{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.391 visninger | Oprettet:

Møde hos RFSF d. 11.4.2008 {{forumTopicSubject}}

Så venner.

Nu begynder tingene at skride. Den 11.4. holdt Moto og jeg møde med Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Jeg overvejede egentlig at bringe et sammenkog, men her er det uforkortede referat. Jeg havde givet Rosbo og Berg frist til at kommentere i sløbet af i dag. Der er ikke kommet nogen kommentarer, så de tier og samtykker.

Læs og kommenter af hjertets lyst - god fornøjelse:-)

<b>Referat

Møde hos Rådet for Større Færdselssikkerhed den 11.4.2008


Deltagere:
RSFS: Anders Rosbo, Søren Berg
Sikker (MC) Trafik: Erik Dyreborg, Knud Jensen


Mødet kom i stand efter telefonisk henvendelse fra KJ til AR.

Baggrunden var at dels antallet af trafikdrab i 2007, og dels den generelle hensynsløshed i trafikken har vakt megen debat og udtrykte ønsker om sikkerhedsfremmende aktiviteter blandt mange motorcyklister. Specielt skulle disse fokuseres på interaktion mellem bilister og motorcyklister.

Fra 2001-2006 har der været et konstant fald i antallet af færdselsdræbte in praktisk talt alle trafikantgrupper, hvorfor den generelle stigning og især den specifikt store stigning blandt motorcyklister i 2007 er bekymrende.

SB oplyste, at der ikke kun var tale om et dansk fænomen, så man ka næppe sige, at årets uheldige udfald blot er en statistisk variation. Der er fra myndigheders side nu sat fokus på motorcykelulykker, der fremover granskes og undersøges ved bl.a. efterfølgende interviews.

KJ fremfører at det kendt og i hvert fald blandt de mere sikkerhedsbevidste motorcyklister anerkendt, at politiets styrkede fokus nok vil gøre gavn. Imidlertid foreligger der videngrundlag fra dette arbejde om 6-18/24 måneder og en ny sæson starter nu!

Der blev derefter diskuteret adfærd – herunder manglende orientering, stigende aggressivitet, for høje hastigheder, problemer med afstandsbedømmelse og manglende erkendelse af motorcyklisters egen kunne især ve sæsonstart.

SB fremførte, at der arbejdes med en egentlig kampagne rettet mod motorcyklisters fart, udstyr og køreteknik, men at dette nok havde lidt længere tidshorisont. En egentlig kampagne tager jo lang tid at organisere, gennemføre og opfølge.

ED og KJ fremlagde en række udkast til flyers og/eller plakater samt præsenterede et antal kampagnevideoer fra andre lande. Der var ret stor enighed om at især en var vældig god. Derefter medgav KJ at en egentlig kampagne, med et større bagved liggende analysearbejde ikke kan nås i sæsonstarten 2008, men det kan enkeltaktioner i form af flyers, redaktionelt stof til dagspresse og lokalavisen og for den sags skyld elektroniske medier.

Der var enighed om dette, skønt der er lidt uklarhed om udformning, idet vi faktisk har to primære målgrupper – bilister og motorcyklister. Muligheden at opfatte førere af motorkøretøjer ligger derfor lige for. Fra ED/KJ side er der et ønske om, at flyers o.l. skal rette sig mod begge grupper – lige nu er der en form for ”skyttegravskrig” – den skulle gerne ændre status til samarbejde. En kampagne, der med restriktive budskaber kun retter sig mod den ene eller anden af grupperne vil ikke trænge igennem til modtagerne og i øvrigt blot grave grøften mellem parterne dybere. AR kunne umiddelvart se logikken i dette

På dette tidspunkt blev det fastslået, at RFSF vil støtte aktioner, dels kan aktioner gennemføres officielt med anvendelse af Rådets navn/logo. Selvsagt skal RSFS have indflydelse på indhold og form. Endvidere kan og vil Rådet være behjælpelige med medietilgang. Hvis muligt kan man søge et redaktionelt indslag, med bl.a. et kort interview med motorcyklist(er) etableret. ED melder sig helt klar til dette.

AR havde et ønske om diskutere sagen igennem med Rådets kommunikationsfolk, men forventer under alle omstændigheder at være klar til at diskutere videre, med henblik på en meget hurtig aktion de 16. eller 17. 4. På dette tidspunkt skulle vi kunne aftale egentlige handlinger og terminer.



120408/KJ</b>

Kommentar:

Vi skal lige være helt opmærksomme på, at hvis vi vil tages alvorligt, så nytter det ikke at vi bare sidder og hyler "DE ÅNDSSVAGE BILISTER!"

Vi er nødt til at erkende, at der skal ydes fra og til begge sider.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Møde hos RFSF d. 11.4.2008
  • #1   15. apr 2008 Super smiley

    Glæder mig til at høre om hvad der nu eftrfølgende kommer til at ske eller ikke ske!!


  • #2   15. apr 2008 Nu skal vi lige holde os for øje, at dette møde var det første. Der er derfor grænser for, hvor mange specifikke emner man kan komme ind på, men køretekniske kurser/banedage var oppe og vende.

    Hastighed - dybt suk - hvordan vi end vender og drejer det, er for høj hastighed et af elementerne ved langt over halvdelen af alle dødsulykkerne i fjor. I flere tilfælde er det endda det eneste element.

    Det er ikke bare RFSF's opfattelse, men også temmelig mange andres - i øvrigt også min. Alene af den grund, kan RSFS ikkegå ind i noget som helst omkring MC-sikkerhed uden dette er et af elementerne - og det kommer vi til at acceptere, hvis vi vil have andre budskaber igennem. Det er mit stile håb, at denne erkendelse så også kan føre noget konstruktivt - i form af mere eftertænksom adfærd - med sig.

    Det er i øvrigt et af de forhold, som jeg helt fra starten holdt op som et uomgængeligt element, hvis vi vil have nogen som helst myndighed til at hjælpe.



  • #3   15. apr 2008 Ser ud til at de er villige til at lytte til os. Selvfølgelig bliver vi også nød til selv at se indad og se hvad vi selv kan gøre for at undgå ullykkerne. Når statistikken siger at farten er årsagen i over halvdelen af ullykkerne, så er der nok noget om det, om vi vil erkende det eller ej. Men synes det er rart at se at de er lidt mere arbejdsvillige end tidligere.

    Jeg kan desuden kun bakke op om Hekto og MOTO's indlæg ang. baneanlæg. Hvordan kan det egentlig være at vi ikke har nogle på sjælland? Det virker fuldstændig tåbeligt at dem vi har ligger i Jylland.


  • #4   15. apr 2008 Hekto:

    Iprincippet har du da ret. Nu er danske MC-isters køreteknik altså ikke bedre, og så er der iøvrgt hastighedsbestemmelser fastsat ved lov - jeg synes heller ikke atid de er rimelige, men de er en del af vor virkelighed:-)

    Så skal vi jo nok også erkende, at det vi nu er i gang med er på et vist plan - Politik:-)


  • #5   15. apr 2008 Christian og andre:

    Jeg vil godtlige understrege at fart er et element i 75 % af dødsulykkerne. Det er altså et af flere elementer. Antallet hvor farten alene er udslagsgivende er noget lavere.

    De fleste tilfælde, hvor farten er et element, handler det om, at den ene part kar kørt med hastigheder modparten ikke med rimelighed har kunnet frvente, således at fejlbedømmelser f.eks. har ført til overskridelser af vigepligt. Der er ikke så mange ulykker, hvor al ansvar kan lægges på den ene part:-)


  • #6   15. apr 2008 det virker som om i faktisk kom igennem til RFSF på mødet,

    Kudos til jer..


  • #7   16. apr 2008 Hej med jer.
    Super godt gået. det er hurtigt i har fået etableret et møde og det virker som saglig og dermed konstruktiv debat.
    Jeg er meget imponeret.


  • #8   16. apr 2008 Det er rigtig godt, at der nu er kommet lidt lydhør for MC'isterne og ikke at der ensidigt ses på Bilisterne....

    Mere info og kampagner for sikkerhed mod os selv og oplysning til andre traffikanter kan kun være af det gode. Men jeg er enig med Hekto I, at hastighed ikke KUN er eneste årsag.... og generelt, så er holdningen nok, at hvis man kører ind I siden på en bil, så er det nok fordi man kørte for hurtigt, hvilket ikke behøver og være sandt... Motorcykler efterlader ikke helt samme spor og måle på som en bil, og blokkere vi hjulene, så rammer vi ikke siden, men undervognen....

    Hvad angår kørekurser, så findes der vel Køretekniske anlæg, som kunne bruges til formålet, og ikke kun store baner.... men retteligt, burde der være flere baner og køre på... Det gælder Race, køreteknisk kurser, arrangementer som Drag Race, Street Race, motorsport af div. karakter... Flere baner noget politikerne skal gå ind I, da det er dem som har laver lovene, som forhindre banerne I og kunne benyttet... pga. af miljø krav, specielt støj... Min påstand er, at havde man flere baner, som unge urutineret kører (MC/Bil) kunne køre lidt race og få køretræning, så ville en del af det race som foregår på vejen forsvinde, når man kan gøre det I mere sikre omgivelser.... Der vil altid være nogen som ikke er inden for pædagogisk rækkevide.



  • #9   16. apr 2008 Dan:

    Du kan nok have ret i dine betragtninger og Bergs opfattelse af MC-ister og fart - det er desværre typisk nok det der sker, når en MC-ist meget spektakulært knalder sin cykel op på 110 mellem 2 lyskryds på Nørrebrogade. Så sætter der sig et uudsletteligt billede - ikke bare på Søren Bergs - men på rigtig manges nethinder!

    Når så tallene underbygger, at fart reelt spiller en rolle i rigtig mange ulykker, så underbygges denne opfattelse.

    Vort initiativ til disse aktioner og vor erkendelse af, at fart også er et problem, er noget af det, der kan nuancere denne enøjede opfattelse, og det er selvfølgelig den vej, vi vil forsøge at følge smiley


  • #10   16. apr 2008 Moto:

    Normalt kører min dyt pænt, men den fuldstændig grassat, hver gang den ser en V-Strom med piloten i oprejst kørestilling iført rød jakke.

    Så skal den simpelthen finde ud af, hvor tæt den kan komme på, før det begynder at lugte smiley


  • #11   16. apr 2008 Mikkel:

    Jeg vil ikke give dig ret mht Audisterne, men du har ret i, at afstand og mangel på samme er en af de grimme ting. Jeg tror også, det er noget af det, der får MC.-ister til at foretage sig opsigtsvækkende accelerationer og overhalinger.

    Egentlig underligt, at så mange bilister ikke forstår, at det ikke er rart at have 1,5 ton jern på to meters afstand med 60-110 kmt. De er alle skræmt fra vid og sans, når det eneste de kan se i spejlet er "SCANIA" skrevet med meget store typer.


  • #12   16. apr 2008 Jeg ved, at det er dybt stridende mod miljøetisk adfærd, men når jeg har en, der kører for tæt på, plejer han at få en "tysker" - det skaffer afstand omgående, især hvis det er halvmørkt og han kører cabriolet!

  • #13   16. apr 2008 Emil:

    det går ikke med en moderne MC med indsprøjtning, men ellers er opskriften her.

    Kør med jævn fart, sål dødmandsknappen fra vrid gassen i bund og slå dødmandskanppen til igen (NB-Aldrig det her stunt i lavt gear).

    Så går maskinen i gang igen med et helvedes brag, og der står lange stikflammer ud at udstødningerne. Fantastisk effekt på en cabriolet!

    Man skal nok ikke gøre det med en dyr carbon-potte eller hvis man ikke er rimelig dsikker på at udstødningerne er skruet ordentlig sammen:-)


  • #14   16. apr 2008 Dan

    Jeg vil godt bakke Moto op i hans udlægning - prøv lige at læse tredie sidste afsnit i referatet en gang til:-)

    Men som sagt tidligere - vi kommer simpelthen ikke igennem med noget, hvis vi ikke vil erkende, at der eksisterer et problem i egne rækker og acceptere at dette også adresseres.


  • #16   16. apr 2008 Hvad man kunne forvente andet end at suzuki ville ligge i bunden af den undersøgelse? Deres biler har færre heste end rigtig mange af deres mc'er og så vejer de over 10 gange så meget.....;-)

Kommentér på:
Møde hos RFSF d. 11.4.2008

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce