1.221 visninger
|
Oprettet:
Første cykel {{forumTopicSubject}}
Så er tiden snart til at jeg skal begynde at finde min første motorcykel
Jeg har kigget på et par modeller som jeg egentlig meget godt kunne lide, men ville lige høre om i har nogle jeg burde kigge på.
Har kigget på en Kawasaki ER-6n og en Suzuki Gsx 650 f
Vil gerne købe helt nyt og holde mig under de 100.000 kr
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 152
Men det er også bare cykler jeg skal se på, det vil nemlig være rigtig surt at kigge på nogen (og prøve dem når jeg har kortet) og så ville have en anden et halvt år efter
feb 2011
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 2 Svar: 45
Jeg købte min ER-6 i 2011 fra ny af, jeg var helt vild med den og det skulle bare være den. Jeg havde både den og en Yamaha xj6 i kiggerten, begge kanon lækre cykler og de var begge på "tilbud" da de var overgemte modeller fra 09.
Jeg kan kun sige at du bliver nødt til at følge dit hjerte, kunne jeg gøre det om havde jeg købt en brugt 600cc cykel. Da det havde været rart at have betalt den ud, frem for at have en månedlig betaling.
Hvis du endelig går efter noget nyt, ville jeg da tage ud og se på en MT-07, den havde jeg købt hvis jeg skulle købe noget nyt idag i den prisklasse.
Hvis du er meget hooked på en ER-6 så kig da på en brugt fra 09, personligt synes jeg det er den fedeste af de 3 modeller, og de kan fåes til omkring 50.000.
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 152
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Annoncer: 1 Emner: 41 Svar: 183
På den ene side: Jeg synes, Elias G har en rigtigt fin pointe: hvis du kun er i gang med at tage kortet, ved du ikke nødvendigvis, hvilken type kørsel, du er til, og så er det jo ærgerligt at have brugt op mod 100.000 på en cykel, der ikke passer til det! Således kan der være fornuft i at købe en billig cykel og køre et par sæsoner og finde ud af hvad du er til.
På den anden side: Jeg har desværre kun meget begrænset personlig erfaring med ER6, men det er mit indtryk, at den er lidt en 'multikunstner' der sagtens både kan være sjov på de små veje og nogenlunde komfortabel på længere ture. Dertil kommer, at man med en fabriksny cykel er rimeligt sikker på, at den bare kører som den skal det første lange stykke tid, så man ikke får starten pøsen MC-karriere ødelagt af værkstedsbesøg og ærgrelser. Desuden er ABS jo absolut tilgængeligt, hvis man er parat til at bruge op imod 100.000
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 152
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
jul 2013
Følger: 14 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 553
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Annoncer: 1 Emner: 41 Svar: 183
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 152
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Hvis du endnu ikke ved ved præcis hvilken type MC du er til, så vil jeg også anbefale dig at købe brugt. Motorcykler er som regel noget man køber af interesse, så der passes generelt bedre på dem end ved biler.
Set med meget fornuftige briller, så kunne en Honda CBF500 være et godt køb. Den er en fysisk størrelse som er ganske god, er letkørt og meget let at få tillid til, og så har den også nogle ganske gode egenskaber i sving. Som bonus får du også ABS bremser på den. Sådan en kan du finde til ca 30.000kr. Den giver ikke så meget street-cred, men det er svært for alvor at sætte en finger på noget den gør dårligt.
Skal det være noget med mere street-cred, så er ER6 som du har kig på oplagt. Finishen er lidt lavere end på Honda'en, men den er noget mere rå at se på. Og om 2 år bliver den med sine 72hk også sjovere at lege på end Honda'en er med sine 57hk.
Hvis du vil bruge dit budget op til de 100.000kr er mulighederne tæt på uendelige. Men køber du f.eks en CBF500, er der også rigeligt med plads i budgettet til udstyr og banedage/kørekursus, så du kan få mere ud af din MC.
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 846
jeg ville vælge noget med 2-4 år på bagen og helst en multikunstner som f.eks. er6 som du er inde på...har ikke selv kørt den, men set nye mc'ister på den med smil på læben...fordelen er at den ikke dør helt af drosling og at den kan lidt det hele, uden at tage magten fra en...lad være med noget der er for tungt fra start, eller for besværligt/gammelt eller misvedligeholdt fra start, for det kan hurtigt dræbe lysten for selv den top motiverede nye mc'ist!
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 152
feb 2011
Følger: 3 Emner: 1 Svar: 58
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 152
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 108
I starten syntes jeg de 58hk fra skræmmende hurtigt. Sammenlignet med de 11hk jeg havde kørt rundt på i 3 år var det helt vanvittigt hvordan den træk i de lavere gear. Med tiden er jeg blevet mere tryg ved maskinen og nu skal jeg virkelig give den alt hvad den har, før jeg synes det bliver lidt vildt!
Vildt er sjovt, men har jeg brug for at det skal være vildt hele tiden? Næh egentlig ikke, til by/landevejskørsel har den rigeligt med kræfter til overhaling (måske fordi jeg ikke har prøvet andet) og hvis jeg tager en tur på små snoede veje har jeg endnu ikke oplevet at den ikke kunne køre hurtigere end mine evner rakte til.
Er du en person som vil have at det skal være vildt hele tiden er jeg overbevist om at du ikke kan nøjes med en CBF 500 i mere end 1 år, men kan du leve med en motorcykel der har kræfter nok til hverdagskørsel og sjov på snoede veje kunne den godt være en alternativ til de andre maskiner du har kig på
(med alt det sagt drømmer jeg da selv utopiske drømme om noget større på min SU, mest fordi at det kunne være lækkert med lidt mere overskud når man har passager bagpå og så jaaa bare fordi )
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
Ja en ER6 med fuld effekt er hurtigere når det går ligeud, end en CBF er.
feb 2011
Følger: 3 Emner: 1 Svar: 58
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 152
Første cykel