4takt potte på 2 takter? {{forumTopicSubject}}
Hej MCG
Dette emne passer måske ikke helt i dette forum, men prøver alligevel
Jeg har gået og spekuleret om det er muligt at sætte en lydpotte fra en 4 takts mc på en 2 takts Aprilia RS50, altså om den 2 takts kan køre ordenligt med det, eller om det er helt ved siden af.
Tilpasningen er ikke noget problem, jeg kender nogle gutter som er rimeligt skrappe til metal arbejde (svejsning osv osv) det eneste jeg have respons på er om den kommer til at yde det samme (mere/mindre?) end med en almindelig 2 takts lydpotte som er beregnet til den model.
Lyden på de potter man kan få sig til den model lyder rent ud sagt ikke specielt godt, derfor er jeg på jagt efter lidt "lyd tuning"
Vil lige gøre opmærksom på det er kun selve potten, og ikke hele udstødnings systemet vi snakker om.
Kom frisk.
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.745
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 36 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 129
ppå en 4 takter skal den faktisk bare dæmpe lyden og have meget lidt modstand så ja meget enkelt opbygning
på en 2takter puha der kan du faktisk ændre hele motor gang. optræk topfart osv sov bare ved at lave et par så buler
på en 2 takter skal udst både suge blæse danne vacum. opbygge tryk puste og bestemme flow på engang. ta fx opbygningen af et "krøl rør" til scooter. det ser ud som det gør pga det laver et meget afstemt folw efter hvormeget gas du giver. i gamle dag e og bruges nok stadig på2 takt racere der bankede man direkte buler i udst til flow var som det skulle være. det viste sig at være bedre end at måle sig frem til det
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
2 takt lyder som en motorsav på epo uanset hvad fanden du gør.
Lev med det eller køb en 4 takter.
nov 2010
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 71
Jeg gik bare og spekulerede på om det var muligt
Men er det stadig så vigtigt med flow, modstand osv med en anden potte?
Jeg så en med identisk motor som min som havde bygget en mc udstødning på, men jeg aner dog ikke hvordan og hvor godt den gik
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Jeg har aldrig helt fattet de knejte, der absolut skal ned i T. Hansen for et købe en "fed udstødning" til scooteren... for de fleste af dem vil bare opnå mere larm, og mindre effekt.
Gå på biblioteket, og lån en bog om 2-taktere - eller kig evt. på denne side http://www.hekto.dk/speedfight/udstdn.htm
Han har forsøgt at vise og forklare princippet i 2 takt motoren.
Godt nok omhandler siden Peugeot Speedfight, men princippet er stadig det samme med 2 takt.
God fornøjelse
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
mar 2005
HVIS man nu kunne finde en (MC) potte der er stor nok til at kunne rumme en fungerende 2takt potte...
Altså, montere den store potte udenpå den der faktisk virker.
SÅ ville det se ud af noget, men lyden ( og lugten ) vil altid være den samme..
Formålet med en MC udstødning på en knallert, må da være udseendet, eller har jeg misset noget??
nov 2010
Allan Dyrbye K:
Det var sådan set lyden jeg ville have ændret. Men det skulle ikke være noget problem at krænge en mc potte uden om den nuværende "blikdåse" der sidder på nu
nov 2010
Tak for linket, det var interessant at læse!
Man skulle dog tro at modstand osv skulle kunne "nå" at forekomme i den foreste del af udstødningen (linket viser hvordan udstødningen er bygget op)
(link fjernet)
Men der er vel ingen grund til at fortsætte med at undersøge om det muligt hvis du har prøvet dig frem før i tiden Jesper J - ( Lemvig )
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
Selvom man fornægter fakta ændres de ikke...
Naturligvis kan man montere lortet....
Naturligvis kan man dyse den så den kan køre med det...
Naturligvis vil den gå markant dårligere og tilmed miste effekt.
Naturligvis vil drengene nede på grillen få en halvfed i bukserne når de ser det, men den vil altså stadigvæk lyde som en 2takter.
Uanset hvad fanden man gjorde ved knallerterne da jeg var knægt var det stadigvæk kun Honda dax der lød godt.. og det var en 4takter...
Kom videre med et projekt der rent faktisk kan lykkedes...
*;O))
nov 2010
Ville også lige forhøre mig ad før jeg begyndte på noget.
Men ingen grund til det hvis den mister effekt
mar 2005
Jeg vil til hver en tid, kunne få en Puch Maxi til at køre fra dig,
(hvis du vælger den udstødning...)
Men man skal jo drage sine egne erfaringer..hehe...
nov 2010
Haha ja okay det måske noget du har leget lidt med?
Tror bare jeg må få den til at se pæn og frisk ud istedet for den har en god lyd
mar 2005
Dengang var der ingen moderne højtydende scootere - men kun "gammeldags" knallerter som Puch Maxi/Monza/Grandprix - Honda CD50/DAX - Suzuki GS50 - Yamaha FS1 (som var ret moderne) - og min egen favorit; Kreidler Florett.
Princippet i en 2takter er imidlertid nøjagtigt det samme, omend teknologien, har udviklet lettere, og mere effektive 2taktere.
Så jow, man kan da godt sige at jeg har rodet med det, men det er ER altså ikke så ligetil, og der findes ingen facitliste.
Bedst som man har regnet ud, at sådan må det være - så virker det ikke alligevel...
4takt potte på 2 takter?