eller hyppige nedbrud m.v. eller mere hyppige behov for eftersyn/vedligehold i forhold til andre.
Her skal du jo også som én af detaljerne, der kan påvirke et valgt ganske meget, også være opmærksom på, om du selv kan vedligeholde din mc eller ikke. Og det samme har jo garanteret også indflydelse på mange andres vurderinger af mc´ere. Bl.a. af, hvor dyr en given mc er at have.
Så er der også sådan noget som "teknik" som jeg kan se flere har været omkring. (Også) på dette felt kan man jo have ganske forskellige opfattelser. Personligt kan jeg på ingen måde se, at "gammel teknik", hvilket jo er et SÆRDELES uspecifikt begreb, skal "diskvalificere" en bil/mc. Man kunne jo fx argumentere FOR gammel OG velprøvet teknik idet det jo så har vist pålidelighed (hvis ikke det modsatte ). Ser vi på indsprøjning vs. karburatorer ser jeg ihvertfald både ulemper og fordele ved begge typer. Personligt er jeg ikke specielt vild med teknik jeg ikke kan skille ad og finde fejl på (altså indeni teknikken/elektronikken) og der har jeg personligt en begrænsning, når det kommer til fejl i selve softwaren og elektronikken i fx styringer. Derfor foretrækker jeg egentlig karburatorer velvidende at disse bestemt også har ulemper. De skal synkroniseres en gang imellem (er det gjort ordentligt kan der gå mange imellem det er nødvendigt!), de skal måske renses en sjælden gang (hvis man ikke har filter mellem tank og karb) og der kan komme fugt i dem, der i visse tilfælde kan give problemer på kolde og fugtige dage osv. MEN det er til at skille ad og "forholde sig til" og jeg kan lave det hele selv.
Nogle føler jo fx også en tydelig tilfredsstillelse ved altid at have "det nyeste", smarteste, det p.t. mest hotte osv. hvor andre slet ikke er med på den gallej
-Og sådan kan jeg blive ved med at skitsere detaljer som betyder mere eller mindre for den enkelte, og som har indflydelse på ens valg.
umiddelbare forslag jeg kan bidrage med:
1) Er du til en bestemt type mc´er. racer, touring eller fx choppere? Her kan man så også SAGTENS ændre mening hen ad vejen. fx troede jeg aldrig selv, at jeg skulle køre på en plasticMC (dvs mit kåbe und alles).
2) Kan- og vil du makke med mc´en selv? Hvis du kan, udvider det mulighederne for valg. Dels vil du kunne blive ganske tilfreds med selv mc´ere fra 50´erne og dels vil du kunne få mere for pengene fx ved køb af en mere eller mindre defekt mc.
3) frasorter de mc´ere du af en eller anden grund er utryg ved fx pga tests, beskrivelser her på mcg, eller afprøvning i praksis.
4) Prøv forskellige mc´ere i praksis. Ser vi bort fra tekniske problemer m.v. er det der i sidste ende betyder allermest for de fleste, om man sidder godt og behageligt og føler man har magt over tohjuleren. Man kan få en smagsprøve ved at prøve nogle forskellige ved motorcykelforhandlere. Og her er det HELT bevidst jeg skriver "smagsprøve" for du kan ikke vurdere din siddestilling og interaktion med mc´en ordentlig, efter fx 20 - 30 minutter på ryggen af den. Gener i fx håndled, hofter/knæ/ryg/nakke m.v. viser sig normalt først efter lidt længere tid.
hvis det var muligt for dig, ville det bedste være at låne en mc i nogle dage og så køre både lidt længere tid på motorvej, landevej og bestemt også i større byer. Sidstnævnte er der hvor man med visse maskiner vil opleve om den er for "tung" at danse med ift. én selv eller om en meget foroverbøjet racerstil er for hård ved fx ens håndled. Her vil jeg dog OGSÅ lige supplere med at fordi du måske sidder dårligt på én racer er det slet ikke sikkert du sidder dårligt på en anden. Det kommer meget an på din anatomi ift. mc´ens geometri. Fx sidder jeg ganske godt på den nye ZX10 men føler det belastende på en ældre GPX750 hvis vi taler bykørsel.
Personligt synes jeg nogle områder rigtig godt om Suzukis Intruder 1400. Den har vist sig særdelles pålidelig og er pga den fysiske størrelse relativt let af sin type at tumle.
Intruder M1800 er jeg ret vild med at køre på og blev faktisk overrasket over, hvor komfortabel, hvor (relativt) hurtig den er og hvor stærkt den kan køre i forhold til hvad jeg havde forventet. Men den er STOR og er noget bøvlet at vende og dreje fx på grus (indkørsel) og ved meget lav hastighed.
Kawa GPX750R. Efter min mening en ganske god og også ret hurtig maskine fra slutfirserne. Eneste umiddelbare ulempe er, at den er lidt bøvlet at skifte oliefilter på hvis der er 4 i én udstødning på. Men det er ikke noget man tumler med ret tit.
Hayabusa, 2011. Dejlig maskine men lang betyder noget rent praktisk hvor den skal opbevares hos mig.
ZX10, 2011 og 2012. Min ønskemaskine. kender dog ikke meget til teknikken i praksis.
Generelt synes jeg at Suzukis gearkasser er langt mere (gammeldas) grove og nogle tilfælde "klonkede" set i forhold til hovedparten af nyere kawa og Honda.
Huha der er meget at forholde sig til - men de bedste ønsker til dig vedr. valget!
jul 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 106
Den står super godt! (:
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.077
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
aug 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 13 Svar: 233
Hvad jeg søger er relativt... Jeg vil helst ha en sports tourer, da racer cykler siger mig intet, det gjorde de i de "unge" dage, men ikke mere, bevares de er da fede og lyder godt, men ik lige min stil.... Jeg er til sports tourer, måske kan jeg lokkes på en cruiser af en art..... mit krav til hvad den må koste er relativt, jeg synes bare for mig at et beløb på ca 35000kr er passende til min starter cykel... og jeg ved jeg kan få meget MC for de penge.... da som mange andre også selv er inde på , det er købers marked..... tak for indlægget, det må sku siges at være noget der kan bruges...
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
maj 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 3
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
http://www.youtube.com/watch?v=_NsP-IMXerM
http://www.youtube.com/watch?v=nEJ4-siMm3g
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.077
Bare lige til orientering så er f2'eren også en sportsture, ligesom alle de andre "f" modeller.
Syntes bare at mange af de VFRere der er tilsalg er alt for dyre, det var bare for at foreslå et billigere alternativ, hvor man måske kunne få et pænere eksemplar til billigere penge...
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.077
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.077
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.188
I stedet for GSX F 750, ville jeg vælge GSX F 650.
En meget mere morderne MC - også med fuldkåbe.
https://www.google.dk/search?num=10&hl=da&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1187&bih=474&q=gsx+650+f+2012&oq=gsx+650+F&gs_l=img.1.1.0i19l2.2971.14088.0.16121.14.9.2.3.3.0.297.1859.0j3j5.8.0...0.0...1ac.1.rjey7AHv0yI
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 42 Svar: 625
aug 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 13 Svar: 233
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 522
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 522
aug 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 13 Svar: 233
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Nu er det jo ikke rigtigt til at vide, hvad der ligger bag din kommentar: "hvad jeg synes omkring de "kun" har halvkåbe på.."
Jeg kan ihvertfald komme i tanker om flere muligheder.
Er det fx designet du ref. til, er det "frygten" for gener fra fartvinden evt. om du kommer til at fryse (mere) i nogle måneder eller?
Hvis dine betænkeligheder går på det med fartvinden, så ved jeg godt jeg gentager mig selv lidt, men PRØV, PRØV OG ATTER PRØV
Personligt kører jeg meget gerne naked (altså mc´en ), men kører også med såvel halv som helkåbe. Nogle gange er jeg dog blevet positivt overrasket. Fx da jeg prøvede en M1800 for første gang (den med den grimme langnæsede forlygte). Jeg havde bestemt forventet orkanagtige tilstande med undertegnede blafrende efter styret ved høj hastighed. Det var imidlertid overhovedet ikke tilfældet, så derfor kan man selv med en vis erfaring på området blive "snydt" af en mc´s udseende.
Derfor skal du enten på et tidspunkt bare vælge den mc du imiddelbart finder bedsst ud fra udseende, specs, historier fra andre osv eller også SKAL du ud og prøve et antal mc´ere før køb...... -Men det kan bestemt også blive til mange gode oplevelser.
I øvrigt kan jeg anbefale dig at deltage i de arrangementer Rydberg MC afholder, selvom der vel nærmest er kaotiske tilstande i miniputbyen Aidt, når de afholdes. Megafedt arrangement hvor man kan få lov at afprøve alle nye mc´ere i deres program - i praksis vel at bemærke
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 522
Man kan da godt få den med helkåbe eller købe det til den. http://www.123mc.dk/yamaha-fz6/mcid-18564
Første "cykel"