kør aldrig tur med ib som planlækker {{forumTopicSubject}}
IRON BUTT a la IB
Efter at have læst dette indlæg, motorcykelgalleri-gruppediskution, hvor jeg desværre ikke turde tilmelde mig, opstod ideen ”jeg køre den da bare selv; Iron Butt, ha' ha' - hvor svært kan det lige være !!!”
”Skide 1610 km på 24 timer, hva' er problemet? 100 km/t så er det jo ungefer 16 timer, piece of cake!”
Så hen på efteråret, planlagde jeg da lige en sådan tur med tanken ”fed afslutning på sæsonen”.
Jeg tog fri en fredag, pakkede cyklen og started kl 12:00, og da jeg jo denne gang havde en lang tur foran mig, var jeg for første gang i flere måneder iført fuld mc-beklædning. Det var bagende varmt, så under jakken var der sku' kun bar mavse, men sikkerheden var jo i orden og afsted det gik.
Ok - skulle jo lige tanke til turen, men så afsted det gik!
Allerede ved andet stop var det nødvendigt at tage en undertrøje på for skyerne havde samlet sig en del (hmnn), men det gik lystigt videre.
Ved tredje stop var det nødvendigt med en langærmet under jakken. Nu vel, jeg havde jo også planlagt turen så man kom lidt op i højderne (FEJL!).
Mellem tredje og fjede stop begyndte det at regne, men det kan naturligvis ske når man tager sådan en tur i regntiden (klar fejl!).
Nå men jeg fortsatte mens jeg optimistisk tænkte ”den der regn stopper vel på et tidspunkt”.
Ved femte stop var jeg gennemblødt; min gamle tekstiljakke er IKKE vandtæt mere, så jeg købte den største avis jeg kunne finde og proppede ind på maven. Jeg fandt også nogle plastikhandsker, var jo kun iført de helt tynde netsommerhandsker (FEJL!).
Afsted igen, havde jo ligesom stillet mig en opgave der skulle fuldføres!
Må indrømme at ved sjette stop var der sku' ikke meget gnist tilbage, men kunne jo huske tilbage til den gang jeg var ung og udelukkende havde mc. Dengang var det ikke noget problem at køre i dårligt vejr, det er jo bare op bag en lastbil og ligge i læ! Altså: ud på motorvejen og finde en lastbil!
Nu kunne jeg så konstatere at jeg absolut ikke er så modig som jeg tidligere har været. Det var umuligt at komme så tæt på lastbilen at jeg kunne komme i læ, i stedet fik jeg bare mere vand konstaterede jeg.
Så uden om måtte jeg, mente helt klart at jeg kunne holde en lidt højere fart end den der skide lastbil.
Jeg trækker ud for at overhale.
Her er det så at min under-motoriserede mc vælger at lave hjulspind hen over de hvide linier. Det er præcis i DET øjeblik jeg giver op og indser at det er for sent på året. Det er for vådt og pga højden, alt, alt for koldt.
Jeg beslutter at tage det første hotel jeg ser, det bliver til 50 km med visiret åbent og ca 60-70 km/t ”PIS!”.
Finder et hotel, står i receptionen og drypper, kan sku' ikke engang skrive mit eget navn, så meget ryster jeg af kulde.
Får smidt det våde tøj, smidt avisen ud, finder det sidste tørre tøj og går i baren.
To fadøl og to lokal snapse, mens jeg hører på lokal folkemusik i ca 40 grader. Så var jeg sku' sengeklar.
Alt mit tøj var tørt næste dag, Ok - havde også taget radiatorene ude på gangen i brug til tøjet og føntørreren hjalp godt på hjelmen.
Eneste problem: det regned stadig ”hulk!”.
Nu havde jeg jo givet op, så plotted lige den hurtigeste vej til målområdet ind, og det var jo bare lige 800 km væk. ”Damn 800 km i regnvejr”, jeg kunne næsten ikke magte det.
Nå afsted måtte jeg jo...!
Der var da trods alt også perioder hvor det ikke regnede ret meget, bare en sådan let regn, så det stadig var muligt at se ud af visiret.
Efter niende stop konstaterede jeg, at hvis jeg ville beholde min højre pegefinger måtte jeg gøre noget før den frøs af, så i den næste større by købte jeg et par store handsker.
Resten af turen var ren overlevelse, fik lige tanket et par gange mere, var våd, frøs, og meget irriteret på mig selv.
Har ikke helt styr på det totale brændstofforbrug, da cyklen ikke blev gentanket ved målet.
Kunne efterfølgende konstatere at jeg havde vabler på højre fod ???? Tror vibrationerne har fået støvlen til at sidde at gnave.
FAKTA
turen total blev 1608
tiden ca.33 timer
jeg tankede 12 gange
mit benzingennemsnit lå mellem 12,71 km/l og 16,59 km/l
hastighed dag 1 top 175 km/t gennemsnit 55 km/t
hastighed dag 2 top 135 km/t gennemsnit 50 km/t
Mener stadig at det må være muligt at køre de der 1610 km på 24 timer, men måske kræver det en anden planlægger ;o)
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
http://www.motorcykelgalleri.dk/grupper/gruppe_diskussion/184407-den_ultimative_motorcykeltur_til_mo___
jul 2011
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 68
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Iron butt er på papiret ikke uoverkommelig, og din udregning med 16 timer og 100 km/t er jo god nok.
Meeen, så snart du holder pause, tanker, tisser, kører i kø osv., æder virkeligheden ubønhørligt af din tid.
Så din konklusion er, at vejr, temperatur og påklædning er showstoppere. Lyder fornuftigt
Hvornår gør du næste forsøg?
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 51 MC-er: 8 Emner: 151 Svar: 1.363
jul 2008
Følger: 14 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 31 Svar: 258
I forhold til Iron Butt på hjemturen fra den i forvejen krævende 10 dages udflugt (dit link), har jeg valgt at satse på det sikre og bide hjemturen over i to døgn (det skal trods alt være en god oplevelse). Iron Butt kan altid køres. Og når jeg siger det, så mener jeg det. Når vejret ser lovende ud, når temperaturen er den rette, når tidspunktet på døgnet passer i forhold til rutevalg, så ligger den lige til højrebenet. I 2013 vil der således blive kørt en Iron Butt. Det kan jo være, at vi kan gøre det i fællesskab (dog vil jeg anbefale en mindre gruppe, af hensyn til pausetid m.v.). Som Gert skriver kigger også han på en plan, så lad os da bare holde "linjen" varm og arrangere en tur inden udgangen af 2013 i Tøfferegi - det kunne sgu da være sjovt.
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
og Ren´r jeg har kun lagt den her i tøffedyrene, tror i har letter ved at acceptere min unormalitet
den tur der er i støbesken pt.
fra levice - salzburg - klagenfurt - buddapest - bratislava - zvolden - og tilbage levice
en tur der først går lige linie mod vest derefter en bue sydover op til turen starts linie og så mod øst.
MEN måske jeg skal låne en anden maskine da min egen jo ikke køre ret langt mellem pit stop MAX 180 km det giver i teorien 9 stop og som i kan se i praktik 12 stop det er jo alene 2 timer tankning.
Nå det er jo stadig kun en ide, så hvis der er nogen der slår en tur op og jeg mener at kunne deltage så er jeg frisk. jeg skal nok udtænke et eller andet reserve tank system så i ikke skal vente på mig konstant ;o)
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 145 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.004
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 42 MC-er: 4 Emner: 10 Svar: 264
kør aldrig tur med ib som planlækker
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside