Hjælp til fremgangsmåde v. salg {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!
Jeg håber snart jeg får solgt den lille røde gsx, men jeg har lige et par spørgsmål ang. slag af mc'en. Jeg har søgt i forum og fulgt links til diverse sider. Dermed har jeg fundet slutseddel, papir til prøvekørsel, at den skal synes først + lidt andet.
Mine spørgsmål:
Har køber nogen form for reklamationsret, når salget er privat? Også hvis der står i slutseddel "købt som prøvet og beset - køber har ingen reklamationsret" e.lign.?
(Har dog ikke fornemmelsen af at den fejler noget, men cyklen er stadig fra 94)
I mange slutsedler står der at køber kan køre på min forsikring i 3 uger, men der står i mine forsikringsbetingelser at forsikringen ophører ved salg. Så køber skal vel have noget forsikring inden køb i mit tilfælde?
Lidt en smøre, men håber nogen kan hjælpe
Og ja...jeg burde være ude at få luft under vingerne
Mvh Søren
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 280
okt 2005
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 215
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 78 Svar: 722
2. Ansvar dækker altid 3 uger efter salg. Køber har altså 3 uger til at omregistrere den til hans navn og tegne forsikring. Gør han ikke det får du et brev fra politi'et hvor der står de kommer og klipper pladerne hvis du ikke tegner en forsikring. Så ringer man til dem og siger cyklen er solgt og den sag er ude af verdenen.
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 280
Jo der er nemlig garanti ved privat salg, medmindre man sørger for at tilføje det modsatte i papirerne..
Og ansvar dækker kun 2uger efter salg..
Det blev ændret fra 3uger til 2uger.
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 487
Men det ender nok med at køber får 3 uger til at omregistrere, hvis han/hende virker reele
Håber alle nyder solen!
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 347
Hvis du f.eks. har tilbageholdt oplysninger om en evt. defekt så kan du komme til at hæfte for den. Købeloven gælger altså også ved privathandel.
Så hvis du ved der er noget galt med din mc, så læg kortene på bordet, det kan godt blive dyrt
Jeppe
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
"Bilen kan sælges som prøvet og beset uden reklamationsret. Selv med denne begrænsning er den private sælger ikke helt uden ansvar. Som sælger skal du være klar over, at du står inde for rigtigheden af de oplysninger, du giver om bilen – det være sig årgang, motorstørrelse, skader m.m. Ligeledes kan du drages til ansvar, hvis du bevidst fortier forhold omkring bilen, når du samtidig må antages at være klar over, at forholdene kunne have betydning for køberens beslutning om køb, hvis han havde kendt til dem. Det kunne for eksempel være en oplysning om, at bilen tidligere havde fået en større skade i et trafikuheld."
Dette gælder også for motorcykler.
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 487
Kan det være rigtigt?
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 25 Emner: 26 Svar: 1.325
Udgangspunktet er, at det du sælger, skal svare til, hvad køber med rette har kunnet forudsætte at købe af dig. Ikke alle småting ved en ældre mc vil være en mangel, og bl.a. prisen vil give en udemærket indikation af, hvor god stand køber har kunnet forudsætte din mc var i. Ingen jura er så sort og hvid, at man på et par enkelte linier kan besvare spørgsmål om, hvad der vil være en mangel ved det du sælger, men du har pligt til at oplyse om de ting, du ved der kan have betydning for køber, når du sælger den.
Skulle der være en mangel ved det, du sælger, så har køber mulighed for at bruge nogle beføjelser overfor dig. Hvis manglen er væsentlig, kan han hæve købet. Er manglen ikke væsentlig, kan han ex. kræve afslag i købesummen.
Det er ikke korrekt, at køber ikke kan reklamere over fejl. Køber har bare ikke de tidsmæssige fordele, som man har hvis man er forbruger, herunder at alle fejl indenfor de første 6 mdr. anses som værende til stede på tidspunktet for genstandens overgang. Det er dette tidspunkt, mangler vurderes udfra.
Hjælp til fremgangsmåde v. salg