1.658 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Kenneth V
Kenneth V
Emner: 2 Svar: 5

Skal olien være varm før olieskift? Skal olien være varm før olieskift?

Hej alle... Helt ny herinde smiley

Har lige købt min første MC, en skøn, gammel Honda VF700C ('86).
Jeg ved ikke så meget om forhistorien på den, da den er købt på auktion, men den er sidst synet- og godkendt i 2021... Siden da er der kun kørt et par 1000 km - så den har måske holdt stille i en periode ??

Nu vil jeg så skifte olie, benzin m.m på den, men...

Er det bedst først at starte den, og gøre den varm - med den gamle olie og benzin (som jeg jo ikke ved hvornår er fra). Eller skal jeg skifte olie og andre væsker FØR jeg starter den op for første gang ??

På forhånd mange tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal olien være varm før olieskift?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.910
    #1   15. apr 2023 Jeg ville starte den og lade den gå i tomgang et stykke tid. Når olien er varm, flyder den langt nemmere, og tager mere lort med ud...

• #2   15. apr 2023 Jeg vil anbefale dig at få skiftet bremsevæsken, hvis ikke du ved den er skiftet inden for de sidste par år. Kølervæske og olie i forgaflen vil nok heller ikke være dårligt at skifte.

• Kenneth V
    Kenneth V Tilmeldt:
    apr 2023

#3   16. apr 2023 Tak for svarene????

• #4   16. apr 2023 Det vil ikke gøre en betydende forskel. Jo længere den har stået stille jo mere af olien vil være løbet ned i bunden. Dvs intet hænger på overflader over olie niveau som så skal til at løbe af. Perspektiv hjælper nogle gange på overblikket....Dagen før olie skift køre man med 100% gammel olie. Dagen efter olie skift køre man med ca. 98% ny olie ca. 2% gammel olie

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 3 Svar: 136
    #5   19. apr 2023 Start ikke…Ud med gammel olie. Lad den afdryppe natten over.
    Ny filter og kvalitetsolie påfyldes.

Ja, gammel benzin aftømmes.

• Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

Følger: 1 Svar: 53
    #6   19. apr 2023 Nu er jeg jyde, så jeg ville nok tappe den gamle benzin af med en god køretur ??
    Derefter fyldes med oktan 100 og tænk ikke mere på det.
    Når du så kommer hjem, lader du den lige køle 1/2 time. Derefter ud med olie og af med filter.
    Lad dryppe af natten over, og så nyt olie og filter dagen efter.
    Bremse og koblingsvæske skifter jeg hvert 2-3 år. Så det ku du jo gøre i næste uge.
    Så har du hygge til et par ture i garagen.

• Kenneth V
    Kenneth V Tilmeldt:
    apr 2023

#7   19. apr 2023 Også tak til de sidste par kommentarer smiley Super godt med lidt råd, også selv om de er lidt i hver sin retning :D... Jeg syntes at jeg, et sted på nettet læste at man ikke skulle starte en maskine der havde stået stille i en længere periode(?). Men i manualen står der at olien skal være varm når man tapper, som flere også nævner. Men måske er en"længere periode" mere end de 12-18 måneder som min maskine (måske) har stået!?
    Tror min plan er at starte op med de væsker der er på lige nu - lade den stå i tomgang lidt og så tappe, og skifte både olie og benzin... Ugerne efter må det så være bremse, kobling og forgaffel m.m... Sig endelig til hvis det lyder helt tosset... Tak igen for kommentarer

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

#8   19. apr 2023 Start ikke….Du får alt det gamle slam pumpet unødig rundt.

Varm….Stil den i solen en dags tiid, medens afdryp.

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

#9   19. apr 2023 Og ja, når filter er skiftet og ny olie påfyldt, afmonter tændrør, og turn motor med starter, så olien bliver pumpet rundt.
    - Uden belastning.
    Og, lige et par dråber ind i cylinder.

• Kenneth V
    Kenneth V Tilmeldt:
    apr 2023

#10   20. apr 2023 Ahhh tak @Erik M... Lyder som en god ide - stiller den i til opvarmning i solen mens den dræner - tak for slagplanen smiley

• #11   20. apr 2023 Tja, nok et emne der er mange meninger om. Plejer at skifte olie, når motoren er kold. Simpelthen fordi det er nemmere. Og man undgår at brænde fingrene. Om olien løber lettere ud, når den er varm? Tja, den løber tilsyneladende lige så let ud, når den er kold (kører på 10W40 delsyntetisk). Men det er så bare min observation smiley

Kommentér på:
Skal olien være varm før olieskift?

Annonce