{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri holdbarhed om vinteren......
  • #1   30. nov 2024 Hej
    Det er lidt op og ned, står det koldt (og klamt) holder det ikke strøm i evigheder. Piller man det af og sætter det inde i skabet i baggangen er der strøm på til April... Jeg tager det altid af og ind...Når jeg laver noget i løbet af vinteren henter jeg det hvis jeg skal starte, eller andet der kræver batteri i test situationer. Når jeg gør det er der altid strøm på.
    Og jeg køber og bruger altid Varta eller Yuasa batterier, og skifter ud hvert 3 år. Gider ikke stå i Timbukto eller andet uden strøm på en regnvejrsdag. Så dyre er de nu heller ikke, så her går det under alm. vedligehold


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 201
    #2   1. dec 2024 Til man skal bruge det igen?

  • #3   1. dec 2024 Der findes en formel for at regne ud hvordan et batteri aflader.


  • #4   1. dec 2024 Tag batteriet af,,,,,tag batteriet ind..., Køb en Puls lader,,,, sæt på,,, , Så køre det

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #5   1. dec 2024 Bare pil minus polen af, så der ikke er noget der trækker strøm fra det mens cyklen står parkeret.
    Når man så skal køre igen, sætter man minus polen på, stiller uret, starter cyklen og kører afsted... smiley


  • #6   2. dec 2024 Takker for alle de gode svar. smiley .
    "Problemet" er at jeg pt. har hele 5 cykler, men selvfølgelig kan jeg sagtens udvælge evt. 3 stk. som jeg alligevel ikke får kørt på i den kolde årstid...


  • #7   3. dec 2024 Pil en af kablerne af, lad det stå koldt, så aflader det langsommere. Hvis du absolut vil gøre mere, så sæt en lader på en times tid midt på vinteren.
    Jeg har LiFePo på mange af cyklerne, dem frakobler jeg bare.
    Jeg arbejder med blybayterier smiley


  • #8   4. dec 2024 Er det Gel batterier så skal de vedligeholdes lades hver 8-12 uge, ellers dør de. Kommer de under 8,5 volt er de til at smide ud.

  • #9   4. dec 2024 CTEK POWERSPORT.... Hver søndag nat året rundt... vinter inde i varmen... J er spændt på om mit Yuasa 12 V kan køre for 6 år i træk --Her til Marts.... Pro batterimåler siger grønt og masser af AMP. (PGA. hver søndag nat- Moderne batterier må ikke aflade for meget -så derfor 1 gang om ugen) Læs hvad Yuasa siger på deres hjemmeside eller hvad andre fabrikanter siger.

  • #10   7. dec 2024 Man kunne selvfølgelig også bare købe et lithiumbatteri og dermed glemme alt om pasning og ladning. Jeg har et på 7. år, har aldrig gjort noget! Det starter ST 1300 med lethed hvert forår....... og så vejer det i øvrigt lidt under et kilo....

  • #12   7. dec 2024 #10 selvom jeg kan få lige så mange gratis batterier jeg har brug for, så køber jeg aldrig andet end LiFePo i øvrigt biltemas model. Jeg tror der er fem på cyklerne i garagen nu. Når de andre skal skiftes ud bliver det også biltemas LiFePo smiley

  • #13   7. dec 2024 Mit næste batteri : (sider på bla. ducati) 10 års levetid ?

    https://www.genialmotor.it/en/unibat-lithium-battery-ult2-300a-for-triumph-bonneville-t100-2005-2015-ytx12-bs-146023.html


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #14   8. dec 2024 Jeg køber bare Shido, der hvor det er billigst.

    Lithium har meget længere levetid end 10 år, forudsat man behandler det korrekt.


  • Don D
    Don D Online Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 160
    #15   9. dec 2024 Har 2 lithium kørende på 4 år. Ingen problemer endnu.
    Altid masser af power.
    Tror også jeg fjernede 3,5kg på den ene cykel jeg skiftede på.


  • #16   9. dec 2024 Mit Yuasa GEL blev monteret december 2013 og har siddet på lige siden. Så snart cyklen holder stille, kobler jeg min CTEK på.
    Det har sgu nok kostet mere strøm end et nyt i løbet af den tid smiley

    Kan man opnå en høj nok lade/slutspænding på et LIFEPO4?
    Det skal jo lades under helt andre karakteristika/forhold end et syrebatteri.

    Så spørgsmålet herfra er, om det holder til det?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #17   9. dec 2024 #16 - Cyklen ændrer jo ikke lade karakteristik bare fordi man smider Lithium batteri på. smiley

    Det har ikkew givet mig problemer nogensinde. Batteriet på min KTM er over 6 år gammelt nu, og jeg lader det aldrig med andet end cyklen.


  • #18   9. dec 2024 Nej, det er derfor, jeg spørger smiley
    Har et par i campingvognen og de er smadder følsomme. De skal op på 14,6 og herefter ned på 14,3v for 100%. Allerede ved 12,9v er de nede på 20% og dør, hvis de lades ved mere end 15v.
    Så en gammeldags analog ensretter kan jeg sagtens forestille mig, er en potentiel battery-killer smiley

    Men fedt, hvis det faktisk fungerer i praksis! smiley


  • Don D
    Don D Online Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 160
    #19   10. dec 2024 Har hørt det kører ganske fint på de fleste nye cykler. Men nogen ældre måske skal have en anden enstretter/regulator.

    Men kører med et på en gammel CB250 og en CB1100 uden der er skiftet andet, virker fint. Min cbr900 har i en periode haft et og ingen problemer der heller. Det døde ikke men blev brugt til en anden motorcykel.

    De fleste batterier har en ok BMS. og fungerer fint ved ladespændingen en motorcykel typisk kører med.

    De eneste problemer jeg har haft er at hvis jeg har ladet motorcyklen stå med tænding på og batteriet er dødt. så kan det lukke helt af for ikke at skade cellerne, og giver ingen spænding på polerne. Derfor vil de "intelligente" ladere ikke. Starte det op.
    Jeg har så koblet en andet batteri på parallelt i 10-15 sekunder og ved det havde det trukket nok strøm til at åbne for ladning igen.

    De nye lithium batterier er jo direkte lavet til motorcykler..
    Så mon ikke de dur og der er tænkt lidt over det.


  • #20   11. dec 2024 Jeg har vist fem LiFePo batterier på cyklerne lige nu, ældste er over seks år gammelt. De har siddet på lidt forskellige cykler gennem tiden. Herunder en er6n gsxr 750 2000 gsxr 250 1990 gsxr 750 2007 gsxr 600 2007. Aprilia tuono v4rr 2017 Honda cbr 125 2005. Alle har fungeret perfekt. Ingen cykler bør lade med mere end 15V alligevel, det koger også blysyre-celler. LiFePo opfører sig meget lig blybayterier smiley

  • #21   21. dec 2024 #16 Man skal bruge lithium program på ctek laderen for at oplade lithium..

    J bruger CTEK POWERSPORT


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #22   21. dec 2024 #21 - Hvor meget har du bygget din MC om for at montere Lithium batteri på den?



  • Don D
    Don D Online Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 160
    #23   22. dec 2024 Jeg har brugt typiske agm indstilninger på mine ladere til mine lithium batterier. Har ikke oplevet problemer.

    Jeg synes at kunne konludere jeg ar oplevet den bedste holdbarhed med lithium.


Kommentér på:
Batteri holdbarhed om vinteren......

Annonce