{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.145 visninger | Oprettet:

Don D
Don D
Tilmeldt:
9. sep 2021
Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 123

Overhaling i samme vognbane. {{forumTopicSubject}}

Som emnet siger, hvordan er det med overhaling i samme vognbane. Er det tilladt?

Et scenarie kunne være en større vej med spærrelinje i midten. Hvis vognbanen er bred nok til at der er plads til at overhale uden at overskride spæærelinjen, er det så lovligt?

Et andet kunne være et lyskryds hvor der holder ventene biler. må man så køre forbi venstre om hvis ikke vejens yderste linjer overskrides?

Om det er forsvarligt eller ej er så en anden ting.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overhaling i samme vognbane.
  • #2   2. jun Jeg kører efter princippet, er der plads er det lovligt, bare du kører med lav fart.
    Det er måske min frie fortolkning af færdselsloven, aldrig haft problemer. smiley


  • #3   2. jun Den sikkerhedsafstand der skal være er der så godt som aldrig.

    Har selv lanesplittet altid, 20 år, og har måske 2 eller 3 gange set en lovlig situation.

    Det beror især på hvad der betegnes som tilstrækkelig sikkerhedsafstand.

    Har personlig fået masser af ballade for det. Jeg har så også valgt at sige op i nødudgangen med danske regler, jeg kører som jeg vil. Scanner for politi når jeg kører og det holder mig fri af fedtefadet et par år af gangen i snit før jeg får en lille ekstra regning for de friheder jeg lever med.


  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 123
    #4   2. jun Jeg tror aldrig selv jeg har lanesplttet. Jo i små kryds hvor vejens udmunding er bred og selv biler ligger side om side. Sjældent er der nok hvad jeg vil betegne som fornuiftig plads. Jeg vidste egentlig heller ikke at man det til nogen grad var tilladt.

    Men hvad hvis vi snakker overhaling frem for forbikørsel.
    Et eksempel er en vej i en større by nær mig. Vejen går under en viadukt. Hvor der sker sammenfletning og 2 spor bliver til et. men den egentlige bredde er ikke mege mindre end 2 spor. Det sker fordi at busser og større køretøjer ikke kan passere yderligt samt den mindre indsværing af vejen.
    Der er kun en vognbane, men biler kører alligevel gerne side om side.

    Må man lave en overhaling sådan et sted uden at skifte vognbane?
    Og hvis det er tilfældet kan det vel overføres til alle steder med spærrelinje i midten hvis bare der er plads?


  • #7   3. jun Man må kun overhale venstresvingende til højre.
    Ellers bliver man straffet for at overhale højre om.
    Dog må forbikørsel foregå på hvilken som helst side.
    En forbikørsel er altid 1 hastighedstbestemt af forankørende, 2 i to eller flere baner 3 i tætkørende trafik

    Om der var flere punkter siger jeg mig ikke fri for jeg preller bare af fra hukommelsen fra kørelærerstudiet.
    (Jeg har aldrig ageret praktiserende kørelærer, kun bestået eksamen)

    Der må ikke føres to køretøjer parrallelt i samme vognbane, og der må ikke zigzagges.

    ....

    Lovgivingen er et minefelt uden lige.
    Alle uden undtagelse der kører dagligt, bryder færdselsloven jævnligt.

    Spørgsmålet er snarere end hvad loven siger, hvad bent betjent siger og ved.
    Går den så går den.

    Det er lidt et lotteri om man bliver stoppet af lotte løssluppen eller bjarne benspænd når man blir busted med begge hænder i kagedåsen, de kan så godt som altid skrive en for eet eller andet, og få en dømt, om så man har videodokumentation for ens uskyld (ift. Pågældende tiltale om ikke andet smiley ).

    Men som regel slipper man med rabat, temmelig stor rabat endda som regel, hvis man er påpasselig og flink.
    -og stopper for dem istedet for at stikke af smiley

    Jeg har kørt en del sydpå som start på min mc karriere så har på den ene side en enorm bramfri kørestil, men har på den anden side også fået rendt hornene af mig så har overskud til at ta gøre tingene med måde, og when in rome do as the romans do..

    Man ka ikke bare suse mellem 15 biler i dk uden mindst 3 af dem skal hjem og skifte undertøj...

    Jeg ka skrive en million ord om det sikkerhedsmæssige aspekt, uden at komme i nærheden af det du ville lære ved at komme sydpå en uge med en lejet scooter og få kørt en masse myldretid i kaoset. Se hvordan det gøres i resten af verden og build up til at ku følge med trafikken og måske endda ku følge nogen af de hurtige.

    Med den erfaring i baghånden vil du bedre ku læse ud af dit lokale trafikbillede hva du ka tillade dig og ikke tillade dig før det blir påtalt og evt retsforfulgt hvis du er virkelig fræk smiley


  • #8   6. jun Snakket med en mc betjent en gang og hvis du køre forbi en bil Venstre om hvor der er fuld spærelinje eller på motorvej får du en bøde for en ulovlig overhaling der må nemlig ikke være to køretøjer i samme vognbane side om side

  • #9   6. jun Hvis mc betjenten (i svar #8) har ret, så må man ikke overhale f.eks. en traktor også selvom man ikke overskrider spærrelinjen (som linket i svar #4 henviser til).

  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 123
    #10   6. jun I artiklen fra #5 synes jeg at udlede fra at man godt må overhale i samme vognbane.

    "Det vil igen sige, at udgangspunktet er, at overhaling foran uoverskuelig bakke eller vejkurve er forbudt, men ved dobbelt spærrelinje må der ikke forekomme modkørende færdsel, og derfor er overhaling tilladt i den situation; blot man ikke overskrider spærrelinjen under overhalingen. "


  • #11   7. jun Så vidt jeg husker er det, at man på mc skal på mc skal placere sig, som var man i bil, nævnt forud for det at man må overhale inden for dobbelt spærrelinje såfremt der er tilstrkækkelig plads...
    Udover der skal være mindst 1½ meter sideafstand til den overhalede trafikant, ligesom der skal til cyklister, så skal der også huskes på hvad der kan tillades hvornår..
    Lærer man den simple disciplin det er at identificere civil og uniform politi kontrol, så ka man køre "pænt" når de er der og så køre forsvarligt ellers.

    Jeg synes folks liv og førlighed er uendelig meget vigtigere end lovlydighed.
    Hvis vi ku snakke om hvordan vi gør det sikkert fremfor hvordan vi gør det som en eller anden på et kontor i kbh der aldrig selv har kørt mc har skrevet at x skal gøres når z og y, så ville jeg ku være med.. Det her fører ingen vegne


  • #12   8. jun De 1,5 meter det er da vist kun, når det drejer sig om overhaling af cyklister, og er det i det hele taget vedtaget ved lov endnu?

  • #13   8. jun Det er vedtaget men som en anbefaling, ikke et krav.
    Dvs. det er op til betjenten at skønne om der var plads nok.
    Som udgangspunkt tager dommer færdselspolitets skøn som fakta ved bevisførelse.
    De 1,5 meter er et minimum...

    Det at det er en anbefaling skal ses som når der på en tilkørsel fra en motorvej til en anden er skiltet med anbefalet max hastighed gennem svinget.
    Det er muligt man kan køre 110 selvom der er anbefalet max 70, men betjente vil som regel vælge at sigte en hvis man kører fuld fart.

    Det kan teknisk set gøres lovligt. Men ligesåvel kan det teknisk set også sagtens straffes.

    Ved lav fart er anbefalingen om sideafstand ikke den samme, men det er (endnu) et punkt i loven hvor der ikke er klare linjer, og folk i praksis vilkårligt bliver enten straffet eller ladt slippe med en løftet pegefinger.

    Noget helt tredje er at byretten som regel dømmer efter anklagemyndighedens anbefalinger på samlebånd.
    Og sandsynligheden for at få en anke i en sag om lanesplitting godkendt til landsretten af ankenævnet er tvivlsomt, så man risikerer at stå som uskyldig dømt uden ankemulighed selv hvis man studerer sig blind på reglerne og overholder dem til punkt og prikke, eller ihvertfald holder sig i gråzonerne frem for at bevæge sig ud i klokkeklare ulovligheder.

    Derfor jeg anbefaler at opgive det foretagende. Studer istedet hellere hvad man slipper afsted med i praksis og hvordan man undgår at komme i karambolage med de danske trafikanter der ikke er helt så gode venner med lanesplittere som trafikanterne i de fleste andre lande


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.552
    #18   26. jun Stop nu den gætteleg! smiley

    Emnet har været oppe siden 2006 og loven såvel tolkning har ikke ændret sig!

    Se følgende link og bliv klogere....


    https://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/guider/56709-overhalinger___hvad_siger_loven


  • #19   26. jun Som det fremgår af justitsministeriets svar, er det enten benægtende eller muliggørende. Dog vil det være op til et skøn, som udgangspunkt dommernes skøn, i byretten, hvor de som udgangspunkt lægger langt mere vægt på en given betjents skøn, end på evt bevisførelse fra forsvarer for et anderledes skøn.

    Det ér og blíver en gætteleg smiley
    Derfor jeg gør det bramfrit når jeg kan udelukke at de overhalede er civil betjente, og holder enormt meget tilbage når der er potentielle betjente i trafikbilledet.

    Danmark ér og forbliver et skodland at være motorcyklist i. Men hvor der er en vilje er en vej, og dårligt vejr fíndes ikke smiley


  • Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 34
    #20   i går kl. 09:52 §1: Det er forbudt at blive pågrebet

Kommentér på:
Overhaling i samme vognbane.

Annonce