{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Ny app: Køb og salg - MC og udstyr
Det er gratis at oprette annoncer i MC-app'en og der er masser af motorcykler og reservedele til salg. Prøv app'en her

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leasing af egen MC?
  • #1   23. mar 2012 så vidt jeg ved er det ulovligt så tror ikke der er skide mange seriøse firmaer der gør det og tror dem der måske gør ikke ønsker at blive nævnt i en offenlig tråd . så du skal bede om PB hvis der er nogen der har info
    mvh
    Jan


  • #2   23. mar 2012 Sæson leasing er vel ik' ligefrem gjort kriminelt - endnu..
    Men ejerskabet skal jo i et eller andet omfang overdrages "leasing firmaet", så det drejer sig vel også om at finde så solid en forretning, at nøglen ikke lige pludeslig drejes om, og du står uden din egen mc - da den er trukket med i konkursboet..


  • #3   23. mar 2012 Prøv de her:

    http://forzaleasing.dk/



  • #4   23. mar 2012 Min kammerat bruger dem og er glad for det.

  • #5   23. mar 2012 Det er ulovligt. Du må ikke lease dit eget køretøj.

  • #6   23. mar 2012 Martin R - Mange tak dem vil jeg da lige skrive til smiley

    Smed! - Det er ikke ulovligt, så længe firmaet laver et "friktivt" kontrakt at de har købt den af mig smiley


  • Bamboo Rocket
    Bamboo Rocket Tilmeldt:
    aug 2009

    MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 20
    #7   23. mar 2012 De SKAL stå som ejer af din mc - dvs. hvis de går konkurs - så er din mc væk. Du skal have meget tillid til det firmas fremtid...

  • #8   23. mar 2012 Uanset havd du siger er det helt klart i en gråsone sm er et hul i loven der vil blive lukket og dem der på det givne tidspungt har en cykel i klemme enten midster den eller kommer til at betale afgiften + en bøde tilsvarende afgiften. så man skal tænke sig godt om inden man indgår i en gråsone leasing
    mvh
    Jan


  • #9   23. mar 2012 Vatslav:

    Det er IKKE dit køretøj mere så, det er selskabets..

    Men når perioden udløber, skal du så anvise en (forhandler) til at købe den, for en given værdi.. om du så køber den tilbage fra ham, er der ikke nogen der kan sige noget til.

    Det er som ikke ret meget anderledes, end at en motorcykel på en McFinans, også er ejet af McFinans, til du har betalt sidste afdrag..

    Men omvendt, når du ikke vil køre mere på den, er det vel også fordi den skal sælges videre.. det er jo de færreste der gemmer alle deres tidligere cykler i garagen smiley

    Et pris eks..godtnok på en bil, dvs den bliver brugt alle 24md.. MC er lidt noget andet..

    BMW 530d - 2002

    Pris uden afg. 60000kr
    Afgift: 118000kr.

    Udbetaling: 33000kr.
    Md. ydelse: 1650.-

    Forsikring: 5000kr/året med fuld kasko. (min 26år)

    Restværdi: 30000kr.

    Restværdien, er den pris du kan købe den for af leasingselskabet efter de 24md..

    En MC i samme prisklasse bliver lidt billigere, da den jo kun kører 9md om året.


  • #10   23. mar 2012 Hvis skat finder ud af, at leasingselskabet har købt mc af dig, så er det også ulovligt. Der må på intet tidspunkt være sammenfald i det ejerforhold.

    Morten: Hvis du får købt en mc og mcfinans finansierer den, så ejer de ikke maskinen. De har pant i maskinen. Hvis de skulle eje maskinen, så skulle deres navn jo stå på registreringsattesten.


  • #11   23. mar 2012 "Hvis skat finder ud af, at leasingselskabet har købt mc af dig, så er det også ulovligt. Der må på intet tidspunkt være sammenfald i det ejerforhold."

    Ganske korrekt, SKAT strammede reglerne, netop fordi der blev lavet så mange numre med leasingkontrakterne (proforma arrangementer). Da MC'er uden afgift jo typisk ikke er reg. til en ejer, er det dog indlysende, at den regel i sig selv ikke er (behøver være) den store hindring :-).


  • #12   23. mar 2012 Michael: Enig hvis man stoler så meget på det leasingselskab, og ikke forventer de knækker nakken, for så indgår den jo bare i boet. Der er også en grund til, at de store selskaber ikke vil dette.

  • #13   23. mar 2012 uldstændig enig, leasingmarkedet har været (er måske i nogen grad stadig), præget af gold-rush i det vilde vesten, med et antal lykkeriddere. Mht ejerforhold tænkte jeg primært på, at ingen typisk ved, hvem der ejer en uindreg. MC uden afgift. Det _kunne_ jo f.eks også være en kammerat, der solgte cyklen til leasingselskabet (der så har sin ryg fri, og kan fremvise en købskontrakt hvis påkrævet), who's to know....dette dog ingen opfordring til at være kreativ, blot som illustration af, at reglen i sig selv reelt ingen hindring er!

  • #14   23. mar 2012
    Det er lidt sørgeligt at se alle de krumspring nogle laver, i forsøget på at få andre mennesker til at betale for deres fornøjelser.


  • #15   23. mar 2012 Hvem gør krumspring? Her bliver spurgt om muligheden, og der kommer der så nogle svar på.

  • #16   23. mar 2012
    Så vidt jeg kan forstå, så indgår der "fiktive kontrakter" og urigtige ejerforhold - i en øvelse der går ud på at reducere afgiften, eller andre skattebetalinger.

    Eller har jeg misforstået?


  • #17   23. mar 2012 Steffen -

    Du har nu ikke helt forstået det - Det er nogle regler, lavet med et specifikt formål, men det er også ganske klart, at det formål ikke altid kan opfyldes, idet det er relativt nemt at "omgå", kan endda laves i overensstemmelse med gældende regler.

    Tanken med flexleasing er ikke primært at reducere afgiften, men mere at betale den løbende, hvilket for nogle kan være en fordel.

    Det helt og aldeles tåbelige her er IMO, at man har valgt at begrænse periodevis betaling af afgift, til et system med et mellemled (leasingsselskaber), der så også skal tjene på det - Til hvad gavn? Hvorfor ikke bare gøre det tilgængeligt for alle, som FDM taler for.

    Registreringsafgiftssystemet er jo et system fuld af lappeløsninger, og ganske mange taler jo for en hel og aldeles gennemgribende omlægning, til et system mere baseret på brug end ejerskab.

    (Jeg er ganske klar over, at periodevis betaling af afgift kun blev indført nødtvungent p.g.a. LEX-EU)


  • #18   23. mar 2012
    Ok, Michael - fair nok.

    Men når folk begynder at snakke om at lave fiktive kontrakter, og luske med suspekte ejerforhold, så er der altså noget der lugter.

    Jeg kender ikke de regler, men noget tyder på at når man fifler med tingene på den måde, så har man gang i noget der ligger uden for reglerne.

    Er der ikke også noget med at når køretøjer når en vis alder, så kan afgiften beregnes på ny, og at differencen på den løbende betalte afgift, og den oprindelige afgift ikke helt svarer til den nye afgift. Og at man så fremover kan bruge den nye afgift, som beregningsgrundlag for et ny leasingkontrakt.

    Som sagt - jeg kender ikke reglerne, men noget lugter af lusk.


  • #19   23. mar 2012 Smed:

    Nu ser jeg rigtigt mange kontrakter hver uge, og en større del af disse, er sale/leaseback kontrakter.

    Nogle endda hvor et køretøj på gule plader eksporteres, for så at leases tilbage til samme kunde, på hvide plader.. altsammen med skats velsignelse.

    Hvad MCFinans angår, så står der i kontrakten, at det er en købekontrakt, og at de har ejendomsforbehold indtil køretøjet er betalt.. det er sku det samme som at de ejer den... betaler du ikke, henter de den, og du har tabt alt.

    men generelt kan jeg ikke se problemet i at et køretøj ikke må sælges tilbage til brugeren..

    Har du kørt 2år på en MC, og ikke vil forlænge kontrakten, er det jo nok fordi du vil have den byttet til noget andet sjovt.. Og så er den altså nemmest at sælge uden afg.

    Det der så er vigtigt, er at leasingselskabet har sørget for at nedskrive den under leasing perioden, så meget at den kan omsættes, uden du som kunde skal have ekstra penge op når kontrakten udløber.

    Men det er så simpelt, find et leasingselskab der er godkendt som storkunde hos skat.. Så er du sikker på at de har styr på formaliteterne, og at de har skats velsignelse, samt kreditvudering.

    Og lige netop det sidste punkt kan være vigtigt når vi snakker dyre køretøjer, hvor man har lagt måske 150-250Kkr i udbetaling..

    men de selskaber tilbyder som regel også en sikkerhedserklæring overfor kunden, der sikrer ham.

    Der hvor de virkeligt er STRAMME er at det skal dreje sig om en reel handel, med pengestrømme der flyder rigtigt.

    Dvs, køber leasingselskabet en X5 af mig, skal der udbetales eks. 125.000kr fra deres konto til mig.

    At jeg så derefter indtræder i en kontrakt, vedr leasing af den samme bil, er SKAT ligeglade med. Jeg må dog ikke stille et beløb der svarer til bilens pris i depositum, eller udbetaling.

    Leasing selskabet SKAL have en gevinst, OG en risiko ved kontrakten.

    Men


  • #20   23. mar 2012 Enig med Morten i, at man skal sikre sig at leasingkontrakten er godkendt af SKAT, bl.a netop fordi m.h.t. ejerforhold, er det en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, afhængig af hvordan kontrakten er udformet, om ejerforholdet er overgået til leasingselskabet eller ej, hvilket har været et kardinalpunkt i mange af de proforma sale-leaseback-buy back kontrakter, der blev lavet. Den fulde tekst kan læses her -

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1923899

    Særligt om ejerforhold -

    Efter § 3 b i registreringsafgiftsloven skal leasingvirksomheden være ejer af det køretøj, der leases.

    SKAT kan altid foretage en konkret bedømmelse af, om et leaset køretøj kan anses for at tilhøre leasingvirksomheden, herunder om leasingvirksomheden kan anses for reel ejer af køretøjet.

    Bedømmelsen af, hvem der er ejer af et leaset køretøj, beror på en konkret realitetsbetonet bedømmelse af samtlige foreliggende omstændigheder ved transaktionen i forhold til de momenter, der er karakteristiske for ejendomsretten til et aktiv ud fra en sædvanlig civilretlig bedømmelse. Der kan i den forbindelse eksempelvis henvises til Ligningsvejledningen, Erhvervsdrivende 2010-2, afsnit E.C.1.1.2 med henvisninger til retspraksis, hvor kravet om ejerskab som betingelse for at foretage skattemæssige afskrivninger på et aktiv beskrives.

    Der skal i den forbindelse navnlig lægges vægt på, hvem der faktisk og retligt kan råde over bilen som en ejer, dvs. har sædvanlige ejerbeføjelser over køretøjet, og hvem der har den økonomiske risiko og gevinstmulighed vedrørende bilen, herunder hvem der reelt finansierer anskaffelsen af bilen.

    Der kan endvidere bl.a. lægges vægt på, om leasingaftalen indeholder usædvanlige betalingsvilkår i forbindelse med leasingaftalens indgåelse eller under leasingperioden, eller at der ikke udveksles faktiske pengestrømme mellem leasingvirksomheden og leasingtageren i forbindelse med aftalens indgåelse og opfyldelse.

    Der kan også lægges vægt på, om aftalen indeholder sådanne bestemmelser om leasingtagers køberet eller købepligt til køretøjet, at leasingtageren og ikke leasingvirksomheden må anses for reel ejer af køretøjet. Det bemærkes dog, at et sædvanligt vilkår om leasingtagerens køberet/anvisningsret og/eller købepligt til køretøjet til en stipuleret restværdi, der svarer til køretøjets forventede nedskrevne værdi på udløbstidspunktet, normalt vil kunne godkendes, hvis værdiansættelsen må anses for at svare til en normal objektiv værdiansættelse af et køretøj af den pågældende art og alder.

    Af den normale definition af et leasingforhold følger, at der skal være et sædvanligt finansieringselement i aftalen.

    Eksempelvis vil SKAT efter en om konkret bedømmelse kunne tilsidesættes leasingaftaler,

    1) hvorved leasingtageren selv har været ejer af køretøjet forud for leasingaftalens indgåelse, og derefter

    2) overdrager køretøjet til leasingvirksomheden, men uden at leasingvirksomheden reelt betaler en købesum for køretøjet, f.eks. fordi det er aftalt, at leasingtageren skal forudbetale et depositum eller en sikkerhedsstillelse, der svarer til køretøjets værdi, hvorefter

    3) leasingvirksomheden opkræver fra leasingtageren leasingydelser, der alene dækker den forholdsmæssige registreringsafgift, men ikke nogen reel betaling af en leasingydelse med en fortjeneste til leasingvirksomheden, eventuelt fordi kravet på købesummen modregnes i depositum-kravet og i leasingydelserne.

    Hvis eksempelvis leasingtageren forudbetaler et depositum, en sikkerhedsstillelse eller en anden forudbetaling, som svarer til hele eller en væsentlig del af de samlede leasingydelser, vil der ikke være tale om en sædvanlig leasingaftale med et normalt finansieringselement. I sådanne tilfælde vil SKAT efter en konkret bedømmelse kunne anse leasingtageren for - fortsat - at være reel ejer af køretøjet, således at der ikke er tale om en aftale om leasing af køretøjet, men derimod en maskering af, at leasingtageren reelt selv har købt og betalt den fulde købesum for køretøjet, og således var og forblev ejer af køretøjet, selv om parterne giver indtryk af, at leasingvirksomheden har købt bilen og leaset den til leasingtageren. I sådanne tilfælde vil den formelle indregistrering af køretøjet med leasingvirksomheden som ejer ikke blive tillagt vægt.


  • #21   23. mar 2012 Måske det var en ide at købe en cykel man har råd til

  • #22   23. mar 2012 Det er der skam også rigtig mange der gør, for andre kan det, af den ene eller anden årsag, være mere opportunt for dem at flexlease, intet odiøst i det - Different things for different people...det ene er ikke mere rigtigt end det andet IMHO, undtagen på det individuelle plan.

  • #23   24. mar 2012 Tusind tak for alle Jeres svar og hjælp! smiley


    #86 - Hold da op hvor må det være sørgeligt og bitter at være dig smiley


  • #24   24. mar 2012 #86:

    Nu er mange af vores kunder ikke just fattige, men yderst velhavende.

    Flexleasing skal ikke ses som en fattigmands løsnign til at komme i fine køretøjer.

    Investerer du i en Ferrari 458, og betaler FULD dansk afg. så er kundepotentialet til den meget begrænset bagefter, og bilen vil tage en uhyggeligt afskrivning.

    Flexleaser du den, betaler du kun for de måneder du bruger den, og afskrivningen er kun på selve køretøjet, ikke nummerpladen.
    Og når du ikke længere gider den, er kundepotentialet MEGET større, du opnår dermed en bedre pris, og lavere omk. ved at eje bilen.

    Det samme gør sig gældende for motorcykler, priserne i DK er helt i kælderen, og voldsomme afskrivninger må forventes, hvorfor det igen gør det meget nemmere at sælge køretøjet hvis det står uden afg.

    Om man så har pengene kontant til en ducati 1198, så kan det ALDRIG gå at købe den med fuld afg. afskrivningen bliver alt alt for stor.




  • #25   24. mar 2012 Vatslav R
    Du er sku godt nok hurtig på aftrækkeren, nej jeg er ikke bitter, i hvert til fald ikke mere end alle andre er, over det danske afgiftssystem.


  • #26   24. mar 2012 #86:
    Jeg trækker min kommentar tilbage. Både din og min kommentar var unødvendige og det var tidligt på en lørdag morgen smiley
    *hand shake*

    God weekend smiley


  • #27   24. mar 2012 Bare i orden, god weekend

  • #28   26. mar 2012 Morten: Det kan godt være du ser mange kontrakter igennem. Hvad laver du til daglig? Jeg ser RIGTIG mange billån og finansieringseksempler igennem. Jeg er bankmand til daglig. Og jeg gentager, at selvom der er tinglyst et ejendomsforbehold, så er det ikke finansieringsselskabets bil/mc. Det er registreringsattesten der bestemmer hvem der ejer bilen.

    Det betyder også, at hvis der kun er tinglyst et ejendomsforbehold og ikke et ejerpantebrev, så må man som ejer gerne gå ned til finansieringsselskabet og smide sin bil/mc, såfremt man ikke kan betale sine regninger og der ingen købere er. Selvom bilen/mc kun er kr. 50.000 værd og gælden er kr. 100.000, så kan finansieringsselskabet intet gøre. Det skal strege den resterende gæld, men må så smide dig i RKI i 12 md. Hvis der er tinglyst et ejerpantebrev, så har finansieringsselskabet stadig et krav imod dig når bilen/mc er solgt og der stadig er gæld tilbage.

    Den eneste grund til de tinglyser det som ejendomsforbehold er, at det er billigere end at lave ejerpantebrev.


  • #29   4. apr 2012 Kan man ikke bare selv lave leasing selskab, købe den mc ens kammerat vil have, så leje den ud til ham?!

  • Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #30   11. apr 2012 www.mc-leasing.com

    Vi følger alle skat regler og gør tingene lige efter bogen.

    Du er velkommen til at kontakte en af MC forhandlerne som vi samarbejder med, også hvis du selv har en MC uden afgift du vil lave leasing på, så får du et leasing tilbud direkte fra forhandleren af.


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #32   17. aug 2012 Steffen (Århus) lige en sidebemærkning, der kommer, ifgl radioavisen i dag, 20.000 A4 sider nye regler hvert år, så glem det der med at samfundet "går glip" af vores egne penge, som Harry Motor sagde: Du forhindrer bare skattevæsenet i at snyde dig. Du er åbentbart faldet for statsmagtens frastødende tricks med, at "det er vores penge" . Lapper du også licenskampagner i dig?

  • #33   17. aug 2012 Johnny: Jeg ved ikke hvorfor jeg skulle have en anden holdning til den danske lovgivning bare fordi jeg er bankmand. Så vil jeg oplyse dig om, at stort set alle danske pengeinstitutter kan tilbyde sine kunder leasing, så hvorfor skulle jeg have noget imod produkter vi selv sælger?

    Jeg har udelukkende kommenteret på det som trådstarter spørger om. Men jeg syntes da du skal ringe til skat, og spørge om du må sælge din mc uden afgift til et leasingselskab og så selv lease den tilbage.

    Men jeg vil gøre det nemt for dig, og gentage det indlæg Michael har lavet længere oppe med data som er indhentet fra SKAT hjemmeside:

    "Eksempelvis vil SKAT efter en om konkret bedømmelse kunne tilsidesættes leasingaftaler,

    1) hvorved leasingtageren selv har været ejer af køretøjet forud for leasingaftalens indgåelse, og derefter

    2) overdrager køretøjet til leasingvirksomheden, men uden at leasingvirksomheden reelt betaler en købesum for køretøjet, f.eks. fordi det er aftalt, at leasingtageren skal forudbetale et depositum eller en sikkerhedsstillelse, der svarer til køretøjets værdi, hvorefter

    3) leasingvirksomheden opkræver fra leasingtageren leasingydelser, der alene dækker den forholdsmæssige registreringsafgift, men ikke nogen reel betaling af en leasingydelse med en fortjeneste til leasingvirksomheden, eventuelt fordi kravet på købesummen modregnes i depositum-kravet og i leasingydelserne."

    Og så kan jeg da slutte af med din egen startsætning: Johnny, hvad er det du ikke forstår?



  • #34   17. aug 2012 Smed: drop det, nogle mennesker vil ikke forstå det der går imod deres ønsker smiley

  • #35   18. aug 2012 Morten: Du har ret, men det er da rystende det absolut skal fortælles op til flere gange.....Men sådan er dagens Danmark åbenbart.

  • #37   18. aug 2012 Johnny:


    Lad os nu slå HELT fast, at man kan sagtens have en MC stående uden afg. eller have fundet en, som Selskabet så KØBER af dig, det kaldes Sale,and lease back.

    Det er der intet ulovligt i, men så er det også selskabets ejendom... Du ejer den ikke længere, de har købt og BETALT den... du indgår herefter en "leje"kontrakt med dem bagefter.
    Dem skat ikke godkender, er dem hvor folk reelt stadig ejer maskinen.. Der indgås en proforma kontrakt, og så betaler kunden et beløb svarende til månedsafgiften, plus et lille beløb.. de godkendes IKKE...

    Hvad risikoen angår, så ligger du jo en udbetaling, den risikerer du at miste.. Men igen, der er en risiko ved alting, og har man undersøgt firmaets ry/økonomi burde der ikke være nogen større risiko.
    Men havde det nu været en dyr bil, der kostede 600.000 u.afg, og du skulle ligge 250K i udbetaling, ville du nok gerne have en bankgaranti ikke...

    Uanset hvad, så vil jeg altid råde folk til at finde et selskab der er godkendt som storkunde ved skat. Det betyder de er velfunderede, deres kontrakter lever op til nogle meget strenge krav ved skat, og modsat alle de små selskaber, kan de levere plader fra dag til dag.. de små selskaber har 3 ugers leveringstid..


  • #38   21. aug 2012 IMC i Flensborg laver noget, dog må du ikke køre i DK, men gerne alle andre steder i verden.

  • #39   21. aug 2012 Allan: som tidligere da du nævnte imc: det er en udenlandsk bilklub. Det har intet med leasing at gøre

  • #40   21. aug 2012 Men de overtager jo alle forpligtelser, forsikring, syn , vægtafgift, syn osv, er det så ikke ne slags leasing?

  • #41   22. aug 2012 Ved leasing betaler du selv vægtafgift og forsikringer.

  • #42   22. aug 2012 Allan: Leasing er kendetegnet ved at leasinggiver erhverver køretøjet, og "låner" det ud til dig for en afgrænset periode... det gør dem i tyskland jo ikke.

    Og helt grundlæggende, kan køretøjet jo slet ikke benyttes i DK, så de er slet ikke intressante i den sammenhæng


  • #43   22. aug 2012 OK, kan godt nøjes med at køre i andre lande end DK, det vil nok virke for mig.

  • #45   30. aug 2012 Johnny:

    Det skal jeg så garantere dig man gør, du er nemlig bruger af køretøjet, og det er altid brugeren der bliver opkrævet vægt/grøn afgift..



  • #47   31. aug 2012 Johnny.. find lige det på skrift..

    Nu har jeg lavet omkring 30 kontrakter i år, og mine kollegaer omkring 200.. ikke en eneste af disse kontrakter, er vi forpligtiget til at betale vægtafgift på.

    Men uanset hvordan og hvorledes, så skal tingene betales, og er det inkluderet i prisen, så er prisen jo bare tilsvarende højere..

    Vi inkluderer ofte forsikring, da vi har nogle specielt gode aftaler. (eks. 25år og 1000cc for 12000kr/år) men har aldrig hørt om nogle selskaber, der kan få rabat aftaler med CRM som opkræver vægtafgift smiley

    Det samme med service, kunden kan vælge at få service med i aftalen, men det service koster os, bliver så bare lagt oven i hans ydelse..


  • #48   31. aug 2012 "Johnny han var li ved at bli sindsyg"........................

  • Stephen B
    Stephen B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 11 Svar: 1
    #49   7. jun 2016 http://www.bica.dk/mc-leasing/

Kommentér på:
Leasing af egen MC?

Annonce