2.294 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Støjsvag MC Støjsvag MC

Hej

Jeg er kommet i den yderst uheldige situation, at jeg har fået en slem høreskade samt tinnitus af at køre på motorcykel (en kawasaki zx6r 2007).
Har prøvet ALT! - forskellige hjelme (inkl. Schuberth S1 mfl.), forskellige ørepropper, men uanset hvad forværres min tinnitus til det utålelige efter bare 5 min kørsel på maskinen. Ved ikke om det er resonans fra motoren, eller hvad der gør udfaldet, men har nu sat den til salg og har nærmest besluttet mig for aldrig at skulle køre mc igen smiley

Inden jeg træffer dette sure valg, vil jeg dog lige prøve en anden maskine, for at se om det er anderledes.
Hvilken er den mest støjsvage motorcykel? Kan man gøre andet for at dæmpe en mc yderligere (anden udstødning etc.)?
Overvejer lidt en suzuki bandit 650 eller en honda cb 500?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Støjsvag MC
  • #2   17. aug 2008 Den mest støjsvage maskine jeg har prøvet, var en Honda VTX 1800 med originalpotter, men det er jo godtnok en i den dyre ende.

• #3   17. aug 2008 Når du skriver ørepropper , har du så prøvet nogle formstøbte , så som phonak , dot ..

• #4   17. aug 2008 Ud fra de mc'er jeg har hørt, så var det min kørelærers touringmaskine. Så ud fra det punkt at det er maskiner der køres langt på, og faktisk har mange "bil" ting ved sig, så vil jeg næsten også tro at det er noget af det mest støjsvage.
    Jeg håber at du finder en som passer til dig, og er ked af at høre mc/hjelme kan gøre så meget forskel for ens kommende liv med tinnitus eller lignende. Skaber virkelig en hel ny form for respekt for støj.

• #6   17. aug 2008 Jeg ville bare understrege at ved motovejshastigheder (100km/t og over) er det meget ofte vindstøj der dominerer. En støjsvag motor/udstødning hjælper derfor ikke meget dér.

Som andre har påpeget er det bedste bud måske at kigge på en god kåbe. Hjelm + ørepropper har du allerede været inde på.

• #7   17. aug 2008 Altså Mortens CBR 1000 f larmede slet ikke da han havde originalpotter på. Det er så lidt mere med de nye laser potter. Men den var meget støjsvag med originale potter.

-------- og så er den i øvrigt til salg. ring for mere info 28553164

M1

• #8   17. aug 2008 En Black-Bird eller zzr 1100 med touring-glas...

• #9   17. aug 2008 Jeg var ude og prøve en ZZR 600 fra 94 og var forbløffet over hvor støjsvag den var.. smiley

• #10   17. aug 2008 Ikke for at være lyseslukker, men det er nok næsten ligegyldig, hvad du kommer på. Vinden er formentlig nok til at udløse det.

Mit bedste råd er at finde en eller anden i din nærhed, der har en større BMW men kåbe. Det bliver ikke mere støsvagt. Prøv den, og se, om det vil hjælpe. Gør det ikke det, kan det næppe klares - desværre smiley

• #11   17. aug 2008 Jeg vil også sige at problemet ligger i hjælmen og ørepropperne, jeg er selv rimeligt kraftigt plaget af tinitus, men med ørepropper går det rimeligt, har dog overvejet et par formstøbte, mine RS-3 potter kommer helt sikkert ikke af
    Mvh. Jørgen

• #12   17. aug 2008 Det er ikke MC'en der skal være støjsvag. Det er din hjelm. Og hvis de bedste hjelme sammen med godt høreværn ikke kan hjælpe, så er det svært at finde noget der kan.

Langt de fleste kåbecykler giver turbulens, så enten skal du have en BMW LT eller Honda Pan European. Eller også gå den anden vej, og vælge en MC uden vindskærm eller kåbe. De har nemlig kun alm vindstøj.

• #13   17. aug 2008 min bimmer siger ikke meget, og tro mig svinge det kan den!!

• #14   17. aug 2008 En Bandit 650 er meget støjsvag med den originale potte... Men vindstøj slipper man ikke for... Men selve motorcyklen siger ikke meget.!!!

Føler sgu med dig, det er meget ærgeligt at du har skadet din hørrelse!!

• #15   17. aug 2008 Ja som lasse siger en ZZR 600 siger ikke ret meget smiley

• #16   17. aug 2008 har også tinnitus... heldigvis ikke ligeså slemt som dig... jeg køre med shubert s1 og de gule ørepropper... og det er ok for mig... på meget lange ture kan jeg godt blive træt i ørene... jeg tilslutter mig at det er vindstøjen der er problemet. jeg køre med larmerpotter på og dem kan jeg næsten ikke høre når jeg køre mere end 100

• #17   18. aug 2008 ked at høre om dit problem. tinitus er en grim ting. kan din øre læge ikke anbefale noget. mener man kan få lave nogle efektive special propper efter mål med forskellig dæmpning. Schuberth S1 hjelmen som du har prøvet skulle så vit jeg har hørt være den mest støjsvage på markedet. ang anden mc ville jeg nok ta bilen forbi et sted hvor de har test kørsler så du kan prøve lidt forskelligt. ta etv ind til br,jensen i horsens. de har næsten alle typer maskiner og plejer at være flinke til at lade folk til at prøvekøre forskelligt. en nyere tourings mc med en større kåbe burde nok være rimelig stille. håber du kan finde noget du kan bruge.

• #18   18. aug 2008 Min kæreste har også fået tinnitus efter at sidde bagpå mc'en. Kan godt anbefale de ørepropper til musik som Elgiganten har .. hvis du altså ikke har noget imod at høre musik/radio mens du kører , skal dog nok ikke skrue for højt op så du ikke kan høre trafikken.

• #19   18. aug 2008 Til jer der overvejer formstøbte ørepropper frem for skumgummi pga. vindstøj glem det!!!!! der kommer meget mere vindstøj gennem dem, har fået lavet nogen men har ikke brugt dem for det larmer for meget, og det skal siges at jeg har prøvet dem med max filter i og siden hen fik dem lukket helt af, men det støjer stadig.... vi var to der fik dem lavet sammen og er begge MEGET utilfredse med resultatet

• #20   18. aug 2008 Hej

Mange tak for svarene.

Formstøbte ørepropper dæmper på ingen måde bedre end et par high-density skum- eller voks ørepropper men er naturligvis mere komfortable at bruge i længden. Ørepropper kan i øvrigt maksimalt dæmpe 32-35 dB, da der også overføres lyd gennem knoglerne, hvilket jo ikke kan dæmpes.
    Vindstøj vil selvfølgelig altid være der, men kan dæmpes betydeligt med en ordentlig hjelm og ørepropper, ihvertfald ved hastigheder under 100 km/t.

Problemet er resonans fra motoren (udstødning eller indsugning) og evt. vibrationer, hvilket ørepropper kun hjælper begrænset på.

Det er meget muligt at jeg vil prøve en bandit eller en zzr600. En touring maskine kunne også være en mulighed.
    Findes der ikke ekstra lydsvage potter?

Kommentér på:
Støjsvag MC

Annonce