{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.665 visninger | Oprettet:

Leasing af mc {{forumTopicSubject}}

Vil gerne høre om nogen herinde kan gøre mig klogere .
Har siddet og læst om leasing af mc og det lyder da fristende..
Men den annonce tekst jeg har læst ..Der står med et kørsels behov på 6000 km om året...

Jeg har kørt 20.000 km på et år...Hvordan står det så til med Leasing....

Vil gerne høre nogen der ved noget, eller om nogen har erfaringer med Leasing af mc.

kh hector


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leasing af mc
  • #1   29. jun 2008 (link fjernet)

    Det da en mulighed


  • #2   29. jun 2008 kan ikke betale sig lån hellere pengene og køb en du kan låne penge i banken og betale mindre tilbage om måneden end vis du leaser plus du skal ikke betale alt muligt lort vis nu du vælter

  • #3   29. jun 2008 Hej Hector

    Normal procedure ved overskridelse af det antal km. der er i en aftale, vil betyde en monstrøs overpris for de ekstra kørte kilometer - check dette op FØR du skriver under, det kan blive en dyr affære. Desværre kan jeg ikke umiddelbart se hvad de ekstra km. koster hos f.eks. Fleggaard, men de skriver at de oplyser dette inden aftaleunderskrivelse.

    Lidt hovedregning på en Kawasaki ZX6R, som står til vejledende udsalg 170.000 (eller 150.000 som tilbudsmodel). Du betaler til fleggaard 24.000 kr. + 2335 pr. måned = ca. 108.000 set over 36 måneder.

    Disse 108.000 er smidt ud af vinduet ved aftaleophør. Dette er ved en aftale på 4000 km/år hvor der vel kan blive tale om max 3 gange "årsservice", hvor man nok maksimalt skifter olien og måske bemsevædske hvis det går højt - og serviceaftalen er basalt set det du får med i din leasingydelse, da du selv står for alle øvrige omkostninger som dæk, forsikring, sliddele m.m.

    Lad os antage, at du kan få et MC-lån der de første 36 måneder repræsenterer en ca. 20.000 kr. i renter, og at du dertil skal tillægge 6000 kr. i serviceomkostninger i perioden, så har du et "rente/vedligeholdelsestab" på 26.000 kr. over 36 måneder.

    Fratrækker du dette fra de 108.000 kr. fra før, tilbagestår 82.000 kr. - du kan med andre ord tillade dig et værditab på 82.000 kr. for at tingene går lige op såfremt du køber fremfor at lease

    Kan leasing betale sig ??, helt sikkert for leasingselskaberne, ellers udbød de ikke denne service ??.

    JLL


  • #4   29. jun 2008 mr3000 : JL L satte det op så kan du se hvorfor jeg ikke mener det kan betale sig at lease smiley

  • #5   29. jun 2008 altså dem der leaser motorcyklen ud vil jo tjene på det... ergo kan det ikke betale sig...

  • #6   29. jun 2008 Det kan ikke betale sig, da motorcykler har en meget lav afskrivning. Hvis du regner din leasingydelse ud over 36 mdr, vil du opdage at du betaler meget mere end du vil gøre ved at låne pengene. Du betaler samme rente, måske endag en højere ved leasingselskabet.
    Det kan ikke betale sig 100% sikkert.


  • #7   29. jun 2008 Hehe som jeg ser det er det absolut største plus at du ikke skal gennem det helvede af et brugt marked vi har herhjemme lige nu når du skal af med den igen...

  • #8   29. jun 2008 Lad os engang se det fra Fleggards sde (eller lignende leasingselskaber). Fleggaard høvler 108.000 ind på en cykel der i listepris koster 170.000. Det skulle være underligt om ikke de fik en form for rabat hos de forhandlere der er med i ordningen - lad os for sjov skyld antage at de giver 155.000 for den (så er forhandleren gået glip af ca. 4300 i fortjeneste og staten resten op til de 15.000 i afgift og moms - husk så i øvrigt at der åbenbart betales tysk moms, så regnestykket ser nok endnu bedre ud - men pyt nu med det for eksemplets skyld).

    Fleggaard har så en udgift på en cykel der går 12.000 på 3 år på service'en der næppe udgør over de 6000 som tidligere estimeret.

    Forrentningen af de 155.000 (i erhvervslån) udgør maksimalt 20.000 (og har selskabet den likvide kapital, kunne man egentlig se bort fra dette).

    Worst case udgifter på de 26.000. Fortjeneste 82.000 på 3 år. Kawasakien kostede 155.000, så kan den efter 3 år sælges for mere end 73.000 så er det så lige i lommen - hvad er lige sandsynligheden for at en ZX6R med 12.000 km. på klokken, på 3 år, taber fra list 170.000 til 73.000 ?????????????? - så dårligt er markedet vel ikke, men vi kan jo spørge ZX6R købere her i forummet, om de regner med at tabe 100.000 på 3 år. næppe.

    Leasing er godt fordi:

    1) Du kan forudse din samlede udgift
    2) Anse det som en driftsudgft og ikke en anlægsudgift (mest firma der kan afskrive 100% på drift).

    3) du garderer dig mod "uforudsigeligheder" i markedet (f.eks. kunne leasing af en GSXR1000K7 vise sig at være et positivt scenarie, da Reinhardt smed K8'eren ud 40.000 under K7 pris, men det er vist undtagelsen der bekræfter reglen)

    Nogen der vil lease en MC hos JLL-Leasing ApS ;o).

    JLL


  • #9   29. jun 2008 JL L:

    Du inregner ikke afskrivninger(værdiforringelse på motorcyklen) ved køb. Denne er indregnet hos leasingselskabet i deres ydelse, som du tager udgangspunkt i.

    Nu så jeg bl.a. en zx6r til salg til 125.000 kr. den var indregistreret marts 08, men var en 07 model altså kampagne model. Den havde kørt ca. 1.500 km. Det fortæller mig, at der er som minimum en værdiafskrivning på 25.000 kr+levering det første år. For år 2 og 3 er der også en afskrivning, som nok ikke er så høj, men er der.

    Jeg tror nu heller ikke leasing kan betale sig lige nu, men det kan være der kommer mere konkurrence på markedet, eller der evt. er nogle af de nuværende spillere, der vil kunne klare at køre med en lavere fortjeneste. Jeg sidder med en fornemmelse af at vi kommer til at se mere leasing på motorcykler i fremtiden. På privatsiden vedr. biler er det også på vej frem, ligesom det på erhvervssiden er yderst udbredt og har været det i lang tid.

    Jeg tror ligeledes at man i fremtiden skal regne med afskrivning på motorcykler kommer nærmere og nærmere biler, da det er så billigt at købe en ny motorcykel, kontra hvad en brugt koster. Danmark er begyndt at tage snittet til at køre på lavkonjuktur og der er ikke specielt meget købekraft(bl.a. fordi alting stiger- inflation), men brugtmarkedet har ikke tilrettet sig det endnu på brugt motorcykler, hvoraf brugtmarkedet er ikke eksisterende for dem der stadigt lever i en verden hvor motorcykler holder prisen og udbudspriser er efter dette.


  • #10   29. jun 2008 Vil gerne takke for alle jeres svar...Er selv lidt loren ved projektet, men kan også se nogle positive sider. Men rigtigt lige nu er der monopol atige tilstande, da kun et firma leaser mc.ere ud...

    kh hector


  • #11   29. jun 2008 I nogle leasing aftaler er der mulighed for meget billig forsikring, også selv om man er ung.
    Det skal man også tage med i beregningerne.


  • #12   29. jun 2008 m K: jo jeg regner værdiforringelse ind i regnestykket, blot lidt "omvendt" idet jeg siger at det MC'en kan sælges for der ligger over 73.000, er i principet ren fortjeneste, idet jeg ikke regner med at afskrivningen har været på 100.000 - det synes for mig urealistisk. Hvis det er muligt for leasingselskabet af lease en kampagnemodel ud til en kunde for den angivne pris, så er regnestykket meget mere i selskabets favør.

    Man kan ikke sammenligne erhvervsleasing og privatleasing, da der erhvervsmæssigt er mange flere parametre der spiller ind, så det er to vidt forskellige produkter (og som privatmand er du også nok ligeglad med at det er udbredt på erhvervsmarkedet).

    På bilsiden er der utallige undersøgelser der viser at det meget ofte ikke kan svare sig med privatleasing.

    Jeg tror som du at det "måske" kommer til at være et gangbart produkt, men det er det ikke nu. Endvidere må jeg give dig ret i at motorcyklister nok må belave sig på at afskrivningsprofilen på en MC mere og mere nærmer sig det er gælder på bilmarkedet, og altså aflægge den udbredte holdning om at afskrivning på MC er næsten ikke eksisterende.

    JLL

    P.S. Mr. 3000 ...... MC Master i Skanderborg er nævnt på Fleggaards hjemmeside under Honda og Kawasaki.



  • #13   30. jun 2008 JLL:

    Hvilke parametre er forskellige i et regnestykke mellem privatleasing og erhvervsleasing udover momsen?

    Korrekt. Det kan være fordelagtigt at lease dyrere biler, men knap så fordelagtigt at lease mindre biler.



  • #14   30. jun 2008 m K

    Som tidligere skrevet, kunne firmaer ønske ikke at belaste deres anlægsbudget ved anskaffelse af driftsmidler, men anse sin ”flåde” som en ren driftsudgift. Der slippes for afskrivningsbøvl i form af saldoafskrivning, idet der kan afskrives lineært.

    Du har ikke kapitalbinding i noget der ikke er dit ”kerneprodukt”.

    Momsen som du selv skriver er en anden parameter. Skattemæssigt kan der muligvis også være ting der spiller ind, idet du kan tilrette din leasing til dine skattemæssige forhold, hvilket kan være vanskeligere ved det afskrivningsmæssige scenarie (måske mere teoretisk end praktisk med dygtige revisorer i virksomheden).

    For virksomheder spiller det budgetteringsmæssige endvidere ind, idet du 100% kan forudse dine udgifter, det spiller en større rolle for en virksomhed, idet f.eks. investeringslysten fra investorer meget vel kan være influeret af hvordan man har styr på sine aktiver, du fjerner f.eks. en afskrivningsmæssig usikkerhed i leasingscenariet. Det modsatte scenarie kunne være at man ville investere fordi man ønsker at vise en kapitalværdi i virksomheden, en værdi de måske endog ikke helt modsvarer de reelle forhold, men det hører vist hjemme i et andet slags forum :o).

    Noget af ovenstående kunne måske overføres på privatleasing, som f.eks. budgetforudsigeligheden – her er det dog udelukkende dit privatbudget der rammes og ikke omverdenens syn på dig.

    Kort sagt, er der mange andre motiver bag leasingscenariet når vi taler erhvervsleasing. Endvidere er der tradition for erhvervsleasing, hvorfor leasingselskaberne har rettet markedet ind, der er en vis konkurrence, vilkårene er mere fleksible (bl.a. omkring opsigelser, hvor virksomheder kan have en pool af biler der kan opsiges på lempelige vilkår), m.m.

    Jeg kunne sikkert godt komme på mere, men jeg mener basalt set, at du ikke kan sammenligne erhvervslivets og privates anvendelse af leasingprodukter, ligesom de betingelser der knytter sig til produktet vil være forskellige.

    JLL


  • #15   30. jun 2008 Hermed efter gennemsyn af flexleasingproduktet (som er annonceret her i tråden ved linket til Breinholt) lidt kommentarer. Indledningsvis vil jeg sige, at det er et produkt, der gør at du får lov til at ”smage” på eksklusive biler og MC’ere, og at du kan gøre det billigere end hvis du købte, primært grundet nogle skatteregler omkring erlæggelse af registreringsafgiften ”etapevis” for leasing af køretøjer fra udenlandske selskaber.

    At man må køre lige så mange kilometer som man vil, er der dog ikke noget mærkeligt i, idet man forpligter sig til at købe hele bilen (afgiftsfri) – kort sagt er det en variant af et ”Sale-Lease back” koncept kombineret med lempelige skatteregler. Faktum er dog, at du efter leasingperioden står med et afgiftsfrit køretøj, som man selv skal komme af med (leasingselskabet dog villig til at hjælpe via deres store forhandlernetværk).

    Konceptet er kort sagt:
    Du køber en bil excl. Afgift, lad os sige for 450.000. Du sælger bilen til leasingselskabet for 450.000 og selskabet leaser den tilbage til dig – bilen ejes nu formelt af et udenlandsk leasingselskab, og er forsynet med Danske plader.

    Leasingselskabet forlanger et depositum, lad os antage at leasingselskabet beholder de 250.000 som depositum, du får de 200.000 kr. i hånden (men husk at lade være med at bruge dem, da de skal tilbagebetales til leasingselskabet når leasingperioden er omme som såkaldt ”scrapværdi” på bilen).

    Så langt så godt, nu skal vi ud og køre.

    Hver måned (typisk en leasingperiode på mellem 5 og 12 måneder) skal du betale 1,5% af det der ville være registreringsafgiften på bilen. Dette beløb varierer naturligvis med den registreringsafgift der er på den givne bil. Disse penge går til skattevæsenet, (skal typisk betales up-front til leasingselskabet der håndterer skatteindbetalingerne). Herudover skal du betale forsikring (som er meget lempelig) og GPS overvågning (også up-front betaling). Som eksempel andrager disse omkostninger på en Porsche Cab. Fra 2002 ca. 110.000

    Hvordan pokker tjener leasingselskabet så sine penge ?????? Leasingselskabet tager så et beløb til kontraktoprettelse samt en leasingydelse for håndtering af aftalen (+ evt. Forrentning af det beløb der udestår som scrapværdi). Disse poster samt leveringsomkostninger samt moms udgør i Porsche modellen ca. 37.400.

    Alt i alt et kapitalbehov på ca. 400.000,- kr. som betales up front.

    Summa summarum, du har en Porsche 911 Cab. Fra 2002 i 12 måneder for hvad der svarer til 12.300,- pr. måned (plus forrentning såfremt du ikke lige havde de 400.000 på bankbogen som du skulle betale up-front).

    Så er vi færdige med at køre Porsche ………. Leasingkontrakten udløber, og du ”køber” bilen af selskabet for de aftalte 200.000 som så er scrapværdien. Du står nu med en bil, der er 1 år ældre, og som du frit kan sælge på det åbne marked for X Kr. Da du ikke ved hvor meget bilen kan indbringe kan du ikke på forhånd sige hvad du vil have tabt rent afskrivningsmæssigt, men det du taber, skal du naturligvis regne ind i den månedlige ydelse.

    Der er på Breiholts hjemmeside et udmærket eksempel på en BMW til 1 mio. kr. (med afgift) hvor begge scenarier gennemgåes og besparelsen på en 12-måneders kontrakt andrager ca. 9000 kr. pr. måned (fra 30.000 kr. pr. måned til ca. 21.000,- kr. pr. måned), dette er når ”tabet” på bilen efter 1 år er indregnet.

    Summeret kan man vel sige, at havde du tænkt dig at køre en begrænset periode i en rigtig luksusbil eller på en luksus MC, så er det er godt koncept, hvor du sparer penge. The Flipside of the coin er, at det kræver en god portion likvid kapital up-front.

    JLL


  • #16   30. jun 2008 Jamen jeg er da helt enig i din betragtning omkring problematikken omkring om man ønsker at have en bil til regnskabsmæssigt til at fremgå som et aktiv eller en løbende driftsudgift. Men jeg spurtge nu ind til forskellen i regnestykket mellem privat og erhvervsleasing, og ikke hvordan man som virksomhed vil have det til at fremstå regnskabsmæssigt.


  • #17   30. jun 2008 OK et regnestykke er et regnestykke, det kan du have ret i – men det jeg mener, er at et leasingprodukt prismæssigt skrues sammen efter det marked det skal adressere, og her er der tradition for erhvervsleasing. Det er et modent produkt, der er taget hensyn til virksomhedernes krav, det er det det er udviklet til. Det jeg skrev var ”Man kan ikke sammenligne erhvervsleasing og privatleasing, da der erhvervsmæssigt er mange flere parametre der spiller ind” og altså ikke at grundkomponenterne som købspris, månedlig ydelse, rente m.m. nødvendigvis var 200% forskellige.

    Jeg går dog ud fra, at vi kan blive enige om at de to leasingformer retter sig mod forskellige markeder, og dermed nødvendigvis må være forskelligt prissat, og efter al sandsynlighed have forskellige betingelser tilknyttet. Her tror jeg at forskellen i regnestykket i dag kommer til udtryk ved en urealistisk prissætning af MC-leasing, i hvert tilfælde med de oplæg jeg har set. Privatleasing på bilmarkedet er måske ved at finde sine ben, men på MC, ser der ud til at være et stykke vej endnu.

    JLL


Kommentér på:
Leasing af mc

Annonce