{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.431 visninger | Oprettet:

Overhaling - hvad er rigtigt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har diskuteret overhalinger med en kammerat, og siden det er mange år siden, at vi var til køreprøve, er vi en kende usikre på, hvordan reglerne egentlig er på tosporede veje med god bredde.

Jeg kører hver dag på en vej, der er bred nok til fire spor, men som kun har en midterstribe, hvilket jo gør vejbanen meget bred.

Der er altså plads nok i hvert spor til, at to biler kan passere hinanden, såfremt den ene holder helt til højre.

Nu er spørgsmålet, om man i bil (og på mc) SKAL holde HELT til højre i sporet, fordi bagfrakommende har krav på at kunne overhale i egen vejbane.

Eller er det lovligt at køre midt i den meget brede vejbane, som man jo normalt gør i den vejbane, som man kører på - altså kører ungefærh midt mellem højre stribe og midterstriben,

Jeg har bemærket, at der et sted i Kbh (i Vanløse) altid er meget tæt kørsel, fordi bilerne kører parallelt i samme vejbane, hvor der lige akkurat er plads.

For mc må det jo i givet fald gælde, at man altid må overhale højre om i egen vejbane - uanset modkørende etc (hvis altså man vurderer, at der er plads.)

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overhaling - hvad er rigtigt?
  • #1   9. dec 2010 Rettelse:

    Sidste sætning er naturligvis 'venstre om' smiley

    For mc må det jo i givet fald gælde, at man altid må overhale VENSTRE om i egen vejbane - uanset modkørende etc (hvis altså man vurderer, at der er plads.)



  • #2   9. dec 2010 I færdselslovens §15 stk. 1 står der, at man skal holde til højre.. Og det gør man jo ikke, hvis man kører midt på vejen.

    Hvis der er plads, må man overhale venstre om. Så længe det ikke er til fare eller ulempe.


  • #3   9. dec 2010 Man skal holde så langt til højre i vognbanen som forhold til cyklister (m.fl.) tillader det. Herefter må du overhale venstre (IKKE højre) om, hvis det er plads. Jeg er temmelig sikker (havde 0 fejl både til bil og MC prøve, med et par års mellemrum) smiley



  • #4   9. dec 2010 Ja hold til højre, jeg fik en påtale til kører prøven for at kører midt på en bred vej

  • #5   9. dec 2010 Ja, det er jo ganske klare meldinger smiley

  • #6   9. dec 2010 Min MC-kørelærer var MEGET obs på at fortælle os, at vi skulle fylde som en bil.

    Dvs. at man selvf. skal holde til højre, men at der for MC gælder det, at det kun er dertil hvor man fylder som en bil. Altså skal man holde sig ca. 1,5m fra højre side af vejen. Dette skulle netop være for at undgå, at biler skulle komme ud og ligge side om side med MC'en.

    I bil skal man som udgangspunkt holde helt til højre. At meget få gør det, er bare skide-irriterende.


  • #7   9. dec 2010 Hmmm.. Den er ikke helt så lige til.
    Vi har her i byen et sted med et lign. problem. 2 brede vognbaner, adskilt med en dobbelt optrukket linie.
    Men der er masser af plads i hver bane, man kan sagtens overhale en lastbil, uden at komme i kontakt med linien.

    Af og til sker der uheld på strækningen, og sidst udtalte politiet dette:

    »Der er intet til hinder for, at to personbiler kan køre ved siden af hinanden, men som færdselsloven er udformet må man ikke,« siger John G. Christensen, leder af færdselspolitiet. Han tilføjer, at politiet ikke har planer om at stille sig op på viadukten og uddele bøder.

    »Men hvis der sker et færdselsuheld, så tager vi det med i vurderingen,« siger John G. Christensen.



  • #8   9. dec 2010 Så vidt jeg husker, så må man altid overhale venstre om. Også selvom der er dobbelt overtrukken spærelinje. Spærelinjen må ikke overskrides, men hvis du kan overhale forankørende uden at overskride spærelinjen, så er det fuldt lovligt.

    Angående at overhale indenom:
    Hvis du køre bagved en langsomt kørenede og han ligger i overhalingsbanen må du ikke skifte til inderste vognbane og overhale ham. Men kører I over et kryds kommer I ind på en ny vej, og du må derfor gerne sætte farten op. Her er det nemlig ikke en overhaling, men en forbipersering.


  • #9   9. dec 2010 Lige præcis, en fuldoptrukket linie betyder ikk at man ikk må overhale, den må blot ikk overskrides! Så hvis der er plads i den vognbane til 2 biler så må man godt overhale

  • #10   9. dec 2010 Tror de fleste danskere køre mere efter midterstriben end kantstriberne, 90% af de biler jeg møder køre helt ude ved midterstriben.
    Og de er altså ikke særlig sjove at møde i et sving, fordi så kommer de tit over striberne.
    Det samme sker på motorvejen, men så bliver jeg emsig og overhaler tæt på dem, så kan det være de måske forstår at flytte sig til højre i stedet for venstre smiley


  • #11   9. dec 2010 Morten P:

    Jeg forstår godt din irritation, men det med at køre tæt på bilisterne ved overhaling er IKKE noget jeg vil anbefale, hvis du forventer at blive ret gammel:-)

    ....heller ikke selv om det giver dig fornøjelse her og nu!


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.552
    #12   9. dec 2010 JD!: Jo, der er - i den grad - noget som hedder "overhale indenom". Det er det man gør, når man møder en forankørende som er igang med venstresving - typisk i lyskryds/reguleringer. Sådan noget hedder "teknisk" overhaling indenom! Og det er præcist det vores unge mennesker lærer ift. teoriprøverne.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.552
    #13   9. dec 2010 JD!: Enig - men da teoriprøverne bruger udtrykket "overhaling indenom / højre om", så er det vel på sin plads med en præcision? smiley

    At føre bil/mc "højre om" på f.eks. dobbelsporet vejstrækning hedder jo også i MCG-termer; "forbikørsel"... smiley


  • #14   9. dec 2010 Per M, nu er det vel ikke sådan at på den brede vej du snakker om er der et overhaling forbudt skilt vel?

  • #15   9. dec 2010 J1 - MCL>>
    Nej der er ikke overhalingsforbud.

    Vejen kan ses her på streetview.
    Jeg ville gerne have lavet et kortlink, men det er åbenbart et banned site her på MCG !!

    http://maps.google.dk/maps?f=q&source=s_q&hl=da&geocode=&q=holstebro&sll=55.869147,11.228027&sspn=9.121982,28.322754&ie=UTF8&hq=&hnear=Holstebro&ll=56.373729,8.623967&spn=0,0.013829&z=17&layer=c&cbll=56.373644,8.624166&panoid=C67oJS3uHbJG-noUzikvhg&cbp=12,316.65,,0,4.3


  • #16   9. dec 2010 Det jeg gerne ville, var at forkorte linket, men den side hvor det gøres fra, er åbenbart ikke velset her på MCG.
    Man kan ikke engang skrive navnet.. !!


  • #17   9. dec 2010 Alle lokale betragter den også som værende 2 sporet, men af og til går det galt, og så er myndighederne ude med riven, og har travlt med at fortælle at den altså ikke er tosporet, og dermed er overhaling forbudt.

    Problemet er, hvis den der overhales, ikke er opmærksom på den overhalende, og derfor trækker mod midten, så er den overhalende jo nødsaget til at trække over linierne, og så har vi balladen.

    Jeg har set rigtig mange tilfælde hvor det har været lige ved at gå galt, og når man kører langs midterlinierne, så skal man være ekstrem opmærksom på dem man overhaler, og også have blikket rettet fremad, fordi problemet er jo ligeså stort i den anden side, og pludselig kan der komme en modkørende over i ens egen bane.
    jeg oplevede det så sent som i formiddags på strækningen, (som er over en bakke) at der pludselig var en som havde det halve af bilen ovre i min bane, så er det altså med at komme til siden..


  • #18   9. dec 2010 Knud (Ølstykke) J: nej det kan vi godt være enig om, men nogen gange så gør man jo dumme ting :), desuden er det for det meste i bilen jeg gør det, på motorcykel er der noget mere plads, så der er det ikke så irriterende smiley

  • #19   9. dec 2010 Er vi så enige om, at temaet for samtalen med familien i julen er, at de alle sammen skal holde til fucking højre som det så fint står i loven?

  • #20   9. dec 2010 Claus H: yep lyder som en fin ide :), i kan egentlig bare se på de snefyldte veje, der er tit ½meter sne i højre spor fordi man altid holder ud til midten i stedet for højre smiley

Kommentér på:
Overhaling - hvad er rigtigt?

Annonce