{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

hjælp til deling af mapper på netværk {{forumTopicSubject}}

jeg har en stationær pc, der stå i mit kontor, og derudover har jeg så en bærbar som jeg bruger som (hov skal lige slå noget op på nettet) computer

men nogle gange sidder man jo alligevel lige og vil tjekke mail, og derved gemme nogle filer på pc'en, men nu har jeg så mine filer af diverse art liggende på to computere, og den er STENSIKKER at hver gang jeg skal bruge en fil, så ligger den på den anden computer

så derfor har jeg været ved at konfigurere et hjemmenetværk i Win 7, jeg kan godt fra min stationære, logge på min bærbar, men ikke omvendt

jeg har været inde og lave passwords om på begge computere til det samme password.

men det er stadig den samme fejl

ved ikke om det har noget at sige at jeg på min bærbar, har et password på nr jeg starter den op, altså til brugerkontoen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til deling af mapper på netværk
  • #1   29. aug 2011 nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør galt?

• #2   29. aug 2011 ja der er win 7 på begge

jeg taster det password ind, som skal give mig adgang til den stationære, men den kommer bare og siger at bruger eller password er forkert

• #4   29. aug 2011 nu har jeg delt dem i avanceret på den stationære, men uden held

• #5   29. aug 2011 dannie, har jeg gjort, no luck

• #6   29. aug 2011 (link fjernet)

• #7   29. aug 2011 er begge computere tændt når du gør det?

• #8   29. aug 2011 heheh ja det er de selvfølgelig

• #9   29. aug 2011 no change

• #10   29. aug 2011 kør som administrator

• #11   29. aug 2011 nope

• #12   29. aug 2011 do it

• #13   29. aug 2011 Synes tit det som på overfladen skulle være så skide nemt viser sig at skabe en masse problemer og har tit stået lidt i samme situation som du gør nu. Jeg plejer at oprette en ekstra user-group og user på hver computer. Gruppen kalder jeg ofte noget i retning af NETaccept eller andet der lige gør at jeg kan huske hvad den bruges til. Brugeren oprettes med det navn jeg vil logge ind med over netværket med password og hele dynen, og gøres til medlem af gruppen. Herefter så ind i alle de "shares" som jeg ønsker at denne "net-bruger-konto" skal have adgang til og manuelt tilføje bruger-gruppen på listen over tilladte.. så plejer det at virke for mig..

Håber det kan bruges..

• #14   29. aug 2011 .. lige en tilføjelse.. prøv at slå log-on password til på den stationære først- og se om det ændrer noget.. alternativt prøv at slå det fra på den bærbare.. tænker det kan være noget mudder med guest-accounts

• #15   29. aug 2011 jeg har prøvet at slå password fra på den stationære, og der var ingen foreskel

og begge kører med administrator brugerrettigheder på kontoen

fatter det bare ikk

• #16   29. aug 2011 det er ikke altid lige til at gennemskue.. jeg ville forsøge mig med den ekstra bruger-gruppe og en "netværksbruger" på hver maskine.. som jeg umiddelbart tror godt kan hedde det samme på begge maskiner uden det giver problemer. Det er ihvertfald sådan jeg har styret mine egne i flere år.. men hvor meget eller hvor lidt der er ændret ved jeg ikke, da jeg stort set kun kører linux i dag
    Ved iøvrigt heller ikke om der findes en specielt genial løsning eller bare en nemmere/bedre løsning.. jeg har altid holdt fast i den ene jeg kendte som virkede smiley

• #17   29. aug 2011 hvis det er under 2 giga du skal have delt så installer dropbox..

har den på min stationære, bærbare og mobil.. så musik der skal over på mobilen smider jeg i dropbox på den stationære, et tryk på synkroniser på mobilen og så ligger de også i den..

billeder taget på mobilen "deler" jeg bare til dropbox og vupti så er de både på bærbar og stationær...

Har også et par mapper det med et par kammerater så vi nemt sende små filer til hinanden..

• #18   29. aug 2011 Nu har jeg sgu bootet op i win7 og fundet yderligere en maskine frem.. og må indrømme det virker lige ud af posen mellem de to win7'ere.. som endda er en Pro og en Ultimate.

Her er fremgangsmåden: sørg for begge maskiner er i samme workgroup. (control panel >system>adv sys settings> Comp name)

på begge maskiner højreklikker du det dir/den mappe du vil dele og vælger "Share With" har du en dansk version hedder det jo nok et eller andet i retning af "Del med". Dernæst har jeg valgt Homegroup (Read/Write)

Voila.. når det er gjort kan jeg tilgå mapperne og jeg har checket r/w attributterne.. det virker bare...

Jeg kan ikke se det kan gøres meget nemmere. Når det så er sagt så er der jo heller ikke meget sikkerhed i løsningen, da adgangsniveauet ligesom ligger i adgangen til netværket.. men hvis du har et privat wireless med alverdens kryptering så er det heller ikke noget problem smiley

• #19   29. aug 2011 Køb en NAS smiley Det er de bedste penge jeg har brugt på pc længe...

• #20   29. aug 2011 Lidt off-topic måske.. men når der allerede er blevet nævnt Dropbox og NAS.. så er http://www.jolicloud.com/ heller ikke så far off..

Joli er et styresystem bygget på linux-kerne der tager samme cloud idé man kender fra Dropbox og fører det et skridt videre. I Joli har man således hele sin "desktop" online og man kan logge på sin desktop via en hvilken som helst browser på nettet.
    Jeg har ikke selv testet det vildt meget endnu men er af tanken om at man pludselig har "sin egen computer" med ligemeget hvor man er. Jobbet, skolen eller hvor man nu er på nettet..

Synes sgu det lyder smart..

• #21   29. aug 2011 Kan de pinge hinanden? Både på IP og hostname
    Kan de se hinanden under netværk?
    Hvad er status på din Guest Account på hhv. den stationære og den bærbare?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #22   30. aug 2011 Download Dropbox til alle dine PC'ere, smartphones, Mac's und alles... og så sørger den for at alle "lokale" filer er i sync på alle platforme! Du får gratis 2GB og kan tilkøbe ekstra plads.. eller endda sprede budskabet og tjene et par ekstra MB på den måde... virker problemfrit og elegant!

• #23   30. aug 2011 Hans GTR1400 !:

Ja, lige indtil du skal overføre mere end 2GB ..

Alternativt så bare sluk for begge computere, så forsvinder problemet også.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#24   30. aug 2011 Heine D: Som jeg skrev... tilkøb plads... begrænset udgift... og til forskel for alt muligt andet fedte-IT... så spiller Dropbox 100% - hermed underforstået, at den passer til alle platforme, dvs. Windows, Mac OS, iPhone, Android, Linux og og og... der skulle være lidt for alle!!

• #25   30. aug 2011 Hans GTR1400 !:

Hvad gør jeg så hvis jeg vil flytte mere end 100GB via Dropbox?

Hvor i ligger det smarte at man først uploader sit data til en dropbox server, for at hente den ned på en anden maskine bagefter?

Mht. at dropbox "spiller 100%" ..
    (link fjernet)

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#26   30. aug 2011 Heine D: Dropbox skal ikke betragtes som et transportmedie - og da ikke med 100GB filer! Der findes mange andre og bedre services såvel metoder til den slags. Men "dækmandens" udfordring var jo også noget andet, nemlig at hans dokumenter kunne være spredt ud på flere PC'ere, og at det kunne være rart hvis de kunne bearbejdes ét sted fra! Hvis du vælger en netværks-share, så har du en lokal delt platform. Hvad gør du så, hvis du er på farten? Hvis du er på en anden platform? Så skal du fedte rundt med diverse remote-adgange, lokalt opsat NAS osv. osv.

Dropbox virker på den måde, at du har en lokal Dropbox folder og i denne folder kan du have mange under-foldere - for dig selv eller delt med andre. Når du arbejder lokalt, dvs. på dit LAN, så foregår sync meget hurtigt imellem de enheder som deler dropbox foldere. Din dropbox sync'er eksternt, hvorefter en sporadisk enhed, f.eks. din hjemme-pc eller smartphone sync'er retur når du er online. Du kan sætte Dropbox til at cache vigtige filer, f.eks. på din smartphone kan du vælge "sidste 500Mb" filer uagtet sted/størrelse og placering. Så har du altid hurtig access til dine word, excel m.v. Og skal du dele en film med vennerne i ny og næ, så er det nemt at smide en film over i en delt folder og glemme alt om resten... den løber stille og roligt ned på de andres foldere når den har sync'et færdig. Ikke så meget hokus-pokus!

Og hvad angår bug-listen.. bevares, intet kører problemfrit, men jeg må blankt erkende, at til normalt brug, så oplever jeg faktisk ingen problemer. Og som sagt skal man ikke uploade noget til Dropbox - der er tale om en sync-proces som skal gøre det simpelt og lige-til for ikke IT-kyndige - altså noget der bare spiller og virker i ens dagligdag - uden så meget krims-krams!

• #27   30. aug 2011 Hans GTR1400 !:

Mig bekendt skal ALLE filer uploades til Dropbox Cloud'en før LAN Sync virker, og de har sågar en limit på 100GB. Over 100GB koster det kassen.

Så det vil sige at alle de filer jeg kunne finde på at synce skal ligge i min Dropbox folder? og Dropbox har en kopi af alle mine filer?

I think not.

Dropbox er for mig at se en 3. parts $$ applikation, som prøver på at simplificere et allerede simpelt setup, nemlig file-sharing på tværs af platforme, som allerede virker ganske fortrinligt både på Windows, Linux/BSD og Mac.
    Hvis det er versionsstyringsdelen i Dropbox vi snakker om, ja så er der mange andre gratis(!) applikationer som gør det meget bedre, f.eks. svn/cvs, rsync og de forskellige udgaver til github.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#28   30. aug 2011 Heine D: I think Yes! Og nej, som jeg skriver, til DIT FORMÅL med store 100GB filer (piratfilm, applikationer og hvad du ellers har), da vil jeg bestemt anbefale samme metode som du peger på... men igen... det var ikke det opgaven gik på... en nem metode til at dele filer ift. kontor/hjemme-PC (og andet) - altså SMÅ datamængder! Og nej, jeg bruger ikke betalingsdelen for Dropbox - blot den gratis-mængde på 2GB + det løse man kan optjene ved referencer.

Og du peger faktisk på noget der (også) er ret smart... nemlig at Dropbox opretholder en kopi af dine data - og det betyder at du kan miste din lokale PC og fortsat have dine data sikret - de ruller retur når du får ny PC/Mac/Smartphone op og køre og indstiller din konto igen!

Hvis du ellers nærlæser Dropbox ift. LAN-delen, så finder den faktisk samme ID's lokalt og sync'er "både og" - og dermed hurtigere lokalt - hvis DET er opgaven - men korrekt - den sync'er også op i skyen - hvilket jo er fint nok... men ikke til 100GB størrelser!

• #29   30. aug 2011 hans, jeg er klar over at du vil have mig til at bruge dropbox, men sagen er jo at mine billeder og diverse dokumenter fylder mere end de 2Gb der er gratis på dropbox

på min stationære har jeg 8Tb til rådighed i film og jeg skal gi dig skal jeg

men vigtigst ville jeg bare gerne kunne få adgang imellem mine computere, min stationære er så stor og gammel de ikke engang gider kigge på den

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#30   30. aug 2011 Hej Dækmand... fair nok! Hvis du har så meget data til deling, så er det nok en NAS løsning (jf. ovenstående) som er mest optimal. Hvis du f.eks. har en trådløs router stående, så har du ofte mulighed for at koble en USB disk (og dele) fra den. Det er langt den billigste løsning - også hvad angår strøm (som jo ikke er helt billig mere)

• #31   30. aug 2011 Dækmanden (Århus) .:

Jeg syntes du skal bruge Dropbox, Hans GTR1400 ! siger det er pisse godt. =)

(Fik du checket hvad status var på din Guest Account?)

Hans GTR1400 !:

I mellem os to, så er Dropbox noget lort. Den dag du indser det, giver jeg en bajer smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#32   31. aug 2011 Heine D: Så køber jeg min egen øl.... smiley

(alle kan jo ikke blive- eller være tilfreds, vel?)

Kommentér på:
hjælp til deling af mapper på netværk

Annonce