{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

batteri, holdbarhed {{forumTopicSubject}}

Jeg havde købt et nyt 12 v gelbatteri til min suzuki gt 550. Kort efter jeg sidst havde kørt på den, sidste efterår, var der ingen strøm, og jeg kan ikke oplade den. Den var kun 2 år gammel.
Den gamle var mindst 8 år, sammen med lader 3p10-a1015
Forhandleren rådede mig oveni til at købe en ny lader, da tingene skulle passe sammen, sagde han. Det gjorde jeg dog ikke.
Jeg havde også af og til opladt med en 6amp hjemmelader.
Er der nogen der kan se fejl i dette, eller skal jeg bare få et nyt og håbe den holder noget længere?
Mvh Charlie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  batteri, holdbarhed
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #1   7. apr 2023 Start med at finde ud af hvad der dræner dit batteri.

    Det er ikke laderens skyld.


  • #2   8. apr 2023 Er 6 Ampere ikke for meget til et MC batteri?

  • #3   8. apr 2023 #2 generatoren på motorcyklen kan lade med meget mere end 6A smiley

    Blybatterier dør hvis de aflader helt. Jeg er enig med sajmon, find ud af hvorfor den tømmer batteriet og om den lader med korrekt spænding smiley


  • #4   3. jun 2023 Hej.
    Jeg har læst, at et batteri kun må oplades med 10 pct. af dens kapacitet. Jeg havde dog af og til opladet med 6 amp.
    Jeg har også en oplader med output 13,8/0,7a. Måske den udelukkende skal bruges.
    Jeg har hørt, at gelbatterier ikke er så gode som antaget. Er alm. syrebatterier bedre/mere holdbare? Brænder efter at få den i gang igen, men vil gerne have et velegnet batteri først,
    der holder.


  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 147
    #5   3. jun 2023 Hvad fandt du ud af i dine undersøgelser?
    Tog batteriet imod strøm når det ikke var på motorcyklen?
    Var der noget der drænede batteriet på motorcyklen?
    Har regulatoren fejlet og givet for høj spænding?


  • #6   3. jun 2023 #4 det er korrekt at normal skånsom ladning bør foregå med 0,1x C overskrider man det, hedder det boostladning og det kan man sagtens, men det er en smule hårdere for batteriet.
    Gel er også blysyre, forskellen er opbygningen. Den eneste fordel er, at gelbatterier ikke kan lække under normal brug og kan vendes på hovedet uden problemer. Faktisk er blysyre med flydende syre mere holdbare i længden, fordi sulfaterne kan falde til bunds.
    Men nok snak om dem, LiFePo-batterier er den rigtige vej altid, med mindre man ikke har de ekstra 200 kr de koster smiley


  • #7   4. jun 2023 Don D
    Jeg havde prøvet at lade batteriet, da jeg konstaterede, der ikke var strøm. Den tager ikke imod.
    De øvrige punkter ligger i det uvisse, da jeg først lige skal have et nyt monteret for at finde ud af, om der er noget på maskinen der fejler.


  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 147
    #8   4. jun 2023 Jeg kunne ikke helt lure om det var forsøgt opladt afmonteret fra cyklen.

    Du kan have været uheldig med batteriet eller der kan være en fejl på cyklen der har afladet det for meget eller overladet.

    Din lader tænker jeg ikke har været problemet.

    Som nævnt vil jeg også anbefale LifePo...


  • #9   4. jun 2023 Der var forsøgt opladning afmonteret.
    Jeg vil så prøve med Lifepro, hvis man kan få et der passer.


  • #10   4. jun 2023 #9 biltema har dem. Og det eneste du skal tænke på, er om batteriet fysisk kan være på cyklen og at polerne sidder i samme orientering +/-
    Kapacitet er ikke så vigtig, jeg har et 2,6Ah der fint startede en er6 jeg havde engang.
    Og husk at få målt om cyklen aflader, overlader eller slet ikke lader smiley


  • #11   5. jun 2023 Jeg har kikket efter lifepro lithium, men der er ingen der passer. De måler 150 i længden.
    På cyklen er målet 140*90*150.
    Ellers har jeg fundet SMF, 12 V, 10 Ah, 135 x 90 x 145 til 339 kr. Men det er måske for billigt.?
    Ellers har jeg også hørt, at yuasha skulle være godt, men det er dog syrebatterier.
    Der er også nogen varta, fra batteribyen, med forskellig ah angivelse; den gamle var på 9 ah. Man kan vel fylde ud i siderne/bunden, hvis batteriet ikke fylder tilstrækkeligt ud.


  • #12   5. jun 2023 ace
    Det var godt du beskrev det med polorienteringen, tak for det.


  • #13   5. jun 2023 Jeg kan ikke se, at der skulle være noget til hinder for at bruge Yuasa eller Varta. Yuasa er i hvert fald et super anerkendt mærke.

  • #14   10. jun 2023 Jeg har lige købt et Varta 11 amp. batteri. i en forretning. (784 kr)
    Jeg havde fyldt syre på, oplader nu med 0,7 a. ladeapparat. Den har Indtil nu ladet i næsten 10 timer, og laderen viser stadig rødt. Hvornår kan jeg forvente, den er ladet op, eller kan batteriet være defekt, når det har været så længe?


  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 147
    #16   10. jun 2023 Med den lille lader kan du godt risikere at ladetiden er 10-20 timer hvis det er helt nyt.
    Du kan måle spændingen på batteriet med og uden lader for status.


  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 147
  • #18   10. jun 2023 Den er nu opladet, efter ca. 15 timer.
    Når man siger, ladespændingen skal være på ikke over 10% er 0,7 jo ikke langt derfra. Jeg kan så håbe, det nok ikke tager så lang tid, når den skal lades igen.
    Tak for inputs


  • #19   10. jun 2023 #11
    Kører med et Gel-batteri (5 Ah) fra Biltema, der er noget kortere på den ene led end det originale syre-batteri (7 Ah). Har foldet en gammel cykelslange sammen, så den udfylder det overskydende rum i batterikassen. Det fungerer fint.


Kommentér på:
batteri, holdbarhed

Annonce