{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.878 visninger | Oprettet:

Overhaling af venstresvingende {{forumTopicSubject}}

Det virker vildt forkert på mig, at hvis der er en, der er ved at overhale mig, og jeg beslutter mig for at svinge til venstre, så er det 100% hans skyld, hvis vi kører sammen. Er det fordi der altid er overhaling forbudt, hvis der er sideveje eller indkørsler på venstre side af vejen?

Hvad hvis jeg kører i traktor og bare skal ind på min mark, et sted hvor der ikke er markvej? Kan jeg så stadig bare svinge til venstre ind på marken, hvor jeg har lyst, vel vidende at hvis nogen skulle være i gang med at overhale mig, så er det hans problem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overhaling af venstresvingende
  • #1   18. jun 2010 Citat..:

    Hvad hvis jeg kører i traktor og bare skal ind på min mark, et sted hvor der ikke er markvej? Kan jeg så stadig bare svinge til venstre ind på marken, hvor jeg har lyst, vel vidende at hvis nogen skulle være i gang med at overhale mig, så er det hans problem?

    Jow Jow da'... Hvis en anden går galt i byen.. Så er det fuldt ud legalt at holde sin ret... c",)



  • #2   18. jun 2010 Hvis der ikke er fuld optrukket og du svinger til venstre uden at orientere dig bagud og bliver påkørt er fejlen 100% din

  • #4   18. jun 2010 Jeg svarer til Liltorp Racing Team, da det er mest relevant:

    Det er jeg glad for at høre. Jeg synes bare, der har været så mange uheld ved overhalinger, hvor der altid står som om den overhalende får skylden, selvom der ikke er nævnt noget med, at der var overhaling forbudt.


  • #5   18. jun 2010 Snetyven: Af erfaring kan jeg fortælle dig, at den der drejer får skylden, ihvertfald af forsikringsselskabet. Jeg kørte heldigvis bil, dengang en dum gås besluttede sig for ligepludseligt at ville til venstre.


  • #6   18. jun 2010 Godt! Det manglede da også bare lige, Claus, selvfølgelig skal man orientere sig bagud inden man svinger til venstre. Så forstår jeg bare ikke, hvorfor det i nyhederne hver gang står som om, at den person, der svinger til venstre, ikke gjorde noget galt.

  • #8   18. jun 2010 Perfekt, sådan bør det også være. smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.552
    #9   18. jun 2010 Hmmm......

    Lige netop venstresvingsulykker er meget oppe for tiden - og pr. jura er det *ALTID* den bagfra kommende billist/køretøj som har det *FULDE* ansvar! Du laver dit venstresving ved en simpel orientering bagud - kigger i dine spejle og endda drejer dit hoved! Du skal ikke være hastighedsekspert for at foretage et venstresving!

    Ovenfor angives der, at der fra Forsikringen altid vil være den venstresvingende som har skylden. Desværre forholder det sig ikke sådan! Der kan være situationer, hvor omstændighederne forholder sig helt specielt - f.eks. hvor man kan påvise, at der ikke har været orientering indblandet, defekt tegngiver, overholdt fartgrænser osv. osv.

    Jura er noget mystisk noget... men du må ikke foretage en overhaling uden at den kan gennemføres på betryggende vis! Og betryggende vis er *ikke* hvis du tror eller kan se, at den foran kørende bil, traktor, mc eller "motorkøretøj" har til hensigt at dreje til venstre! Ser du en traktor, så skal du pr. automatik VIDE såvel TRO, at den kan svinge ind på en mark eller grusvej hvornår det skal være - og du har ansvar for at forholde dig til situationen! Du må ikke være til gene, fare eller ulempe - og det må den venstresvingende heller ikke....

    Pr. jura er det bare RIGTIG SVÆRT at påvise, at man ikke har orienteret sig ift. svingning - specielt hvis der hænger en MC eller BIL i ens venstre side....

    Moralen (hvis nogen overhovedet) eller pointen må derfor være, at du skal færdes med stor forsigtighed... og holder du på din vigepligt (når du kører på MC), så er der stor risiko for at du kommer til skade - endda betaler prisen med dit liv! Jeg ved godt der er hammer-fristende at lave den kække overhaling, og fra tid til anden løber man en kalkuleret risiko... ingen kan sige sig fri for den slags! Men de farlige situationer bør alle lære at kende.. lav nu den nedbremsning... hold igen... vent indtil der er frit... og fyr så den kanon af... accelerationen på ens MC er jo på grænsen til "god sex".. så hvorfor nøjs' med få gange?

    /h


  • #10   18. jun 2010 Næste gang I er ude og køre på en landevej, så prøv at holde den tilladte hastighed på 80 km/t. Og når I så ser en venstresvingende bilist eller bilist der skal ud fra en sidevej og som gennemfører sin manøvre fint og forsvarligt og med god afstand.... så tænk lige:

    "Hvis jeg nu havde buldret afsted med 140-160 km/t, ville det så været gået ligeså fint? Eller ville vi være braget sammen"?

    En billist har ikke en fart-radar og må som udgangspunkt gå ud fra, at MC'ister overholder gældende hastighedregler.


  • #12   18. jun 2010 Nå, så var der alligevel delte meninger om emnet.

    Og ja, jeg ved godt, at hvis jeg overhaler og dør, så kan jeg ikke bruge det til så meget, at det var den andens skyld, men hvis bilisten får en dom for uagtsomt manddrab, så står det i Ekstra Bladet, og så orienterer andre bilister sig måske inden de svinger næste gang.

    "Ser du en traktor, så skal du pr. automatik VIDE såvel TRO, at den kan svinge ind på en mark eller grusvej hvornår det skal være - og du har ansvar for at forholde dig til situationen!"

    Så fik jeg svar på mit oprindelige spørgsmål:

    "Hvad hvis jeg kører i traktor og bare skal ind på min mark, et sted hvor der ikke er markvej? Kan jeg så stadig bare svinge til venstre ind på marken, hvor jeg har lyst, vel vidende at hvis nogen skulle være i gang med at overhale mig, så er det hans problem?"

    Ja, det er hans problem, så må han lade være med at overhale traktorer, hvis han ikke er synsk.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.552
    #13   18. jun 2010 Jørgen K: Jeg kan godt forstå din pointe med gul refleksvest, men at den forhindre ulykker, er måske lige i overkanten! Du kan påvise bedre synlighed - ja! Men kørselsadfærd "hos de andre" er præcis den samme - uagtet om du har vest på eller ej. Hvis du vælger at køre med vest, så er min påstand, at du som bruger også kører (mere) ansvarligt - og det vil sige med kontroleret hastighed. Ikke dermed sagt, at du kører "morfar" hele tiden... Hvis du udviser ansvarlighed uden brug af vest, så vil det have samme effekt som hvis du bruger den... Problemet er og bliver "vores hastighed" - og at vi forventer "de andre" overholder deres vigepligt/er. Som Jesper H ovenfor angiver, så er det netop i de helt specielle situationer, hvor vi ofte kører lidt frisk til... 120km/t (eller mere) på landevejen - hvilket ikke er så voldsomt (hvis der er plads til det), og at man skal ved en mulig "forhindring" skal nedsætte farten.... og ikke gør det.. så har vi (måske) et seriøst problem/ulykke! At bruge vest kan også medføre, at brugeren pr. automatik får indlejret en form for "sovepude"....

    Min påstand vil jeg ligeledes underbygge ud fra kendt praksis når der er færdslsuheld... redningspersonel bruger veste, hvidt tøj og tydelige dragter mv. På trods af dette... så køres der (ofte) alt for stærkt... Tvunget eller lovgivet brug af veste - håber jeg - vil aldrig være en løsning!

    /h


  • #16   18. jun 2010 En af mine venner er kørelærer. Jeg har forelagt ham spørgsmålet vedr. overhaling af venstresvingende billist. Hans svar er som følger:

    "Selvfølgelig skal bilisten give tegn ved svingning, og også helst ved vognbaneskift - men det er kun lovpligtigt på motorvej, desværre... Men som bilist har du ikke ansvaret for hvad dem bagved finder på - men du skal orientere dig tilstrækkeligt før svingning og vognbaneskift...

    Mc'isten har ansvaret for ikke at foretage en overhaling med mindre han har fuldt overblik, rigelig reaktionstid og han kan gøre det indenfor de fastsatte fartgrænser...

    Når en ulykke er bilistens fejl, er det som regel ved indkørsel på trafikeret vej, hvor bilisten kører frem for ubetinget vigepligt, og overser mc'en... "


  • #17   18. jun 2010 Jeg kan læse der er meget klogere menesker end mig, der har besvaret dette!!
    OG hvis man sætter sig og læser lidt i lovgivningen, forstår man hvorfor den er svær!

    FOR det første, må man jo kun overhale, hvis man er sikker på at kunne komme sikkert ind i trafikken efter overhalingen er overstået.
    Man skal også tydeligt tilkendegive sin hensigt (det vil jo sige, at er man feks. i en svingbane, behøver man ikke bruge sit blinklys, da man jo tydeligt har tilkendegivet man vil dreje, ved at være i svingbanen!)

    Man må ikke dreje/skifte vognbane/kørselsretning, uden at have sikret sig der er plads, og manøvren kan gennemføres sikkert, og under nødvendig hensynstagen til andre MEDtrafikkanter

    Og så videre!

    Problemmet er at der ikke er et endegyldigt svar, så vidt jeg kan se, men det vil ALTID komme an på det specifikke sted/forhold/traffik osv.

    Personligt ville jeg aldrig turde knalde med høj fart forbi en traktor, MEN bor så også et sted, hvor jeg ikke møder så mange smiley


    (ovenstående basseret på som jeg husker lovgivningen, gad ikke lige finde den frem smiley


  • #18   18. jun 2010 Jeg tror at der var tale om en venstresvingende bil:

    (link fjernet)


    Forresten, den ligner min smiley


  • #19   18. jun 2010 Der er tale om en bilist der IKKE overholder sin ubetingede vigepligt og kører ud foran mc'en....Og den utroligt idiotiske politibetjent der udtaler at bilisten er uden skyld fordi føreren af mc'en kører uforholdsmæssigt for stærkt , denne betjent skulle smides af helvede til.

    Hvor i færdselsloven står der noget om påkørselret?

    Bremsesporerne er meget korte , udsigten er min. 500 m og vejret i morges var fint.
    Bilisten har bare sovet , færdigt slut ... At det kostede et menneske livet , igen igen er så sørgeligt .


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.552
    #20   18. jun 2010 Altså... uanset hvad betjenten end siger- eller har sagt, så har vi en fagbranche (læs: jounalister) med inde over.. Og når der er tale om MC'ister, så er der som udgangspunkt ALT for høj fart, druk & hor... altså... en overskrift som sælger! Og denne overskrift skal ligeledes hjælpe med til at fastholde MC'ister i et fastlåst greb: Vi kører som sindsyge - har altid gjort det - og vil altid gøre det! Og det er altså MC'isternes egen skyld...

    Der er nok noget om snakken..... smiley


  • #21   18. jun 2010 Er der ALTID HOR med???

    skal lige hjem og forklarer konen, der skal mere hor til1!!


    .
    ..
    ...
    ...
    OG nej der er ALDRIG påkørselsret i DK. Heldigvis!!


Kommentér på:
Overhaling af venstresvingende

Annonce