1.571 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
32 Svar
2-takts eller 4-takts 2-takts eller 4-takts
Håber ikke i tror jeg er total idiot, men studsede lige over noget.
En GZ125 har en 1 cyl. 4-takts 125ccm som yder 10HK
En TZR50 har en 1 cyl. 2-takts 50ccm som yder 9HK.
Er 2-takts maskiner hurtigere, selv med mindre motor.....altså at de kan hive flere HK ud end en 4-takts kan, eller er 125'eren droslet ned ?????????
0 synes godt om
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 113
Det er normalt flere hk per ccm. i en 2 takter, men holdbarhed og moment ved lave omdrejninger reduceres kraftigt i forhold til 4 takteren...
Ja, og lyden som man enten hader eller elsker :o/
/Andreas
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 49
Kan man så ikke småtune så'n GZ125 så den yder lidt mere ?
apr 2005
Følger: 94 Følgere: 99 MC-er: 1 Annoncer: 1 Svar: 2.833
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
dec 2003
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 86
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 49
Jeg kunne jo også bare have brugt en RS125.....den yder 34HK i forhold til denne GZ125 som kun yder 10HK
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 49
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 49
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
maj 2005
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 301
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 49
Mange tak for jeres hjælp.
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
Man skal passe på at man ikke bliver ALT for teoretisk og glemmer det faktum som Anders stater at der er mere masse at slæbe rundt for en firtakter. Selv en aircondition på en bil sluger effekt.
-Arne, som også har haft en del fysisk kemi og om kredsprocesser på uni, men ikke føler sig hævet af den grund. -Men lad dog være med at lyde belærende Simon! "Jeg er civiling. stud - som i jeg ved det bare! Den holdning duer heller ikke IRL....
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
dec 2003
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 86
"en totakter kan bla have flere heste fordi den ikke har nogen knastaksel den skal drive. tilgengæld bliver den som sagt slidt hurtigere. " (citat slut)
Bør du straks til konvertere til Danmarks Tekniske Universitet
Personligt synes jeg Jeppe B formulerer, hvad jeg prøvede at pointere perfekt:
"En 2 takter vil som regel altid ha flere hk. Det skyldes at der er en eksplosion i topstykket (stempel skydes i bund) HVER gang stemplet er i top. Ved en 4 takter sker det kun hver anden gang. Derfor er der (især ved 1 cyl) så stor forskel på 2 og 4 takts ydelser."
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
Der er mere effektpotentiale i en 2-takter på grund af dobbelt så mange eksplosioner ved et givent omdrejningstal og den har ingen knastaksel, den skal drive...
Er det ikke det, jeg har givet udtryk for? Studerer godt nok ikke dansk, men jeg skulle mene, mit budskab er nogenlunde klart i den henseende...? Ellers må jeg jo til DTU og studere dansk :o)
dec 2003
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Svar: 86
Må give dig ret i, at du ikke har skrevet noget forkert og vi kan blive ved med at grave mindre detaljer frem, som forklarer, hvorfor 2-takter yder bedre per kubik.
Når man regner på en motors effekt indgår antal takter som regel, så 2-takter har på papiret dobbelt ydelse af en 4-takter netop på grund af antal eksplosioner per cyklus. Desuden indgår kompressionsforhold og en masse andre forhold.
En anden vigtig faktor er, at 2-takts-motorer med få undtagelser kan tåle flere omdrejninger i minuttet end tilsvarende størrelse 4-takts-motorer.
Anders S, hvis du igen hentyder til, at man kan studere dansk på DTU... så.... så... bliver jeg nødt til at tæppebompe AAU næste gang jeg kommer forbi
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
Det er lidt det samme som med en kompressor/turbo - hertil afleveres også effekt, men i det tilfælde vinder man den afsatte effekt igen ved kraftigere forbrænding...
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
Hmm. En to takter har vel også en ringere udnyttelse af energien end en firetakter men jeg er enig i at den pr ccm kan give mere effekt end en firetakter.
-Men hvad sker der når der kommer toff.... Carnot med ind i legen? :-)))
Hvad med en combo? En totakter som ånder bedre end en totakter, som fodres vha ventiler, måske med tryk? Jeg vil fakkertalt lige for sjov skyld lege lidt med tanken måske krydret med lidt adiabati og alt muligt jeg burde have glemt! :-))
Dejligt at sludre lidt om noget der jo interesserer os og som måske danner basis for en levevej...
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.420
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
apr 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Emner: 53 Svar: 437
mvh en anden nordjysk Anders som nok også skal på AAU næste år!
feb 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 336
2-takts eller 4-takts